Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

 
Profiel   

Ruiteren & Mennen
Juridisch


Het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer wordt steeds meer verboden. Sinds 1 juli 2019 is het gebruik van je telefoon op de fiets bijvoorbeeld ook verboden geworden. Maar hoe zit dat nou eigenlijk met het gebruik als je in het verkeer bent met je paard(en)?

De website Ruiteren & Mennen zocht dit uit. Zij deden navraag bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aan het ministerie hebben ze de vraag als volgt voorgelegd: "Geldt het verbod ook voor een ruiter en/of menner als deze tijdens het rijden de telefoon in de hand heeft?".

Het ministerie heeft in een reactie laten weten dat het gebruik van een telefoon tijdens het rijden op je paard niet verboden is. Als je op je paard zit en aan het verkeer deelneemt ben je een bestuurder. Maar je bent met je paard geen bestuurder van een voertuig, waarvoor het vasthouden van een mobiel (of ander elektronisch apparaat) is verboden. Doordat je paard dus geen voertuig is mag je als bestuurder van een paard wel je mobiele telefoon vasthouden.

Voor de menners onder ons is dat een ander verhaal. Het Ministerie heeft laten weten dat je wel een bestuurder van een voertuig bent als je jezelf met je paard en wagen in het verkeer begeeft. Dus op de wagen is het wel verboden je mobiele telefoon of een ander elektronisch apparaat zoals een gps of navigatie in je handen te hebben.

Het verbod is net als op of in andere voertuigen alleen voor het in je handen hebben. Als je je device in een houder bevestigt is het dus wel toegestaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:10 



 

Ik vind eigenlijk dat de overheid hier één lijn in moet trekken. Neem je deel aan het verkeer, op welke manier dan ook, geen telefoon of andere apparaten bedienen. Ook niet als voetganger of op een paard dus,

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:13 



 
Profiel   

Hanafubuki schreef
Ik vind eigenlijk dat de overheid hier één lijn in moet trekken. Neem je deel aan het verkeer, op welke manier dan ook, geen telefoon of andere apparaten bedienen. Ook niet als voetganger of op een paard dus,


Hier ben ik het helemaal mee eens. Net als het verplicht gebruik van verlichting en/of reflectie in het donker, trouwens. Maar dat is dan weer een nieuwe discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:15 



 
Profiel   

Heb je als ruiter/menner niet de status van "bestuurder" ? Waardoor dan dit soort regels automatisch zouden moeten gelden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:21 



 
Profiel   

Hanafubuki schreef
Ik vind eigenlijk dat de overheid hier één lijn in moet trekken. Neem je deel aan het verkeer, op welke manier dan ook, geen telefoon of andere apparaten bedienen. Ook niet als voetganger of op een paard dus,


Inderdaad, want door je onoplettenheid kan je nog steeds met je paard een ongeluk maken. Het paard kan wel zien waar het naartoe moet, maar kent voor de rest toch niets van regels :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:24 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Heb je als ruiter/menner niet de status van "bestuurder" ? Waardoor dan dit soort regels automatisch zouden moeten gelden?

Het staat in het artikel uitgelegd waarom de wet voor menners wel geldt, maar niet voor ruiters. Het is wel krom, dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:26 



 
Profiel   

Okay. Ik heb trouwens geen idee hoe het hier in ijsland zit. Vermoedelijk heeft niemand er over nagedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:30 



 
Profiel   

Ik heb geleerd dat je met een paard in het verkeer net als een auto wordt beoordeeld.

Paard is je voertuig.

Daarom horen wij ook tussen de auto's op de rijbaan te rijden en niet op het fietspad.

Dat ruiters op fietspaden rijden wordt gedoogd, omdat het te gevaarlijk is op de rijbaan.
(Is Nederland namelijk heel goed in. Regels die onuitvoerbaar zijn)

Hierover hebben wij destijds uitvoerig gediscussieerd tijdens het ruiterbewijs.

Gezien wij wettelijk eigenlijk op de rijbaan, tussen de auto's moeten rijden, hebben wij tijdens het examen ook tussen de auto's gereden ipv het ruiterpad in de berm bij het fietspad.
Automobilisten waren zeer duidelijk geïrriteerd overigens...

Dus volgens mij heeft het ministerie foutieve informatie gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:58 



 
Profiel   

Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat je in België als bellende ruiter op de openbare weg wèl strafbaar bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 14:00 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe het zit, maar eigelijk is gsm op de weg altijd gevaarlijk, voor auto, ruiter en fiets. Op een bospad ok, maar zou anders overal verboden moeten zijn/worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 14:29 



 
Profiel   

Hanafubuki schreef
Ook niet als voetganger of op een paard dus,

Maar maar maar, hoe komen we anders aan dit soort filmpjes :?


Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 14:45 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat je in België als bellende ruiter op de openbare weg wèl strafbaar bent.


Yup, want in België wordt het gewoon aanzien als bestuurder, en daarvan zijn de verkeersregels voor elk voertuig van toepassing op. Vind ik wel lekker duidelijk :)

Citaat
Ruiters worden aanzien als bestuurders. Dat wil zeggen dat alle regels wat betreft het verkeer, ook voor ruiters gelden. Zo moet je bijvoorbeeld stoppen bij een rood licht, moet je voorrang geven aan een voetganger op een zebrapad en is het ook verplicht de signalisaties, door verkeersborden, te volgen. Wanneer je van richting wil veranderen, moet je dit aan andere weggebruikers kenbaar maken door middel van een armbeweging.
Binnen de bebouwde kom is het verboden om te galopperen. Buiten de bebouwde kom is dit wel toegestaan, maar let steeds op de staat van het wegdek

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 14:53 



 
Profiel   

Het is jammer dat er altijd mensen zijn die moeten verpesten voor ander . Bij fietsen was 80%van mensen die enkel de telefoon vast hadden om te navigeren. Echter doordat kleine groep heel bond heeft gemaakt moet grote groep lijden.

Btw, als op stappend paard geen telefoon in je handen mag hebben dan mogen ze ook verbieden om te lopen met een telefoon in je handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:25 



 
Profiel   

Blussem schreef
Het is jammer dat er altijd mensen zijn die moeten verpesten voor ander . Bij fietsen was 80%van mensen die enkel de telefoon vast hadden om te navigeren. Echter doordat kleine groep heel bond heeft gemaakt moet grote groep lijden.

Btw, als op stappend paard geen telefoon in je handen mag hebben dan mogen ze ook verbieden om te lopen met een telefoon in je handen.


Haha, laat me niet lachen, op de fiets heeft 80% de telefoon vast om van alles te doen zoals berichtjes schrijven/lezen, social media, filmpjes kijken, muziek luisteren (selecteren), etc.

Voor allerlei redenen hebben ze hun telefoon vast, maar niet voor navigatie. Zie je, de meeste mensen kennen de route die ze (bijna dagelijks) fietsen prima.

Voor navigatie heb je trouwens prachtige stuurstandaarden voor op de fiets (€1,59 bij de action), dus ik zie helemaal geen probleem voor diegene die op de fiets hun telefoon willen gebruiken als navigatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:36 



 
Profiel   

Als ruiter ben je wel bestuurder maar niet van een voertuig want een paard is geen voertuig. (zitten geen wielen onder, simpel gezegd.)
En het verbod geldt voor bestuurders van een voertuig, daarom geldt het wel voor fietsers en menners.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 17:54 



 
Profiel   

Blussem schreef
Het is jammer dat er altijd mensen zijn die moeten verpesten voor ander . Bij fietsen was 80%van mensen die enkel de telefoon vast hadden om te navigeren. Echter doordat kleine groep heel bond heeft gemaakt moet grote groep lijden.

Btw, als op stappend paard geen telefoon in je handen mag hebben dan mogen ze ook verbieden om te lopen met een telefoon in je handen.


Ik ben niet zo akkoord met dit statement, mijn ervaring zegt dat 80% wel fb en instagram is ;) Daarbij... dan zou je ook een telefoon mogen als je maar stapvoets rijdt met de auto? Een paard kan op elk moment schrikken en wegschieten, met telefoon in de hand kan jij nooit het gevaar voorzien noch adequaat reageren. De beide (en enige) keren dat ik van mijn paard ben gevallen is juist vanuit stap...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:06 



 
Profiel   

Wat een rare redenering....
Ik zou toch ook naar de veiligheid kijken....en da de ruiter ook zeggen geen telefoon te mogen gebruiken.

Ik vraag me trouwens af hoe de verzekeringsmaatschappijen dit oppikken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 19:13 



 

Ik snap sowieso de lol van buiten rijden niet, als je 80% van de tijd op je telefoon zit. Even een foto maken als de situatie veilig is, prima. Maar alle appjes en telefoontjes wachten maar gewoon tot paard weer lekker op de wei staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 08:11 



 
Profiel   

Ik men met achenbach als ik een foto of filmpje wil maken, dit betekent dat ik gewoon 1 hand vrij heb en met de andere volledige controle over mijn pony. Net als dat je als ruiter jezelf ook kunt aanleren met 1 hand te rijden zodat je en controle houdt en even een foto kan maken. Mensen die uitgebreid op Facebook en Instagram gaan zitten, keur ik niet goed. Als ik met mijn pony's bezig ben, ben ik gewoon even 3-4 uren onbereikbaar op sociale media en dat moet kunnen. Als ik onderweg telefoon krijg, dan neem ik wel op, maar in dat geval parkeer ik even de pony in de berm zodat ik me daar even niet op hoef te focussen tijdens het bellen. Het zijn shetlanders dus die gaan dan wel grazen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:00 



 
Profiel   

Je bent idd bestuurder, maar geen bestuurder van een voertuig wanneer je op je paard zit of er naast loopt.
Je bent wel bestuurder van een voertuig wanneer je achter je paard op een wagen zit.
Krom, maar het is zo.

Ik zal in het verkeer niet snel naar m'n telefoon grijpen op m'n paard.
Maar in het bos of op het strand met enige regelmaat wel, om een foto te maken of een filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:04 



 
Profiel   

idinn schreef
Ik snap sowieso de lol van buiten rijden niet, als je 80% van de tijd op je telefoon zit. Even een foto maken als de situatie veilig is, prima. Maar alle appjes en telefoontjes wachten maar gewoon tot paard weer lekker op de wei staat.


idd :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:30 



 
Profiel   

Als ik er met mijn hoofd niet bij ben trekt mijn paard dr eigen planning. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 13:56 



 
Profiel   

Zelfs in een rolstoel mag het niet met een telefoon in je handen :+ want voertuig. Bizar dat op een paard wel mag dan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 14:09 



 
Profiel   

jes_sira schreef
Ik heb geleerd dat je met een paard in het verkeer net als een auto wordt beoordeeld.

Paard is je voertuig.

Daarom horen wij ook tussen de auto's op de rijbaan te rijden en niet op het fietspad.

Dat ruiters op fietspaden rijden wordt gedoogd, omdat het te gevaarlijk is op de rijbaan.
(Is Nederland namelijk heel goed in. Regels die onuitvoerbaar zijn)

Hierover hebben wij destijds uitvoerig gediscussieerd tijdens het ruiterbewijs.

Gezien wij wettelijk eigenlijk op de rijbaan, tussen de auto's moeten rijden, hebben wij tijdens het examen ook tussen de auto's gereden ipv het ruiterpad in de berm bij het fietspad.
Automobilisten waren zeer duidelijk geïrriteerd overigens...

Dus volgens mij heeft het ministerie foutieve informatie gegeven.

Vaag... indien er een ruiterpad is dien je op het ruiterpad te rijden. Dus zeer logisch dat de automobilisten geïrriteerd waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 15:08 



 
Profiel   

idinn schreef
Ik snap sowieso de lol van buiten rijden niet, als je 80% van de tijd op je telefoon zit. Even een foto maken als de situatie veilig is, prima. Maar alle appjes en telefoontjes wachten maar gewoon tot paard weer lekker op de wei staat.

Dit ja... zo doe ik het dan ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 15:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen