2 jarige met gezwel in hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:04

Inderdaad je ziet duidelijk 3 bulten op de foto als veulen.

Tja wat betreft het financiele plaatje snap ik ook helemaal, persoonlijk zou ik het denk ik mooi laten genezen en zolang het geen problemen geeft er niets meer aan doen.

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:14

Dat niets aan doen hangt ook af van de uitslag. Indien het kwaadaardig is heeft die da de zaak misschien in een stroomversnelling gebracht door er in te snijden .

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:35

bigone schreef:
Dat niets aan doen hangt ook af van de uitslag. Indien het kwaadaardig is heeft die da de zaak misschien in een stroomversnelling gebracht door er in te snijden .


Ja oke, maar ook dan..het is zoals het is en als het kwaadaardig is dan is er waarschijnlijk niks meer aan te doen. Als dat het geval is dan kun je de'r laten lopen zolang het nog paardwaardig is denk ik.

*overigens* als dat het geval is en de DA heeft het veroorzaakt dan zou ik wel een klacht in gaan dienen bij het veterinair tuchtcollege.

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:37

Elisa2 schreef:
bigone schreef:
Dat niets aan doen hangt ook af van de uitslag. Indien het kwaadaardig is heeft die da de zaak misschien in een stroomversnelling gebracht door er in te snijden .


Ja oke, maar ook dan..het is zoals het is en als het kwaadaardig is dan is er waarschijnlijk niks meer aan te doen. Als dat het geval is dan kun je de'r laten lopen zolang het nog paardwaardig is denk ik.

Wanneer de da had gezegd : ga naar een kliniek en laat opereren had het paard igv slechte uitslag, want dat is nog niet zeker, meer kans gehad. Daar komt bij dat hij vanaf het begin al zeer laconiek gedaan heeft over de verdikkingen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:39

Ja ik ben het ermee eens dat zijn rol dubieus te noemen is in deze zaak.

Maar laten we afwachten en duimen voor de TS dat het niet kwaadaardig is!

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:51

Inderdaad ik hoop zo dat het meezit!

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:12

Ik wil je veel sterkte wensen en hoop dat ze nog een tijd pijnvrij bij je kan blijven

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:20

Heb je enig idee wanneer je de uitslag krijgt? wat een rollercoaster zit jij in, niet te geloven wat een prutswerk van die andere dierenarts :-( heel veel sterkte, ik ga duimen voor je dat jullie geluk mogen hebben en nog heel lang van elkaar morgen genieten!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:53

Hoe gaat het nu inmiddels met je paard??

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:27

Pfoe jeetje dat was al ontzettend duidelijk als veulen zeg, drie abnormale knobbels. Dat een dierenarts daar nooit dunne naald biopten van heeft laten onderzoeken? Hopelijk wordt het nu rustig en kan ze nog lang bij je blijven.

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:01

kimmie1 schreef:
Hoe gaat het nu inmiddels met je paard??


Ze is thuis nog steeds, liep eerst altijd buiten maar haar hoofd ging daarvan zwellen :+ Dus komt ze 15u per dag binnen en de overige mag ze buiten lopen. De wonde is vandaag en zaterdag gecuretteerd geweest en 't begint er wel goed uit te zien :) er komt veel minder vuil mee en ze gaat al vrij goed dicht (we moeten ze open houden dat het vuil eruit kan). Donderdag heb ik controle en dan zal ik ook de uitslag hebben :)


Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:17

Ach gossie! Wat is het ook een groot gat -O-
Ik duim dat de uitslagen mee vallen en ze nog heel wat jaren bij je mag blijven!

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:38

Veriye schreef:
Ach gossie! Wat is het ook een groot gat -O-
Ik duim dat de uitslagen mee vallen en ze nog heel wat jaren bij je mag blijven!


Dank je :) en ik vind het gat ondertussen best meevallen als je ziet wat het was %)

Afbeelding

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:48

Ja echt bizaar!!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:01

De wond gaat er mooi klein uitzien, fijn dat hij schoon lijkt te worden. Een spannende dag dus donderdag, ik ga hard voor jullie duimen voor een goede uitslag!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:28

Als de uitslag nou niet goed is, klinkt misschien hard, neem dan afscheid. Bespaar je paard het lijden voor als de tumor verder groeit.

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 11:22

janderegelaa schreef:
Als de uitslag nou niet goed is, klinkt misschien hard, neem dan afscheid. Bespaar je paard het lijden voor als de tumor verder groeit.

Momenteel is er geen reden om haar in te slapen. Ik waak uiteraard over haar welzijn en uiteraard ga ik er voor zorgen dat ze geen dag te lang af ziet. Maar als ze nog even verder kan zo, laat ik haar zeker genieten van de weide en de kudde :)

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 20:43

Resultaat van het biopt:

Citaat:
Er zijn verschillende biopten aanwezig met elk ongeveer hetzelfde beeld. Er is vrij weinig normaal weefsel aanwezig: dwarse spieren, collageen. De meerderheid van de biopten bevatten een matig celdense proliferatie van spoelvormige cellen.Ze groeien in bundels in een losmazig bindweefsel. Deze groeien in bundels en vormen vaak een patroon (type Antoni A). De cellen hebben een duidelijk afgelijnd geringe tot matige hoeveelheid eosinofiel cytoplasma. De kernen zijn ovaal, matig groote en opgeklaard met een fijnstippelig chromatine. De mitose index is laag. Er is milde anisokaryose en anisocytose. De cellen groeien infiltratief tussen dwarsgestreepte spiervezels.

Spindle cell sarcoma, medium grade. De origine kan achterhaald woorden met differentiatiemerkers, doch dit is niet altijd sluitend. Het groeipatroon doet denken aan een Schwannoma (doch is niet pathognomonisch).


Tumor is dus kwaadaardig, in de zin: hij groeit, dus op termijn gaat hij problemen veroorzaken.
Momenteel is het (nog) geen probleem. Ze kunnen hem niet wegnemen omdat hij ingroeit en dus ligt bij een pak structuren waar ze te voorzichtig moeten zijn (luchtpijp, slokdarm, grote venen). Dus ja... we gaan gewoon verder met de wondzorg, donderdag controle en dan zien we wel hoelang we ze kunnen houden. We gaan ook gewoon proberen om haar volgend jaar zadelmak te maken en nog wat wandelingen enzo maken. Maar k zeg het da's toekomst muziek, ik hoop dat het echt komt maar even goed laat haar toestand dat niet toe. Het draait om haar en we gaan gewoon met haar rekening houden...

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:46

|( wat een klote uitslag. Heel veel sterkte. Ik hoop dat jullie nog een lange tijd genieten van Nena, en volgend jaar inrijd-foto-topics te kunnen zien van jullie!

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:47

Sterkte Sofie, wat een rot nieuws!!!!!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:55

Wat rot! Sterkte!

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:55

Sterkte

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:02

Jeetje wat erg zeg! Heel veel sterkte...
Konden ze ook verklaren dat het als veulen al
Zichtbaar was? Zo jong nog

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:08

Wow wat poedersuiker.. ook erg zeldzaam dit toch ?
Sterkte...

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:16

Oh nee!!! Dat is echt ruk nieuws! Hopelijk is het proces of heel snel of super langzaam. :(:)