Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijn na extractie verstandskies

 
Profiel   

Lieve bokkers,

Ik heb heel veel nare verhalen gehoord over verstandskiezen en begin dit jaar is mijn eerste getrokken. Dit was een eitje, 2 paracetamolletjes en dat was het.

Hieronder komt een ‘trauma’ verhaal dus als je er niet tegen kunt, niet verder lezen :+



Dinsdag kreeg ik enorm veel pijn rondom een andere verstandskies. Het werd steeds erger dus vanochtend naar de tandarts. Ik had echt bizar veel pijn. De tandarts wilde kijken maar er naar wijzen deed al pijn bij wijze van.
Uiteindelijk verdoofd, hielp niks, toen kleine verdovingsprikjes er in, deed belachelijk veel pijn en hielp niks. Het was te erg ontstoken.
Uiteindelijk hebben ze de kies er dus zonder werkende verdoving half uitgesneden en er toen uit gewrikt.
Nu ben ik weer 4 uur thuis maar ik heb zo ontiegelijk veel pijn. De verdoving is nu uitgewerkt (ik voel mijn wang weer) en ik heb al 2 x (met 2 uur ertussen) ibruprofen gehad. Maar ik verga van de pijn. Ik ben echt niet kleinzerig en ben een nuchtere Friezin maar dit is niet leuk.

Er zijn vast meer mensen die zoiets hebben meegemaakt. Wat helpt voor jullie qua pijnstilling? Kan ik er iets op/tegen houden? Kan ik iets anders slikken?

Dankjulliewel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:10 



 
Profiel   

Ijsblokjes of bevroren erwten er tegenaan houden.
Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:11 



 
Profiel   

Bellen naar de tandarts. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:13 



 
Profiel   

Je mag naast ibuprofen ook paracetamol slikken (als je dat nog niet gedaan hebt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:13 



 
Profiel   

Sem_ schreef
Je mag naast ibuprofen ook paracetamol slikken (als je dat nog niet gedaan hebt).


Dit dus :j
400mg ibuprofen en 1000mg paracetamol. Dit mag meestal 3x daags maar bel je tandarts even om dubbel te checken.
Verder je wang koelen met een icepack!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:17 



 
Profiel   

ALTIJD 4 uur tussen de werkzame stof laten, dus als je ibu neemt minstens 4 uur tussen, idem voor paracetamol.
Je kan beide wel combineren, ofwel om de 4 uur paracetamol + ibuprofen, ofwel om de 2 uur afwisselen (8 uur ibu, 10 u para, 12 u ibu, 14 para, ...)
Eventjes kijken naar wat de maximale dosis per dag van elk is en uitrekenen hoeveel je per keer mag nemen (of bellen naar dokter of je er al dan niet mag overgaan.)
Niet nemen als je pijn krijgt maar consequent om de 2 uur iets innemen, dan blijft het pijnstillerlevel in je bloed gelijkmatiger en heb je uiteindelijk minder nodig dan als je de pijn in alle hevigheid laat toeslaan.

Edit: cafeïne versterkt de werking van pijnstillers, dit zit bv ook in excedrine (cafeïne + para + ibu). En glas cola of kopje koffie erbij kan (wel opletten als je gevoelige maag hebt, een maagbeschermer halen is in dit geval geen overbodige luxe.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:21 



 
Profiel   

Even je tandarts bellen die kan sterkere pijnstilling voorschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:22 



 
Profiel   

Als je gewicht boven de 60 kg is en je geen onderliggende ziekte hebt bv hart en vaat ziekte of allergieën mag je dit schema aanhouden:
4x2 paracetamol 500mg om 7/12/17/22.u
3x1 ibuprofen 600mg om 7/15/22 uur

En echt even regelmaat hierin houden zodat je een spiegel opbouwt.
Als je snel maagklachten hebt of maagproblemen in het verleden ibuprofen liefst wel als je iets in je maag hebt

Werkt dit alles niet? Dan toch weer even bellen naar tandarts en natuurlijk koelen met een icepack

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:24 



 
Profiel   

Ik zou ook even contact opnemen met de tandarts. Zo je het omschrijft zijn ze in een behoorlijk ontstoken gebied bezig geweest, en dat is verre van ideaal (maarja soms kan het niet anders). In overleg met de tandarts zou je er misschien een spoelmiddel als perio aid of corsodyl bij kunnen gebruiken, het zal de pijn niet direct weghalen natuurlijk, maar wel helpen het ontstoken tandvlees snel weer rustig te krijgen. Zout water kan trouwens ook wonderen doen, theekopje lauw water met een theelepeltje zout. Verder inderdaad paracetamol combineren met ibuprofen en deze op vaste tijdstippen innemen en niet eerst wachten tot de pijn terugkomt. Ik hoop dat je snel van de pijn af bent TS :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:29 



 
Profiel   

Wauw geweldig, wat een hulp allemaal!
Dat van het schema van de pijnstilling wist ik niet,
ik ga er paracetamol bijslikken.
Ik weeg 50 kg dus ik zal iets minder nemen.

Koelen met een icepack heb ik ook nog niet gedaan.

Ik ga die tips meenemen.
Mijn moeder heeft al smoothie gebracht dus ik heb geen lege maag, ik ben allergisch voor de meeste maagbeschermers dus ik zal wat extra smoothie nemen.

Mocht het niet werken dan bel ik naar de tandarts.
Ik woon alleen op 40 minuten rijden dus ik zou daar alleen langs kunnen gaan in geval van nood want ik ben ook wat misselijk van alle pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:43 



 
Profiel   

Gewoon even bellen. Mijn tandarts heeft wel eens een recept naar mijn eigen apotheek gestuurd dus dan hoef je niet eerst langs te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 13:45 



 
Profiel   

Bij 50kg mag je 3x2 paracetamol

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 17:03 



 
Profiel   

Hoe gaat het vandaag?

Inderdaad flink veel koelen. Na 72uur helpt het koelen niet meer tegen de zwellinh maar kan het wel de pijn verlichten!

Is het in de boven of onderkaak en is het gehecht?

Bouw in elk geval een goede paracetamol spiegel op, en neem er het liefst 2 tegelijk. Ook mag je 3x daags ibuprofen. In jouw geval zou ik de 400mg nemen, als dat niet genoeg is kun je altijd de 600 nog proberen.

Lees hier heel veel verhalen over flink spoelen enzo, maar dat mag je de eerste 3 dagen echt niet doen! Heel voorzichtig met zeezout oplossing kan wel. Een slok nemen en dit heel voorzichtig heen en weer roeren met je tong. Vooral niet spugen! Maar het eruit laten lopen. Zuig en kracht bewegingen zoals uit een rietje drinken, hard spugen en je neus snuiten wordt sterk afgeraden omdat het bloedstolsel los kan komen en dat belemmert de genezing.

Als het in de onderkaak is heb je als het goed is een spuitje met een soort haakje eraan gekregen? Daarmee mag je na 4 dagen voorzichtig met lauwe zoutoplossing de wond spoelen. Dit kan een beetje gemeen voelen, maar dit spoelt wel alle rotzooi eruit!

Veel succes! Vorige week maandag zijn alle 4 mijn verstandskiezen bij de chirurg getrokken!


Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 05-10-19 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 17:40 



 
Profiel   

Smoothies kunnen er echter wel voor zorgen dat het meer gaat branden bij de wond. En zeker ook even goed opletten dat er niks kwa etensresten of pitjes of wat dan ook achterblijft in de wond.
De rest is hierboven eigenlijk allemaal al wel gezegd :) hopelijk is de ergste pijn snel voorbij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 18:02 



 
Profiel   

Mocht je van de tandarts geen extra pijnstillers krijgen bel dan je huisarts.

Hier erg veel pijn gehad door trekken verstandskies en ziekenhuis wilde geen pijnstillers geven.
Huisarts zei later een keer dat ik hun ook had mogen bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 20:55 



 
Profiel   

Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel Ibuprofen je neemt. Ik moest naar de kaakchirurg voor alle 4 mijn verstandskiezen en kreeg daarna Ibuprofen 600. Ik had ook echt wel een vervelende pijn de eerste 3 dagen en de Ibuprofen 600 haalde net die scherpe rand eraf. Ik voelde het nog wel maar niet meer die scherpe pijn.

Hopelijk gaat het inmiddels een stuk beter, beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:25 



 
Profiel   

Lief dat jullie ernaar vragen.
Eigenlijk gaat het heel erg slecht.
Ik ben net een hamster aan een kant, mijn wang is erg dik en ik heb veel pijn aan de wond.
De wond is niet gehecht en lekt ook nog steeds.
Het is heel erg veel zenuwpijn zegmaar die doortrekt mijn kaak zowel onder als boven in.

Gistermorgen heb ik de HAP gebeld, zij adviseerden mij om eerst de spoedtandarts te bellen.
Dit heb ik gedaan. Helaas was de dienstdoende tandarts een meneer uit het buitenland en hij vond dat ik het nog maar een dagje aan moest kijken. Zolang er geen koorts was, moest ik het maar even uitzitten.
Ik heb weer de HAP gebeld, zij willen het advies van deze tandarts opvolgen. Wel mocht ik de pijnstillers ophogen.
Ik slik nu iedere 5 uur (3 keer daags) 600 mg ibu en daarnaast iedere 3 uur (5 keer daags) 1000 mg paracetamol met coffeine (bedankt voor de tip!)

Helaas helpt dit voor geen meter. Ik ben de hele dag kotsberoerd (ondanks dat ik uiteraard iets eet voordat ik de pijnstillers neem) en ik heb heel erg veel pijn.
Vanmorgen heb ik weer de tandarts gebeld maar hij geeft geen gehoor en vindt dat ik het maar moet afwachten. Het klopt inderdaad dat ik geen koorts heb maar de pijn in de kaak breidt zich steeds verder uit.

Ik voel me echt verschrikkelijk en weet ook niet zo goed meer wat ik moet doen. -O-

@pepperrr, ik heb helemaal niks meegekregen. Ik probeer de wond steeds voorzichtjes met een tandenborstel een beetje schoon te houden. Het gaat inderdaad om de onderkaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:27 



 
Profiel   

Sowieso een klacht indienen bij je eigen tandarts, dergelijke complicaties na een extractie moeten gewoon door de dienstdoende tandarts behandeld worden. Ontsteking met zwelling valt gewoon onder spoed.
Heb je een vieze smaak in je mond? Ruik je het (of een ander persoon)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:35 



 
Profiel   

gabyfedde schreef
Sowieso een klacht indienen bij je eigen tandarts, dergelijke complicaties na een extractie moeten gewoon door de dienstdoende tandarts behandeld worden. Ontsteking met zwelling valt gewoon onder spoed.
Heb je een vieze smaak in je mond? Ruik je het (of een ander persoon)?


Ik heb de hele tijd een vieze, zure smaak in mijn mond. Steeds een beetje.
Je ruikt het niet heel erg volgens mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:50 



 
Profiel   

klinkt als ontsteking.
eigenlijk zou je corsodyl moeten hebben om mee te spoelen.
dit
https://www.apotheek.nl/medicijnen/chlo ... t=corsodyl

en dat kun je ook kopen bij de apotheek gewoon zonder recept en in sommige drogisten.
maar ja het is nu zondag,heb je niet zoveel aan denk ik.
is een middel wat ze hier voorschrijven na het trekken van een kies, helpt enorm goed.
maar bij jou denk ik al bijna aan een antibiotica kuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:57 



 
Profiel   

ik vind 5dd 1000mg paracetamol wel heel erg veel, doe je dat op advies van de HAP of op eigen initiatief?
Slik je ook maagbeschermers (zonder recept te koop bij de apotheek)?
Er is in het weekend altijd een dienstapotheek open/bereikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:09 



 
Profiel   

Heftig TS!

Hier hebben ze ook eens een verstandskies uitgeboord zonder verdoving. Ik heb daar ook echt heel veel last van gehad de eerste dagen.

Mijn advies (als apothekersassistente, want ik zie ik heel veel verschillende adviezen voorbij komen die zo maar matig zijn):

Paracetamol 4x per dag 1 gram (dat is echt het maximum en moet zo kortdurend mogelijk gebruikt worden. 5gram per dag is echt heel erg veel. En slecht voor je lever.)
Ibuprofen 3x per dag 600mg.

Heb je zo'n spuitje meegekregen in het ziekenhuis met een krom puntje (een kaakspuit)? Daar zou ik na het eten/smoothie mee spoelen in het gat waar je kies zat.

24 uur na de extractie mag je spoelen met corsodyl. Maar evt. spoelen met gewoon water is ook prima om etensresten weg te spoelen.

Koelen met een ijspack kan ook nog verlichting bieden. En verder kun je niet veel doen, als rusten.

Als je last blijft houden, ondanks de pijnstilling juist in te nemen, zou ik terug bellen naar de huisartsenpost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:11 



 
Profiel   

ellepel schreef
klinkt als ontsteking.
eigenlijk zou je corsodyl moeten hebben om mee te spoelen.
dit
https://www.apotheek.nl/medicijnen/chlo ... t=corsodyl

en dat kun je ook kopen bij de apotheek gewoon zonder recept en in sommige drogisten.
maar ja het is nu zondag,heb je niet zoveel aan denk ik.
is een middel wat ze hier voorschrijven na het trekken van een kies, helpt enorm goed.
maar bij jou denk ik al bijna aan een antibiotica kuur


Er is inderdaad vandaag zo goed als niks open.
En ik zit zelf ook al te denken daaraan, het trekt zo ver door.


Polly schreef
ik vind 5dd 1000mg paracetamol wel heel erg veel, doe je dat op advies van de HAP of op eigen initiatief?
Slik je ook maagbeschermers (zonder recept te koop bij de apotheek)?
Er is in het weekend altijd een dienstapotheek open/bereikbaar.


Ik doe dit op advies van de HAP. Ik ben zelf helemaal niet van de pijnstillers dus ik zou zelf niet zomaar iets slikken.
Ik kan tegen bijna geen enkele maagbeschermer (ik heb er nog geen gevonden waar ik wel tegen kan).


Pikkepor schreef
Heftig TS!

Hier hebben ze ook eens een verstandskies uitgeboord zonder verdoving. Ik heb daar ook echt heel veel last van gehad de eerste dagen.

Mijn advies (als apothekersassistente, want ik zie ik heel veel verschillende adviezen voorbij komen die zo maar matig zijn):

Paracetamol 4x per dag 1 gram (dat is echt het maximum en moet zo kortdurend mogelijk gebruikt worden. 5gram per dag is echt heel erg veel. En slecht voor je lever.)
Ibuprofen 3x per dag 600mg.

Heb je zo'n spuitje meegekregen in het ziekenhuis met een krom puntje (een kaakspuit)? Daar zou ik na het eten/smoothie mee spoelen in het gat waar je kies zat.

24 uur na de extractie mag je spoelen met corsodyl. Maar evt. spoelen met gewoon water is ook prima om etensresten weg te spoelen.

Koelen met een ijspack kan ook nog verlichting bieden. En verder kun je niet veel doen, als rusten.

Als je last blijft houden, ondanks de pijnstilling juist in te nemen, zou ik terug bellen naar de huisartsenpost.


Ik heb geen spuitje gekregen. Ik ben gewoon weggestuurd nadat ik weer enigszins op adem was na al die pijn.
Ik spoel steeds wel met water het allemaal een beetje schoon, en ik eet alleen met links zegmaar.
Het is er uitgehaald bij de tandarts, niet bij de kaakchirurg (helaas denk ik)

De HAP wil het advies opvolgen van de tandarts en die wil niks doen. Ik heb het gevoel dat ik vandaag wat klem zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:17 



 
Profiel   

ik zou vandaag weer de HAP bellen, nieuwe dienst, nieuwe kansen. En als je pijn blijft houden moeten ze op een gegeven moment wel wat gaan doen.
Ik vind 5gr pcm ook echt over de grens, geen protocol op de HAP die dat zal adviseren als het goed is dus nog een keer bellen en ze nogmaals mee laten kijken lijkt me geen slecht plan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:19 



 
Profiel   

Gewoon blijven bellen, geef goed aam dat je een vieze smaak hebt en de pijn zich uitbreidt!

Het spuitje kun je ook bestellen. Het is een monoject 412. Het puntje moet je dan voorzichtig in het gaatje in je kaak doen en met lauw water voorzichtig spoelen.

Klinkt vies en gemeen, maar zou dit wel echt doen over een paar dagen, zeker omdat het ontstoken is. Elke avond voor het slapen gaan even goed spoelen tot er geen zooi meer uit komt!


Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 06-10-19 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen