Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefzweer?

 
Profiel   

Hoi mede bokkers,

Afgelopen week trof ik mijn paard op drie benen aan op het land. De dag ervoor was er nog niks aan de hand..
Paar dagen aangekeken, ondertussen de hoefsmid gebeld en deze is vandaag langs geweest. Smid kon direct zien “ een hoefzweer”.
Hij is bezig geweest met zijn hoef, maar nog geen zweer te bekennen. Paard reageert wel degelijk op de plek waar hij met Zijn tang in knijpt.
Smid zegt moet wel een hoefzweer zijn, maar zit nog te diep/hoog. Hij durfde niet verder te gaan.
Ik heb als advies gekregen om de weken in biotex en paard laten staan op het land, het moet week worden. Maandag komt de smid weer.
Ik vind het maar niks dat hij er zo zielig bij staat op het land. Hij heeft wel degelijk pijn, is het een kwestie van Tijd? Of toch ook de dierenarts er bij halen?
Heeft iemand nog tips of dergelijke om de zweer zo snel mogelijk te kunnen behandelen?!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 14:02 



 
Profiel   

Als de zweer hoog zit dan werkt het alleen maar om te weken in de biotex inderdaad. Soms durft de DA wel te snijden in de hoef maar daar moet je voorzichtig mee zijn. Niet alle DA zijn even goed..maar als het paard reageert op de tang dan weet je wel zeker dat het een zweer is. Ik zou gewoon even goed blijven weken en afwachten als de smid weer komt of hij er wel bij kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:20 



 
Profiel   

Ja inderdaad dat is ook zo. Maar het duurt mij allemaal te lang. Ziet er zo zielig uit.
Kan dus alleen maar afwachtten tot de smid weer komt, gelukkig is dat morgen al. Zie alleen nog geen verbetering of vocht van de zweer, dus ben benieuwd of hij er nu wel bij kan. Bedankt
Voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:43 



 
Profiel   

Zwijg me van hoefzweren en lang duren. Kan er een boek over schrijven. :+
Maar dus ja, het is normaal dat het wel even duurt als de zweer te hoog zit om weg te snijden. Ook al een drietal keer meegemaakt dat de hoefzweer langs de kroonrand uitbrak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:51 



 
Profiel   

Het is ook erg pijnlijk zolang er druk op staat, dus hopelijk kan hij morgen wat snijden en er wel bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:00 



 
Profiel   

Balen zeg! Ik zou een goede hoefzak of weekschoen halen en hem daar mee in het land zetten met warm water en biotex er in. Elke dag even vervangen tot de zweer uitbreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:17 



 
Profiel   

Inderdaad in een hoefzak zetten met water en biotex. Mijn paard heeft er toen twee weken echt last van gehad maar toen de zweer eindelijk doorbrak liep ze meteen weer goed. Was inderdaad wel heel zielig km te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:48 



 
Profiel   

Inpakken in zuurkool voor hele nacht.
Klinkt gek maar werkt super. En vooral niet gaan snijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 14:55 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties en tips.
Helaas vandaag nog geen verbetering na bezoek van de smid. Hij begint te twijfelen.
Dus toch DA gebeld. Hopelijk wordt het snel beter!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 19:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen