Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn shet stinkt

 
Profiel   

Tja mijn shetlander stinkt dus :+

Het stalseizoen is weer aangebroken hier en mijn shet staat in een uitloopstal. Nu heb ik een mooi plekje gemaakt buiten onder een afdak met matten waar ze lekker schoon en droog kan liggen maar mevrouw kiest ervoor in een vieze stal te liggen of gewoon buiten op de stenen. En daar gaat ze dus echt enorm van stinken :o en dan ruikt ze dus vooral heel erg naar urine.

Vorig jaar had ze een deken op omdat ze geschoren was, maar toen stonk ze dus ook. Nu staat ze zonder deken maar die geur is dus zo mogelijk nog erger :')

Wie heeft tips om er een frisruikende pony van te maken? Ik wil niet veel wassen want ja ze staat dus 24/7 buiten en ik wil niet de goede stoffen eruit wassen. Oh ja en plus dat als ik haar was ze nog steeds stinkt daarna (zelfs met shampoo!)

Nog een plaatje van t monster [ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:52 



 
Profiel   

Zoiets? https://www.divoza.com/nl/paarden-parfum-klassiek
Vooral de 'extra krachtig' spreekt me wel aan, want volgens mij heb je dat wel nodig. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:55 



 
Profiel   

Wanneer het kan de NAF warm wash gebruiken? dat is een shampoo die je niet hoeft uit te spoelen.

Verder een wasknijper op je neus zetten? of heel simpel je neus niet in haar vacht drukken, afstand houden en pas van de lente weer aandacht geven
(ahhh sielluuggh)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:56 



 
Profiel   

Je pony in de baking soda zetten? :')

de vieze plekken wat baking poeder op strooien ofzo. Baking soda neutraliseert geuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:57 



 
Profiel   

Stenen elke week schoonspuiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:02 



 
Profiel   

Meer uitmesten en haar staart ook goed bijhouden en wassen. Het zijn niet de hoeven of haar mond die stinken??

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:02 



 
Profiel   

Gini schreef
Zoiets? https://www.divoza.com/nl/paarden-parfum-klassiek
Vooral de 'extra krachtig' spreekt me wel aan, want volgens mij heb je dat wel nodig. :D

Het is wel zo dat paarden onderling communiceren met geuren.Dus al je een parfum erop spuit dan wel even erop letten hoe de andere paarden waar ze bijstaat daarop reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:06 



 
Profiel   

Van je vieze stal een schone stal maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:14 



 
Profiel   

WesternWay schreef
Van je vieze stal een schone stal maken?


Dat, plus plaatsje schoner houden.


Als ze niet in de urine ligt zal ze er ook minder naar stinken.

Droge schone stal dus,
En schone plaats.


Verder is de staart nogal eens een geurbom, zeker bij merries.
En die kun je probleemloos wat vaker wassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:19 



 
Profiel   

Ligt er in de stal bodembedekking die schoon kan? En de buiten overkapping is die windvrij en kun je die zachterliggend maken. Kennelijk ligt de jou bedachte plek niet fijn voor haar.

Enige andere naast wassen is de rest schoon genoeg houden. Voorkomen kun je het denk ik niet maar verminderen misdchien wel. Het grote paard stinkt niet of ligt ergens anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:24 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips allemaal.

Qua schone stal en vaker uitmesten, ik mest elke dag uit en haal de plasplekken weg. Verder is er maar één hoekje waar er altijd een plasplek is, terwijl de rest van de stal schoon en droog is. Dan kan ik uitmesten wat ik wil maar als ze dan telkens precies in die gore hoek gaat liggen :+

Ik zoek verder geen tips om het te voorkomen want dat gaat toch niet werken, ze is gewoon een klein varkentje := meer tips om de geur te verminderen zonder veel te wassen.

Grote paard stinkt overigens niet die gaat niet liggen in plas

Het is trouwens echt de vacht die stinkt. Dit ruik je al als je gewoon naast dr staat. De shampoo van NAF is een goede als je die idd niet hoeft uit te spoelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:53 



 
Profiel   

Dan vraag ik me af of de vacht echt goed is?

Heeft ze geen last van een erg vette vacht, of vervilten of zoiets?
Dat komt wel eens voor bij shets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:57 



 
Profiel   

Nee hoor ze heeft een prima vacht

[ img ]

Het komt echt puur doordat ze in vieze dingen gaat liggen waardoor ze gewoon stinkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:00 



 
Profiel   

Wat heb je in de stal liggen? Mijn tinker was ook een stinkend varken. Maar door andere bodembedekking kon ik best wat stank voorkomen. Hij ging altijd in de stront en urine liggen ook. Overgegaan op dikke laag hennep en daarmee voorkwam ik de ergste bah.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:04 



 
Profiel   

En als je dat hoekje afzet, misschien gaan ze dan ergens anders plassen en op een andere plek liggen.

Indien dat mogelijk is.


Laatst bijgewerkt door FrNo op 06-10-19 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:13 



 
Profiel   

karuna schreef
Wat heb je in de stal liggen? Mijn tinker was ook een stinkend varken. Maar door andere bodembedekking kon ik best wat stank voorkomen. Hij ging altijd in de stront en urine liggen ook. Overgegaan op dikke laag hennep en daarmee voorkwam ik de ergste bah.


Stro.. dat is het enige wat ze aanbieden op de pensionstal

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:13 



 
Profiel   

FrNo schreef
En als je dat hoekje afzet, misschien gaan ze dan ergens anders plassen en op een andere plek liggen.

Indien dat mogelijk is.


Daar is mn stal weer niet groot genoeg voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:13 



 
Profiel   

Mm stro houdt idd fijn geur vast ja. Dikker pak al geprobeerd? Dat de nattigheid meer onder in de laag zakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:16 



 
Profiel   

Komt door de regen, die shetten maken een enorm dichte vacht aan en als die tussen de buien door niet opdroogt gaat het wat rieken. Zodra het droog is, dan is het ook wel weer weg. Goed borstelen tussendoor en zand uitborstelen. Ze rollen graag in zand als ze nat zijn maar dat blijft in de vacht hangen en gaat wel meuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:24 



 
Profiel   

Indien mogelijk in dat hoekje rubberen matten leggen die waterdoorlatend zijn, dan zakt de urine daar onder de mat. *denkt alleen maar mee, weet niet of dat werkt*

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:29 



 
Profiel   

En de stal een x in de week helemaal uitspuiten en flink die hoek schrobben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 14:31 



 
Profiel   

Koop een pak hempbed met eucalyptus en strooi een laagje onder je stro. Stal blijft veel droger en schoner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 15:00 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Zitten goede tips tussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 15:26 



 
Profiel   

Misschien vragen aan je stalhouder of gehakseld stro of hennep ook mag? sommige stalhouders willen geen vlas of zaagsel omdat de mesthoop over eigen land gaat (is goedkoper dan afvoeren) maar gehakseld stro en hennep nemen veel beter de vocht op dan gewoon stro en het is makkelijker uitmesten.

Of toch scheren en de dekens na het seizoen weer wassen, kan heel makkelijk in je eigen wasmachine, bij medpets verkopen ze aparte deken waszakken en wasmiddel speciaal voor dekens (van Amigo of Bucas), na het wassen je wasmachine door laten spoelen. Als het echt niet thuis kan hebben veel tankstations van die grote industriële was machines. Er is ooit een topic van geweest. Weet niet of je shet verder nog wat doet. maar de eerste winter dat mijn shet van mij was had hij hele stukken vervilt vacht tussen zijn voorbenen, achterbenen en onder zijn manenkam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 15:40 



 
Profiel   

Wat voor rubber matten heb je liggen? Misschien gaat de shet er niet op liggen aangezien rubber erg glad kan zijn als het nat of vochtig wordt. Ze kunnen dan bijna niet opstaan. Stro absorbeert geen urine dus dat gaat stinken naar ammoniak. Iedere dag de natte onderlaag er uit en opstrooien zal flink schelen.


Laatst bijgewerkt door Bravura op 06-10-19 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 16:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen