Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

het leed dat herfst/Winter... heet...

 
Profiel   

oke beetje getwijfeld om het online neer te zetten... Omdat eenmaal op internet 'altijd'op internet...

Hoe mooi de herfst ook kan zijn. En de winter ook. Is het niet mijn favo seizoenen...

Dit komt door verschillende redenen.

1. Door minder goede ogen en een oogopenratie en nachtblindheid. Zie ik in t donker gewoon slecht en kan ik dieptes niet altijd zien. Tot nu toe geen ongelukken gehad. Maar is wel mijn grootste Nachtmerrie!! Overdags niks aan de hand en kan ik ook prima zien. Ik voldoe volgens de oogarts in ziekenhuis gewoon aan de normen voor een normaal rijbewijs. Alleen ben ik wel angstig in het donker. Ik moet een half uur naar stal rijden en een half uur terug!! Ook al is het maar 10 min vind ik het nog steeds spannend.

Ik werk parttime dus ik hoef alleen smorgen in het donker 2 dagen naar mijn werk. Ook half uur rijden.

mijn paard doe ik zo veel mogenlijk overdags. Alleen mijn wereld wordt nu zo klein... Nu is het nog tot 19.00 licht maar straks al om 17.00 donker en dan voel ik een bepaalde druk want dan wil ik gewoon thuis zijn!!

Daarnaast wil ik mij verder ontwikkelen in instructeur academisch rijkunst. En tja dan moet je ook savonds les geven. Op moment volg ik opleiding dus ik geef nog niet echt lessen.


Daardoor raak ik in een soort winter dip! dat ik zelf overdags geen zin heb om naar mijn paard te gaan. als ik er eenmaal ben is het over natuurlijk. Daarnaast heb ik het super snel koud en warm ik niet snel op... Zelf in de zomer kan ik het nog koud hebben.

Ben er al mee naar de dokter geweest maar kunnen niks vinden wat de oorzaak van is. waarschijnlijk van mijn oma geeerft die had het ook heel snel koud.. :brr:

maar het belangrijkst vind ik nog hoe hou mijzelf mentaal gezond!! ELke herfst/winter de strijd met mijn gedachtes. Ik weet ik moet gewoon doen!! niet zeiken maar DoeN!!.

Heb vorig jaar een paardencoach sessie gedaan en dat hielp ook zeker. Vrijdag heb ik er weer 1 staan. inzichten krijgen en weer terug naar je gevoel ipv gedachtes.

hoe gaan jullie om met deze maanden? misschien kan ik er tips of inspiraties uit halen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 10:23 



 
Profiel   

Zoek goede kleding kijk dat fijn is voor jou soft sell of ouderwets wol en laagjes...

Heeft een bril voor jou in het donker nut of kijk of dat wat is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 10:27 



 
Profiel   

Ik sukkel ook enorm met mezelf in de winter. 3 jaar terug was de winter voor mij de druppel en was ik een gevaar voor mezelf, heb me toen laten opnemen.
Ik heb toen van m'n psychiater zo'n bril gekregen die zonlicht simuleert. Bij mij hielp dit niet/onvoldoende maar je hebt ook echt lampen met dat effect. Wellicht daar eens naar kijken?
Ik neem ook standaard vitamine D in de winter omdat ik niet genoeg "voorraad" heb om mij te ondersteunen doorheen heel de winter.

Voor het slecht zien in het donker heb ik helaas geen tips... Lijkt me toch niet echt veilig om zo de weg op te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 10:29 



 
Profiel   

Ik ga er van uit dat je een bril draagt maar kan een hele goede opticien niet wat voor je betekenen ? En laat eens bloed prikken op vitamine D. Voor het vaak koud hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 10:34 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Zoek goede kleding kijk dat fijn is voor jou soft sell of ouderwets wol en laagjes...

Heeft een bril voor jou in het donker nut of kijk of dat wat is


ik draag al een bril. En je heb zo gele achtige bril maar dat werkt helaas ook niet..

Vitamine D is getest is in orde. Vitamine B12 ook die is zelf aan de hoge kant.

Het is ook vooral mentaal/geestenlijk waar ik tegen aan loop.

zo bril met een lamp heb ik ook. Werkt niet. Daarnaast krijg ik er giga migraine achter mijn oog.. doordat ik een oogopenratie heb gehad aan 1 oog. Heb ik regelmatig last van migraine achter mijn oog. Elk 1.5 jaar ga ik naar de oogoarts voor controle. En helaas moet ik daarmee 'leren' leven. Gelukkig heb ik het niet dagenlijks. Gemiddeld 1 x in de 2 weken. Zo heb ik elke week last van en dan weer weken nergens last van.


Tot nu toe is het beste actief blijven.. Gewoon naar mijn paard gaan gewoon doen!! maar die geestenlijk strijd vind ik niet altijd fijn. Als ik bijv les ga geven dan ga ik gewoon en heb ik er ook echt zin in!! Dan heb ik een stok achter de deur. Mijn paard is niet altijd een stok achter de deur haha. hij is 21 loopt 24/7 buiten. Rij geen wedtrijden meer. Dus doel is nu zolang mogenlijk goed houden.. Dus ook minder motivatie om echt te gaan..

En een stal in de buurt zoeken gaat dit probleem niet oplossen.. Al ervaring mee. Enige is dat ik dan na mijn werk het langer licht is om wat te doen met hem. Omdat het zo 40 minuten scheelt. MAar geen geschikte stallen in mijn omgeving. Er zijn stallen genoeg. En daarnaast sta ik met veel plezier op mijn huidige stal. En mijn paard heeft genoeg stallen in zijn leven gezien.. Vind het ook niet eerlijk naar hem toe, ook al is hij snel gewendt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 10:41 



 
Profiel   

Ik zie er nu ook al tegenop. Het is gewoon een periode waar ik elk jaar door moet. Mijn kleerkast is ondertussen uitgerust met warmer dan warme kledij, dus dat overleef ik wel, maar dat vroeg donker is zo'n hel... Zucht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 10:57 



 
Profiel   

Ja, dat vroeg donker is ellende... ik heb migraine én makkelijk paniekaanvallen in de auto. Gaat goed zolang ik maar niet op een snelweg hoef, want dan krijg ik dus paniek. In het donker is het allemaal nog net wat erger: felle autolampen die niet lekker afgesteld zijn kunnen al migraine triggeren helaas.

De kou vind ik nog niet zo erg, warme kleren aan, dat komt wel goed, maar het donkere hoeft van mij ook niet zo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:01 



 
Profiel   

Voor de echte koukleum kan ik skikleding van harte aanbevelen! Ik rijd nu nog steeds met een thermoshirt en bodywarmer en ik ben een echte koukleum decathlon heeft leuke keus en tegen een redelijke prijs als je het mij vraagt. Maar bv ook de scapino oid

Heb je wel eens een bujo bijgehouden? Met bv 1 suc6 per dag of kleine doelen, positiviteitspagina’s e.d. Geeft misschien ook inzicht in momenten die wel goed gaan, waar zit het verschil in en hoe kan je dat dan misschien zelf meer beïnvloeden. Waar krijg je bv wel energie van in de winter? Kan je dat iets vaker doen?
Misschien is het goed om je doelen bij te stellen in de winter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:07 



 

he wat naar.. misschien medicatie die je kan ondersteunen deze maanden? veel mensen hebben er last van. misschien het bespreken waard met een psychiater.
kun je niet met het openbaar vervoer? dan hoef je niet voor het donker thuis te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:09 



 
Profiel   

Ik heb een beetje hetzelfde hoor. Ik vind het in de winter ook moeilijk om mezelf te motiveren
Ik werk fulltime dus straks iedere avond in het donker bij mijn paard. En zeker op de natte vervelende avonden is het soms lastig. Vooral na het avondeten nog in het donker het huis uit vind ik dan lastig.

Ik stel mezelf voor dat ik als ik thuis ben lekker een kop thee mag met wat lekkers als “beloning”.
Mijn man doet vaak de haard aan en ik kruip lekker onder de douche bij thuiskomst. Dat vooruitzicht maakt het voor mij dan makkelijker. Als je eenmaal bij je paard bent is het uiteraard heerlijk.

En soms dan maar de training op een lager pitje. Lekker de verzorging doen. Even een stukje wandelen. Paard staat de hele dag buiten dus dat kan dan wel. Is ze er toch lekker uit en heeft de aandacht.

Daarnaast heb ik voor in de ochtend een wake-up light.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:20 



 
Profiel   

Mijn winter tips (zeg niet dat het voor jou ook werkt):

- aanvaard het, laat het over je heen komen. Het wordt nu eenmaal winter, je kunt het niet tegen houden, en het gaat ook vanzelf weer voorbij.
- Probeer de mooie kanten er van in te zien: maak het bijvoorbeeld thuis extra knus. Koop lekkere chocomelk, kaarsjes, een mooi fleecekleedje voor op de bank. Trakteer je zelf op het feit dat de winter in aantocht is.
- tips van goede kleding zijn al genoemd. Doe zo belachelijk veel kleding aan dat je je rotzweet en snel weer iets uit wilt doen.
- buiten komen in de winter is heel belangrijk, gelukkig heb je een paard. Het bos is altijd op zijn mooist in de herfst probeer eens per week een stevige wandeling te maken.
- zoals Natasja zegt een wake-up light, dat helpt mij ook goed.
- misschien niet gemakkelijk, maar blijf juist veel in het donker autorijden. Hoe vaker je het doet, de meer zelfvertrouwen je er weer in krijgt. De dokter zal niet voor niets hebben gezegd dat je in staat bent om het te doen, je kunt het!

Veel succes ts, niet gemakkelijk hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:33 



 
Profiel   

RyanneZarita schreef
- misschien niet gemakkelijk, maar blijf juist veel in het donker autorijden. Hoe vaker je het doet, de meer zelfvertrouwen je er weer in krijgt. De dokter zal niet voor niets hebben gezegd dat je in staat bent om het te doen, je kunt het!

Veel succes ts, niet gemakkelijk hoor!


Dat werkte bij mij averechts en heeft me maanden psycholoog en uiteindelijk aanvaarding van de situatie opgeleverd... ik reed vroeger gewoon braaf 's avonds en 's nachts, maar toen ik fulltime ging werken en élke dag 1,5u moest, 2x per dag, in de winter beide in het donker... toen ging het dus compleet mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:36 



 
Profiel   

RyanneZarita schreef
Mijn winter tips (zeg niet dat het voor jou ook werkt):

- aanvaard het, laat het over je heen komen. Het wordt nu eenmaal winter, je kunt het niet tegen houden, en het gaat ook vanzelf weer voorbij.
- Probeer de mooie kanten er van in te zien: maak het bijvoorbeeld thuis extra knus. Koop lekkere chocomelk, kaarsjes, een mooi fleecekleedje voor op de bank. Trakteer je zelf op het feit dat de winter in aantocht is.
- tips van goede kleding zijn al genoemd. Doe zo belachelijk veel kleding aan dat je je rotzweet en snel weer iets uit wilt doen.
- buiten komen in de winter is heel belangrijk, gelukkig heb je een paard. Het bos is altijd op zijn mooist in de herfst probeer eens per week een stevige wandeling te maken.
- zoals Natasja zegt een wake-up light, dat helpt mij ook goed.
- misschien niet gemakkelijk, maar blijf juist veel in het donker autorijden. Hoe vaker je het doet, de meer zelfvertrouwen je er weer in krijgt. De dokter zal niet voor niets hebben gezegd dat je in staat bent om het te doen, je kunt het!

Veel succes ts, niet gemakkelijk hoor!


Ja hier staan ook allemaal dingen tussen die ik ook doe.

Ik begin ook al vrij snel met de kerstversiering bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:40 



 
Profiel   

kwa medicatie kan ik wel eens overleggen met mijn huisarts. Zit nu nog bij mijn oude maar moet over naar mijn nieuwe huisarts. MAar zit ook niet op medicatie te wachten waar ik dik van wordt haha.

Dingen waar ik energie van krijg is les geven in academisch rijkunst. Dan intreseert de kou me niks en sta ik gerust in een uur in een blubber bak met regen les te geven. Ik draag ook bijna altijd een pet.Dus geen verzopen kat gevoel omdat mijn haar over het algemeen droog blijf (en mijn bril niet onder de druppels)

Ik woon nu aan t bos. Dus ik zeg tegen mij zelf als ik thuis ben eerst even minimaal half uur met de hond het bos in. FF de rust/energien van het bos in mij openemen.

Ik heb over nagedacht om op de Maandag en of dinsdag een verzorger te nemen.Die dagen werk ik tot 15.00/15.30. dan ben ik pas rond 15.30/16.00 op stal en dan moet ik straks uiterlijk om 16.30 weg... om voor donker thuis te zijn..

kortom niet echt een optie. Maar ik heb al verschillende verzorgers gehad. En het werkt gewoon niet!! bij mij. Mijn haf is 21 niet al te groot. (is nog wel fit) En tja zoek maar eens iemand die hem alleen maar even zn hapje wilt geven (ivm atrose heeft hij eigenlijk dagenlijks suplimenten nodig, al vind ik een dag overslaan niet erg.. maar 2 achter elkaar heb ik liever niet) en wat grondwerk met hem wilt doen..

Rijden kan wel.. Maar dan moet diegene 18+ zijn, (te veel gedoe gehad met jongere meiden, ook met volwassen hoor haha) en niet te zwaar en te lang te zijn..

Trainingen op lagere pitje vind ik niet zo erg. En mijn haf ook niet haha. Alleen zit ik met zijn suplimenten.. om nou half uur heen en weer te rijden om ff zn suplimenten te geven.. Uiteraad heb ik lieve stalgenoten maar vind ik altijd zo vervelend om steeds te vragen..

Ik maak het mezel ook moeilijker dan dat het is denk ik.. haha Ik wil positiever zijn ipv negatief denken. De oplossing ben ik zelf haha


zo komt donderdag een vriendin helpen dozen uitpakken. Zodat ik het eerder knus en gezellig kan maken! Ik ben gek op edelstenen en wil me ook hierin opzoek naar edelstenen die me kunnen 'helpen'

we hebben ook een heerlijk gaskacheltje.. en ind lekker fleecedeken met een goed boek voor het gaskachteltje. al ben ik niet zo lezer.. zou dat ind een optie kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 11:40 



 
Profiel   

Ik vindt de winter ook echt verschrikkelijk, zodra de zon onder is wil ik niks meer doen. Slik vitamine d en vitamine b 12 maar ik merk ook geen verschil. Ik denk er aan om te verhuizen naar ergens waar in ieder geval overdag meer zon is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:12 



 
Profiel   

ik ben in ieder geval wel wel blij dat ik niet in noorwegen woon ofzo.. Daar schijnt het al vanaf 15.00 donker te zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:24 



 
Profiel   

van alle mensen die zo'n moeite hebben met de herfst en de winter jaar na jaar,nooit gedacht aan emigreren naar warmere oorden?(landen waar het het jaar door ongeveer hetzelfde klimaar is of waar herfst en winter gewoon een stuk warmer zijn?)

zelf geen last van,maar lijkt me vreselijk om jaar na jaar zo te moeten vechten tegen iets waarvan je weet dat het er volgend jaar opnieuw is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:30 



 
Profiel   

tengeltje: uiteraard maar dan moet ik mijn familie enz achterlaten? een andere taal leren. Enz enz.

dat is best een stap.. En verder hou ik best wel van Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:39 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
van alle mensen die zo'n moeite hebben met de herfst en de winter jaar na jaar,nooit gedacht aan emigreren naar warmere oorden?(landen waar het het jaar door ongeveer hetzelfde klimaar is of waar herfst en winter gewoon een stuk warmer zijn?)

zelf geen last van,maar lijkt me vreselijk om jaar na jaar zo te moeten vechten tegen iets waarvan je weet dat het er volgend jaar opnieuw is?


Bij mij is het niet zo erg dat ik wil verhuizen. Ik heb ook geen last van een echte winterdepressie.

Vind de herfst en winter zelfs heel mooi.

Maar het huis uit als het donker is...mweh...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:42 



 
Profiel   

Ik leef ook echt voor de lente/zomer. Herfst zolang het nog droog en behaaglijk is. Ik heb niets met sneeuw, grote hoeveelheden regen en kou. Kerst/nieuwjaar boeit me ook niks. Naast die sociale verplichtingen stikt het bij ons ook van de verjaardagen. Gelukkig is het mentaal nog niet zo dat ik er voor moet gaan verhuizen, maar het is niet dat ik nooit met een prettige gedachte aan de winter/herfst denk. Ik zit al weer met smart op de zomer te wachten. Hoop dus echt op een warme, droge winter waarbij de natuur net krijgt wat hij nodig hebt. Ben gek op bloeiende blaadjes, mooi groen gras etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:45 



 
Profiel   

Ik had vorig jaar wel een serieuze herfstdepressie, compleet met paniekaanvallen en alles erop en eraan. Bij mij is het met name die ellendige regen en natte zooi waar ik helemaal wat van krijg. Plus natuurlijk de weinig lichturen. Het liefst zou ik gewoon in bed liggen tot december. Eigenlijk januari, want die feestdagen vind ik ook helemaal niks. Of als we toch bezig zijn tot halverwege maart, want de winter is beter te doen, maar nog niet fantastisch.

Dit jaar gaat het beter. Ik heb wel nergens zin in, maar het meeste kan ik me wel toe zetten en als ik eenmaal bezig ben dan kan ik er ook wel plezier uit halen.

Vroeger als kind kon ik totaal niet tegen de zomer, heel apart hoe dat zo verandert. Ik zou het nu het liefste doorlopend 30 graden hebben. Een van mijn honden heeft ieder jaar een winterdepressie, dat vond ik wel bijzonder om te ontdekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 12:52 



 
Profiel   

Ben blij dat ik niet de enige ben..

Ik ben nu bijna klaar met werken en ga dan gelijk door naar stal. Nog voordeel m’n hond kan in de auto blijven dus hoef ik die niet eerst thuis te brengen. Anders moest ik half uur naar huis rijden, en vervolgens half uur naar stal..

Werk in utrecht, woon in Austerlitz en m’n paard staat in Loosdrecht vlak bij Hilversum :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 13:16 



 
Profiel   

En je paard wat dichterbij huis zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 13:23 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
En je paard wat dichterbij huis zetten?


over na gedacht. Maar niks geschikts in de buurt..

Of giga duur, of amper buiten, of wel buiten op een paddock van 4x4...

Er is wel iets soort gelijke maar dan kan mijn haf het land niet op ivm zelf doen en dan een stuk over de weg.. En meneer trekt zich in begin altijd los.. lang verhaal.. En dan zou hij dan 24/7 op land moeten en dat wil ik ook niet meer. Dan kan ik hem wel zelf terug zetten in de PP maar dan staat hij alleen. Hij kan dan wel andere paarden zien, maar niet echt sociaal contact. Als ik mijn paard depri wil hebben, moet ik vooral dat doen :+ . Die stal is misschien een optie voor volgend jaar of jaar erop als ik mijn jonky uit de opfok haal, want dan staan ze gewoon samen. oke mijn jonky kan dan ook t land niet op. Maar goed het zijn 2 haflingers.. dus al dat gras is toch niet zo goed.

Maar misschien zie ik gewoon negatieve dingen. Daarnaast ben ik al veel verhuisd met mijn oudere haflinger en hij is zo blij op die plek.. ben niks voor niks daar terug gegaan.

Ben net verhuisd dus ik wil gewoon niet te snelle een beslising nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 13:40 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
van alle mensen die zo'n moeite hebben met de herfst en de winter jaar na jaar,nooit gedacht aan emigreren naar warmere oorden?(landen waar het het jaar door ongeveer hetzelfde klimaar is of waar herfst en winter gewoon een stuk warmer zijn?)

zelf geen last van,maar lijkt me vreselijk om jaar na jaar zo te moeten vechten tegen iets waarvan je weet dat het er volgend jaar opnieuw is?


Ik denk daar dus serieus over na, het is alleen heel lastig met onze banen die best specifiek zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 16:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen