Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een beetje een vaag verhaal

 
Profiel   

Hoi bokkers!

ik heb een 12 jarige friese ruin waarmee ik op dit moment M1+8 mee rijdt.
onlangs is Yonah 'kreupel' geworden (inmiddels zitten we op 4 weken stappen :') )
het kreupele was meer als een soort taktfout dan echt stok kreupel.

na 1,5 week de fysio en hoefsmid erbij gehad. iedereen dacht dat het zijn rechter achter knie was (hij zette deze buiten de massa en minder ver naar voor dan links achter.)

een week later zijn de naar de DA geweest. het blijkt links voor te zijn (we zijn 3 uur bezig geweest op de kliniek :(:) ) uit de rontgenfoto's bleek dat, nu komt het moeilijke en vage deel, als ik het goed herinner er onregelmatigheden zitten aan de voorkant van zijn kroonbeen. Ik heb de rontgenfoto's opgevraagd en zal deze delen als ik ze heb!

mijn vraag is nu: heeft iemand ervaring hiermee? volgens de DA spelen leeftijd, intensiteit training en slechte/harde bakbodems een rol (de bakbodems zijn slecht op stal, hier ga ik nog met de stal eigenaar over praten..)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:36 



 
Profiel   

onregelmatigheden als in artrose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:44 



 
Profiel   

Wat vervelend TS.... En nog vervelender dat de juiste diagnose (te) lang op zich liet wachten.
Het is een vaker bij Friezen voorkomende kwaal, net als verbening van het hoefkraakbeen. Op een slechte bodem is het pijnlijker voor het paard, best logisch natuurlijk. Met het stijgen van de leeftijd wordt het vaak erger omdat het kraakbeen tussen de hoefdelen afneemt.
Tijdelijk kan een ijzer met een zooltje verlichting geven. Vraag vooral advies aan de paardenkliniek, zoals je gemerkt hebt zijn dat de echte experts. Hoe dan ook: sterkte! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:44 



 
Profiel   

Gypsy schreef
onregelmatigheden als in artrose?


artrose zit, als ik het overal goed heb gelezen, vooral in het kraakbeen, en als het op het bot zelf zit is dit meestal door trauma. Yonah heb ik al vanaf zijn geboorte en hij heeft nog nooit wat gehad _/-\o_ . Bij Yonah is het op het bot. de DA heeft het woord atrose dan ook niet gebruikt.

vandaar dat ik dacht, laat ik eens gaan kijken of er meer mensen zijn. volgens de DA zou het goed moeten komen en zouden we weer alles moeten kunnen dalijk *\o/* maar het is altijd even afwachten.
er zijn 2 spuiten met ontstekingsremmers ingegaan. 21-10 moeten we weer terug. en Als het dan niet beter is moet hij een scan en/of MRI


Laatst bijgewerkt door Baleno op 06-10-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:54 



 
Profiel   

IsabelleN schreef
Wat vervelend TS.... En nog vervelender dat de juiste diagnose (te) lang op zich liet wachten.
Het is een vaker bij Friezen voorkomende kwaal, net als verbening van het hoefkraakbeen. Op een slechte bodem is het pijnlijker voor het paard, best logisch natuurlijk. Met het stijgen van de leeftijd wordt het vaak erger omdat het kraakbeen tussen de hoefdelen afneemt.
Tijdelijk kan een ijzer met een zooltje verlichting geven. Vraag vooral advies aan de paardenkliniek, zoals je gemerkt hebt zijn dat de echte experts. Hoe dan ook: sterkte! :(:)


ik zal het eens navragen! ik wist niet dat dit een vaker voorkomende kwaal is!
ik ga idd met de eigenaar overleggen want er zijn behoorlijk wat paarden die niet goed zijn en ook al heel wat mensen weggegaan vanwege de bodems.. ik sta zelf wel alvast ingeschreven op de wachtlijst voor een andere stal, in afwachting of mijn huidige stal eigenaar wat met de bodems gaat doen (en hoe snel…)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:56 



 
Profiel   

ah op die fiets. Zelf heb ik goede ervaringen met ekyflex als ondersteuning. Dat doet echt wonderen. Ik dacht alleen dat je dan niet mag starten tijdens gebruik. Maar als ze kreupel zijn kan dat toch niet dusja...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 10:10 



 
Profiel   

Overhoef?


Dat is denk ik waar Isabelle op doelt, en zo klinkt het ook wel.

Hoor je inderdaad vaker bij Friezen.

Niet echt fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 10:45 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Overhoef?


Dat is denk ik waar Isabelle op doelt, en zo klinkt het ook wel.

Hoor je inderdaad vaker bij Friezen.

Niet echt fijn.


nee het is geen overhoef! het zit, als je het been hebt( :') ) boven de hoef.. je hebt eerst het hoefbeen (dus in de hoef) en dan het kroonbeen, het 1e bot boven de hoef dus.


ik ben lekker vaag, hoop dat je hem snapt _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:25 



 
Profiel   

Baleno schreef
Femke_Tweety schreef
Overhoef?


Dat is denk ik waar Isabelle op doelt, en zo klinkt het ook wel.

Hoor je inderdaad vaker bij Friezen.

Niet echt fijn.


nee het is geen overhoef! het zit, als je het been hebt( :') ) boven de hoef.. je hebt eerst het hoefbeen (dus in de hoef) en dan het kroonbeen, het 1e bot boven de hoef dus.


ik ben lekker vaag, hoop dat je hem snapt _O-



tenminste, de DA heeft het niet genoemd.. ik ga even google'n

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:26 



 
Profiel   

Dat is exact de plek waar je overhoef vaak ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:27 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Dat is exact de plek waar je overhoef vaak ziet.


ik las dit op internet:

''Overhoef staat voor artrose in het hoefgewricht of in het kroongewricht bij paarden, en kan worden onderverdeeld in hoge overhoef en lage overhoef. Artrose in het hoefgewricht heet ‘lage’ overhoef. En artrose in het kroongewricht heet ‘hoge’ overhoef.''

maar het zit niet in het gewricht? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:34 



 
Profiel   

Baleno schreef
Femke_Tweety schreef
Dat is exact de plek waar je overhoef vaak ziet.


ik las dit op internet:

''Overhoef staat voor artrose in het hoefgewricht of in het kroongewricht bij paarden, en kan worden onderverdeeld in hoge overhoef en lage overhoef. Artrose in het hoefgewricht heet ‘lage’ overhoef. En artrose in het kroongewricht heet ‘hoge’ overhoef.''

maar het zit niet in het gewricht? :')


ook lees ik dit (via bokt):

'Overhoef is een botwoekering ter hoogte van het kroongewricht of het hoefgewricht als gevolg van een chronische ontsteking van het gewricht. Dit is aan de buitenkant waar te nemen doordat er een verdikking aanwezig is bij het gewricht.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen lage overhoef en hoge overhoef. Lage overhoef is hetzelfde als artrose in het hoefgewricht terwijl hoge overhoef overeenkomt met artrose in het kroongewricht. ''


maar er is dus ook geen verdikking. aan de buitenkant zie en voel je niets..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:37 



 
Profiel   

Voorkant kroonbeen toch?
Kroonbeen is een heel kort bot.
Je zit al vrijwel direct aan het hoefbeen (onderzijde) en aan het kootbeen (bovenzijde).
Dus gewrichten.


Vraag het anders na bij je dierenarts.


Op basis van je verhaal denk ik aan overhoef, maar ik heb het paard en de röntgenfoto's niet gezien natuurlijk.



Woekering buitenzijde zie je alleen bij ernstige gevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:38 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Voorkant kroonbeen toch?
Kroonbeen is een heel kort bot.
Je zit al vrijwel direct aan het hoefbeen (onderzijde) en aan het kootbeen (bovenzijde).
Dus gewrichten.


Vraag het anders na bij je dierenarts.


Op basis van je verhaal denk ik aan overhoef, maar ik heb het paard en de röntgenfoto's niet gezien natuurlijk.



Woekering buitenzijde zie je alleen bij ernstige gevallen.



ik ga het idd de 21e nog eens even vragen. ik hoop morgen de rontgenfoto's te hebben.
maar de DA zei zelf dat ik alles weer zou moeten kunnen doen, maar ik denk dat het sowieso verstandig is om dan harde en slechte bodems zo veel mogelijk te mijden. :j
als ik de foto's zie van overhoef ziet het er naar mijn idee wel anders uit dan hoe het er bij mijn paard uit ziet op de foto's. mij valt op dat je op de google foto's duidelijk een vergroeiing ziet zegmaar. bij mijn paard is het meer alsof eer mini hapjes uit zijn/hobbels in de weg zitten.. weet niet of ik het zo duidelijk uitleg maargoed :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:51 



 
Profiel   

Hier dan eindelijk een rontgen foto's. De 1e 2 zijn van Yonah's rechter voorbeen en de laatste 2 van zijn linker voorbeen.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 16:45 



 
Profiel   

Wat ik hier zie op de foto's zit nog steeds in de hoef. Ik zie veranderingen bij het kroonbeen, maar ook bij het hoefbeen. En ik zie geen straalbeen meer apart bij de foto's op het linkerbeen. Ik denk dus echt dat het wel in het gewricht zit en niet alleen aan de voorkant van het kroonbeen.

Ik weet niet bij welke kliniek je geweest bent, maar ik zou als ik jou was ze bellen en vragen om meer uitleg. Of als je de 21e terug gaat eerst uit laten leggen wat je nou precies ziet op de foto's. Dat kan je ook van te voren telefonisch aangeven.

Hier kan je goed zien dat de onderkant van het kroonbeen nog in de hoef zit: http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 22:43 



 
Profiel   

Ik vind dit er niet zo heel mooi uitzien om eerlijk te zijn :=

Ik zou gaan voor een second opinie onderzoek bij de faculteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 06:31 



 
Profiel   

Auch, die laatste 2 foto's zien er op meerdere fronten niet echt fijn uit... Zou inderdaad eens een héél goede uitleg vragen en als jouw dierenarts die niet kan geven, een second opinion ter beoordeling van de foto's.

Slechte bakbodem kan inderdaad meespelen. Is de bodem vooral hard of zwaar? Bij hard zie je wel problemen in de voet/ onderbeen ontstaan, bij zwaar eerder hoger in het been/ de heup.

Overigens is het niet gek hoor, dat jullie rechtsachter iets dachten te zien: paarden compenseren vaak over de diagonaal.

Hopelijk weet je gauw wat er precies speelt! Om hem alvast te ondersteunen zou je wat duivelsklauw en glucosamine/MSM kunnen geven bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 06:41 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties :)

over de bakbodems: de drie binnenbanen zijn allemaal te hard en ongelijk. 1 ervan valt nog redelijk mee qua hardheid.. daar ben ik maandag ook voor het eerst in gaan draven (erop) dit ging goed! niet kreupel.
een hele opluchting *\o/*

ik ga zeker even de 21e om meer uitleg vragen en kom hier dan nog even op terug!

@Skippy01 Wat houden die supplementen precies in?

@absolem het ziet er ook idd niet mooi uit. ik ben de 21e dan ook erg benieuwd wat er gaat gebeuren. of er weer foto's gemaakt gaan worden oid? geen idee wat ik kan verwachten.

@Jet ik kom bij Bodegraven :j en zoals ik hierboven al zei ga ik dan nog even om extra uitleg vragen.
het was ook een erg lang bezoek :') dus het kan zijn dat ik wat gemist heb :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 07:32 



 
Profiel   

Baleno schreef
@Skippy01 Wat houden die supplementen precies in?


Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller bij gewrichtspijn, reumatische pijn, als ook bij artrose en artritis bij een paard.

MSM Zwavel is onder meer nodig voor de aanmaak van keratine, een eiwit dat een belangrijke bouwsteen is voor je paard. MSM speelt tevens een belangrijke rol bij het verminderen van overdreven reacties van het immuunsysteem, omdat zwavel betrokken is bij het afvoeren van afvalstoffen. MSM helpt de weerstand van het paard tegen ongunstige micro-organismen te verhogen. Daarnaast heeft zwavel een goede werking op de doorbloeding van het weefsel. Zwavel zorgt namelijk voor een flexibele celwand, welke zorgt voor een betere doorbloeding van het weefsel.

Glucosamine helpt om pijn in de gewrichten van je paard te verlichten en stimuleert herstel van kraakbeen. Het wordt vaak preventief gegeven aan sportpaarden als er veel van de gewrichten wordt gevraagd. Na een blessure, problemen met gewrichten of na indicatie van een dierenarts kan jouw paard ook voordeel hebben van ondersteuning met glucosamine. Dat geldt ook voor oudere paarden of paarden met artroseklachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 07:37 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Baleno schreef
@Skippy01 Wat houden die supplementen precies in?


Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller bij gewrichtspijn, reumatische pijn, als ook bij artrose en artritis bij een paard.

MSM Zwavel is onder meer nodig voor de aanmaak van keratine, een eiwit dat een belangrijke bouwsteen is voor je paard. MSM speelt tevens een belangrijke rol bij het verminderen van overdreven reacties van het immuunsysteem, omdat zwavel betrokken is bij het afvoeren van afvalstoffen. MSM helpt de weerstand van het paard tegen ongunstige micro-organismen te verhogen. Daarnaast heeft zwavel een goede werking op de doorbloeding van het weefsel. Zwavel zorgt namelijk voor een flexibele celwand, welke zorgt voor een betere doorbloeding van het weefsel.

Glucosamine helpt om pijn in de gewrichten van je paard te verlichten en stimuleert herstel van kraakbeen. Het wordt vaak preventief gegeven aan sportpaarden als er veel van de gewrichten wordt gevraagd. Na een blessure, problemen met gewrichten of na indicatie van een dierenarts kan jouw paard ook voordeel hebben van ondersteuning met glucosamine. Dat geldt ook voor oudere paarden of paarden met artroseklachten.


bedankt voor de goede uitleg! haha voel me een beetje een oen hoor :(:) maar mijn paard heeft in zijn 12-jarig bestaan nog nooit wat gehad. dus dit is compleet nieuw |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 07:51 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Baleno schreef
@Skippy01 Wat houden die supplementen precies in?


Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller bij gewrichtspijn, reumatische pijn, als ook bij artrose en artritis bij een paard.

MSM Zwavel is onder meer nodig voor de aanmaak van keratine, een eiwit dat een belangrijke bouwsteen is voor je paard. MSM speelt tevens een belangrijke rol bij het verminderen van overdreven reacties van het immuunsysteem, omdat zwavel betrokken is bij het afvoeren van afvalstoffen. MSM helpt de weerstand van het paard tegen ongunstige micro-organismen te verhogen. Daarnaast heeft zwavel een goede werking op de doorbloeding van het weefsel. Zwavel zorgt namelijk voor een flexibele celwand, welke zorgt voor een betere doorbloeding van het weefsel.

Glucosamine helpt om pijn in de gewrichten van je paard te verlichten en stimuleert herstel van kraakbeen. Het wordt vaak preventief gegeven aan sportpaarden als er veel van de gewrichten wordt gevraagd. Na een blessure, problemen met gewrichten of na indicatie van een dierenarts kan jouw paard ook voordeel hebben van ondersteuning met glucosamine. Dat geldt ook voor oudere paarden of paarden met artroseklachten.


voor ik het vergeet.. ik keek even snel op de site van Divoza, en zie van bijvoorbeeld Pharmahorse echt heel veel soorten glucosamine en ook met MSM erbij staan.. heb alleen dan even geen idee welke het beste zou zijn? :') :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 07:56 



 
Profiel   

Baleno schreef
voor ik het vergeet.. ik keek even snel op de site van Divoza, en zie van bijvoorbeeld Pharmahorse echt heel veel soorten glucosamine en ook met MSM erbij staan.. heb alleen dan even geen idee welke het beste zou zijn? :') :')


Bij voorkeur eentje met zo min mogelijk 'toevoegingen' zoals dextrose, want suiker kan juist bij artrose weer ellende geven...
Pharmahorse MSM + Glucosamine is als het goed is daar vrij van en daarmee dus een prima optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 08:03 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Baleno schreef
voor ik het vergeet.. ik keek even snel op de site van Divoza, en zie van bijvoorbeeld Pharmahorse echt heel veel soorten glucosamine en ook met MSM erbij staan.. heb alleen dan even geen idee welke het beste zou zijn? :') :')


Bij voorkeur eentje met zo min mogelijk 'toevoegingen' zoals dextrose, want suiker kan juist bij artrose weer ellende geven...
Pharmahorse MSM + Glucosamine is als het goed is daar vrij van en daarmee dus een prima optie.


dankjewel! hihi _/-\o_

dit staat er bij artikelomschrijving:
Artikelomschrijving

De PharmaHorse Glucosamine/MSM de werking van het bewegingsapparaat, het houdt de gewrichten soepel en verhoogd de weerstand. Zeer geschikt voor oudere paarden, sportpaarden maar ook voor jonge paarden in de groei.

Glucosamine & MSM

Samenstelling: 500gram Glucosamine Sulfaat, 500gram MSM
4 gram per 100kg lichaamsgewicht
1 maatschepje is 12 gram
Koel en droog bewaren
Inhoud 1000gram

moet goed zijn denk ik dan zo? :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 09:19 



 
Profiel   

PharmaHorse heeft voor zover ik weet helemaal geen toevoegingen in zijn producten, die zijn zo zuiver als mogelijk is.

Dit is het product op de site van PharmaHorse, dat geeft meer informatie denk ik: https://www.pharmahorse.nl/glucosamine-msm-paard.html .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 12:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen