Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 295 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de diagnose prikkelbare darm syndroom gekregen. Voor mij vallen hierbij een heleboel puzzelstukjes op zijn plek.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en trucs. Ik ga nu een periode in van proberen wat ik wel en niet kan hebben.

Dus, lotgenoten, meld je aub! :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 19:47 



 
Profiel   

Hier!
Door jaren drama met helse buikkrampen en flinke diarree, toch eens naar de huisarts geweest. Ik kreeg pilletjes (Mebeverine) en moest er maar mee leren leven.. Die pillen zijn een soort preventiemiddel bij sociale activiteiten (uit eten, op bezoek, etc), want ik kan meteen 2 dagen niet meer gaan (liever dat dan een uur lang op de wc zitten). Ik moet ze 20 minuten van tevoren innemen. Daarnaast pak ik het zo weinig mogelijk, juist omdat constipatie ook klote is }:0

Ik pas wel op met wat ik eet. Mijn triggers zijn appel, tomaat (ook tomatensauzen) en vetrijk eten. Af en toe een f*ck-it moment en dan eet ik dat gewoon. De consequentie's neem ik er dan wel bij.

Google eens op FODMAP. Grote kans dat je daar al producten vindt die een OH JA-moment geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 20:12 



 
Profiel   

Thanks voor de tip over FODMAP, de dokter had dit ook al even benoemd. Ik ga mij hier zeker in verdiepen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:44 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort ook de diagnose, heb er tot op heden nog niet veel aan gedaan... is aan het licht gekomen na een flinke dikke darmontsteking een jaar geleden.
Ergste klachten zijn buikkrampen in de ochtend, ik lig helemaal krom van de pijn dan. Is gelukkig steeds van korte duur, maar niet fijn. Ook heb ik na vrijwel iedere maaltijd een opgeblazen buik, lijk dan net zwanger :=
Gebruik soms metamucil of movicolon en heb buscopan bij erge kramp die niet weggaat. Bij vermoeden van darmontsteking moet ik direct op vezelarm dieet en paracetamol.
Lees hier graag mee voor tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 23:14 



 
Profiel   

Het is eigenlijk geen diagnose meer een naam voor we weten het eigenlijk niet ;). Ik had het jaren geleden, weet dat het bij mij met spanning en stress erger wordt, vermoeidheid en vooral hormonen spelen mee. Mogelijk mijn emdometriose ook. Ik heb er geen medicatie voor verder. Voeding maakt bij mij weinig verschil

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:05 



 
Profiel   

Ik heb dit al 48 jaar :(
Als kind rollend over grond van de pijn. En een trauma van movicolon, al geef je me 100 euro ik kàn het niet opdrinken. Gatver.
Nu heb ik een soort grote pepermuntjes (Giprocol) dat gaat gelukkig wel.
Maar een jaar of 5 geleden ben ik ook lactose intolerant geworden, dat scheelt wel voor de verstopping :D
Ik moet gewoon heel regelmatig eten dan gaat het aardig.
Mijn vader en mijn broer hebben het ook, mijn 2 kinderen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:12 



 
Profiel   

Ik ben er een paar maanden geleden ook mee 'belast' .
Had altijd wel het idee om zo iets te hebben... reageerde heel snel op producten e.d.
En paar maand geleden erg ziek geweest met hele zware buikpijn aanvallen, niet kunnen eten of drinken, ziekenhuis geweest ed.
Weinig uitgekomen behalve dat dus.
Ben toen op advies gluten vrij gaan eten, ook nog de tests gehad maar omdat ik al geen gluten had kwam daar niet zoveel uit.
Ik heb ook medicijnen gekregen (duspatal) en die kan ik nemen wanneer ik weer zo'n buikpijn heb of alleen maar op de wc zit.
Op dit moment eet ik nog geen gluten omdat dit er voor zorgt dat ik weinig tot geen buikpijn heb en weer beetje normaal kan leven.
En daar ben ik zo blij mee, ok al is het soms best lastig...

En ohja als ik veel stress heb is het hek ook van de dam *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:08 



 
Profiel   

Ik ben niet officieel gediagnosticeerd, maar via de osteopaat indirect. Zij dacht bij mij aan Sibo. Dus sinds de zomer ook op FODMap dieet. Mijn buik is zoveel verbetert, veel minder opgeblazen, bijna geen krampen meer (ja als ik wat verkeerds gegeten heb, want ik heb ook wel eens een cheat momentje gehad).
Mijn osteopaat zegt, dat als ik dit een jaar vol hou, ik straks af en toe kan cheaten zonder er echt last van te krijgen. Ik ben blij dat er tegenwoordig zoveel producten te krijgen zijn zonder lactose en tarwegluten, scheelt echt enorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:24 



 
Profiel   

Ik heb er ook last van. Ik ben er een paar jaar geleden achter gekomen doordat ik altijd na bijna elke maaltijd zoveel last had van buikpijn. Tot op een dag dat ik naar beneden kwam lopen s’ ochtends. Ik viel opeens flauw. Mijn moeder was natuurlijk in paniek en wist niet wat er aan de hand was aangezien we nog niet hadden gesproken. Zij heeft toen de ambulance gebeld. Ik was toen dus flauwgevallen door de erge pijn. Een soort van reset knopje.

Ik heb destijds van de dokter psyllium vezels gekregen. Eigenlijk dus extra vezels. Ze zei toen dat het bij sommige hielp voor minder gevoelige darmen. Bij mij heeft het heel erg geholpen.

Maar wat nog het meest heeft geholpen is havermout s’ ochtends. Ik ging destijds gezond eten en begon daar dus mee. Ik merkte dat de psyllium vezels te veel werden. Nu eet ik dus alleen sochtends havermout en ik heb echt bijna geen last meer. Alleen als ik bijvoorbeeld heel veel eet of heel vet eet. Maar dat hebben “normale” mensen ook. O en paprika kan ik echt niet tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:57 



 
Profiel   

Pas is uit onderzoek gebleken dat mensen met PDS vaak baat hebben bij het slikken van pepermuntolie capsules. Die moeten wel maagsapresistent zijn. Mijn man heeft ook ernstige PDS en is er sinds een paar dagen mee gestart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:19 



 
Profiel   

Hier nog een gevalletje. Ik heb momenteel erg baat bij l-glutamine. Dit vermindert ook mijn reactie op lactose, dus ik ben er dubbel blij mee. Indd goed om te weten wat je triggers zijn en Tasectan (gewoon verkrijgbaar bij Kruidvat/Etos) gaat overal (preventief) mee naar toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:40 



 
Profiel   

Ik ben succesvol opgeknapt, door fodmap dieet, daarna allergenen weglaten zoals tarwe, melk, gluten, soya,suiker koffie, en de darmwand opknappen met glutamine poeder, ook heb ik bij een natuurarts een kuur voor parasieten gehad, die krijgen meer kans bij een slechte darmwand.

Dus triggers weglaten, darmwand opknappen, evt parasieten aanpakken, en ik kan bijna alles weer buikpijn vrij eten. (ik eet wel heeel erg puur natuur).
Mijn leven is veranderd en mijn voedingspatroon ook, maar wat is het fijn om buikpijnvrij te zijn. Ik sta open voor Pb's voor vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:52 



 
Profiel   

Yep.. Ik ben ook een slaaf van mijn prikkebare darmen.

Ik heb het zelfs meegemaakt dat ik het letterlijk in mijn broek heb gedaan, meerdere malen.

Zó genant!

Maar goed, ik heb psylium vezels en duspatal. Ik weet precies waar ik niet tegen kan ( rundvlees, ui, knoflook ) en soms neem ik het op de koop toe omdat ik het zo ontzettend lekker vind, haha.

Maar het is echt een serieus ding. Het beperkt mij soms ontzettend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:58 



 
Profiel   

Mag ik me ook melden?
Ik twijfel of ik het heb. Ik heb namelijk al tijden last van mijn darmen en tot nu toe geef ik lactose de schuld. Alleen reageer ik de ene keer wel op lactose, de andere keer kan ik een hele milkshake opdrinken en heb ik nergens last van..

Ik eet al jaren geen gluten, tarwe, soja en pinda wegens allergieën/intoleranties. En sinds een kleine 2 maand ook suikerbewust bezig.

Ga straks lactase pilletjes halen, kijken of dat wat uithaalt. Zo niet is het voor mij duidelijk denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 12:03 



 
Profiel   

Yep ik heb t ook. Sinds januari de diagnose. Ik heb t het ergst bij aardappels, wss door de zetmeel die erin zit. Ik slik nu al een tijdje Gelsectan, en t helpt wel. Ik heb minder buikpijn en ben minder gassig. Aar t blijft lastig. Afgelopen weekend een milkshake gehad, die viel dus verkeerd. 3 uur nadien zat ik op t toilet helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 17:27 



 
Profiel   

Jep hier ook, ontstaan na mijn galblaasverwijdering en sindsdien is mijn spijsvertering niet meer optimaal.
Heb het snel na kruidig eten, vet eten (niet altijd) en stress/pijn. Wanneer ik menstrueer is het ook altijd raak.

Ik gebruik alleen remmers als ik een hele dag weg moet, want ik obstipeer anders ook snel. Heb ook veel last van lucht en gespannen buik. maar het wisselt elke dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 17:30 



 
Profiel   

Hier ook van kinds af aan al, heb werkelijk nog steeds geen idee wat de pijn triggered, omdat het op zulke verschillende momenten optreed. Ik vind het het vervelendst tijdens werk of als ik bij vrienden ben. Je zit al snel een tijdje op de wc als het toeslaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 17:33 



 
Profiel   

Krijgen jullie geen dieetvoorschrift en dieet keuze van jullie behandelend arts?
Dan zou ik toch eens om advies daarvoor gaan vragen

http://www.fodmapdieet.nl/fodmap-dieet.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 17:43 



 
Profiel   

Hier ook, in combinatie met een tarwe allergie.
Tarwe, bonen,paprika,ui, (te veel) suiker, sterke geuren, zijn voor mij allemaal triggers. Ik ben er 16 jaar ontzettend ziek van geweest (en dan zeg ik het nog gezellig)
Dus kijk ook even of je ergens allergies voor bent en vermijd je triggers.

Edit vet eten is ook een no go voor mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 17:46 



 
Profiel   

Jep, hier ook. Fodmap dieet heeft voor mij heel veel duidelijkheid gegeven; tarwe, appel, rauwe paprika.. Dingen die ik gewoon niet moet willen eten.
Voor de rest ga ik er een beetje hetzelfde mee om als Rebel_Jits. Ooit zo'n ah ik heb er zin in, dan maar buikpijn momentje. En dan geniet ik er gewoon van.
Ik merk het ook heel snel als ik een weekend met onze auto club op pad ben, dan eet ik zo ongezond dat ik de hele verdere week met havermout en lijnzaad in de weer ben om mn stoelgang weer enigszins op gang te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 17:49 



 
Profiel   

Ik ben ook recent door een arts gediagnosticeerd met pds, na getest te zijn op gluten en lactose intolerantie.
Bij mij starten de klachten altijd rond lunchtijd. Buikpijn, extreem opgeblazen, etc. Voor welke voedingsmiddelen ik gevoeliger ben heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Sinds 1,5e week slik ik pepermuntoliecapsules. Lijkt tot nu toe weinig te doen, maar dit schijnt ook even te kunnen duren. Dit kijk ik dus nog even aan. Het fodmap dieet overweeg ik anders ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 18:09 



 
Profiel   

Sinds ik 2 dagen per week een vast dag heb gaat het veel beter.Mijn buik is de andere dag altijd een stuk platter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 18:11 



 
Profiel   

Ik heb ook jaren rondgelopen met de gedachte prikkelbare darm syndroom te hebben incl. Verschillende medicijnen die allemaal niets hielpen. Tot ik het zo zat was en ik bepaalde allergenen uit mijn voeding weg ging laten. Vanaf dag 1 dat ik gestopt ben met zuivel heb ik geen last meer gehad. (Tenzij ik per ongelijk toch zuivel binnen kreeg) Wat was dat een verademing zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 18:41 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Sinds ik 2 dagen per week een vast dag heb gaat het veel beter.Mijn buik is de andere dag altijd een stuk platter.


2 dagen per week vasten als in je eet twee dagen lang niks?


@de rest: bedankt voor de vele ervaringen en tips! FODMAP ga ik me eens in verdiepen. Pepermuntolie capsules en psylium vezels staan ook op het lijstje om te proberen. Ik wil het stap voor stap doen en niet ineens alles helemaal omgooien. Ik weet iig zeker dat ik gevoelig ben voor koffie, rundvlees (voornamelijk rood vlees zoals biefstuk) zware sauzen en brood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 18:56 



 
Profiel   

Ik ook prikkelbare darm, die overgevoelig reageert op gluten. Sinds ik die weglaat uit mijn voeding, geen krampen en diarree meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 19:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 295 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen