Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 13 [ 304 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Werken als consultant - wil ik dit wel?

 
Profiel   

Ze hoeven je niet eens te ontslaan. Je contract loopt af. Dus als ze je geen nieuw contract geven moet je de opleidingskosten al terugbetalen? Dat zou echt heel raar zijn. En zoals ik eerder vroeg: hoe zit dat met ziektewet? Wat als je ziek wordt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 14:12 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ze hoeven je niet eens te ontslaan. Je contract loopt af. Dus als ze je geen nieuw contract geven moet je de opleidingskosten al terugbetalen? Dat zou echt heel raar zijn. En zoals ik eerder vroeg: hoe zit dat met ziektewet? Wat als je ziek wordt?


Die moet ik even gaan nakijken!

Nog een vraag, kan ik met zoiets naar het juridisch loket gaan of moet ik hiervoor bij een jurist zelf aankloppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 14:16 



 
Profiel   

Investeer in een gesprek met goede arbeidsrecht jurist.
Die 50.000 euro is echt extreem. En zeker als er geen afbouwregeling bij het studiekostenbeding zit.


Laatst bijgewerkt door janouk op 05-10-19 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 15:23 



 
Profiel   

Dus je opleiding(waarbij je al gewoon aan het werk bent met bvb elke week een dag opleiding) duurt 22 maanden en daarna nog de verplichting om nog een jaar te blijven, dan ben je dus bijna drie jaar verder en misschien vind je het werk fantastisch maar het vele reizen niet, vraag jezelf dan heel goed af of jij dan die drie jaar vol kunt houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 16:01 



 
Profiel   

Die opleidngskosten vind ik niet heel extreem. In mijn business zijn zulke opleidingskosten best normaal.
Als zij jou voor het einde van de 22 maanden willen ontslaan, zullen ze wel een hele goede reden moeten hebben. Dat geldt ook in geval van het niet verlengen van het contract. In dien zij niet kunnen aantonen dat jouw niet-functioneren een reden is voor ontslag, zullen ze je die kosten niet mogen terugvragen. Maar, laat het contract goed nakijken dan.
Maar waar ik nu wel een vraag over heb, ben je nou al echt begonnen? Heb je al getekend?

Iets anders, als je als consultant aan de slag wil, ben je gewoon afhankelijk van autorijden. Ik merk dat je enorm twijfelt op dat punt. Doe het dan niet en zoek dan een baan dicht bij huis met simpel woon-werk verkeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 16:40 



 
Profiel   

We zouden dat soort bedragen echt niet normaal moeten vinden hoor, dat staat in geen verhouding tot de werkelijkheid. (Oh, en bij de zorg is het dus geld dat linksom of rechtsom uiteindelijk vanuit ons als maatschappij komt, waar de IT zowel heel duur is als niet goed werkt, en ondertussen staat de daadwerkelijke zorg onder flinke druk.)

En dat is meteen nog een probleem van dit soort bizarre schuldbedragen. De TS is ooit als verpleegkundige begonnen, dus ik doe de aanname dat ze begaan is met mensen op een of andere manier. Stel nou dat ze, nog niet nu maar wel over een maand of zes, erachter komt dat er onethische dingen gebeuren. Hoe vrij ben je om je uit te spreken over zoiets, als er zo'n enorm risico is?

(En ach, als we toch bezig zijn... hoe verantwoord is het eigenlijk dat mensen zulke lange dagen maken en heel veel op de weg zitten? Lang, lang geleden iemand die ook veel moest reizen die twee keer tegen de middenberm was beland wegens oververmoeid achter het stuur zitten. Wonder boven wonder geen onherstelbare gevolgen, maar het is nogal een risico.)

Dat soort dingen moeten we volgens mij niet te normaal gaan vinden hoor. Ook niet als het werk wel degelijk leuk is en de verdiensten goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 16:52 



 
Profiel   

Veel of weinig uren maken zal iemand voor zichzelf moeten bepalen. Wat veel of weinig is, is ook voor iedereen anders. Daar durf ik dan TS echt niet over te adviseren eerlijk gezegd. Sommige mensen vinden immers 40 uur ook al onoverkomelijk veel.

TS, goed dat je er naar gaat laten kijken :j
Zolang de proeftijd nog loopt kun je jezelf goed laten informere. Praat ook eens intern 1:1 met mensen die er al bijna 22 maanden zitten of net erna. Viel het ze mee of tegen. Kun je inschatten hoe groot de uitval is? Dat zijn vragen die je ook best aan HR mag stellen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 17:18 



 
Profiel   

Sizzle geeft goede tips TS. :j

Boras: ik vind flexibiliteit belangrijk ja. Als ik mijn werkzaamheden om 15.00 uur afgerond heb, kijkt geen van mijn collega’s gek op als ik naar huis ga. Heb ik geen zin om me aan te kleden, vindt niemand het raar dat ik thuiswerk. Als consultant ben je gewoon heel zelfstandig en kun je je uren indelen zoals jij het wil. Het is gewoon geen 9-17 job zoals de meeste mensen gewend zijn. Dat betekent aan dr andere kant dat je soms tot ‘s avonds laat of in het weekend werkt als dat nodig is. Het werkt twee kanten op. En eerlijk? IT betaalt (over het algemeen) heel erg goed, dat komt omdat er ook best wat gevraagd wordt van de consultants.

Nog een aanvulling: IT trainingen zijn gewoon ontzettend duur. Een dag training kan maar zo € 1.000,00 kosten. De certificaten zijn in het werkveld vaak meer waard dan een HBO opleiding.

Máár TS, de banen in dit werkveld liggen voor het oprapen. Er is vast wel een werkgever waar je hetzelfde werk kunt doen maar wellicht tegen lagere studiekosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 18:47 



 
Profiel   

Niwla, die bedragen zijn absurd, gebakken lucht. En die urgentie die er vaak omheen gecreeerd word vind ik ook absurd. Ik vind goeie IT belangrijk, maar niet op die manier. (En dan ondertussen is de kwaliteit van software op alle plekken gewoon slecht, gebruikersonvriendelijk en slecht op elkaar aansluitend, en gaat er heel veel geld van de maatschappij naar IT die gewoon niet echt beter wordt omdat de daadwerkelijke gebruikers niet zo gek veel inspraak hebben.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 19:37 



 
Profiel   

Niwla
Niet met je eens. 50.000 euro is extreem voor een interne opleiding. Voor dat geld kan je ook een opleiding volgen bij Nijenrode. Zeker als je het afzet tegen het startsalaris van TS.

En als je na 6 maanden er achter kont dat het bedrijf niet biedt, wat ze beloofd hebben, zit je vast in dit wurgcontract. Weggaan kost je heeel veel geld, dus moet je het contract uitdienen

In mijn omgeving gezien hoe dit soort constructies mensen stuk maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 19:42 



 
Profiel   

Ik zeg niet doen... laat ze maar een andere slaaf vinden.

1 er is werk zat
2 een burn-out krijg je gratis

Ik werk als accountmanager in de software en rijd zuid nl en België door. Maar mijn reistijd is werktijd, soms is het niet anders en heb ik een dag dat ik 7 uur in de auto zit voor 1 klant dus plan ik extra en heb ik een keer een langere dag.

Er zijn zat werkgevers die willen investeren in personeel die ook oog hebben voor werk privé balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 20:23 



 
Profiel   

Ik mag toch hopen met zo'n boete clausule dat je minstens 100.000 per jaar binnen harkt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 20:42 



 
Profiel   

TS, heb je je contract al nagekeken? Ik ben zo benieuwd of het echt zo'n wurgcontract is of dat het meevalt.
Of ligt het al bij een jurist? Zo niet dan zou ik daar niet te lang meer mee wachten. Zo'n jurist heeft ook niet altijd meteen tijd. Voor je het weet is je proeftijd voorbij en zit je eraan vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 18:53 



 
Profiel   

Ik ga morgen naar het juridisch loket in een gemeente, kijken of zij aanraden naar een arbeidsjurist te gaan. Maar wat ik van hun website lees zou ik er gewoon aan vast zitten. Het is een tijdelijk contact met einddatum, als er niet specifiek instaat dat je tussentijds kan opzeggen dan kan dat niet zonder schadevergoeding te betalen.
Ik ga hem alsnog laten nakijken, maar op basis van die info kan ik eigenlijk wel opmakend dat het alles of niets is.
Verder heb ik wel al met een advocaat hier in de buurt gebeld, uurkaartje van 262 euro inclusief schrok ik even van, dus eerst juridisch loket afwachten en dan eventueel door naar deze.
Verder heb ik werk een mail gestuurd, met de vraag of proefperiode dus pas inloopt van 1-11 omdat op mijn contract staat dat ik per die datum in dienst treedt. Heb er bij gezet dat me dit dus niet geheel duidelijk is omdat ik nu al trainingen volg.
Even in afwachting daarvan.

En wat jullie zeggen, 4 jaar deeltijd HBO ICT is 1/4de goedkoper... Met meer resultaat in the end I guess...

Sizzle, ik zie nu bijna wekelijks wat collega's, en die vinden het tot nu toe allemaal prima werken daar. Wij zijn de eerste klas trainee's dus helaas geen ervaringen van vorige trainee's, enkel van consulenten die per direct daar zijn gaan werken zonder voortraining. Er zijn in de afgelopen maanden 3 consulenten gestopt, eentje omdat die de reistijd niet aankon, ander omdat die een baan elders aangeboden heeft gekregen dichter bij huis en de ander omdat die ook ergens anders is gaan werken - geloof ook voor de reistijd.
OVer het traineeship kan ik dus niks vragen, als ik aan de collega's nu vraag hoe ze het werk vinden vinden ze het allemaal top, leuk en aardig.

Ik ben het gewoon om tussen 30-45 uur per week te werken, regelmatig overuren of dagje extra. Dat scheelt me niet zo veel. Maar effectief werken of deels besteden aan reizen is wat anders.

Verder liggen de banen wel voor het oprapen, maar als 'enkel' HBO-V verpleegkundige liggen die enkel in het zorgdomein voor het oprapen. Daarbuiten, bv meer de IT kant, mis ik gewoon echt de diploma's.
Heb een bedrijf aangeschreven die inderdaad traineeships aanbieden in SAPP, maar daar kreeg ik op terug dat ik echt niet de juiste achtergrond heb.
Een andere heb ik aangeschreven maar nog geen reactie, en vandaag ga ik nog een kleintje aanschrijven.
Zonder iets van informatiekunde in mijn CV kom ik bijna nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:28 



 
Profiel   

Ik heb geen ideee wat je werk inhoudt... maar in hoeverre is het mogelijk om bij locaties die niet te reizen zijn via skype te werken..? Is tegenwoordig heel normaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:12 



 
Profiel   

Welke regio zit je? Ik werk ook in de IT en wij bieden ook traineeships aan. Echter ook met “studieschuld” die is alleen lager meen ik, daar moet ik m’n contract even op nakijken.

Idd wat Macs zegt ( :wave: ) wij doen veel via Skype.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:13 



 
Profiel   

Wanneer je blijft werken en deeltijd ict gaat doen ben je ook na drie jaar al bijna klaar, dat is te overzien en kom je er ook achter of het je ligt ipv dat het moet!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:23 



 
Profiel   

_mexx_lady_ schreef
Maar wat ik van hun website lees zou ik er gewoon aan vast zitten. Het is een tijdelijk contact met einddatum, als er niet specifiek instaat dat je tussentijds kan opzeggen dan kan dat niet zonder schadevergoeding te betalen.
Ik ga hem alsnog laten nakijken, maar op basis van die info kan ik eigenlijk wel opmakend dat het alles of niets is.


Vraag ook even bij het loket na wat er gebeurd met het contract mocht jij onverhoopt tijdelijk of voor langer arbeidsongeschikt worden. Of je dan ook moet terug betalen??

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:31 



 
Profiel   

Die ga ik opschrijven Rina! Dank je!

Niwla, ik zit in noord Brabant, kort bij Eindhoven.

Helaas doen ze weinig via Skype omdat we best intensief samenwerken met bv ict en projectmanagement in de gezondheidsinstelling zelf. Kan wellicht wel maar niet vaak. Vaak gaan ze ook wel akkoord met 1x per week thuis werken op basis van 40u

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:55 



 
Profiel   

Goed dat je het contract laat nakijken bij het juridisch loket. :)

Bij mijn consultancy traineeship was het zo dat we de 'studieschuld' (5.000 euro) alleen hoefden terug te betalen als we echt zelf besloten om vroegtijdig weg te gaan. Tijdens het jaar heeft het bedrijf bij één collega het contract beëindigd na een lange periode van burn out en zij hoefde uiteraard geen studieschuld te betalen.

Achteraf gezien was de studieschuld van 5000 erg laag voor wat wij ervoor terugkregen. Veel goede trainingen van externe trainers, zelfs een weekend weg met intensieve persoonlijke trainingen etc. Het werk bij de klanten zelf daarentegen vond ik totaal niet uitdagend, ik had al werkervaring en die opdrachten bij klanten zat echt weinig uitdaging in. Een jaar na ons traineeship (groep van 10 personen), werkte er nog 1 trainee bij het bedrijf. Zij was de enige die wel heel enthousiast was. De meeste anderen zijn overgekocht door een klant waar ze intern wel snel verder hebben kunnen groeien naar posities met meer uitdaging :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 10:02 



 
Profiel   

Zojuist bij het juridisch loket geweest, ze vindt het opleidingsbedrag ook best hoog maar wil hier verder geen uitspraken over doen. Verder zegt ze inderdaad ook dat het een pittig contract is, met de komende 2 jaar geen uitweg.
Wat haar stoort is dat er geen specifieke clausule is opgenomen dat het studiebedrag al dan niet terugbetaald moet worden na die 2 jaar + 1 jaar werken. Er staat wel iets in, maar niet concreet en dat is volgens haar wel iets wat je bij een rechtbank kan aanhalen (moest dat van toepassing zijn).
Kortom, het is uiterst duidelijk dat ik een maand proeftijd heb, het bedrijf me tussentijds wel kosteloos kan ontslaan en ik dus niet hoef terug te betalen maar als ik tussentijds wil stoppen - dan moet ik wel betalen. Het staat niet schriftelijk dat dit het gehele bedrag is, of enkel het bedrag wat ik tot dan aan opleiding heb gehad.
Ze geeft aan dat het een veilig /goed contract is, maar wel een enorm pittig contract want ik kan er tussentijds dus niet onderuit zonder te betalen. Daarbij rekenen ze een fikse boete als ik een van de artikelen overschrijdt.
Ze raadde me ook aan om eens goed na te denken wat ik hiermee doe omdat het dus niet zomaar opzegbaar is.
Het contract zelf is verder niets raars aan, maar het is wel een pittige overeenkomst voor mezelf.


Art_ofLiving: mag ik vragen bij welk bedrijf jij dan traineeship hebt gedaan? Mag per PB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:05 



 
Profiel   

Een pittig contract voor jezelf en een contract waar het bedrijf alleen maar voordeel van heeft. Natuurlijk willen ze goed personeel maar omdat het een soort van start-up is vind ik het nogal wat. Maar je verdiept er je prima in dus zal je voor jezelf wel de goede keuze gaan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:21 



 
Profiel   

Art_ofLiving schreef
Goed dat je het contract laat nakijken bij het juridisch loket. :)

Bij mijn consultancy traineeship was het zo dat we de 'studieschuld' (5.000 euro) alleen hoefden terug te betalen als we echt zelf besloten om vroegtijdig weg te gaan. Tijdens het jaar heeft het bedrijf bij één collega het contract beëindigd na een lange periode van burn out en zij hoefde uiteraard geen studieschuld te betalen.

Achteraf gezien was de studieschuld van 5000 erg laag voor wat wij ervoor terugkregen. Veel goede trainingen van externe trainers, zelfs een weekend weg met intensieve persoonlijke trainingen etc. Het werk bij de klanten zelf daarentegen vond ik totaal niet uitdagend, ik had al werkervaring en die opdrachten bij klanten zat echt weinig uitdaging in. Een jaar na ons traineeship (groep van 10 personen), werkte er nog 1 trainee bij het bedrijf. Zij was de enige die wel heel enthousiast was. De meeste anderen zijn overgekocht door een klant waar ze intern wel snel verder hebben kunnen groeien naar posities met meer uitdaging :)



Ik heb in mijn loopbaan zeker voor een veelvoud van dat bedrag aan Opleiding en coaching gehad zonder ooit iets te moeten mogelijk terugbetalen... het is toch maar normaal dat er in je geïnvesteerd wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 11:44 



 
Profiel   

_mexx_lady_ schreef
Verder liggen de banen wel voor het oprapen, maar als 'enkel' HBO-V verpleegkundige liggen die enkel in het zorgdomein voor het oprapen. Daarbuiten, bv meer de IT kant, mis ik gewoon echt de diploma's.
Heb een bedrijf aangeschreven die inderdaad traineeships aanbieden in SAPP, maar daar kreeg ik op terug dat ik echt niet de juiste achtergrond heb.
Een andere heb ik aangeschreven maar nog geen reactie, en vandaag ga ik nog een kleintje aanschrijven.
Zonder iets van informatiekunde in mijn CV kom ik bijna nergens.


Ik heb als IT-er een tijd gewerkt bij een zorggroep als functioneel beheerder en daar zoeken ze juist mensen met praktijk ervaring. Al mijn collega's waren van oorsprong verpleegkundige of doktersassistent. Onze taken stonden uit het beheren en inrichten van de software voor huisartsen, fysio's, en apotheken en vooral inhoudelijke kennis van de werkprocessen en werkwijzen van de gebruikers was heel belangrijk. IT kennis kwam vanzelf of kreeg je door korte cursussen of door overleg met een consultant. Dit soort banen zijn echt wel goed te doen met een zorg achtergrond en volgens mij is er ook wel vraag naar. Misschien kun je zoiets zoeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 12:31 



 
Profiel   

Dank je Pjer, niet bij nagedacht om het vanuit die hoek te gaan zoeken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 12:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 13 [ 304 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen