Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Twijfels ijzers eronder uit of zo laten?

 
Profiel   

Ik zit enorm in twijfel of ik de ijzers eronder uit zal laten halen, of eronder zal laten.

Lang verhaal kort.

Heb haar nu 5 jaar, eerste 2 jaar zonder ijzers. Net zoals bij de vorige eigenaar,waar ze voornamelijk altijd zonder ijzers gelopen heeft.

Wel liep ze altijd gevoelig over paden met steentjes e.d.

Toen ik endurance ging rijden met d'r voor ijzers gekozen, maar sinds dit jaar rijd ik geen endurance meer.

Maar de ijzers nog wel gehouden, (alleen voor, achter altijd zonder gebleven) nu het 3e jaar.

Vind het eigenlijk jammer ze nog steeds te laten beslaan, maar weet zeker dat ze dan sowieso de komende tijd erg gevoelig zal lopen. Vooral omdat nu alle paden rondom stal van asfaltpuin zijn.

Ben op zoek naar wat tips en ideeën, wat zouden jullie doen in mijn geval?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 15:49 



 
Profiel   

Gezien je topic van juni en het belabberde beslag zou ik ze weg laten halen, een bekapper zoeken die wel goed werk levert, wellicht verstand heeft van hoefschoenen, en een paar Renegade hoefschoenen kopen.
Je paard loopt nu nog, straks misschien wat gevoelig, maar dat gaat over, helemaal als je alleen recreatief rijdt zijn ijzers niet nodig en kunnen hoefschoenen prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 16:00 



 
Profiel   

Hoefschoenen inderdaad. Werkt perfect. Ik vind zelf ook de renegades het fijnste en als hij echt ronde hoeven heeft scootboots

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 16:31 



 
Profiel   

Voordat ze beslagen werd, had ik altijd een goede bekapper en heb ik ook hoefschoenen gebruikt.

De easyboot glove waren dat. Die bleven mooi zitten, en nog makkelijk aantrekken ook.

Dus als ze van de ijzers afgaat dan ga ik weer de easyboots aanschaffen.
Qua gevoeligheid en rijden zal 't dan wel meevallen met de hoefschoenen aan.

Het vervelendse vind ik dat ze sochtends en savonds zo'n 500meter over dat asfaltpuin zal moeten lopen. En als ik met d'r wil rijden, moet ze dat dan dubbel op een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 17:03 



 
Profiel   

Beetje gevoelig zal ze inderdaad wel zijn, ik zou een goede bekapper vragen die vaker paarden van ijzers heeft gehaald. Die kent het truukje, weet wat wel en vooral wat niet gedaan moet worden in het begin, en zelf de brokkels bij de gaten even bijvijlen. Zool groeit ongeveer 3 mm per maand aan, dus na een maand of 2 is het ergste wel geweest. Gevoeligheid komt ook van de straal, die is geen bodemcontact gewend en moet ook weer verdikken en verbreden. Is er geen berm waar je overheen kunt wandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 18:56 



 
Profiel   

De huidige smid die ik nu heb houd ik ook.
Ga niet meer wisselen naar een natuurlijk bekapper. Heb er de eerste 2 jaar dat ik ze had een goede natuurlijk bekapper bij gehad en die gevoeligheid werd eerder meer dan minder.

Maar sowieso zal ze zonder ijzers altijd gevoelig blijven op steentjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:23 



 
Profiel   

Ik zou het sneu vinden als ze op dat puinpad gevoelig loopt. Dat los je niet zo makkelijk op. Als je haar van de ijzers wilt halen, kun je dat misschien beter in het voorjaar doen, dan groeien de hoeven ook harder. Gevoelig lopen = pijn, dat zou voor mij geen optie zijn. Kun je dat oplossen met hoefschoenen, dan kan dat een prima oplossing zijn. Maar ik denk dat ik in jouw geval gewoon de ijzers eronder zou houden. Als ze nu goed loopt, waarom veranderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:47 



 
Profiel   

Ja de reden om in het najaar ze eronder uit te laten halen, was voornamelijk omdat ik dan toch minder buitenrijd, zo was het idee.
En ivm straks als het glad wordt buiten en met sneeuw die blijft plakken.

Over andere kant, vanaf eind maart ergens, staan ze 24/7 buiten en hoeft ze dan alleen over het pad als ik ze ophaal om te gaan rijden.
Wel is dan ook weer de tijd dat ik dagritten ga maken, of mee doe met een tripalon of een basis trec.

Reden dat ik ze eronder uit zou willen. Buiten alle gezondheids nadelen van ijzers, waar ik mee bekend ben.. de gladheid ervan, vooral in de winter. En financieel (stalgeld is €45 per maand duurder geworden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 19:21 



 
Profiel   

De dagritten ed laten zich misschien wat makkelijker oplossen met een hoefschoen? Maar goed het ligt er dus helemaal aan hoe gevoelig hij loopt over dat puin. Je kunt het natuurlijk proberen, het ijzer zit er ook zo weer onder als het niet gaat. Voor de sneeuw kun je speciale ringen kopen, of sneeuwbeslag natuurlijk, maar dat is nog duurder. De ringen kun je er zelf indoen, en daar doe je langer mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:47 



 
Profiel   

Ja best lastig. Was eerder nooit van plan geweest ze op ijzers te zetten. Zonder was prima te redden, maar ivm de endurance was dat niet echt meer te doen.

Het puinpad lopen op stal alle ijzerloze paarden wel wat gevoelig over. Als ik m'n rijschoenen aan heb voel ik de stenen ook door de zool van de schoen heen.

Maar eigenlijk is het ook weer te gek om alleen daarvoor die ijzers eronder te hebben. 't is wel elke 6/7 weken 75 euro, en weer stress voor paard want die vind het beslaan ook nog eens eng.

En vooral de komende tijd erna geen dingen plannen die erg belastend voor de voeten zijn zoals lange ritten of gaan springen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 15:31 



 
Profiel   

welke klasse endurance? Wij rijden ook endurance, en trainen langs de weg, er is hier geen bos, alleen maar polder en asfalt. Zonder ijzers....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 20:07 



 
Profiel   

Arabesk schreef
welke klasse endurance? Wij rijden ook endurance, en trainen langs de weg, er is hier geen bos, alleen maar polder en asfalt. Zonder ijzers....


Ik heb tot klasse 2 gereden..
En hoefschoenen vertrouwde ik niet meer na vaak schoenen te zijn verloren ondanks speciaal aanpassen en honderden euro's verder. Zonder hoefschoenen of ijzers zou ze zeker weten afgekeurd zijn omdat ze dan kort en gevoelig loopt op straat.

Maar goed, dat is nu niet meer aan de orde, houd het lekker bij recreatief nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 20:44 



 
Profiel   

Wat je ook zou kunnen doen is voor een middenweg kiezen. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen om dat dus in het najaar de ijzers er onderuit te laten halen en dan misschien tot het voorjaar plakbeslag kiezen?
De hoef kan dan even bijkomen en heeft toch nog steun terwijl de nagelgaten uitgroeien.

En overleg met de smid of het een optie is om haar misschien minder kort te bekappen (mits je dit nog niet doet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 01:37 



 
Profiel   

De meeste endurance wedstrijden zijn op zandgrond dus heb je geen schoenen of ijzers nodig, alleen die van Montferland is heftig geloof ik qua steentjes. Wij rijden alle wedstrijden zonder schoenen. En trainen ook zonder in de duinen, alleen heel soms langs de weg een enkele keer schoenen aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 17:21 



 
Profiel   

Arabesk schreef
De meeste endurance wedstrijden zijn op zandgrond dus heb je geen schoenen of ijzers nodig, alleen die van Montferland is heftig geloof ik qua steentjes. Wij rijden alle wedstrijden zonder schoenen. En trainen ook zonder in de duinen, alleen heel soms langs de weg een enkele keer schoenen aan


Het is niet jóuw paard en TS zal het paard zelf beter kunnen beoordelen dan wij vanachter een beeldscherm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 23:22 



 
Profiel   

Ik zou ze er toch onder laten. Als je dagelijks een km over dat pad loopt met pijn (500 tweemaal daags) is dat niet prettig. Dan zou ik ook kiezen wanneer ze 24/7 buiten lopen en dan in het begin misschien hoefschoenen als je buiten gaat rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 23:26 



 
Profiel   

Arabesk schreef
De meeste endurance wedstrijden zijn op zandgrond dus heb je geen schoenen of ijzers nodig, alleen die van Montferland is heftig geloof ik qua steentjes. Wij rijden alle wedstrijden zonder schoenen. En trainen ook zonder in de duinen, alleen heel soms langs de weg een enkele keer schoenen aan

Ze rijdt geen endurance meer.... Is nu al een paar keer genoemd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 23:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen