Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 184 van de 528 [ 13183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187 ... 528  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

 
Profiel   

Wij enten ook alles tegen rhino. Dit jaar voor het eerst verplicht op stal. Het komt steeds vaker voor en het virus is aan het muteren..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 14:52 



 
Profiel   

Als het virus aan het muteren is heb je weinig aan enten.
Hier ent ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 14:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als het virus aan het muteren is heb je weinig aan enten.
Hier ent ik ook niet.



Idem, wij enten ook niet mede om die reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 14:57 



 
Profiel   

Wij enten wel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 14:58 



 
Profiel   

Wij enten ook, vrijdag nog met de dierenarts over gehad en ze kegde het als volgt uit:

De abortus variant van rhino is een mutatie waar je niet tegen kan enten maar de kans op besmetting kan je door te enten wel heel erg verminderen. Als een niet-ingeënt paard namelijk het rhino virus meeneemt dan zal het virus zich gaan vermeerdere en kan die wel 1000 nieuwe virusjes uitscheiden. Als een ingeënt paard het virus meeneemt dan zal het virus ook vermeerderen maar vele malen minder, en dan misschien 10 nieuwe virusjes uitscheiden. De kans dat 1 van die virusjes gaat muteren is bij een hoeveelheid van 1000 natuurlijk veel groter dan bij een hoeveelheid van 10. Vandaar dat ze aanraden om wel te enten zodat je de kans op mutaties verkleind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 15:15 



 
Profiel   

Hier ooo niet enten omdat het dus muteert en enten daarom weinig zin heeft.

Hier wel opletten met drinken uit bakken op wedstrijden bijvoorbeeld. Deed ik eerst altijd, vond paard heerlijk! Maar niet meer doen, niet meer snuffelen en geen vreemde paarden aaien etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 15:31 



 
Profiel   

Hier is zijn ze ook geënt tegen rhino.

Merrie zit hier inmiddels op 125 dagen. Het gaat goed dus ik heb ook vrij weinig te melden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 15:47 



 
Profiel   

Wat vreselijk Dustin Lover. Heel veel sterkte!

Hier wordt ook geent tegen Rhino. En goede uitleg van SparkYY hierbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 15:49 



 
Profiel   

Goede uitleg Sparkyy.
Wij hebben al weinig besmettingskans doordat de paarden praktisch het erf niet af komen. Alleen met een hengsten of kampioenskeuring

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 16:07 



 
Profiel   

Sparky omschrijft het heel goed. Vooral met meerdere drachtige paarden op stal is het zeker aan te raden. Wanneer je dan zonder enting rhino krijgt, gaat zo goed als zeker de rest van de paarden ook aborteren. Mét enting heb je een goede kans dat het bij die ene blijft.

Ik wil zoveel mogelijk risico uitsluiten, dan heb ik gedaan wat ik kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 16:49 



 
Profiel   

Ik had begrepen dat enten niet veel zin had als niet iedereen ent omdat ze dan alsnog kunnen aborteren als je alleen je eigen merrie ent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 17:08 



 
Profiel   

immii_clarr schreef
Dl heel veel sterkte! Ontzettend moeilijk zeg, hopelijk hebben jullie nog een fijne tijd samen.

Ik ent ook niet tegen rhino, heeft geen nut omdat de rest op stal er niet tegen ent.

Jumpyhorse gefeliciteerd met je eerste plaats!

Mooie buikjes komen er weer voorbij, ik moet ook nodig een foto maken. Mijn dame is vandaag precies 5 maanden drachtig en krijgt al best een aardige buik.

Zou straks ook graag een camera willen ophangen, maar word lastig ben ik bang zonder wifi en erg slecht bereik op stal..


Ik heb ook geen wifi op stal maar heb nu een router met een mobile simkaart er in met een abbo van 25 euro volgens mij onbeperkt internet

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 17:22 



 
Profiel   

DL heel veel sterkte toegewenst! wat verschrikkelijk verdrietig zeg...

Verder zie ik al heel veel mooie buikjes voorbijkomen.. Ook hier afgelopen week geënt ! Idd toch maar het zeker voor het onzekere..
afgelopen week toch nog even mogen kijken naar de kleine beeb, toch wel een fijn gevoel dat het er nog in zit een leeft.. Dat wordt nog wat de komende maanden.. Gelukkig begint haar buik nu te groeien dat is een goede graadmeter!

Hier trainen we nog wel maar de merrie heeft niet heel veel zin meer in het hogere werk.. wilde nog heel graag een keer starten.. maar ze heeft niet heel veel puf meer. Inmiddels voeren we haar wat krachtvoer bij en loopt ze niet meer gehele dagen buiten. Hopelijk helpt dit een beetje :j

Nu 5 maand (154 dagen)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 18:24 



 
Profiel   

StalMelyn schreef
Ik had begrepen dat enten niet veel zin had als niet iedereen ent omdat ze dan alsnog kunnen aborteren als je alleen je eigen merrie ent.


Als alle andere paarden niet geënt worden dan scheiden die dus wel 1000 virussen uit waardoor de kans op een mutatie-virus alsnog groot is. Dan heeft enten van 1 paard op een stal waar er meer staan inderdaad niet veel zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 18:40 



 
Profiel   

Ik ent ook alle drie de merries standaard 2x per jaar tegen Rhino. Extra tussenin enten tegen Rhino doe ik niet. Ze komen zelden bij vreemde paarden of het erf af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 19:35 



 
Profiel   

Ik sta op een pensionstal en ik kan het andere eigenaren niet verplichten :+ (dat moet dan van de staleigenaar komen)

Nu gaat ze wel binnenkort verhuizen naar een andere pensionstal waar ze haar veulen kan krijgen en waar andere veulens worden verwacht. Zal het daar navragen wat ze daar doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 19:44 



 
Profiel   

Waarmee ontwormen jullie je drachtige merries?
Ik heb de pramox meegekregen van de DA, maar dacht dat ik de vorige keer een andere had(weet het niet meer zeker)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 09:43 



 
Profiel   

Ik heb ook de pramox gegeven vanuit de dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 09:45 



 
Profiel   

Hier ook de pramox gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 09:48 



 
Profiel   

Top, dan zal het de goede zijn. Ik begon zo erg te twijfelen 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 10:29 



 
Profiel   

Hier ook net pramox erin

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 14:20 



 
Profiel   

Hier ook alles net pramox gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 16:59 



 
Profiel   

Mijn da zei idd ook gewoon pramox geven..
Woensdag gaan we voor de zekerheid nog een keertje scannen..spannend

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 18:03 



 
Profiel   

Waarom geeft iedereen nu al pramox? O:)
Mij is altijd geleerd na de eerste nachtvorst. Hier was de koudste nacht 2 graden en meestal nog steeds 10+. Ze krijgen hem hier normaal in december.

Waar bevallen al jullie paarden?

Ik gebruik mijn stal die ik huur alleen als opzadelplek en het is daar aan de kleine kant voor de hengst qua ruimte om hem te houden (plus dat ik dan de rijbak niet kan gebruiken) en aangezien ik dat apart huur van iemand, stopt dat binnenkort.

2 kilometer verderop huur ik een andere accommodatie die is groter/praktischer is (met een mooiere bak bodem).

Echter is 2 kilometer als het gaat om bevalling/veulen best wel ver van huis/de 3ha weiland waar de paarden eigenlijk 24/7/365 lopen.

Dus nu is de keuze eigenlijk of gewoon hier op de weide te laten (met verlengsnoer en tuinslang kan ik wel aan water en licht komen indien nodig), of hier thuis in de garage. Dat is 450 meter naar de weide.

Voor 1 merrie is het het eerste veulen, de andere 2 hebben al vaker veulens gehad. De maiden merrie is hoogste in rang van deze 3 en bevalt als eerste, maar haar maatje (waarvan we niet weten of die dragend is) staat nog boven haar in rang, en ook die heeft eerder een veulen gehad. Dus ergens ben ik bang dat een van die merries er met het veulen vandoor gaat. En bij de andere 2 merries dat “maatje” zich het veulen toe eigend (jonge fitte warmbloed vs Tinker die een dagje ouder wordt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 21:50 



 
Profiel   

Wat leuk dit topic :) Vulina attendeerde mij hierop.

Mijn merrie is drachtig van Kaiser Weltino.. 29 mei uitgerekend. Haar 2e veulen, mijn eerste ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 184 van de 528 [ 13183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187 ... 528  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen