Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 13 [ 304 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Werken als consultant - wil ik dit wel?

 
Profiel   

Maar als je contract pas 1 november in gaat krijg je de uren van de trainingen die je nu al volgt uit betaald ? Als dat niet zo is dan is je contract toch nog helemaal niet gestart ?
Volgens mij zou je dan nu gewoon kosteloos moeten kunnen stoppen. Dan zit je alleen zonder werk maar dat heb je zo weer gevonden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 13:04 



 
Profiel   

poes schreef
Art_ofLiving schreef
Goed dat je het contract laat nakijken bij het juridisch loket. :)

Bij mijn consultancy traineeship was het zo dat we de 'studieschuld' (5.000 euro) alleen hoefden terug te betalen als we echt zelf besloten om vroegtijdig weg te gaan. Tijdens het jaar heeft het bedrijf bij één collega het contract beëindigd na een lange periode van burn out en zij hoefde uiteraard geen studieschuld te betalen.

Achteraf gezien was de studieschuld van 5000 erg laag voor wat wij ervoor terugkregen. Veel goede trainingen van externe trainers, zelfs een weekend weg met intensieve persoonlijke trainingen etc. Het werk bij de klanten zelf daarentegen vond ik totaal niet uitdagend, ik had al werkervaring en die opdrachten bij klanten zat echt weinig uitdaging in. Een jaar na ons traineeship (groep van 10 personen), werkte er nog 1 trainee bij het bedrijf. Zij was de enige die wel heel enthousiast was. De meeste anderen zijn overgekocht door een klant waar ze intern wel snel verder hebben kunnen groeien naar posities met meer uitdaging :)



Ik heb in mijn loopbaan zeker voor een veelvoud van dat bedrag aan Opleiding en coaching gehad zonder ooit iets te moeten mogelijk terugbetalen... het is toch maar normaal dat er in je geïnvesteerd wordt?


Zeker, maar voor een (in mijn geval) 1 jarig traineeship waarvoor je geen diploma in dat vakgebied nodig hebt, snap ik wel dat een bedrijf dan de zekerheid wil hebben dat je dat jaar ook echt afmaakt en daarmee de investeringskosten voor het bedrijf terugverdient. Zo'n traineeship is vooral bedoeld voor mensen die een vakgebied in willen waarvoor ze zelf de kwalificaties nog niet hebben. Ik had bijv. iemand in de groep die geschiedenis had gestudeerd en nu dus de IT in ging.

Ik heb in dat jaar heel veel geleerd, vooral op persoonlijk vlak en hoe je je verhoudt met andere persoonlijkheden en in teams etc. Echter was de uitdaging in het werk zelf bij klanten ver te zoeken, al hing dat erg af van welke klant ze voor je konden vinden.

Verder vind ik het wel normaal dat gedurende je loopbaan je werkgever in je investeert ja.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 13:17 



 
Profiel   

Beter even zonder werk dan zo'n schuldbekentenis tekenen dat als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt de komende 3 jaar. Of eigenlijk heb je al getekend, maar je kunt er nu nog onderuit. Ze zijn gewoon wettelijk verplicht je een maand proeftijd te geven waarin je nog kosteloos kunt stoppen, ook als zij al kosten voor jou gemaakt hebben. Dat geldt voor elke baan.

Maar ook al zou je over een jaar stoppen en dan 'maar' 25.000 euro hoeven te betalen... Maakt dat echt iets uit? Ik neem aan dat je dat ook niet op de plank hebt liggen. Ik zou me daar op dit moment niet zo druk over maken, hoeveel je nou precies op welk moment moet betalen. Het is gewoon ontzettend veel. Je moet vooral jezelf de vraag stellen of je een dergelijk contract wilt dienen en dat financiële risico wilt dragen. Als je er zelf van overtuigd bent dat je de drie jaar vol gaat maken dan kun je het doen, maar daar twijfel je zelf al aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 13:34 



 
Profiel   

Ik word nu nog niet betaald, de uren die ik nu spendeer worden verrekend wanneer het contact ingaat. Dat is gewoon afgesproken en staat ook op mail.
Ik kan tot 1 december kosteloos stoppen, dat valt binnen mijn proefperiode.

Een hele lieve bokker en het juridisch loket hebben me wel wat zaken duidelijk gemaakt omtrent het contract.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 15:26 



 
Profiel   

Veel in de auto zitten moet wennen. Als je zeker wil zijn dat je het echt niets vindt, geef jezelf dan zeker 4 maanden om het te proberen.. Wat is nu 4 maanden?

En dan kun je daarna in deze huidige markt ook zo weer een nieuwe baan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 15:37 



 
Profiel   

Ik ben zelf consultant en zit steeds meer in de auto. Dag op klantlocatie betekend voor mij altijd ongeveer 5 a 6 uur in de auto. Dan nog de uren op klantlocatie zelf.

Voor mij is het issue vooral dat ik 2 schoolgaande kinderen heb, man ook op een heel dik uur van huis werkt en het dus gewon lastig regelen is.
Daarnaast zijn het gewoon lange dagen. Dus als je 4 dgn per week op klantlocatie zit maak je dagen van rond de 12 uur.

Als ik geen kinderen had had ik dit allemaal prima gevonden want het werk is erg leuk.
Maar ik merk dat door het gedoe en geregel eromheen het mij meer stress oplevert als dat goed is.

Als jij nu al zo denkt over file staan gaat het je gegarandeerd tegenstaan..maargoed, mijn inschatting ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 15:44 



 
Profiel   

Heb je het contract al getekend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 15:49 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Veel in de auto zitten moet wennen. Als je zeker wil zijn dat je het echt niets vindt, geef jezelf dan zeker 4 maanden om het te proberen.. Wat is nu 4 maanden?

En dan kun je daarna in deze huidige markt ook zo weer een nieuwe baan vinden.

Ts kan dus niet stoppen na vier maanden zonder een enorme boete. Ik zou er echt niet voor tekenen. Een leuke baan is tof, maar is die baan nog leuk als je er iedere dag uren voor moet reizen en er jaren aan vast zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 15:50 



 
Profiel   

Even benieuwd , ga je tijdens je proefperiode ook al reizen of pas daarna??

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 16:14 



 
Profiel   

Artofliving: oja zo heb je wel gelijk in ja :j

Ik trek na 6 jaar 60.000 km per jaar rijden (met veel file ondanks flexibele tijden) er een streep onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 16:31 



 
Profiel   

Ook al tijdens de proefperiode!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 16:34 



 
Profiel   

Als je deze baan toch graag wilt, zou je het ook bespreekbaar kunnen maken bij je nieuwe werkgever. Met je achtergrond, deskundigheid en motivatie verliest de werkgever een goede kandidaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 18:50 



 
Profiel   

Als het contract nog niet getekend is, zou ik toch gaan praten over de bindende voorwaarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 07:34 



 
Profiel   

_mexx_lady_ schreef
Ik word nu nog niet betaald, de uren die ik nu spendeer worden verrekend wanneer het contact ingaat. Dat is gewoon afgesproken en staat ook op mail.
Ik kan tot 1 december kosteloos stoppen, dat valt binnen mijn proefperiode.

Een hele lieve bokker en het juridisch loket hebben me wel wat zaken duidelijk gemaakt omtrent het contract.


Begrijp ik hieruit trouwens dat als je besluit te stoppen in je proefperiode, je ook geen salaris krijgt over je gewerkte dagen t/m nu? Gezien je volgens mij toch wel twijfelt zou ik daar persoonlijk wel moeite mee hebben.. of begrijp ik het verkeerd? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 09:48 



 
Profiel   

Ik vind het een steeds vreemder bedrijf worden zo...

Ik zou ook die ICT opleiding gaan doen, of een universitaire master in bedrijfskunde, ict, gezondheidswetenschappen, en in de tussentijd lekker ort diensten gaan doen ergens als vpk. Zo'n master is veel breder en met een achtergrond als vpk en een vervolgopleiding kom je overal aan de slag straks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 10:56 



 
Profiel   

TS, heb je al een besluit kunnen maken?

@Art_ofLiving, nee.
Ze zal wel salaris krijgen maar op dit moment, voor de ''uitprobeer'' periode waarin ze nu zit, nog niet. Dit wordt verrekend in haar eerste maand, die tegelijkertijd haar proeftijd is.
per 1-12 kosteloos stoppen is kosteloos alsin; geen opleidingskosten hoeven te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 06:33 



 
Profiel   

Ik heb nog geen concrete besluiten genomen, wel een sollicitatie uitgestuurd naar een aantal kleinere bedrijven in dezelfde branche. Van 2 al terug gekregen dat ze mijn enthousiasme waarderen maar dat ik niet voldoe aan de eisen qua diploma of momenteel geen vacature hebben voor de branche gezondheidszorg.
Ik moet nog van een bedrijf een belletje krijgen, en nog van 3 bedrijven een antwoord.
Op een van de bedrijven heb ik ook gevraagd welke aanvulling van diploma zij graag zouden zien gecombineerd met een HBO-V diploma, zodat ik hier ook gerichter naar kan kijken. Ook daarvan moet ik nog antwoord krijgen.

Bedacht me vandaag ook heel stom dat ik eigenlijk wel op westernies wil, en weer wil gaan kickboksen. En dan ik gewoon niet weet hoe ik dat zou moeten gaan plannen :+ stom.

Ik heb dus niet opgezegd, ga ook echt mijn proefperiode doorlopen, tenzij ik tussentijds iets aangeboden krijg met betere voorwaarden.
Ik vermoed dat het reizen me echt tegen gaat staan, naar dan kan ik wel zeggen dat ik 3/4 weken echt geprobeerd heb.
Gisteren zijn 5 van de 7 proefperiodes afgelopen en niemand is gestopt, had ik ergens wel verwacht.

Plan is dus, verder zoeken, ook naar concrete VPK vacatures moest het allemaal niet uitdraaien. En wel mijn proefperiode doorlopen voor ervaring en echt te zeggen dat het me wel of niet tegen staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 18:14 



 
Profiel   

Klinkt als een doordacht plan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 18:35 



 
Profiel   

Denk er dan wel aan dat je voor het einde van je proefperiode opzegt. Die eindigt vaak stilzwijgend, en als je een dag, of zelfs maar een uur te laat bent met opzeggen kan dat je in dit geval veel geld gaan kosten. Houd dus heel scherp in de gaten op welk moment je uiterlijk nog op kunt zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 19:15 



 
Profiel   

Proefperiode start bij ingang contract dus per 1-11, ik moet dus ten laatste 30 nov opzeggen, maar ben van plan dat echt 2-3 dagen op voorhand te doen, moest dat het geval zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 19:50 



 
Profiel   

_mexx_lady_ schreef
Proefperiode start bij ingang contract dus per 1-11, ik moet dus ten laatste 30 nov opzeggen, maar ben van plan dat echt 2-3 dagen op voorhand te doen, moest dat het geval zijn.

Ik zou het zelf niet zo nauw opzoeken qua grens als je er daarna jaren aan vast zou zitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 19:55 



 
Profiel   

Ik ga je tip zeker meenemen, misshien zeg ik na een week al dat ik er klaar mee ben.
Misschien wil ik het toch echt ‘3 weken geven en dan heb ik nog een week opzeg.
Ga het ook persoonlijk en via mail doen dan kunnen ze niet zeggen dat ik het niet gemeld heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 20:25 



 
Profiel   

Ik werk ook als consultant in een vergelijkbare functie en rijd ook 50-60.000 km per jaar. Het went echt. Ik heb vaak nog telefonische overleggen in de auto in mijn tijd goed te besteden. Voor luisterboeken en podcasts heb ik geen geduld :n

Reistijd van >1 uur enkele reis krijg ik vergoed. Het eerste uur niet. Als ik van het ene naar andere project reis overdag valt dit onder werktijd.

Het leven als consultant gaat niet over rozen en in iedere branche en ieder vakgebied is er wel iets.

Ik vind het ontzettend leuk om in zo veel verschillende zorg omgevingen te kunnen kijken en met zo veel verschillende mensen te mogen werken. Heel goed voor je netwerk en sociale skills. En ik krijg veel vrijheid om mijn opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren.

Daarnaast maak je nogal een switch van aan het bed naar consultancy. Dat is gewoon anders en ik zou goed de tijd nemen om te ervaren of het wat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 20:27 



 
Profiel   

Maar als TS er een paar dagen, weken of maanden later spijt van krijgt, kan ze alsnog €50.000 aftikken. En ze krijgt geen reistijd vergoed.
Nogal een dingetje. :$

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 20:35 



 
Profiel   

senna21 schreef
Maar als TS er een paar dagen, weken of maanden later spijt van krijgt, kan ze alsnog €50.000 aftikken. En ze krijgt geen reistijd vergoed.
Nogal een dingetje. :$


Eens, maar er zijn twee vragen. 1 wil je wel als consultant werken en 2 is dit daar het geschikte bedrijf (contract) voor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 13 [ 304 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen