2 jarige met gezwel in hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:24

Wat een rot uitslag zeg... Pfft dat is echt niet uit te drukken. Heel veel sterkte TS. Fijn dat ze in ieder geval de aandacht krijgt die ze verdiend.

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 21:02

Volgens de artsen zou het wel erfelijk zijn... ik vrees beetje voor de hengst aangezien ze de merrie al heel lang gebruiken en ze nog geen problemen hebben gehad. Mijn paardje is de eerste nakomeling van deze hengst... kan puur toeval zijn, maar indien niet zou dat niet oké zijn.

De wonde wordt ondertussen goed verzorgd :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:19

Dat zou voor de hengstenhouder ook vreselijk nieuws zijn zeg. Blijft altijd spijtig zoiets!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:17

Goh ... ik weet niet goed wat zeggen. Ik herinner me Qui que boo, en hoe diep die pijn zat bij je ...
En dan nu dit? Hoe oneerlijk kan het leven toch zijn, zo unfair!
Tuurlijk zit ook weer dit verdriet diep, dat is wie je bent: je geeft om je dieren met hart en ziel.
Ik wens je heel veel sterkte :(:)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:18

SofieHavan schreef:
Volgens de artsen zou het wel erfelijk zijn... ik vrees beetje voor de hengst aangezien ze de merrie al heel lang gebruiken en ze nog geen problemen hebben gehad. Mijn paardje is de eerste nakomeling van deze hengst... kan puur toeval zijn, maar indien niet zou dat niet oké zijn.

De wonde wordt ondertussen goed verzorgd :)


Ga je ze dat nog vertellen? of heb je geen contact meer met de fokkers? zou inderdaad niet oke zijn als de hengst dit doorfokt.

Hoe is het nu verder met haar?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:57

Elisa2 schreef:
SofieHavan schreef:
Volgens de artsen zou het wel erfelijk zijn... ik vrees beetje voor de hengst aangezien ze de merrie al heel lang gebruiken en ze nog geen problemen hebben gehad. Mijn paardje is de eerste nakomeling van deze hengst... kan puur toeval zijn, maar indien niet zou dat niet oké zijn.

De wonde wordt ondertussen goed verzorgd :)


Ga je ze dat nog vertellen? of heb je geen contact meer met de fokkers? zou inderdaad niet oke zijn als de hengst dit doorfokt.

Hoe is het nu verder met haar?


genen is nog altijd 50 / 50

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:31

SofieHavan schreef:
Volgens de artsen zou het wel erfelijk zijn... ik vrees beetje voor de hengst aangezien ze de merrie al heel lang gebruiken en ze nog geen problemen hebben gehad. Mijn paardje is de eerste nakomeling van deze hengst... kan puur toeval zijn, maar indien niet zou dat niet oké zijn.

De wonde wordt ondertussen goed verzorgd :)

Ik heb nog nooit gehoord van een erfelijke tumor in de hals van een paard. Ik kan er ook niets over vinden.

Of ik haar zou dekken? Nee, al zou ze de dracht halen met uitdragen dan nog krijgt ze het extra benauwd bovenop de dracht. Dat zou ik haar niet aan willen doen.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 00:25

Pff wat vervelend nieuws zeg.

Als de artsen zeggen dat er een kans is dat het erfelijk is. Dan zou het wel zo zijn toch? Ik heb het ook niet eerder gezien maar Ik ben ook geen arts. Maar bij mensen zijn bepaalde vormen van borst- of darmkanker toch ook erfelijk.

Maar goed zelfs als het niet erfelijk is. Zou ik ook niet zo gauw met haar fokken. Ze is nu pas 2 en het groeit nu best wel. En ze moet voor een veulen de volgende 2 jaar (minimaal) nog ‘relatief gezond’ doorkomen. Want dit jaar ga je haar niet meer drachtig krijgen (naast dat je dat qua leeftijd niet moet willen). Dus pas komend voorjaar, over een half jaar, kan je haar drachtig proberen te krijgen. En dan moet ze nog 11 maanden dracht doorstaan. Geen idee of hormoon veranderingen invloed hebben op de tumor. En dan moet ze het veulen nog een half jaartje zogen. Dus 2 jaar verder. Maar als het zo snel doorgaat hoe staat het er dan voor? Of als ze opeens hard achteruit gaat omdat het andere structuren aantast/bekneld?
Fokken is sowieso een risico. Kan altijd wat met de merrie gebeuren. Maar als het op voorhand al onduidelijk is hoe het de merrie vergaat. Zal ik niet doen. Maar je moet natuurlijk zelf weten

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 07:56

janderegelaa schreef:
SofieHavan schreef:
Volgens de artsen zou het wel erfelijk zijn... ik vrees beetje voor de hengst aangezien ze de merrie al heel lang gebruiken en ze nog geen problemen hebben gehad. Mijn paardje is de eerste nakomeling van deze hengst... kan puur toeval zijn, maar indien niet zou dat niet oké zijn.

De wonde wordt ondertussen goed verzorgd :)

Ik heb nog nooit gehoord van een erfelijke tumor in de hals van een paard. Ik kan er ook niets over vinden.

Of ik haar zou dekken? Nee, al zou ze de dracht halen met uitdragen dan nog krijgt ze het extra benauwd bovenop de dracht. Dat zou ik haar niet aan willen doen.


Zou gaan over de aanleg tot Schwannoma's. Ik ken er ook de genetica niet van.
Tumoren bij erg jonge dieren zouden blijkbaar vaak genetisch gepredisponeerd zijn.
Nena had al een groot gezwel op 7 maanden leeftijd dus wellicht al aanwezig van bij de geboorte of kort erna ontstaan. Er zou héél weinig onderzoek gedaan worden naar dit soort types tumoren dus er is weinig van geweten, maar de arts zei specifiek dat hij verwacht dat hierin een erfelijke factor meespeelt en raadt af om te fokken. Trouwens Schwannoma's gaan uit van't zenuwweefsel welke geen specifieke receptoren voor hormonen heeft dus op dat vlak zou dracht haar situatie niet veranderen.

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 07:57

Daantj__ schreef:
Maar goed zelfs als het niet erfelijk is. Zou ik ook niet zo gauw met haar fokken. Ze is nu pas 2 en het groeit nu best wel. En ze moet voor een veulen de volgende 2 jaar (minimaal) nog ‘relatief gezond’ doorkomen. Want dit jaar ga je haar niet meer drachtig krijgen (naast dat je dat qua leeftijd niet moet willen). Dus pas komend voorjaar, over een half jaar, kan je haar drachtig proberen te krijgen. En dan moet ze nog 11 maanden dracht doorstaan. Geen idee of hormoon veranderingen invloed hebben op de tumor. En dan moet ze het veulen nog een half jaartje zogen. Dus 2 jaar verder. Maar als het zo snel doorgaat hoe staat het er dan voor? Of als ze opeens hard achteruit gaat omdat het andere structuren aantast/bekneld?
Fokken is sowieso een risico. Kan altijd wat met de merrie gebeuren. Maar als het op voorhand al onduidelijk is hoe het de merrie vergaat. Zal ik niet doen. Maar je moet natuurlijk zelf weten

Heb je inderdaad gelijk in :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:40

SofieHavan schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb nog nooit gehoord van een erfelijke tumor in de hals van een paard. Ik kan er ook niets over vinden.

Of ik haar zou dekken? Nee, al zou ze de dracht halen met uitdragen dan nog krijgt ze het extra benauwd bovenop de dracht. Dat zou ik haar niet aan willen doen.


Zou gaan over de aanleg tot Schwannoma's. Ik ken er ook de genetica niet van.
Tumoren bij erg jonge dieren zouden blijkbaar vaak genetisch gepredisponeerd zijn.
Nena had al een groot gezwel op 7 maanden leeftijd dus wellicht al aanwezig van bij de geboorte of kort erna ontstaan. Er zou héél weinig onderzoek gedaan worden naar dit soort types tumoren dus er is weinig van geweten, maar de arts zei specifiek dat hij verwacht dat hierin een erfelijke factor meespeelt en raadt af om te fokken. Trouwens Schwannoma's gaan uit van't zenuwweefsel welke geen specifieke receptoren voor hormonen heeft dus op dat vlak zou dracht haar situatie niet veranderen.


Nee dat klopt, maar die tumor gaat haar luchtpijp wel dicht drukken. Dat is ook de reden dat ik eigenlijk vind dat je haar nu al moet laten inslapen en niet als ze al lijdt. En een paard vreest de dood niet want dat kennen ze niet.

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 10:06

janderegelaa schreef:
Nee dat klopt, maar die tumor gaat haar luchtpijp wel dicht drukken. Dat is ook de reden dat ik eigenlijk vind dat je haar nu al moet laten inslapen en niet als ze al lijdt. En een paard vreest de dood niet want dat kennen ze niet.

Nee, dat hoeft niet perse, de tumor ligt plat in de borstholte en de luchtpijp en slokdarm zitten dus boven de tumor. De andere tumor ligt oppervlakkig in de hals. Even veel kans dat deze, als ze groeien naar buiten toe groeien en dus niet op die structuren gaan duwen. En momenteel is dat een jolig paard dat vollenbak rondcrosst. Ik ga het heus wel zien als ze de minste symptomen vertoont zoals minder rond wandelen etc... geen haar op mijn hoofd dat er zou aan denken om haar te laten lijden. Uiteraard ben ik gehecht aan haar en wil ik haar kansen geven, maar haar welzijn gaat sowieso boven alles. Als t tijd is om haar te laten gaan, dan doe ik dat. Maar momenteel heeft geen last van de tumoren, enkel van de wonde die de dierenarts gemaakt heeft en dus in se zelf niets te zien heeft met de tumor. En die wonde geneest fijn. Lief dat je bezorgd bent, maar ik heb gelukkig wel gezond verstand en meer liefde voor haar dan liefde voor mezelf, ik hoef haar niet perse bij me te houden tegen wil en dank. Ik wil haar gewoon nog een fijne tijd gunnen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:18

Ik ken een pony die al jaren tumoren in de hals heeft (wegens hoge leeftijd nooit super grondig onderzocht). We dachten ook dat dat erg snel zou gaan drukken op de luchtpijp of slokdarm maar ze loopt er al jaren prima mee rond. Gaat wel om een ouder dier, dus mogelijks ook al iets tragere celdeling natuurlijk.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:33

Zou het kunnen zijn dat bonte of witte paarden eerder tumoren krijgen?Schimmels hebben in elk geval een vergroot risico op melanomen.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:52

Hoe is het nu met haar?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:05

Wat zegt de fokker nu er blijkt dat het niet "niets"is zoals het in het begin is afgedaan en nadien door de eigen dierenartsen is bekeken en zelfs behandeld (als een slager in mijn ogen aan de gang gegaan is).
Wil deze nu nog altijd je niet tegemoet komen?

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:04


SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 14:21

Bloemmeke schreef:
Hoe is het nu met haar?


Momenteel gaat het vrij goed :) de wonde in de hals maken we elke twee dagen "open" met de curette.
Klinkt vreemd maar ze mag niet dichtgroeien. Ik kan als ik met de curette in de wonde ga, nog steeds 25cm omhoog met de curette. Maar nu voel ik wel 't einde van de 2 gangen. Dus vanbinnen groeit het wel dicht.
De wonde produceert wel nog veel wondvocht, daarom moet het "gat" aan de buitenkant dus open gehouden worden zodat dat kan afvloeien. Ik heb haar van de metacam (al een paar dagen) en sinds gisteren ook van de antibiotica. Normaal loopt ze maar een paar uur buiten, omdat haar hoofd dus "opzwol" van te grazen, doordat het wondvocht niet wegliep. Sinds enkele dagen is dat een pak beter waardoor ze deze nacht ook gewoon buiten gebleven is bij haar vrienden. Straks ga ik haar wel een paar uurtjes binnen zetten, nog eens de wonde verzorgen etc. De wonde verzorgen we wel dagelijks (dus proper maken, het wondvocht weg vegen etc) en 't curetteren is dus elke 2dagen, al probeer ik nu 3 dagen tussen te laten (iedere keer verdoven, daar ben ik geen fan van). De wond binnenin is zuiver, buiten wondvocht komt er geen dood weefsel of andere pus mee, dus alles zit daar wel goed maar moet zeker goed in de gaten gehouden worden.

De fokker heb ik niet meer gehoord en zij laten mij uiteindelijk ook gewoon "mijn plan" trekken, dat ze dan zelf ook maar hun plan trekken. Hopelijk voor hen is de overerfbaarheid van de tumor er niet of niet erg, anders gaan ze nog wel wat miserie tegemoet. Daarbij het zou mij niet verwonderen als ze hier ook gewoon meelezen dus ze kunnen nog altijd contact opnemen met de faculteit in Gent en zelf hun dieren (merrie/hengst) laten testen.

Trouwens héél erg bedankt voor het virtuele bloemetje! Zo lief dat jullie meeleven! <3

Ik zal bij de volgende verzorging eens een filmpje maken van het curetteren :)

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:14

25 centimeter, dat is een eind zeg! Heftig hoor! Wel fijn dat het in ieder geval een schone wond is nu.

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er nu uit. Wij hebben t vandaag nog een stukje geschoren omdat het haar ervoor groeit, maar t gat is zo goed als dicht.
Er komt ook heel weinig wondvocht nog uit de wonde, dus we gaan t aanzien en nu op t gemak laten dichtgroeien. We houden de toestand van nena in t oog, meten geregeld koorts etc, dus van als t misgaat, weten we het... :)
Hopelijk blijft het goed gaan nu. We zijn ook alweer meer dan een maand bezig met deze wonde.

Oh ja, ter vergelijking, zo zag het er uit
Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:17

Oh wauw dat ziet er goed uit!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:24

Jeetje wat is dat snel dicht gegroeid! Mooi dat het schoon van binnen lijkt te zijn. Blijf dat snijwerk van de DA toch echt bizar vinden, wat een gat was dat zeg pfff
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 16-10-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:38

Oh wow wat een verschil.

beenjesshar

Berichten: 1213
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:44

Ziet er goed uit!!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 2 jarige met gezwel in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:56

Wat een verhaal...je hebt er goed aan gedaan haar weer thuis te zetten! Wat ik zou doen??? Niets...pas ingrijpen als ik het idee zou hebben dat ze gaat lijden.Dit kan alle kanten nog op,de tumor kan stoppen met groeien of juist niet...het is gewoon afwachten!