Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 173 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Grasmix of compact gras?
Beide gewoon gras, geen luzerne.
Bij de grasmix zit nog een grasbrokje erin, de Compact gras is echt alleen maar gedroogd gehakseld gras.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 20:19 



 
Profiel   

Ik zou ook de grasmix kiezen, geloof 15% suiker/zetmeel en dat gaat bij mijn eczemer goed (die ook niet tegen lucerne kan). Van Agrobs heb je het ook wel, maar dan betaal je veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 21:27 



 
Profiel   

Pavo en havens hebben ook een ruwvoermix, beide volgens mij zonder luzerne.

Van de hartog ben wel benieuwd of dat echt beter op neembaar is als de grasmix... mijn 33 jarige krijgt alles wat stugger is dan de grasmix niet weg.
Hij wil graag ruwvoer in ze stal naast z’n pap

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 07:41 



 
Profiel   

Grasmix gaat er inderdaad heel gemakkelijk in. Mijn oudje kon luzerne en compact gras allebei ook al niet meer weg krijgen maar de grasmix ging nog prima. (Helaas onlangs aan kanker overleden op 29-jarige leeftijd.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 16:26 



 
Profiel   

Hartog heeft een nieuwe senioren mix. Iemand die al in zijn handen gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 16:56 



 
Profiel   

Ik kom even binnenvallen met een vraagje voor diegene die seniores priores voeren.
Ik wil mijn oude fjordje bijvoeren met seniores priores, aangezien ik er goede verhalen over hoor.

Nu is mijn vraag hoe hebben jullie het opgebouwd? Met wat voor een hoeveel zijn jullie begonnen met voeren. Of kan je gelijk al beginnen met 0.5-1 kg droog afgewogen?

Alvast bedankt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 17:01 



 
Profiel   

ja hoor, een halve voerschep kun je mee beginnen.
is geweekt een kleine halve emmer met voer.
even dat een paar dagen aan houden en dan kijken of een hele schep geweekt ook gaat.
mijn merrie vind dat een beetje teveel.
dan is het bijna een emmer vol en laat ze vaak wat staan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 18:45 



 
Profiel   

Ik kom ook nog eens een keer binnenvallen, laatste keer is 2 jaar geleden geloof ik.
Ik heb een bijna 32 jarige welsh, ze was en is nog op gewicht op een mix van seniores priores en Grasbrok, en weidegang. Nu begint het echter wel problematisch te worden, haar tanden zijn dusdanig slecht dat er geen hooi of voordroog meer ingaat. De weides zijn zo goed als kaal. Ik probeer al weken vanalles als vervanger. Op gewicht kan ik haar wel houden op de slobber die ze krijgt, maar wat als maagvulling?
Overdag kan ik haar wel een paar keer slobber voeren, maar ‘s nachts staat ze dan 8 uur zonder. Dat leverde vorige winter al wat koliek op aan het eind van de winter...
Hartog compact gras werkt ook niet, de koeienkuil van de buren hetzelfde, de maiskuil kan ze wel eten (getest met een kleine hoeveelheid) maar dat durf ik echt niet in grote hoeveelheden te voeren...
Wat nu? Wat kan ik redelijkerwijs aanbieden in een grote bak zodat ze wat te doen heeft en maagvulling heeft snachts? Ze staat zonder problemen zomers op een volle wei, geen verleden met hoefbevangheid of eczeem...
ik weet het niet goed meer, de veearts komt deze week nogmaals overleggen en gebit bekijken, maar daar zal weinig meer te redden zijn. Ze mist tanden en de rest is glad, ongeveer gelijk met t tandvlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 19:35 



 
Profiel   

probeer anders eens contact op te nemen met de paardenkamp in Soest?
zij hebben een speciaal voerprogram voor paarden zonder kiezen.
ik weet trouwens dat zij ook mpb mix geven.
dit
https://www.agriwebshop.com/gedizo-mpb-mix
moet je alleen wat mee uitkijken in verband met de suikers

gehakseld hooi of lucerne wil ook niet, eventueel vochtig gemaakt?
waarom wilde de compact gras niet?

ik zou echt via de paardenkamp proberen.
lees anders dit eens

https://www.paardenkamp.nl/workshops/vo ... abbenborg/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 19:47 



 
Profiel   

Ze maakt van alles proppen, die ze weer uitspuugt logischerwijs. Ook van het compactgras stom genoeg. Ze geeft het dan ook op na een tijdje proberen en laat het links liggen, het is echt ontzettend sneu.
Nat hooi hooi, gehakseld, voordroog maakt allemaal geen verschil. Gedroogde luzerne eet ze niet.
Ik had vorig jaar gewikkelde luzerne van eigen oogst, dat ging redelijk toen, maar ook dat is erg rijk en durfde ik geen kilo’s van te voeren. Vermaak voor een uurtje zeg maar.
Ze is nog best fit, en heeft weinig andere klachten, ze trekt gerust nog een sprintje in de wei geeft een fitte indruk, als ik iemand zou zeggen dat ze een jaar of 20 is gelooft men het ook, maar die verdomde tanden... zucht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 19:55 



 
Profiel   

blue_sky schreef
Grasmix gaat er inderdaad heel gemakkelijk in. Mijn oudje kon luzerne en compact gras allebei ook al niet meer weg krijgen maar de grasmix ging nog prima. (Helaas onlangs aan kanker overleden op 29-jarige leeftijd.)


Ik lees dit even hierboven, en wil alles wel proberen, over welke grasmix hebben we het hier? Linkje? Merk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 20:00 



 
Profiel   

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... GVEALw_wcB

Denk hetzelfde als wat jij gaf?


Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-10-19 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 20:48 



 
Profiel   

ellepel schreef


Deze heb ik staan, dat is compactgras, die werkt voor haar niet, maar de grasmix is toch wat anders zoals ik hierboven lees?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 20:50 



 
Profiel   

Ohwja,zie het nu ook.
Sorry. Dacht even dat het hetzelfde was

Deze is anders.
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 20:51 



 
Profiel   

Bedankt, gewoon van Hartog, ga ik eens bestellen, ben heel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 20:55 



 
Profiel   

Hallo allemaal. Wat ben ik blij dat ik dit forum ben tegen gekomen. Ik zit even met mn handen in het haar.
Mijn oude welsh pony heeft een erg slecht gebit, - 2 kiezen en afgesleten tanden etc. Sinds vrijdag zijn de twee kiezen getrokken en nu kan hij helemaal geen hooi meer eten. Hij is op het moment veel te dun.
Dit is wat hij op het moment krijgt (ik weet dat het te weinig ruwvoer bevat, maar ik ben dus sinds vrijdag ontzettend aan het verdiepen wat ik zal geven)
- 150 gr metazoa superfitbroxx
-450 gr metazoa timotexx met 3 pavo voerscheppen metazoa luzerne. Dit geef ik geweekt. (over drie voerbeurten)
- +/- 8 uur weidegang.

Ik zat er zelf aan te denken om de pavo FibreNuggets er (natgemaakt) bij te voeren als ruwvoer, omdat ik denk dat hij het compactgras van bijv hartog waarschijnlijk niet meer wegkrijgt.
Is dit een idee? En hoe kijken jullie tegen de rest van zijn voer aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 09:47 



 
Profiel   

Er is gelukkig best veel voer wat hooi/ ruwvoer helemaal kan vervangen. Seniores priores van Subli of fibrebeet van Pavo bijvoorbeeld. Of lees eens dit artikel : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 09:51 



 
Profiel   

Zou kijken naar Subli Seniores Priores‎, ook een ruwvoervervanger met bietenpulp (dus een dikmaker).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 09:55 



 
Profiel   

Als je paard naast de weidegang zo weinig ruwvoer kan binnenkrijgen, dan red je het denk ik niet met wat voerscheppen luzerne en 600 gram brokjes/muesli qua energie/op gewicht blijven.

Er zijn diverse ruwvoervervangers ok de markt, waarvan je ook fikse hoeveelheden kunt voeren. Denk bijvoorbeeld aan seniores priores, of een zelf samengesteld mengsel op geweekt ruwvoer-basis (bietenpulp, wiesencobs, heucobs, etc).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 09:57 



 
Profiel   

Zouden jullie dan eerder de seniores priores als volledig ruwvoer vervanger kiezen op het moment? In plaats van de pavo FibreNuggets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 10:07 



 
Profiel   

Ligt enorm aan wat je paard graag eet, aan de hoeveelheden die je voert/aan je portemonnee en aan de weektijd die je zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 10:09 



 
Profiel   

Maris schreef
Er is gelukkig best veel voer wat hooi/ ruwvoer helemaal kan vervangen. Seniores priores van Subli of fibrebeet van Pavo bijvoorbeeld. Of lees eens dit artikel : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html


Dit is een erg fijne en duidelijke uitleg! Heel erg bedankt.

Ik ga eens beginnen met de subli seniores priores.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 10:23 



 
Profiel   

Rochiril schreef
Ze maakt van alles proppen, die ze weer uitspuugt logischerwijs. Ook van het compactgras stom genoeg. Ze geeft het dan ook op na een tijdje proberen en laat het links liggen, het is echt ontzettend sneu.
Nat hooi hooi, gehakseld, voordroog maakt allemaal geen verschil. Gedroogde luzerne eet ze niet.
Ik had vorig jaar gewikkelde luzerne van eigen oogst, dat ging redelijk toen, maar ook dat is erg rijk en durfde ik geen kilo’s van te voeren. Vermaak voor een uurtje zeg maar.
Ze is nog best fit, en heeft weinig andere klachten, ze trekt gerust nog een sprintje in de wei geeft een fitte indruk, als ik iemand zou zeggen dat ze een jaar of 20 is gelooft men het ook, maar die verdomde tanden... zucht


De grasnuggets van pavo blijven geweekt ook best structuurrijk dat zou je kunnem proberen om structuur er in te houden.

Hartog heeft mix voor senioren tegenwoordig die is echt zacht. De mijne krijgt beetje van weg maar vermaakt zich wel op get aangeboden ruwvoer..
Maar blijft lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 15:47 



 
Profiel   

Biene1 schreef
Maris schreef
Er is gelukkig best veel voer wat hooi/ ruwvoer helemaal kan vervangen. Seniores priores van Subli of fibrebeet van Pavo bijvoorbeeld. Of lees eens dit artikel : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html


Dit is een erg fijne en duidelijke uitleg! Heel erg bedankt.

Ik ga eens beginnen met de subli seniores priores.


Ik ben zelf meer fan van de master seniorslobber daar zit alles in brokje geperst en is constanter. En weekt sneller dan seniores priores

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 15:50 



 
Profiel   

Wat is jullie ervaring met de hartog senior grasmix?

Ik heb het gehaald voor mijn 33 jarige shet hij lijkt iets beter weg te krijgen dan de gewone grasmix. Echter heeft hij wel veel meer jeuk als voorgaande jaren. Ervaart iemand dat ook?

Andere optie is dat z’n vacht echt op is. Is al jaren dik en zal hem dus vaker moeten scheren. Maar tot heden nooit korsten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 15:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 173 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen