Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 7 [ 175 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Plaats een nieuw onderwerp

Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

 
Profiel   

Hier zelfde probleem. Dichtbijzijnde kantoor is 35 km of zo en alleen op afspraak. Openbaar vervoer is zowat onmogelijk tot niet die kant op. Dus even naar een kantoor gaan is er bij ons niet bij. Zonder internet bankieren ben je zowat kansloos. Ik betaal al flink voor mijn papieren afschriften en dat zal op den duur ook verdwijnen vrees ik. Of je bent je zelfstandigheid
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 12:37 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Shae, ik weet wat dat inhoudt. Ik heb echt mijn tijd wel gemaakt met het balanceren tussen IE6 en de obscure mobiele webbrowsers :) Banken specifiek horen dit echt zonder enig probleem te kunnen doen, met mooie depency control, automatische builds, goeie procedures en dekkende testen. (Als die dingen er niet zijn, nemen ze hun verantwoordelijkheid gewoon echt niet serieus.)
Bank apps zijn bovendien ook weer niet zo ingewikkeld. De complexiteit zit aan de kant van de bank en de interne systemen, niet in de app.

Als je het belangrijk vindt om onderhoudbare software te maken en die ook lang beschikbaar te houden, dan kan dat prima. En als je dat gewoon meeneemt, kost het niet eens heel erg veel extra middelen over het algemeen.


Eens dat de website gewoon zou moeten werken, zeker op een gangbare up-to-date browser zoals die van tablets. Maar ik ben het niet met je eens dat het altijd makkelijk is om oude versies te ondersteunen, zeker niet altijd in het geval van apps. Het verschilt heel erg per situatie of zoiets makkelijk is te ondersteunen of niet. Mijn vriend is Android developer en hij geeft ook aan dat het doorgaans heel veel tijd en geld kost om oude systemen te supporten. Dat is bij iOS niet anders. Sterker nog, bij iOS zou Apple dan veel geld uitgeven voor iets wat door een heel klein aantal mensen wordt gebruikt (de meeste mensen bij iOS zijn namelijk netjes up to date). En banken zijn niet zo groot als Apple en zullen in de meeste gevallen een third party in hebben gehuurd om de app te bouwen en te onderhouden. Dan is het duur om een oude weinig gebruikte versie te ondersteunen. Want deze app moet ook weer aangepast worden zodat deze bij het nieuwe iOS/nieuwe systemen werkt. Met een website is dit niet anders: als je alles wil ondersteunen gaat daar -of je er nu rekening mee houdt vanaf het begin of niet- echt wel (veel) tijd en geld in zitten voor maar een kleine groep mensen waardoor het ‘t waarschijnlijk niet waard is als een bedrijf kijkt naar kosten vs winsten. En qua webdevelopers ken ik er maar weinig die meer browsers ondersteunen dan de laatste paar versies van de meest gangbare browsers. Sowieso niks van hele oude of weinig gebruikte browsers/versies. Enkel een paar IE versies die veel in het bedrijfsleven worden gebruikt (keyword, wordt veel gebruikt dus nuttig en waardevol om mee te nemen), maar geen stokoude versies van bijv. mobile Safari.

Prima dat mensen oude refurbished/tweedehands producten kopen, maar dan mag je er imo niet vanuit gaan dat deze net zo lang meegaan als een nieuw product. Zeker niet qua software (en nogmaals, dan zit je bij Apple vele malen beter dan bij Android, daar zijn apparaten softwarematig veel sneller obsolete). Dus imo een beetje eigen schuld als apps niet werken omdat je een oud product hebt.

@Karuna: jou is het wel gelukt maar Apple niet? Wat deed je anders dan? Hoe dan ook is er een reden waarom Apple je oude device niet meer softwarematig ondersteunt dus als je nieuwe tablet ook nieuwer is qua verschijningsdatum zou ik je nieuwe tablet zeker houden. Het werkt nu misschien, maar wat na een volgende update? Je iPad Air 2 is nu 5 jaar oud. Dat is al flink wat jaren voor een computer :).
Edit: Ik heb het net opgezocht, maar de iPad Air 2 is gewoon supported voor iPadOS (iOS13 is alleen iPhones). Je zei dat je tablet de update niet meer pakte vanwege de leeftijd van de tablet maar dat klopt dus niet.
Hoe dan ook zou ik je nieuwe houden want kans dat hij de nieuwe software update van volgend jaar niet meer ondersteund is groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 09:36 



 
Profiel   

Geen idee wat er anders is gegaan. Vreemde is ook nog dat ik van 500 mb naar 6 gb geheugen over ben gegaan. Ipad is nu 4 jaar. De tweede kans 2018 was gewoon nieuw maar teruggestuurd. Ios 13 draait nu op beiden. De 2028 had ios 12 en toonde geen updates naar 13, na een telefoontje met de verkoper dan opgelost maar gaven ze me ook de optie terugsturen van de nieuwe,

Dat is het dillema waar ik nu mee zit. Ik heb geen twee werkende ipads nodig. Terugsturen levert nu geld op dat ik bv in beurt van de auto kan stoppen. dat geld ben ik nu al kwijt en kan ik missen anders had ik de aankoop niet gedaan. Ik weet niet wanneer de oude het gaat opgeven en of ik dan geld heb voor vervanging. Heb ik dan geld kan ik nieuwer type kopen Maar ik loop dan kans bij houden dat ik bv twee jaar twee ipads heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 10:49 



 
Profiel   

karuna schreef
Geen idee wat er anders is gegaan. Vreemde is ook nog dat ik van 500 mb naar 6 gb geheugen over ben gegaan. Ipad is nu 4 jaar. De tweede kans 2018 was gewoon nieuw maar teruggestuurd. Ios 13 draait nu op beiden. De 2028 had ios 12 en toonde geen updates naar 13, na een telefoontje met de verkoper dan opgelost maar gaven ze me ook de optie terugsturen van de nieuwe,

Dat is het dillema waar ik nu mee zit. Ik heb geen twee werkende ipads nodig. Terugsturen levert nu geld op dat ik bv in beurt van de auto kan stoppen. dat geld ben ik nu al kwijt en kan ik missen anders had ik de aankoop niet gedaan. Ik weet niet wanneer de oude het gaat opgeven en of ik dan geld heb voor vervanging. Heb ik dan geld kan ik nieuwer type kopen Maar ik loop dan kans bij houden dat ik bv twee jaar twee ipads heb.


Je hebt je iPad misschien 4 jaar geleden gekocht, maar hij is 5 jaar oud. Zo lang je er rekening mee houdt dat je volgend jaar misschien toch een nieuwe moet kopen zie ik het probleem niet. Je kan hem terugsturen en het geld apart houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:10 



 
Profiel   

Air 2 kan je nog zo’n 2-3 jaar mee doen. Gok dat iOS 14 er niet meer voor komt, maar voordat al die apps minimaal iOS 13 vereisen ben je een hele tijd verder.

En de ruimte, tsja, je kan niet zeggen dat ik dat niet voorspeld heb ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:24 



 
Profiel   

Die vrije ruimte komt waarschijnlijk omdat hij de nieuwe OS toen wel al (grotendeels) had gedownload maar nog niet geïnstalleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:28 



 
Profiel   

Zelfs apple was verbijsterd over de ruimte die ik nu opeens heb. Alles bij elkaar opgeteld zou het niet moeten kunnen hoeveel ruimte ik nu heb. Annemiek, nee die moest hij echt eerst downloaden, ik worstel al drie jaar met ruimte gebrek op de oude ipad,

Maar tot nu toe ben ik niet bepaald blij met ios 13, wat een draak van een systeem, beeld is vager, minder scherp en ipv boem gewoon op helderheid moet hij nu terugregelen. Niet alleen de nieuwe maar ook de oude die voorheen gewoon netjes hetzelfde bleef, niet de aanpasbare helderheid maar het lijkt als een oude beeldbuis of spaarlamp die op gang moet komen maar dan van te licht naar minder fel.

Letters zijn veel kleiner ondanks de grotere letters die ik heb staan, alsof ze standaard meer info op een klein schermpje willen proppen. Zelfs youtube heeft veel te veel info op een scherm staan.

De nieuwe mailindeling is onhandig geworden. Ipv alles bij elkaar rechts boven, staat deel boven en deel onderin en ipv verstuur staat er vaag boven een mail een klein minipijltje. En de irritante niet uit te schakelen functie iets vegen op de letters geeft de cijfers. En met mijn onhandige motoriek heb ik steeds cijfers ertussen staan.

Batterijen van beide ipads gaan veel rapper leeg dan voor de ios 13 update. Kortom, ze zullen het vast een verbetering vinden maar voor mij werkt het erg onhandig, meer handelingen doen, gekke storingen in messenger (heb op beide ipads al meerdere keren messenger app moeten weggooien en installeren. Beeld is half zwart en er blijven twee regels onderin over met tekst. of bv wissel van scherm en dan opeens is het scherm waar je was mega groot en moet je verkleinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:35 



 
Profiel   

Dat is waarschijnlijk een ouder systeem dat ooit automatisch gedownload is en nooit geïnstalleerd. Gebeurt wel vaker, en een goede Apple genius zal dat ook zeker weten :j
Die hoeveelheid ruimte die je nu hebt is zeker niet vreemd. Je iPad heeft 16 GB, waarvan dit 5 á 6 GB systeem. Apps zijn ook niet enorm groot, dus het is vrij normaal om 5 á 10GB ruimte over te hebben.

Het nieuwe toetsenbord kun je uit zetten bij algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:38 



 
Profiel   

Dat staat al uit maar irritant genoeg blijft hij het doen, ik heb het idee dat er heel veel bugs inzitten. Maar vooral de kleinere letters en teveel info op een scherm proppen maakt het niet leesbaarder voor me. Is echt een 13 gevolg. Met 12 geen last van met 13 continue

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:46 



 
Profiel   

Ipad is van iOS over gegaan op iPadOS om een hele simpele reden, die welke jij nu noemt. iPads en tablets worden steeds vaker gebruikt ipv laptops en dat liep bij veel websites zoals internetbankieren spaak.

Met 8 GB red je eigenlijk sowieso de huidige softwares niet meer.. je hebt een verouderde iPad. In mijn ogen heb je 2 keuzes. Je iPad updaten , maar ik twijfel of ze iPadOS wel voor jouw oude iPad 2 versie beschikbaar hebben gemaakt. Of Dat je op iOS zit die voor mobiel nu wordt geoptimaliseerd.
Daarnaast betekend niet updaten ook dat jouw iPad beveiligingsupdates mist en je sowieso al risico loopt met dingen als internetbankieren wat je echt niet moet willen.

Dus de andere betere keuze is om dan een nieuwere versie iPad aan te schaffen, al dan niet bijvoorbeeld refurbished, dat maakt de prijs lager maar zelfde garanties vaak. Dan ook eentje met meer geheugen zodat je daar voorlopig niet mee komt te zitten, al zijn ze niet eens meer te krijgen met 8GB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 19:56 



 
Profiel   

Villaneusjes, ik denk dat je alleen de openingspost hebt gelezen vermoed ik.
Oude ipad is met veel geworstel voorzien van de nieuwste software voor ipad, maar ik had al een andere gekocht en zit nu dus met twee werkende ipads voorzien van een draak van 13 :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:04 



 
Profiel   

karuna schreef
Villaneusjes, ik denk dat je alleen de openingspost hebt gelezen vermoed ik.
Oude ipad is met veel geworstel voorzien van de nieuwste software voor ipad, maar ik had al een andere gekocht en zit nu dus met twee werkende ipads voorzien van een draak van 13 :')

Het "probleem" van de twee ipads is natuurlijk simpel op te lossen: nieuwe terugsturen nu het nog kan.
Mocht de oude er ooit een keer mee uitscheien, kun je altijd weer een nieuwe kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:06 



 
Profiel   

Dat is een oplossing ja, alleen waar ik beetje mee zit. Nu ben ik het geld al kwijt, kon het nu ook veroorloven. Ik weet niet of dat ook zo is als de oude ermee stopt. Kan ik dan niet betalen of geen betaalbare vinden heb ik een flink probleem. -O-

Ik heb gelukkig nog ruim een week om na te denken wat te doen. Woensdag moet mijn bus naar de garage vooe onderhoud, denk dat ik het daar van af laat hangen wat ik doe. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:10 



 
Profiel   

Stel nou dat je oude het nog 2 jaar doet... dan is je nieuwe ook alweer 2 jaar, de batterij is dan al niet meer optimaal en je kunt voor hetzelfde geld een betere krijgen als het goed is. Ik zou het geld dan ook gewoon opzij zetten en evt nog iets sparen. Net als het systeem met afschrijven in een bepaald aantal jaar in het bedrijfsleven kun je er vanuit gaan dat deze het op termijn natuurlijk gewoon niet meer trekt. En dan heb je wat achter de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:30 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Maar ik ben het niet met je eens dat het altijd makkelijk is om oude versies te ondersteunen, zeker niet altijd in het geval van apps.


Niet altijd. Maar als je er rekening mee houdt dat je het onderhoudbaar houdt, en het langdurig mee moet gaan, meestal wel. Er wordt echt veel te makkelijk gedaan alsof dat allemaal moelijk is en niet kan, en ik denk dat het tijd wordt om dat gewoon niet meer te accepteren als excuus. Want natuurlijk is niks doen en het probleem bij de gebruiker leggen makkelijker... en zolang dat geaccepteerd wordt verandert er niets. Maar het wijst veel vaker op gewoon slechte kwaliteit van het ontwikkelproces, en dat hoeven we niet meer te accepteren, zeker niet als het maatschappelijke gevolgen heeft.

Iedereen die zegt hoe moeilijk dat is: ik heb op zeker moment geprobeerd om Bokt beschikbaar te maken voor mobiel, en ik heb een boel van die afwegingen over browsers gemaakt. En de voornaamste lessen die ik daarvan geleerd heb is
1. je kunt daarin verschil maken
2. als je rekening houdt met onderhoudbaarheid, flexibiliteit en het beschikbaar houden naar zowel oude als toekomstige systemen, wordt het echt aanzienlijk makkelijker.

Het is niet dat ik Bokt als site als voorbeeld zou willen stellen, er zijn echt meer dan genoeg compromissen en plekken waar gapende gaten in het fundament zijn gefikst met een paar laagjes ducttape... maar ik weet wel wat er kan.

ING heeft een omzet van 18 MILJARD euro. En een winst van 1,4 miljard. Daar kunnen ze goddorie echt wel een banketstaaf siteje voor onderhouden. En de complexiteit van de banksite of een bank-app is niet groter dan van Bokt. De tussenlaag en de achterkant zijn complexer, vanwege veel grotere veiligheidseisen, maar de site of app zelf hebben daar niet zoveel mee te maken. Dus dat excuses geven voor gewoon beroerd IT-beleid moet echt stoppen. Ze kunnen dit doen als ze willen, en we mogen dat van ze eisen. 1,4 miljard winst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:32 



 
Profiel   

Of gewoon gaan sparen voor een Chromebook? Dan kun je als deze niet meer werkt een Chromebook aanschaffen. En volgens mij kan je daar ook het geheugen uitbreiden zonder dat je iets nieuws moet aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:07 



 
Profiel   

Ik zou de nieuwe gewoon houden. Kan je gewoon alles erop zetten zonder dat je geheugen weer snel vol is. En een reserve ipad is altijd handig voor als de batterij van de ene leeg is. Ik heb ook al jaren 2 ipads.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:50 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
IMANDRA schreef
Maar ik ben het niet met je eens dat het altijd makkelijk is om oude versies te ondersteunen, zeker niet altijd in het geval van apps.


Niet altijd. Maar als je er rekening mee houdt dat je het onderhoudbaar houdt, en het langdurig mee moet gaan, meestal wel. Er wordt echt veel te makkelijk gedaan alsof dat allemaal moelijk is en niet kan, en ik denk dat het tijd wordt om dat gewoon niet meer te accepteren als excuus. Want natuurlijk is niks doen en het probleem bij de gebruiker leggen makkelijker... en zolang dat geaccepteerd wordt verandert er niets. Maar het wijst veel vaker op gewoon slechte kwaliteit van het ontwikkelproces, en dat hoeven we niet meer te accepteren, zeker niet als het maatschappelijke gevolgen heeft.

Iedereen die zegt hoe moeilijk dat is: ik heb op zeker moment geprobeerd om Bokt beschikbaar te maken voor mobiel, en ik heb een boel van die afwegingen over browsers gemaakt. En de voornaamste lessen die ik daarvan geleerd heb is
1. je kunt daarin verschil maken
2. als je rekening houdt met onderhoudbaarheid, flexibiliteit en het beschikbaar houden naar zowel oude als toekomstige systemen, wordt het echt aanzienlijk makkelijker.

Het is niet dat ik Bokt als site als voorbeeld zou willen stellen, er zijn echt meer dan genoeg compromissen en plekken waar gapende gaten in het fundament zijn gefikst met een paar laagjes ducttape... maar ik weet wel wat er kan.

ING heeft een omzet van 18 MILJARD euro. En een winst van 1,4 miljard. Daar kunnen ze goddorie echt wel een banketstaaf siteje voor onderhouden. En de complexiteit van de banksite of een bank-app is niet groter dan van Bokt. De tussenlaag en de achterkant zijn complexer, vanwege veel grotere veiligheidseisen, maar de site of app zelf hebben daar niet zoveel mee te maken. Dus dat excuses geven voor gewoon beroerd IT-beleid moet echt stoppen. Ze kunnen dit doen als ze willen, en we mogen dat van ze eisen. 1,4 miljard winst.


- Bokt is een website, en een forum. Dat is een stuk minder ingewikkeld dan een bank website met alle beveiliging die hierbij nodig is. Laat staan een app. Bovendien is de (mobiele) website van Bokt niet on par met hoe een professionele organisatie die zou willen hebben qua kwaliteit, foutjes etc. En zelfs bokt zou heel veel werk nodig hebben om als app te maken.
- Je kan er wel rekening mee houden en zorgen dat de code op orde is, maar dit wordt bij professionele bedrijven al gedaan. Beetje onzin om te roepen dat dit getuigt van een slecht ontwikkelproces. Is het makkelijker op die manier? Ja. Ben je nog steeds onnodig veel werk, tijd en geld kwijt om obscure systemen te ondersteunen ondanks deze goed geschreven en geformatteerde code? Ja.
- Het kan best zijn dat er een nieuwe (bijv. SLL/TLS) methode uit is gekomen die een stuk veiliger is maar niet werkt op een oude versie van OS/website. Dan snap ik de bank op zich wel als die zegt van ‘hey joh update je device gewoon ff dan ben je veiliger’. Als ze gehacked worden hebben ze een veel groter probleem dan wanneer iemand per se niet wil updaten en de app/website werkt hierbij niet meer.
- De complexiteit is echt wel een stuk hoger bij een bank app/website. No offense, maar bij mijn opleiding leerden we in het eerste jaar al een forum coderen incl. mobile friendly, inlog en security. Bij bank-websites en apps zit je met regels, veel meer security etc. Dat is écht veel complexer. Alle gevoelige data zitten ín de website en app, die moeten op een veilige en vooral afgesloten manier worden weergegeven en verzonden (en das wel iets heel anders dan een beetje SQL-injection voorkomen). Dan heb ik het nog helemaal niet over de bank-systemen zelf.
- Een beetje complexe app kost echt veel. Denk aan een paar miljoen. Ga je daarbij óók oude versies ondersteunen plus ook nog oude browsers en unieke browsers -als het überhaupt kan ivm veiligheidseisen en compatibility- dan wegen de kosten echt niet op tegen dat kleine percentage gebruikers wat aanstoot neemt tegen het updaten of vernieuwen van hun device. En dat is hun goed recht. Ik verwacht niet van ING dat ze bij wijze van spreken de helft van hun winst moeten gaan inzetten om een erg klein percentage gebruikers te helpen (die imo gewoon moeten updaten) in plaats van deze winst te gebruiken om te investeren in bijv. nieuwe systemen / groener worden etc.
Het is het gewoonweg niet waard.

Ik ben zelf opgeleid tot webdeveloper & mijn vriend is app-developer bij een van de grote productiebedrijven (Android nota bene). We weten ook echt wel waar we over praten ;). Ik heb echt het idee dat je een bankomgeving en app development in het algemeen heel erg onderschat.


@Karuna: ik zou je nieuwe idd terugsturen en dit geld apart zetten (contant in een spaarpot of apart doosje wellicht?) voor als je oude idd niet meer ondersteund wordt. Het geld is nu uitgegeven dus als je ‘m terugstuurt en het geld alsnog als ‘uitgegeven’ beschouwd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:54 



 
Profiel   

karuna schreef
Villaneusjes, ik denk dat je alleen de openingspost hebt gelezen vermoed ik.
Oude ipad is met veel geworstel voorzien van de nieuwste software voor ipad, maar ik had al een andere gekocht en zit nu dus met twee werkende ipads voorzien van een draak van 13 :')



Je zegt in eerdere verhalen steeds iOS 13, maar iPad heeft geen iOS meer, die hebben sinds een eigen besturingsysteem voor tablets gekregen: iPadOS 13 (13.2 na vanavond)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 00:21 



 
Profiel   

VillaNeusjes schreef
karuna schreef
Villaneusjes, ik denk dat je alleen de openingspost hebt gelezen vermoed ik.
Oude ipad is met veel geworstel voorzien van de nieuwste software voor ipad, maar ik had al een andere gekocht en zit nu dus met twee werkende ipads voorzien van een draak van 13 :')



Je zegt in eerdere verhalen steeds iOS 13, maar iPad heeft geen iOS meer, die hebben sinds een eigen besturingsysteem voor tablets gekregen: iPadOS 13 (13.2 na vanavond)

Kennelijk is het je vak en weet je alle termen precies. Ik ben maar een eenvoudige gebruiker en doe mijn best om de boel werkende te houden. Wat ze er niet gemakkelijker op maken met alle termen, wijzigingen enz.

Inmiddels wilde beide iPads weer een update hebben. De oude vroeg er zelf om, de nieuwe niet ondanks dezelfde instellingen. Er lijken wat bugs opgelost, wat wel fijn is is de dark mode en de spraakaansturing is verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 12:51 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Ik ben zelf opgeleid tot webdeveloper & mijn vriend is app-developer bij een van de grote productiebedrijven (Android nota bene). We weten ook echt wel waar we over praten ;). Ik heb echt het idee dat je een bankomgeving en app development in het algemeen heel erg onderschat.


Ik heb het idee dat die sector zichzelf juist overschat en daardoor enerzijds veel te duur is en anderzijds niet zo heel veel kwaliteit levert.

Overigens wil ik eraan toevoegen dat dat zeker niet alleen gebaseerd is op mijn ervaring bij Bokt, maar ook mijn overe ervaring als programmeur (en een klein beetje mijn ervaring als hele dure knipper-en-plakker toen ik zo'n diepstriest, geldverslindend IT-project van nabij mocht aanschouwen als uitzendkracht.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 13:35 



 
Profiel   

Ergste is nog, ook ik heb programmeer ervaring en heb cad cam foolproof moeten maken :j . Geschikt voor elke ongeschoolde gebruiker. Dus ben ook niet echt een leek, idem ex die zich met software en datasystemen aan de ontwikkelkant zit. Maar dit gaat ook ons boven de pet zowat. Ben geen hulpeloze a techneut, maar dit is voor mij al bijna een paar stappen te onduidelijk wanneer, wat waar ingesteld moet worden, vervangen, aangepast enz.

Maar vandaar dat ik goed kan snappen hoe echt a techneuten of ouderen zich hulpeloos moeten voelen in de ratrace naar digitalisering. Ik krijg er steeds meer weerzin tegen. Alles moet digitaal wat met slechtere ogen al lastig en bijna onmogelijk is. Laat staan met wat minder geestelijke capaciteit, niet het geld om mee te kunnen digitaal of wat ook. Die staan gewoonweg aan de kant en zien de maatschappij voorbij racen. En kunnen niet meer instappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 13:58 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
IMANDRA schreef
Ik ben zelf opgeleid tot webdeveloper & mijn vriend is app-developer bij een van de grote productiebedrijven (Android nota bene). We weten ook echt wel waar we over praten ;). Ik heb echt het idee dat je een bankomgeving en app development in het algemeen heel erg onderschat.


Ik heb het idee dat die sector zichzelf juist overschat en daardoor enerzijds veel te duur is en anderzijds niet zo heel veel kwaliteit levert.

Overigens wil ik eraan toevoegen dat dat zeker niet alleen gebaseerd is op mijn ervaring bij Bokt, maar ook mijn overe ervaring als programmeur (en een klein beetje mijn ervaring als hele dure knipper-en-plakker toen ik zo'n diepstriest, geldverslindend IT-project van nabij mocht aanschouwen als uitzendkracht.)


Maar hoezo niet veel kwaliteit? Die moet je even uitleggen.
Wat voor programmeur ben je als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 15:01 



 
Profiel   

karuna schreef
Kennelijk is het je vak en weet je alle termen precies. Ik ben maar een eenvoudige gebruiker en doe mijn best om de boel werkende te houden. Wat ze er niet gemakkelijker op maken met alle termen, wijzigingen enz.

Inmiddels wilde beide iPads weer een update hebben. De oude vroeg er zelf om, de nieuwe niet ondanks dezelfde instellingen. Er lijken wat bugs opgelost, wat wel fijn is is de dark mode en de spraakaansturing is verbeterd.



Het is niet mijn vak hoor, ik ben gewoon beetje nerd soms. Punt is dat iOS en iPadOS nog niet zo lang live zijn gegaan, en ondanks bèta’s die mensen proberen om zo bugs te vinden zijn er vaak kinderziekten, zeker met een heel nieuw besturingsysteem als iPadOS. Het vervelende is dan dat jij als zelfbenoemde eenvoudige gebruiker, daar enorme last van ondervind. En dan is de oplossing een hoop zoekterm en stress, ik zie dat bij mn moeder ook gebeuren, die dan half in paniek raakt. En dat kan alleen al zijn doordat ze bij Windows het onder de knie had en bij iOS de weg niet meer weet..

Die updates, tsja ik zet ze eigenlijk altijd zelf aan, zo niet doet mn iPad het midden in de nacht meestal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 23:48 



 
Profiel   

Het wrange is ik ben niet eens hulpeloos en verzuip al in de onduidelijkheid. Voor iemand zonder enige ervaring is het helemaal een ramp denk ik.

Mooi stuk hierover vandaag in de trouw. Ik ben duidelijk niet de enige die huiverig is boor de digitalisering.
https://www.trouw.nl/politiek/de-overhe ... ~b0d70c4b/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 08:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 7 [ 175 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen