Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor solitair x lysander stermerrie

 
Profiel   

Voor mijn merrie ben ik opzoek naar een fijne hengst om volgend jaar mee te dekken.

Afstamming: solitair x lysander.
Qua + en - punten op het exterieur heb ik werkelijk geen tot weinig verstand dus wellicht dat er mensen op bokt zijn die me kunnen helpen daarin.

Wat ik wel weet is dat mijn merrie wel braaf is maar super sensibel.
Wat ik dus zoek is een hengst die een een nuchter, goed, eerlijk en fijn werkwillig karakter doorgeeft.

Verder heb ik heel weinig verstand van exterieur en fokken.

Doel is het veulen zelf te houden als opvolging voor mijn merrie.
Voorkeur voor een speciaal kleurtje en daarom hoeft de hengst niet perse binnen het KWPN stamboek te vallen, mag dus ook een hengst zijn van een ander stamboek.

Wie kan mij hierin advies geven?

Excuses voor de relatief slechte kwaliteit foto's...hopelijk kunnen de kenners hier wel iets mee?

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 00:08 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Niet mee fokken. Bij deze merrie ga je in mijn ogen vermeerderen, niet verbeteren... Dan kun je jezelf en je merrie beter het risico besparen en een fijn jong paard / veulen / jaarling aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 08:37 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Heel eerlijk? Niet mee fokken. Bij deze merrie ga je in mijn ogen vermeerderen, niet verbeteren... Dan kun je jezelf en je merrie beter het risico besparen en een fijn jong paard / veulen / jaarling aanschaffen.

En waarom is dat?

Aan dit soort reacties heeft TS niks. Zeg er dan op zijn minst bij waarom ze er niet mee zou moeten fokken in jouw ogen.

Ik zou er namelijk, mits de merrie gezond is, wel mee fokken. Ik vind het namelijk een erg aansprekend type met massa. Daar houd ik persoonlijk wel van. De wat meer ouderwetse bloedlijn kan denk ik een toevoeging zijn.


Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-11-19 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 08:41 



 
Profiel   

Hoe oud is de merrie op de foto? + heb je een linkje naar horsetelex?

Als je op kleur wilt fokken zou ik ook zeggen niet doen, beter kun je dan sparen voor een paard met een apart kleurtje.

Qua exterieur ziet ze er absoluut niet voordelig uit op deze foto's, dus betere foto's zouden sowieso een + zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 08:42 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Skippy01 schreef
Heel eerlijk? Niet mee fokken. Bij deze merrie ga je in mijn ogen vermeerderen, niet verbeteren... Dan kun je jezelf en je merrie beter het risico besparen en een fijn jong paard / veulen / jaarling aanschaffen.

En waarom is dat?

Aan dit soort reacties heeft TS niks. Zeg er dan op zijn minst bij waarom ze er niet mee zou moeten fokken in jouw ogen.

Ik zou er namelijk, mits de merrie gezond is, wel mee fokken. Ik vind het namelijk een erg aansprekend type met massa. Daar houd ik persoonlijk wel van. De wat meer ouderwetse bloedlijn kan denk ik een toevoeging zijn.


Ik zie een steile schouder, verzonken rug, niet voordelig achterbeen en geen fijne achterhand en hals - en dat kan leeftijd zijn, maar TS heeft leeftijd niet meegegeven. Als de merrie - zoals ik vermoed - al ouder is, dan moet je ook nagaan of het een eerste veulen gaat zijn of niet - en of je als dat inderdaad zo is, dat nog moet willen ivm risico's die verhoogd zijn bij eerste veulen op hogere leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 08:48 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
_San87_ schreef

En waarom is dat?

Aan dit soort reacties heeft TS niks. Zeg er dan op zijn minst bij waarom ze er niet mee zou moeten fokken in jouw ogen.

Ik zou er namelijk, mits de merrie gezond is, wel mee fokken. Ik vind het namelijk een erg aansprekend type met massa. Daar houd ik persoonlijk wel van. De wat meer ouderwetse bloedlijn kan denk ik een toevoeging zijn.


Ik zie een steile schouder, verzonken rug, niet voordelig achterbeen en geen fijne achterhand en hals - en dat kan leeftijd zijn, maar TS heeft leeftijd niet meegegeven. Als de merrie - zoals ik vermoed - al ouder is, dan moet je ook nagaan of het een eerste veulen gaat zijn of niet - en of je als dat inderdaad zo is, dat nog moet willen ivm risico's die verhoogd zijn bij eerste veulen op hogere leeftijd.

Denk dat TS aan deze reactie meer heeft.

Overigens denk ik zelf dat het wel meevalt qua exterieur, maar dat de foto echt zeer onvoordelig is. De merrie is een stermerrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 08:56 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Denk dat TS aan deze reactie meer heeft.

Overigens denk ik zelf dat het wel meevalt qua exterieur, maar dat de foto echt zeer onvoordelig is. De merrie is een stermerrie.


Dan zie ik graag een betere standfoto + hoor ik graag de leeftijd van de merrie. Als daaruit inderdaad blijkt dat ze gewoon écht wel correct is, stel ik graag mijn mening bij :j .
TS vraagt obv deze foto's advies, en obv deze foto's zou ik er niet mee fokken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 08:59 



 
Profiel   

Waarom zou je er niet mee moeten fokken als het puur voor jezelf is. Dat maak je lekker zelf uit. Dus inderdaad een goed advies heeft ze meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 09:09 



 
Profiel   

manubres schreef
Waarom zou je er niet mee moeten fokken als het puur voor jezelf is. Dat maak je lekker zelf uit. Dus inderdaad een goed advies heeft ze meer aan.


Daarover verschillen wij dan van mening. Dat kan natuurlijk. Ik hoop dat jij haar dan fijne hengsten kunt adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 09:10 



 
Profiel   

Ik vind dat het uitmaakt met welk doel je gaat fokken. Als je voor de verkoop gaat fokken zou ik misschien ook zeggen niet doen. Maar als de merrie in kwestie voor iemand een emotionele waarde heeft en er graag een opvolger uit wil hebben dan is dat toch prima? De merrie is ster geworden toen ze jong was en als je de tweede foto bekijkt zie ik al meer kwaliteit dan de eerste. Ik ben wel met je eens wat betreft leeftijd. Een eerste veulen uit een ouder paard fokken is niet echt aan te raden. Maar daar zal ts ook eigen keuzes in moeten maken.

Een advies wat betreft hengst kan ik niet geven. Zelf heb ik bij mijn eigen merrie gekeken welke hengsten mij aanspraken en welke een uniforme collectie veulens gaven. En daarbij natuurlijk een hengst die de minpunten van je merrie versterkt en de goede punten verankerd. Dat is een hele leuke zoektocht. Met de database van het KWPN kom je dan best een eind met de lineaire scores en de rest van info van de hengst. Als ik een hengst op het oog heb ga ik ook veel zoeken op YouTube/Google naar wat oudere nakomelingen om te kijken hoe de hengst fokt. Daarnaast kan je bij het KWPN fokadvies vragen, dat kost een paar tientjes geloof ik (als je lid bent). Dit heb ik zelf nooit gedaan, maar zou een optie kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 10:18 



 
Profiel   

@manubres, ik snap je heel goed hoor. Ik denk alleen altijd 'wat als je ooit wél moet verkopen?'
Het is gewoon makkelijker een kwaliteitsveulen / paard te verkopen mét papier dan een minder veulen / paard en/of een paard zonder papier. Maar goed, nogmaals: misschien zijn er veel betere standfoto's die TS nog gaat plaatsen waardoor ik mijn mening over de merrie moet bijstellen en er wél positief over kan adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 10:40 



 
Profiel   

Ik zal betere foto's proberen te maken. De merrie wordt volgend jaar 16 en heeft succesvol 6 goed correcte veulens op de wereld geholpen. 1 van cardento, zapatero vdl, fairytale, glenfidditch vdl en 2 van indian rock. Laatste veulen is momenteel enter.
Betere foto's ga ik proberen te maken. Ze mist momenteel wel veel bespiering op haar bovenlijn maar ik neem aan dat een goed oog hier doorheen kan kijken :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:07 



 
Profiel   

@TS dank voor de extra informatie. 6 veulens en gebrek aan bespiering geeft in elk geval een reden aan waaróm de rug is zoals hij is op de foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:09 



 
Profiel   

Wat wil je fokken, een spring, allround of dressuurpaard? en weet je hoe de rest van de veulens uitgegroeid zijn wbt karakter/ exterieur/ beweging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:11 



 
Profiel   

Ik wil vooral graag een allround braaf paard hebben.

Haar huidige nakomelingen heeft er 1 Z gesprongen (ik meen de cardento nakomeling) en de andere weet ik niet wat die gedaan heeft (zapatero vdl). De laatste 4 veulens is nu de oudste 4 jaar (fairytale) dus qua prestaties kan ik daar niks over zeggen. Qua karakter zijn ze allemaal nuchter in de hand maar de 3 (glenfidditch) en 4 jarige nu beide net onder de man waarbij ze braaf zijn maar zeker geen dooie mussen zijn. De laatste 2 van indian rock zijn momenteel 1 en 2 jaar oud en die zijn wel pittiger verwachten ze voor onder de man.
Alle 6 de veulens zijn gefokt door de fokkers van mijn merrie waar ik haar dus ook van gekocht heb.

Qua beweging en exterieus vallen de 2 indian rock veulens heel erg positief op. De fairytale vond ik wat klein blijven maar en qua beweging heb ik geen idee, de cardento en zapatero heb ik nooit gezien en de glenfidditch vond ikzelf een prachtig paard om te zien welke naar mijn mening helemaal niet zo raar in elkaar zat...maarja, qua exterieur heb ik dus weinig verstand haha. Wat ik wel weet is dat ze naar mijn mening hele mooie vriendelijke nakomelingen krijgt die erg werkwillend zijn (soms een beetje te)

Ik ga vanavond proberen een wat duidelijkere standfoto te maken, hopen dat dat een beetje wil in het felle licht van de binnenbak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 19:04 



 
Profiel   

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?
Zoals ik zei, ze heeft 6 veulens gehad en mist van voor tot achter alle bespiering die ze kan hebben :Y) maar we zijn rustig de training aan het oppakken nadat ze dus 6 jaar niet onder het zadel is geweest en bij mij met 180 kilo overgewicht aan kwam...dus rustig laten afvallen en nu rustig de training en spieren opbouwen.

Let ook niet op het ongepoetste gedeelte, ze is zo van stal geplukt voor een foto haha :')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 22:42 



 
Profiel   

De Cardento is ondertussen internationaal gestart dus ik zou wel weten welke hengst ik zou gebruiken.

Mooie merrie hoor TS :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 23:12 



 
Profiel   

Niet fokken met een stermerrie? Die merrie is door het stamboek als beter dan gemiddeld gescoord.


Wel doen hoor TS.

Ik ga met Jan mee qua hengst.

Edit: Cardento leeft niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 00:42 



 
Profiel   

kim_1990 schreef
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?
Zoals ik zei, ze heeft 6 veulens gehad en mist van voor tot achter alle bespiering die ze kan hebben :Y) maar we zijn rustig de training aan het oppakken nadat ze dus 6 jaar niet onder het zadel is geweest en bij mij met 180 kilo overgewicht aan kwam...dus rustig laten afvallen en nu rustig de training en spieren opbouwen.

Let ook niet op het ongepoetste gedeelte, ze is zo van stal geplukt voor een foto haha :')
[ [url=m/vxLNtT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit geeft inderdaad een veel beter beeld TS!
Ik vind haar nog steeds wat steil in de schouder ogen, maar verder ziet ze er zo gewoon correct - maar wel onbespierd natuurlijk - uit.
Als de cardento het zo goed doet, en cardento er zelf niet meer is, is er dan geen nakomeling daarvan die jou voldoende aanspreekt?

Allround zou ik ook eens naar Canabis Z kijken, ik vind zelf Contender bloed wel fijn om mee te werken - misschien vind je het zelf helemaal niets. Hij heeft nog mooi wat bot, een mooi type, dan zou je daarop niet hoeven inleveren. Verder gewoon een degelijk presterende hengst. Ik weet wel niet hoe hij karakter vererft. Hoor wisselende dingen daarover: sommigen zeggen 'heet, maar werkbaar', anderen vinden ze gewoon 'braaf'. Zal ook de interpretatie zijn van een ruiter / voorkeur van de ruiter.

Als het exterieur en karakter van de Glenfiddich goed waren, kun je natuurlijk ook die nogmaals gebruiken. Uit jouw eigen reactie blijkt dat je die wel erg aansprekend vond ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:41 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
kim_1990 schreef
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?
Zoals ik zei, ze heeft 6 veulens gehad en mist van voor tot achter alle bespiering die ze kan hebben :Y) maar we zijn rustig de training aan het oppakken nadat ze dus 6 jaar niet onder het zadel is geweest en bij mij met 180 kilo overgewicht aan kwam...dus rustig laten afvallen en nu rustig de training en spieren opbouwen.

Let ook niet op het ongepoetste gedeelte, ze is zo van stal geplukt voor een foto haha :')
[ [url=m/vxLNtT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit geeft inderdaad een veel beter beeld TS!
Ik vind haar nog steeds wat steil in de schouder ogen, maar verder ziet ze er zo gewoon correct - maar wel onbespierd natuurlijk - uit.
Als de cardento het zo goed doet, en cardento er zelf niet meer is, is er dan geen nakomeling daarvan die jou voldoende aanspreekt?

Allround zou ik ook eens naar Canabis Z kijken, ik vind zelf Contender bloed wel fijn om mee te werken - misschien vind je het zelf helemaal niets. Hij heeft nog mooi wat bot, een mooi type, dan zou je daarop niet hoeven inleveren. Verder gewoon een degelijk presterende hengst. Ik weet wel niet hoe hij karakter vererft. Hoor wisselende dingen daarover: sommigen zeggen 'heet, maar werkbaar', anderen vinden ze gewoon 'braaf'. Zal ook de interpretatie zijn van een ruiter / voorkeur van de ruiter.

Als het exterieur en karakter van de Glenfiddich goed waren, kun je natuurlijk ook die nogmaals gebruiken. Uit jouw eigen reactie blijkt dat je die wel erg aansprekend vond ;)

Deze dan: Cardento x Contender:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 28/ardenco

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:59 



 
Profiel   

janderegelaa schreef


Ow gaaf, dan mix je wel heel mooi bloed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:01 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
janderegelaa schreef


Ow gaaf, dan mix je wel heel mooi bloed!

Ja, dat leek mij ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:10 



 
Profiel   

Ik denk wel dat je voor jezelf eerst moet uitmaken of je spring of dressuurgericht wil gaan fokken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:13 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik denk wel dat je voor jezelf eerst moet uitmaken of je spring of dressuurgericht wil gaan fokken...

Het is toch een springpaard...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 14:33 



 
Profiel   

Ik wil niet specifiek een dressuur of springpaard. Ik rij niet in de sport, ik rij recreatief thuis en buiten. Cardento wilde ik heel graag, maar vind die wel erg duur :o uiteraard is de dekprijs gebasseerd op het gehele plaatje en is hij het waard, maar voor mijn budget te hoog. Qua dekprijs zit ik zo max op 1500 euro. Ik ga bij thuiskomst vanacht jullie suggesties eens bekijken.

Haar cardento nakomeling is in bezit van zweedse handen. Haar sportcarriere zit erop door een blessure helaas dus die gaat de fokkerij in. De glenfidditch is nu in bezit van dezelfde zweedse eigenaar. Wellicht is glenfidditch zeker een kanshebber
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 17:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen