[HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4285
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:24

Afbeelding

Lang leve e vrijheid. Ikke staat nog 24/7 buiten. Lekker vies te wezen en dik in de vacht. Zolang het nog kan.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:31

heerlijk toch :j
Zo zien die van mij er ook uit.
Ik heb 3 zwarte varkens ze lopen van het land over een breed pad naar de schuilstal dat pad is nu 1 grote varkenspoel.
Dus ik heb 3 donker bruine paarden inplaats van bont, vos en zwart :+
De 2 shetten zijn redelijk schoon die lopen alleen op het land.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:27

Hier ook varkens, maar dan echte. De zwientjes van de buurman van stalhouder zijn ontsnapt en zitten ergens achter de heg van de rijbak. Geen paard die nog langs die heg wil :D .

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:29

Gem, whaha, ja dat is ook doodeng natuurlijk. Bakvarkens ipv bakkabouters en lekker met Miepje bezig
Tinkertje heeft de paarden in vermomming
ikke geniet van het buitenleven
VHU lekker met Jenny bezig. En Ava denk ik ook nog regelmatig aan. Ondanks dat ik haar niet kende, alleen van hier.

Hier staan ze in principe 24/7 buiten, wel met dekens om diverse redenen. Maar maandagnacht had ik ze binnen gehaald nadat ze de hele dag in de regen hadden gestaan en het s nachts ook nog flink doorging. Bij zulk weer staan ze overdag wel gewoon buiten, maar snachts even binnen om op te drogen en droog te kunnen liggen (ze gaan de schuilstallen niet in, gekke beesten).
Gisteren heeft het lekker kunnen drogen en vannacht heeft het gevroren, dus dan staan ze weer gewoon buiten.

Gisteren ook nog leuk bericht over Sam gehad. Ze hadden meegedaan aan springwedstrijd. Alles foutloos en 3e prijs. <3 <3

Hier is zoonlief een week ziekgeweest, dus alles stond op laag pitje. Maandag is osteopaat voor alle drie geweest, dus ze moeten even paar dagen alleen wandelen. Niet handig met mijn hielspoor, maar goed, ik heb gisteren van de podoloog steunzolen gekregen, dus die kan ik gelijk mooi uitproberen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:21

Sinds de workshop boogschieten te paard hebben we zelf een boog en wat pijlen. Zaterdag waren we er 1 kwijtgeraakt. Echt wel 20 keer gezocht, maar vandaag dan toch gelukkig gevonden. Ze komen verder dan je denkt :+

marga1
Berichten: 903
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:44

VHU mooie manier om Jen mak te krijgen voor grote machines.

Gem lekker met Miepje bezig, en heeft van die enge varkens bij de bak. Mijn Pep draait al als hij ze ruikt.

Tine goed om de veilige kant letten als je met pijl en boog schiet anders krijg je ongelukken.
En hoe bevallen jou steunzolen nu?

Wij zijn lekker bezig om Lau handmak te krijgen. Het vangtouwtje is al van het halster af, en hij heeft een ander halster omgekregen vandaag, en heb zijn manen geborsteld en gepoeierd weet het niet zeker maar zag veel schilfers.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:03

marga1 schreef:
.
Tine goed om de veilige kant letten als je met pijl en boog schiet anders krijg je ongelukken.
En hoe bevallen jou steunzolen nu?


Uiteraard! Dat is het eerste wat je leert. Deze pijl was afgeketst en konden we niet terugvinden, omdat we te dichtbij zochten.
En vwb de steunzolen, ik moet er erg aan wennen.

Nyaleti

Berichten: 6202
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:17

aangezien dit het meest recente topic is over mennen, mag ik hier even binnen vallen en m'n vraag stellen? :)

Pony loopt nu met een gewoon hoofdstel maar ga van de week nieuw tuig halen *\o/* en daar komt dus ook een nieuw hoofdstel bij. Alleen ik vind die menhoofdstellen zo lelijk joh, maargoed mooi stevig en dan zit het bitje goed dus we nemen het er maar bij.
Ik vroeg me af of dat je makkelijk een andere frontriem aan een menhoofdstel kan doen? Of kan dat niet door de ronde stukje ijzer wat er op die hoogte zit?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:34

Ja hoor ik heb ook een andere frontriem op mijn menhoofdstel. De rozetten heb ik eraf gehaald.
Het kan overigens niet bij ieder menhoofdstel, maar dat is gewoon even proberen.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:52

Ik heb een gewone rijfrontriem aan mijn menhoofdstel. Heel mooi fijn staat dat.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:03

ja hoor ik heb ook bij 1 paard een gewone frontriem eraan gezet en de rozetten eraf gehaald.

Lekker aan het rommelen met lau Marga
Je halster past net niet dicht bij Suzie dus veulentje past er straks wel in :j
Mack past hem bij lange na niet die heeft een veel breder hoofd.

Suzie groeit gestaag door 193 dagen alweer.

Nyaleti

Berichten: 6202
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:58

Ah jullie geven me hoop :D

Vind het wel gezellig om hier af en toe mee te kletsen. Pony staat al jaren voor de kar, maar nooit echt serieus of fanatiek gereden. Nu sinds de zomer m'n lompe zware kar met kruiwagenwielen omgewisseld voor een luxe Cavalier wagen (oké luxe voor ons :+ ) en het rijden wat opgepakt. Helaas rij ik bijna altijd alleen dus kan ik een rondje van max 5km pakken door veilige en rustige straatjes maar zo nu en dan krijg ik iemand mee en kunnen we lekker door de bossen crossen. Langste rit staat nu op 12km in bijna 2 uur tijd... achja, we komen er wel.. :')

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:10

gezellig meekletsen casperzazoe.

Ik herken dat wel.
Soms lastig om mensen te vinden die mee kunnen.
Iedereen werkt en heeft het druk.
Het is mijn werk maar ik neem altijd iemand mee voor “je weet maar nooit gevallen”
Ik heb een hulptroepen whatsapp groepje daar gooi ik in wie er mee kan/wil dat werkt voor mij gelukkig top.
Als ik naar menles ga dan ga ik wel eens alleen dat is een stukje van 15 minuten recht toe recht aan.
Maar liever doe ik het niet.
Mooi toch een nieuwe kar kan je lekker aan de rij.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:14

Welkom casperzazoe,wat heb je voor de wagen lopen?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 07:40

Casperzazoe welkom. Bij mijn hoofdstellen kan volgens mij geen andere frontriem op.
Tinkertje, grooms zijn hier een bijna uitgestorven soort. Daarom men ik eigenlijk altijd in de bak.

Gisteravond ipv lui op de bank, druk bezig geweest met band plakken van de fiets van zoonlief. Die had gisteren op de heenweg naar school een lekke band. Had ik de buitenband er bijna weer om. Beschadig ik met de bandenlichter de binnenband en kon ik weer opnieuw beginnen. Maar goed, de fiets kan weer gebruikt worden.

Heb al de hele week vreselijke hoofdpijn, dus hoop dat ik een rustige werkdag heb.

Trouwens, iemand hier ervaring met duivelsklauw?

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:56

Duivelsklauw. Doordat dat op de dopinglijst stond heb ik het nooit durven gebruiken maar schijnt wel fijn te zijn bij atrose

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:59

Ik wilde duivelsklauw bestellen bij iemand voor Banjer. Met een filmpje erbij hoe hij loopt (op dat moment slecht) en nu krijgt hij chinese korrels osteoflex form en daar doet hij het best aardig op. Dus helaas geen ervaring met duivelsklauw.
Frontriem heb ik om de riempjes van de bakstukken alleen, dus niet met rozetten etc vast.

Nyaleti

Berichten: 6202
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:08

Ik zal morgen een foto plaatsen, hopelijk met nieuw tuig! :)
Ja alleen de weg op durf ik niet aan. Zo bomproof is hij nog niet en we moeten een stuk over de weg waar iedereen het liefst 80 rijdt.. gelukkig hebben we wel een grote wei, maar daar rij ik eigenlijk niet zoveel op. Toch daar maar eens wat meer gaan trainen.

Tine, mijn oudje staat op duivelsklauw voor z'n artrose. Hij krijgt erg weinig (nog niet de helft van een maatschepje) maar heb het idee dat het erg goed werkt! Ondanks het wat koudere weer blijft hij goed lopen en ik vind het een stuk fijner idee dan echt pijnstillers van de DA.
Wel als tip om met een heel klein beetje te beginnen en vanaf daar op te bouwen IPV de hoeveelheid die op de verpakking staat. Het blijft pijnstillend dus ze kunnen zich er juist makkelijker door kapot lopen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:01

Ff tussen door (welkom casperzazoe :wave: ) mbt duivelsklauw, ik heb het zelf gebruikt toen ik krom liep van de ellende door reumatische artritis/artrose etc. Hielp echt goed! Dwz het dempt de pijn en remt de ontstekingen. Had het uit Duitsland via een homeopaat aldaar.
Het gaat nu gelukkig goed wat dat betreft _/-\o_
Voor paard lang lang geleden duivelsklauw gebruikt toen ze een gekneusd hoefbeen had. Bij haar werkte het ook goed (zat toen in soort stroopoplossing via paardendrogist en op aanraden van mijn DA van toen).

Verder niets te melden :evaw:

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:29

Dank voor jullie reacties. Rembrand krijgt duivelsklauw naast pijnstillers. Waarom opbouwen als ik vragen mag? Ik wist het niet dus ben gelijk met de volle schep begonnen. Hij krijgt het nu 4 dagen. Amerigo krijgt het ook maar gelijk, want die is nog ouder. Maar daar moet ik dus mee uitkijken, mocht hij straks toch weer officiele wedstrijden gaan rijden.

marga1
Berichten: 903
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:25

Welkom Casperzazoe wat voor kar van cavalier heb jij? Ik rij met een marathonwagen van cavalier.
En een andere frontriem kan best aan een menhoofdstel de rozetten zitten altijd om de lus van de frontriem tussen de riempjes van het kopstuk. De lus van de frontriem moet ruim genoeg zijn want een menhoofdstel is altijd breder gemaakt. Heb hier zowiezo een langere frontriem aan mijn hoofdstellen want die shetten en haflinger hebben een breed hoofd maar weer wel korter. Dus haf heeft een rijhoofdstel maat cob met full frontriem en de shetten hebben een menhoofdstel mini of shet met een pony frontriem en de neusriem is ook wat langer. Het is altijd een heel gepuzzel om een passend hoofdstel te hebben voor die shetten met hun korte maar brede hoofd ze hebben zelfs een bit maat 12,5 cm.

Tine Pep krijgt ook duivelsklauw en nu met de verhoging van zijn vitamine brokjes is hij weer een stuk vrolijker en niet zo afstandelijk meer. m.a.w. hij wacht niet meer af met het voertje tot de anderre hun bak hebben maar is een plaatsje naar voren gedrongen.
En we zijn lekker aan het tutten met Lau zijn voorbeentjes mogen we al op tillen en aanraken tot aan de staartwortel. Mannetje was echt zo groen als gras.

Ja Tinkertje die shetten hebben altijd een groter en breder koppie dan je denkt.

Nyaleti

Berichten: 6202
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:10

Volgens mij is duivelsklauw van de doping lijst af dacht ik?
Ik ben het rustig gaan opbouwen omdat het paard heel blij is in z'n koppie maar z'n ouwe lijf niet meer zo goed mee wilt. Als ik ineens de volle mep pijnstilling zou geven, ben ik bang dat hij door de wei gaat crossen als een gek omdat hij de pijn niet meer voelt maar z'n gewrichten wel slecht blijven en zichzelf daarmee nog meer kapot loopt. Ik geloof dat ze 2 eetlepels voorschrijven voor zijn gewicht en ik gok dat hij nu 3/4 van één lepel krijgt en daar doet hij het goed op dus het hoeft (nog niet) omhoog :)


Deze dondersteen Zazoe staat voor de kar! Een uit-proportie shetlander van 1.10, heel blij mee dat hij zo groot is geworden want dan kan er mooi een 4 wieler achter ipv een sulky.
Afbeelding



Met het nieuwe tuig! Ik had hem meegenomen naar de winkel om er zeker van te zijn dat alles goed zou passen, helaas is de neusriem toch te klein. Even op en neer rijden zit er niet in, dus even kijken hoe we het oplossen. Misschien dat ik toch voor een hoofdstel ga met anatomische neusriem :o
Ben er alleen niet kapot van hoe de broek zit. Tijdens het rijden al een gaatje hoger gedaan en de riempjes wat strakker om de lamoen heen gedraaid, maar het achterste blijft wat afzakken. Hoe vinden jullie het zitten? Ik ben échte een leek wat tuig passen betreft :=
Afbeelding

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:41

Wat een leukie casperzazoe
Zo vanaf de foto mag de broek nog wat strakker en iets hoger anders nog een keer om het lamoen heen slaan.
Strengen mogen ook korter.

Marga lekker rommelen met Lau

Ik was vanmorgen net onderweg trekt het ineens dicht van de mist :=
Maare lekker gereden met onze ouwe bes Anoes ze is 23 jaar en nog steeds topfit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:57

Wat heerlijk zeg die oortjes er steeds zo mooi op *\o/*
En ga mee met je feedback mbt het tuig :j wat heeft Zazou een heerlijk bekkie <3

Hier met Jenn gerommeld er waren weer flinke voertuigen op het erf ivm diverse werkzaamheden dus we hebben onze schriktraining ook weer gehad. Alleen schrikt ze tot nu toe nergens van :)) echt totaal niet he. Lopot gewoon onverschrokken langs een enorme tractor met lopende motor plus aanhanger met kraan erop. Meer zo van baas, wat is hier nu aan :O

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:11

Wij hebben vandaag de bosbouwers met oranje pakken, grote oordoppen en ronkende kettingzagen overleefd :D . Miepje maakt zichzelf weliswaar twee keer zo groot, elke vezel op scherp, maar blijft braaf doordraven _/-\o_ .