Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Vraag] Hoe foto's opslaan na bewerken in Photo shop

 
Profiel   

Hoi!

Ik ben al een wat langere tijd bezig als hobby fotograaf. Ik heb sinds kort de beschikking over Adobe photo shop. Na het kijken van wat tutorials kom ik daar redelijk mee uit de voeten. Maar welk bestandtype (+instellingen) kan ik het beste een bewerkte foto opslaan? Ik heb al veel bestandtypes uitgeprobeerd maar zie helaas geen verschil.

Waar ik tegen aanloop is dat tijdens het bewerken er goed uit ziet. Na het openen van de opgelagen foto ziet het er niet mooi meer uit. Foto's zijn printscreens.

Foto's zijn gefotografeerd als RAW.

Tijdens het bewerken:


[ img ]



Na het opslaan: (jpeg)

[ img ]



Kon op google niet veel helpende info vinden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:07 



 
Profiel   

Oef, dat ziet er inderdaad niet lekker uit! Ik sla foto's meestal op als PNG. Verder heb ik zo geen photoshop bij de hand om te kijken wat je verder nog anders in kan stellen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:11 



 
Profiel   

Heb ik ook geprobeerd, helaas hetzelfde resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:13 



 
Profiel   

Als je je foto opslaat als jpg, dan kun je een aantal instellingen kiezen, die de kwaliteit van je foto bepalen. Wat stel je daar in?
Je zou ook kunnen zien of opslaan als png het beter maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:13 



 
Profiel   

Bedankt voor je bericht.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:17 



 
Profiel   

Ik gebruik altijd jpeg. En idd kwaliteit op maximaal.

Welke bewerkingen heb je uitgevoerd? Soms wordt het resultaat van teveel verscherpen en dan verkleinen ook zo korrelig

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:18 



 
Profiel   

Die 5 kun je volgens mij tot maximaal op 12 zetten. En normaal op hoog ofzo?
Kun je daar eens mee prutsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:20 



 
Profiel   

Welke optie krijg je als je wil opslaan als PNG ?
PNG is altijd nog beter dan JPEG

Ik heb ook al wel dingen als JPEG opgeslaan maat nog nooit zulke ruis verkregen na het opslaan. (Zonder enige aanpassingen bij opslaaninstellingen)


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-11-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:21 



 
Profiel   

Wat een gekke export; voeg je ruis toe in je bewerken? Het ziet er namelijk niet uit als een lage resolutie foto.

Welke stappen neem je met importeren en welke met exporteren?

Na het plaatsen van je laatste printscreen; kwaliteit altijd op maximaal houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:21 



 
Profiel   

Maar ook voor kwaliteit 5 zou er niet zoveel ruis moeten zijn. Ik denk dat er ergens nog een instelling niet goed staat.

De bewerkte foto sla ik altijd op als PSD (met lagen). De eindfoto als jpeg of png.

Kies je voor opslaan als...
Of kies je voor exporteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:25 



 
Profiel   

Ik fotografeer met een canon 1300D EOS, ik heb enkel de sd kaart in de computer.

Ik heb net op 12 opgeslagen met en zonder icc


[ img ]

Met icc + 12


[ img ]

Zonder icc + 12


[ img ]

Zal hier het verschil dan inzitten? Zit nu wel helaas wat kleurverschil in

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:28 



 
Profiel   

mag schreef
Maar ook voor kwaliteit 5 zou er niet zoveel ruis moeten zijn. Ik denk dat er ergens nog een instelling niet goed staat.

De bewerkte foto sla ik altijd op als PSD (met lagen). De eindfoto als jpeg of png.

Kies je voor opslaan als...
Of kies je voor exporteren?


Opslaan als

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:29 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Welke optie krijg je als je wil opslaan als PNG ?
PNG is altijd nog beter dan JPEG

Ik heb ook al wel dingen als JPEG opgeslaan maat nog nooit zulke ruis verkregen na het opslaan. (Zonder enige aanpassingen bij opslaaninstellingen)


Wil hier toch even op ingaan. PNG is niet persé beter dan JPG, de een heeft een ander doel dan de ander. PNG is meer geschikt voor tekst en graphics in beelden (internet) en JPG voor fotografie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:33 



 
Profiel   

Ik denk dat het inderdaad in het profiel zit. Toen ik nog bij de krant werkte gebruikten we profielen zodat de foto niet helemaal dicht zou lopen op het krantenpapier, op het beeldscherm zag het er dan inderdaad wat korreliger uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:35 



 
Profiel   

Standaard workflow van mij betreft kleurprofielen:

- Profiel in camera staat op Adobe RGB (breder kleurspectrum)
- Photoshop staat in Adobe RGB
- Hoge resolutie export JPG in Adobe RGB
- Lagere resolutie voor delen op internet; hoge resolutie JPG verkleinen en omzetten naar profiel sRGB en exporteren naar JPG.

Misschien helpt dit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:44 



 
Profiel   

Ik denk dat je al een heel stuk kan winnen als je niet ‘opslaan als’ gebruikt, maar de bestanden exporteert. Dan kun je kiezen voor JPEG, kiezen voor maximaal en je moet exporteren naar RGB kleurcodering. Dan ben je de rare kleurweergave ook gelijk kwijt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen