Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 42 [ 1035 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mini's verwachten mini's bij Spots N Dots Paradise 2020

 
Profiel   

Maar niet zoals gepland...

3 mei liet ik Wiske scannen alvorens ze naar de hengst te brengen, gezien ze het jaar ervoor met een ei zat dat niet wou afspringen. Alles was in orde. Ze had zo een 5 a 6 dagen ervoor een eisprong gehad.
Dus ik keek er erg naar uit om haar naar BamBam te brengen. Een hengstje dat ik 3j geleden zelf heb gefokt en grote fan van ben.
Anderhalve week later breng ik haar naar de hengstenhouder met de mededeling dat ze ongeveer einde die week hengstig zou moeten worden.
Echter werd ze maar niet hengstig. We dachten misschien aan een foute berekening en lieten haar een cyclus staan. Maar na een cyclus nog steeds niet hengstig.
Ik ging haar ophalen om haar thuis te laten nakijken. Ik was al bang dat ze misschien niet drachtig kan worden. Of weer met zo een ei zat.

De dierenarts kwam al 2 dagen later scannen. En er werd al snel duidelijk waarom ze niet hengstig werd. Er zat een veulen in >;)

Ik viel bijna achterover. Ze is niet gedekt bij de hengstenhouder. Dus gezien dat dat niet normaal was, heb ik heel mijn kudde laten scannen. Ik had geen minipaard hengstje meer. Alleen 1 kleine minishetlander...

En ja, bij 1 merrie zat nog iets in wat ofwel een cyste was, maar er eigenlijk te mooi uitzag en dus ook een embryo kon zijn van ongeveer 14 dagen oud... even afwachten dus en laten herscannen.

2 weken later had de "cyste" van Suus een mooie hartslag...

Hoe het gebeurd is, weet ik niet. Ik heb Kleine Crimineel Olaf niet bij de merries weten staan. Ontsnapt en terug in zijn eigen weitje geraakt? Wiske ontsnapt naar de hengst? Dat had ze 2j ervoor ook voor elkaar gekregen. Of een vroegere verzorgster die een foutje heeft gemaakt en niet durven zeggen? Of gewoon gezien dat hij ontsnapt was, teruggezet en niet tegen mij gezegd? Het moet in elk geval 2x gebeurd zijn, gezien ze een maand uit elkaar liggen. Ik weet het niet. En het maakt ook niet meer uit. In elk geval het fort van Olaf extra verstevigd.

Ik heb getwijfeld om ze af te laten spuiten. Maar gezien ik al zo fel ben verminderd in aantal paardjes, besloten ze te laten zitten. Er is plaats voor de veulentjes om te blijven tot ik er een leuke thuis voor vindt. En de kans is groot dat een veulen van Suus een blijvertje is, gezien Suusje meer een familielid is.
Het worden vast leuke diertjes!

Uiteraard gezien de omstandigheden besloten geen andere merries meer te dekken voor 2020. En die zijn er nu ook niet meer. Ik heb enkel Wiske en Suus overgehouden.

JM Idols Whispr AKA Wiske
Cremello AMHA/R/NMPRS 83cm
[ img ]
[ img ]
Gezien ze 5 a 6 dagen voor 3 mei een eisprong had en erna drachtig bleek, zou ze op 11 maart op 320 dagen zitten.

Spots N Dots Giddy-Up Suzette AKA Suusje
NMPRS merrie van 94cm
[ img ]
[ img ]
Gezien ze op datum van scan een vruchtje had van 14 dagen, zou ze zijn uitgerekend rond 5 april op 320 dagen.

Papa Olaf (Leandro van 't Hofeinde)
Grullo, 72cm
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Later kwamen er 2 mini shetland merrietjes bij, die drachtig zouden moeten zijn.
Kiky VD Hutte
Ongeveer 78cm. Moet nog officieel gemeten worden. Grullo bont
[ img ]
[ img ]
Jasmine de Valk
75cm, bruin dun
[ img ]
[ img ]

Zij zijn drachtig van een mini palomino hengstje Clinton du Mury-Marais. Beide zijn ze op 22 mei bij de hengst gegaan. Dus vanaf begin april begint het waken voor hen.

Om het ongeplande een beetje leuker te maken, heb ik Wiske, Suus en Olaf op kleur laten testen. Dit zijn 100% zeker de kleurkansen voor...

Wiske
[ img ]

Suus
[ img ]

Van Kiky en Jasmine ken ik de exacte kleurcode niet. Ook niet of de vader agouti draagt. Dus deze kleurkansen...

Kiky
[ img ]

Jasmine
[ img ]


Voor de mini shetlanders moet ik nog een stalnaam verzinnen tegen dat de veulens er zijn. Inspiratie is welkom :')
Mijn enige idee tot nu toe 'Van 't Betske' (gebaseerd op mijn eigen achternaam).

Hopelijk volgen jullie weer mee!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:23 



 
Profiel   

Ik volg mee. Ben groot fan van Suus <3 haha. Wat een figuur die Olaf :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:39 



 
Profiel   

Wat een verhaal die kleine olaf heeft de trukendoos flink opengetrokken := :D
Kleuren kunnen alle kanten op.
Ik ben heel benieuwd wat er allemaal voor moois uitkomt rollen.


Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 23-11-19 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:41 



 
Profiel   

Wat een knappe merrie, die eerste! Ben heel benieuwd wat eruit komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:44 



 
Profiel   

Leuk, de eerste aanmeldingen
!
Olaf is inderdaad een figuur. Een shet in hart en nieren :')
[ img ]
[ img ]

Kiky en Jasmine ga ik nog laten scannen. Ze zouden deachtig zijn, maar dat is niet nagekeken. En ik heb graag zekerheid :=

Momenteel heb ik ook 2 merrietjes in opvang. 1 zou zeker drachtig zijn. De andere normaal niet. Maar ik ben graag zeker gezien er wel een hengst bij liep.
Ze hebben hun broodnodige bekapping gehad, zijn ontwormd, maar mogen nog wat meer vlees krijgen. Als ze echt drachtig blijken, eerst bedenken of ze hier eerst nog hun veulentjes krijgen alvorens ik nieuwe huisjes zoek. En als ze wel verhuizen, op zijn minst een huisje met ervaring en/of de correcte omgeving en maatregelingen om te veulenen.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:51 



 
Profiel   

Haha die foto's van Olaf, heerlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:52 



 
Profiel   

Whaha geweldig die olaf.
En ja ik zou ook zekerheid willen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:57 



 
Profiel   

Jaaa, ook een volgtopic. Ik volg!
Ben fan van Olaf en zijn acties :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 20:14 



 
Profiel   

Nog een leuke foto van Olaf en Suus in de trailer. Hier was ze al drachtig trouwens.
Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen met dat hoogteverschil als onervaren 2 jarig hengstje... _O-
[ img ]
Ik weet nog hoe ik heb zitten sukkelen met een dekhengst zonder ervaring vroeger. Uit de hand proberen dekken en die dekte langs alle kanten, behalve langs de kant waar het moest _O-


Laatst bijgewerkt door Knolselder op 23-11-19 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 20:16 



 
Profiel   

Whaha mini en maxi

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 20:16 



 
Profiel   

ooohhh, geweldig, ik moet zo lachen om jouw verhaal, maar ach olaf is een gezonde jongen en zijn kids zijn vast erg leuk, wát een portret :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 00:17 



 
Profiel   

Oh wat leuk een volgtopic van je paardjes!

Ben heel benieuwd wat voor baby's eruit komen! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 01:02 



 
Profiel   

Zo zie je maar de aanhouder wint :') knap dat hij op grote Suus is geklommen hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 08:08 



 
Profiel   

Wat een geniaal verhaal en ben nu al fan van Olaf *\o/*
Moooe merries heb je ook! Reuse benieuwd wat er uit komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 09:14 



 
Profiel   

Misschien is ze gaan liggen?
Alé lap en wij babbelen zo geregeld eens via messenger over pony's en rescues maar dat je er ondertussen al zo veel had, dat wist ik niet hihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 09:46 



 
Profiel   

Ik ben ondertussen ook wel erg benieuwd geworden hoor, naar de veulens :D ik moest even aan het idee wennen. Maar ondertussen heb ik wel een verlanglijstje :o

Balte, ze weten mij ook altijd te vinden he :') deze 2 zoeken in de toekomst dan een erg leuk hiisje. Ze zijn heel zachtaardig van karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 10:44 



 
Profiel   

Ik volg graag mee! Dit was een wending die ik niet zag gebeuren, maar ik ben heel benieuwd naar wat eruit gaat komen. Die kleine ettertjes toch he :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 11:57 



 
Profiel   

Net even op de app gekeken en Wiske over 3 maanden zit ze al 'veilig' :wow:

Dat wordt eind februari al naar de paddocks halen :D gaat snel zo!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 13:20 



 
Profiel   

Volg!
Wat een leuke pony's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 13:43 



 
Profiel   

Ik ga ook volgen hoor! hier ook inmiddels 3 jaar geleden bijna een ontsnapper gehad en daar is knappe mees uit gekomen, dus die oepsies zijn zeker leuk!

Wiske is trouwens echt <3, als je die ooit nog weg doet... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:01 



 
Profiel   

Yep ik volg ook en wat een portret die Olaf :D gauw naar de keuring van het voorjaar dan hebben de veulens ook een vol papier ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:43 



 
Profiel   

Veulens kunnen nooit een vol papier krijgen. De vader is een Mini shetlander en de moeders Nmprs. Nmprs erkent geen Belgische shetlandpony's als vaderdieren helaas. Ze kunnen wel een half papier krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 16:06 



 
Profiel   

Welkom Sara. Wie weet ooit in de toekomst. Maar voorlopig heb ik nog een paar plannen voor haar :) sowieso altijd twijfel over vanwege het ongeluk dat ze ooit had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 17:47 



 
Profiel   

Volgende week maandag komt de dierenarts scannen. Dan heb ik meer zekerheid over Kiky en Jasmine.

Maar ook over Hanna en Jolien, de opvangertjes. Ik heb contact gehad met de persoon die het laatste veulen van Hanna heeft en die is al van 2018. Gezien ze constant bij de hengst liepen, kan ze dus al heel vroeg gedekt zijn en ze is de laatste week enorm gegroeid. Hopelijk kan de DA inschatten hoever ongeveer...
Jolien zou niet drachtig raken zei de man, maar stond wel bij de hengst en aan haar buik zou je kunnen twijfelen. Kan ook zijn dat ze gewoon later rijp is geworden. Better safe than sorry :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 15:32 



 
Profiel   

oei, wat een verhaal maar er komt vast toch nog iets leuks uitrollen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 17:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 42 [ 1035 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen