Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Blog]Een tweede leven

 
Profiel   

Bokt.nl
Blog

Engels volbloeden in de eventing

Ondanks dat veel ex-renpaarden toch veelal een slechte naam hebben en gezien worden als stuk en gek of zelfs gevaarlijk, zijn er heel wat ex-renpaarden die het goed doen in de sport.
Over het algemeen blinkt de volbloed niet uit in een specifieke tak van sport (buiten de rensport), maar zijn ze vooral ruim inzetbaar en voor de meeste dingen wel te porren. Met de juiste omscholing gaat een volbloed heel ver voor je en zul je merken dat het paarden zijn die zeer fijngevoelig en zachtaardig zijn. In de juiste handen kan je hierdoor heel veel bereiken door hun gigantische inzet en will to please.

Eén van de disciplines die op het lijf staat geschreven van een volbloed is de eventing.
Zeker in de internationale eventing sport zijn Engels volbloeden en dus ook ex-renpaarden niet meer weg te denken. Met hun gigantische uithoudingsvermogen en en hun grote hart om voor je door het vuur te gaan, zien ze deze discipline meestal wel zitten. In landen zoals Engeland en Amerika zijn er zelfs hele projecten en wedstrijden voor Engels volbloeden die van de baan komen. Zeker onder eventing ruiters zijn de volbloeden zeer geliefd vanwege hun gigantische capaciteit om een lange tijd op hoog tempo te galopperen. Dit is zeker in de hogere klasses een MUST.

Een zeer bekend en succesvol eventing paard is onder andere Arctic Soul onder Gemma Tattersall. De ruin die niet enorm succesvol was in de rensport in zijn slecht 5 starts, heeft inmiddels laten zien een top klasse eventer te zijn. Met meerdere podiumplaatsen op zowel de 5* van Burghley als de 5* in Badminton, deelname aan het EK en WK, mag deze inmiddels 16-jarige volbloed, die nog steeds actief is op het hoogste niveau, wel als een prachtig voorbeeld genoemd worden.

[ img ]

Ook de 16 jarige ruin Captain Jack, die zelfs gewonnen heeft als renpaard, is actief in de eventing sport op 5* niveau. Ook deze volbloed heeft de cross in Badminton uitgelopen.

[ img ]
Copyright: Phelps Media

De 10 jarige Unmarked Bills is nog een ex-renpaard die op 5* eventing presteert. Met een winsom van $67,000 in 24 koersen die hij als 2 tot 5 jarige liep is ook dit een succes verhaal. Slechts 4 maanden na zijn laatste koers liep hij zijn eerste eventing wedstrijd.
[ img ]
Copyright: Shannon Brinkman

De 14 jarige ruin Glenfly heeft na zijn niet zo'n succesvolle koers carriere ook de switch gemaakt naar de eventing. Met onder andere gefinisht te zijn op de WEG in Tryon de 5* in Pau en de 5* in Lexington is hij nog een super voorbeeld om aan de lijst toe te voegen.
[ img ]
Copyright: Libby Law Photography

Maar dit zijn ze lang niet allemaal!
Zo hebben we onder andere ook de ruin Blackfoot Mystery die meegedaan heeft aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. De toenmalige 12 jarige ruin deed mee met Boyd Martin en eindigde op een 16e plaats.

[ img ]
Foto: Cindy Lawler

Eentje die mij zeer aan het hart gaat is de ruin Fruity O'Rooney.
Een 9 voudige hurdle/steeple winnaar waar ik mee gewerkt heb in de tijd dat ik in Engeland op een renstal werkte.

[ img ]

Inmiddels is hij omgeschoold naar eventingpaard wat hem zeer goed af gaat.
Hier als inmiddels 16 jarige jonge god door het 100cm parcour onder Beccy Green.
[ img ]

Maar niet alleen in het buitenland worden volbloeden van de baan omgeschoold.
Zo is de helaas inmiddels overleden merrie La Flor (1994) na een korte koerscarriëre door Hanneke Held omgeschoold tot CEI*** eventing paard. De merrie liep daarnaast ook Z dressuur en Z springen en won oa. in 2007 brons met het team tijdens het EK landelijke ruiters.
Inmiddels heeft Hanneke twee nieuwe toppers van volbloeden op stal staan. De volbloed Lazy Sioux die het ook erg goed doet in de eventingsport en die ze vorig jaar van de baan in Nederland gekocht heeft en de ruin August Breeze, gefokt uit haar eigen La Flor, die ook zeer allround ingezet wordt.

[ img ]
Hanneke Held met de merrie La Flor xx in Boekelo


Natuurlijk zijn ze dit nog lang niet allemaal, maar het geeft wel een idee wat er met de juiste wil en kennis te bereiken is met deze geweldige dieren.
Wat heel belangrijk is in de aanschaf van een volbloed van de baan is dat je iemand mee neemt die verstand heeft van zaken, al is dit natuurlijk altijd belangrijk. Ook is het maar wat erg belangrijk bij de aanschaf van een Engels volbloed dat de kennis en ervaring daar is om een volbloed op de juiste manier om te scholen. Heb je dit zelf niet, zorg dan voor goede hulp van mensen met ervaring met het ras en volbloeden van de baan. Immers een goed begin is het halve werk en voorkomt veel ellende achteraf.
Deze paarden verdienen het om een tweede kans te krijgen en staan vaak te popelen om nieuwe dingen te leren. Wat zou het toch geweldig zijn als dit vaker zou lukken!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 19:38 



 
Profiel   

Leuk om te zien hoe snel sommigen hun nieuwe “ werk” oppakken . Zijn denk ik ook uitstekend geschikt voor de endurance? Of zijn ze daar te snel voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 20:18 



 
Profiel   

bigone schreef
Leuk om te zien hoe snel sommigen hun nieuwe “ werk” oppakken . Zijn denk ik ook uitstekend geschikt voor de endurance? Of zijn ze daar te snel voor?

Nee hoor in de endurance heb je zeer veel ex-renpaarden lopen alleen dan wel meer arabisch volbloeden na hun ren carrière.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 22:27 



 
Profiel   

heb je en ide vanwaar dat verschil komt kyrkelover?
Waarom lijken ze voor eventing meer naar de engelse volbloeden te trekken en voor endurance meer naar de arabische?
Of stel ik nu een vraag die eigenlijk niet echt te beantwoorden is en heeft het puur met persoonlijke voorkeuren te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 11:00 



 
Profiel   

Leuk stukje Yvonne.
Hier in Australie worden Engles Volbloeden super veel gebruikt in de eventing en ze doen het super.
Engels volbloeden voor endurance zijn best geschikt maar, doordat ze zo'n groot "muscle mass" hebben ze vaak niet zo'n geweldig lage hartslag als de arabieren hebben en ze houden de hitte meer in. Ook zijn volbloeden niet erg populair omdat ze vaak bekent staan om niet de beste voeten te hebben, en dat is toch wel erg belangijk als je een lange afstanden moet afleggen.
Foto is van een van mijn EV's: Barometric tijdens een 80km endurance rit :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:00 



 
Profiel   

Idd vaak vanwege de voeten. Arabische volbloeden hebben vaak hardere en betere hoeven dan Engelse.
Qua uithouding en hartcapaciteit houdt een Engelse volbloed het makkelijk vol maar no feet no horse is daar wel heel toepasselijk.

Eventing is op zachte bodem en kortere afstand.

@TS: weet je toevallig of er verschil is in geschiktheid voor eventing tussen steeple chasers en vlakkebaan volbloeden?
Mij is altijd verteld dat een steeple chaser niet persé geschikt is voor springen omdat ze te vlak springen en gewend zijn om 'in' de hindernis te springen. Met balkjes gaat alles dan tegen de vlakte maar met vaste hindernissen is dat vlakke springen mss niet zo'n probleem?
Of is het 'slechte' springen van een chaser broodje aap?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:26 



 
Profiel   

In theorie zou een EV het beste geschikt zijn voor endurance, omdat de EV het grootste hart tov spiermassa heeft. Een betere verhouding dan bij de Arabier.
EV is echter veel meer een sprinter (ook de langebaan EVs) en heeft toch wat eerder dan de Arabier last van verzuring. Lekker steady-state 30 km galopperen is moeilijker voor een EV dan voor een Arabier.
En verder idd de vaak wat mindere voeten (hoewel dat met goed beslag prima op te lossen is)

Als je eea combineert zou een F1 Anglo-Arabier helemaal perfect moeten zijn voor endurance. Die zie je echter zelden of nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:36 



 
Profiel   

Ik heb begrepen dat een Arabisch volbloed een betere vet verbrander is.
De EV zou meer op zijn glycogeen ? voorraad lopen. Deze voorraad is sneller op als vet. In theorie zou de EV tot de afstand van 60-80 km sneller zijn als een AV. Daarna kan de AV hem weer inhalen omdat hij door kan op vet verbranding.
Hoop dat ik het goed onthouden heb ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:47 



 
Profiel   

Glycogeen is de brandstof voor het eerste half uur. Dus 80 km loopt een EV daar ook niet op.
Maar het is wel de basis van het verschil tussen sprinters en stayers. Sprinters lopen op glycogeen (ook bij anaerobe verbranding zonder te verzuren), zodra je op vet over moet schakelen moet je zorgen in het aerobe gebied te blijven qua verbranding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:59 



 
Profiel   

Interessant over de verbranding.
Al dacht ik dat er binnen de EV ook verschillen waren tussen de echte korte sprinters en de stayers. Al is het hele ras op zich idd vooral hoge snelheid over korte afstand.

Van de anglo is men al lang teruggekomen eigenlijk. Het gaf vooral ook een versterking van de sterke karakters van beide kanten en de hanteerbaarheid werd op de duur wel een issue.

Mindere voeten op zich zijn idd met beslag op te lossen maar EV hebben de reputatie dusdanig zwakke hoornwanden te hebben dat dat beslag ook niet zomaar blijft zitten.

Zie ik bij de mijne ook, ik moet het niet wagen langer dan 7 weken op dezelfde ijzers te blijven, 8ste week vallen ze geheid af (al meerdere smeden hun hoofd over gebroken). En dan heeft zij nog goede hoeven voor een volbloed. Niet overdreven kort, niet brokkelend en zowaar iets dat voor hielen kan doorgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:42 



 
Profiel   

Mijn ervaring met beide rassen is inderdaad dat de arabier echt wel beter en sterker beenwerk/hoeven heeft. Uiteraard zijn er uitzonderingen natuurlijk, maar ik ga even uit van een gemiddelde.
Ik zie overigens op CEI endurance wedstrijden toch nog aardig wat anglo's voorbij komen, zo ook kruisingen tussen arabieren en dravers. Over het algemeen hebben arabieren ook net wat lagere hartwaardes dan de gemiddelde volbloed. Al heb ik bijvoorbeeld begin van dit jaar een volbloed verkocht die echt heeeeel chill was met bijbehorende hartslagwaardes hahah.
Kwa voordelen vlakkebaners versus steeplers. Ik denk dat kwa genen de hindernis paarden beter geschikt zijn voor de eventing, puur omdat ze over het algemeen wat groter gefokt zijn, net een wat rustiger karakter, meer bot. Toch vind ik dat je het beste naar het paard zelf kijkt. Ze kunnen veel leren en de ene is net wat handiger als de andere.
Een steepler wordt uiteraard geleerd vlakker te springen en door de hindernis heen te brushen, iets wat je in de eventing bij hagen bijvoorbeeld ook doet, maar vergeet niet tijdens een koers gaan ze ook veeel harder dan tijdens een springproef. Zodra het tempo omlaag gaat spring je natuurlijk meer omhoog etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 18:46 



 
Profiel   

Interessant! Leuke blog!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 00:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen