Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

 

NikkiDeKerf schreef
Als je dan al reageert op een vraag aan een ander, geef dat op zijn minst antwoord :D


Zoals je wilt, mijn schoorsteenveger vind ik ondanks al het roet op zijn gezicht en handen nog steeds een aardige vent :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:07 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Oh, mijn schimmel mag 7 december sinterklaas helpen. Ik begrijp dat ik haar niet hoef te poetsen?


:')
Alle gekheid op n stokje, dat hele zwarte piet verhaal vind ik wel best, maar dat Americo nou weg is is wel een schop in mijn kinderhart :(
Alle keren dat de 'acteur' van sinterklaas is veranderd heette ie toch ook niet eens sinterbert want ja Nicolaas is met pensioen gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:07 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
Hier in de stad draaien ze gewoon ouderwets teksten door de speakers hoor. Wel op nieuwerwetse deuntjes. Sinterklaashouse haha.


Syntherklaas 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:07 



 
Profiel   

Foutje. Jullie gaan oh zo snel!


Laatst bijgewerkt door fohadie op 27-11-19 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:08 



 
Profiel   

fohadie schreef
verootjoo schreef

Weet niet of je onlangs nog wat liedjes hebt geluisterd, maar die zijn allemaal al veranderd. Kinderen leren hele andere teksten dan wij vroeger.
Ga maar eens YouTuben.



Nee sorry, ik luister geen kinderliedjes behalve mijn oude lp van Sinterklaas die ik heb gekregen toen ik vijf jaar was. (Jaren 80) die gaat elk iaar op zodra we lootjes hebben getrokken op 18 oktober.


Oh vandaar. Zijn allemaal gemoderniseerd. Ze zingen ook geen ‘makkers staakt uw wild geraas’ meer :+
En dat racistische is er ook gelijk uitgehaald.

Zoek ik er teveel achter? Weet niet. Ik vind het niet erg aardig om te zingen.


Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-11-19 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:08 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Oh, mijn schimmel mag 7 december sinterklaas helpen. Ik begrijp dat ik haar niet hoef te poetsen?

Dan is de sint toch al naar huis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:08 



 

Vroeg mij al weken af wat je wie ozosnel was en nu valt het kwartje :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:08 



 
Profiel   

fohadie schreef
NikkiDeKerf schreef
Jij vindt "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" een prima zin? :=


Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.


Joh :D{ Het probleem zit hem niet in het gebruik van het woord zwart, maar hier natuurlijk in het "ook al", wat implicateert dat je normaal als zwarte het niet goed zou menen. Dat is letterlijk de tekst. Misschien zoeken andere mensen er niet te veel achter, maar ben jij teveel bezig je in allerlei bochten te wringen om niet te hoeven toegeven dat er minstens subtiele racistische kenmerken in bepaalde uitingen van ons leuke feestje zitten?

En die schoorsteen ongein, leuk dat jij als één van de zeer weinigen die nog hebt, maar houd toch op. Of krijg je van jouw schoorsteen ook zwart krullend (kroes)haar?


Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 27-11-19 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:08 



 
Profiel   

yamsi0124 schreef
:')
Alle gekheid op n stokje, dat hele zwarte piet verhaal vind ik wel best, maar dat Americo nou weg is is wel een schop in mijn kinderhart :(
Alle keren dat de 'acteur' van sinterklaas is veranderd heette ie toch ook niet eens sinterbert want ja Nicolaas is met pensioen gegaan?



Sinterbert :') :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:09 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Gypsy schreef
Oh, mijn schimmel mag 7 december sinterklaas helpen. Ik begrijp dat ik haar niet hoef te poetsen?

Dan is de sint toch al naar huis?


5 december valt op een donderdag, ik denk dat wel meer mensen het de 6e of 7e pas vieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:10 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Citaat

Jij vindt "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" een prima zin? :=


Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.

Huh, snap je de zin niet?

Het gaat natuurlijk niet om dat roet, maar om het tweede deel van de zin :7[/quote]

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Het gaat mi wel om de roet. Waarom moeten mensen er zo moeilijk over denken? In mijn jeugd was ik bang voor Zwarte piet, want hij had de roe en de zak en daarom was hij eng. Daarom " ik meen het wel goed"

Misschien snap jij de zin zelf niet?of zoek je er teveel achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:10 



 
Profiel   

Wat hebben jullie er een mooi artikel van gemaakt Nieuwsredactie!

Er zijn genoeg lokale sinterklaasfeesten waar Sinterklaas niet op een schimmel aankomt, maar op een bruin paard, een motor, een vrachtwagen enz. Ik heb dus ook totaal geen moeite met deze plottwist, al vond ik Ozosnel er wel gelijk een stuk jonger uit zien nu hij niet meer wit was.

En stiekem ben ik gewoon een enorme fan van het Sinterklaasjournaal. :o

Hier luisteren we nog ieder haar de plaat van Sinterklaas in Sesamstraat. Ik zal de volgende keer wat beter op de teksten letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:10 



 
Profiel   

Snap niet dat iedereen zo loopt te jammeren, als bokt dit niet had gepost wist niemand hier van. Ik gok dat de meerderheid niet meer het Sinterklaas journaal kijkt.


Laatst bijgewerkt door Raineri op 27-11-19 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:16 



 
Profiel   

Ben ik de enige die denkt dat de haalbaarheid van aanbod brave schimmels misschien ook een rol heeft gespeeld. Een zwarte is gewoon veel makkelijker. Schimmel is geen favoriete kleur bij veel warmbloedpaarden stamboeken, politiepaarden zijn bij voorkeur geen schimmel, het is gewoon best een ding om goede kandidaten te vinden. Denk dat een brave zwarte (of donkerbruine, kan het de leek schelen) een stuk makkelijker te realiseren is.

Ik vond Ozosnel een vreselijke naam, maar deze twist kan ik wel waarderen. Ennuh Amerigo was ook niet altijd he, dat was het 9e paard van Sinterklaas. Voorgaande namen zijn trouwens wel lachen, er is ook een Schimmel ( :+ ), Petra en Bianca geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:16 



 
Profiel   

Mindim schreef
Ik zou dan ook maar geen Pinkeltje boekjes kopen. Ik zit eigenlijk te wachten tot die uit de schappen worden gehaald. 8-)


Jij bent degene die er van alles bij sleept.
Amerigo is dood. Helaas maar waar. En pas Amerigo geworden in de jaren '90, dus zoveel geschiedenis wordt er niet van 'ons' afgenomen. Niemand hier schrijft iets over dat Sinterklaas niet meer een oude grijze man op een paard mag zijn of wilt Pinkeltje op de brandstapel gooien. Ook Dieuwertje Blok niet.
Ik vind het een gewaagde beslissing van de makers van het Sinterklaas journaal, maar uiteindelijk zijn zij dat ook gewoon maar televisiemakers die een plottwist bedenken. Als jij wilt blijven in Amerigo, dan mag dat gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:24 



 

Qerty schreef
Mindim schreef
Ik zou dan ook maar geen Pinkeltje boekjes kopen. Ik zit eigenlijk te wachten tot die uit de schappen worden gehaald. 8-)


Jij bent degene die er van alles bij sleept.
Amerigo is dood. Helaas maar waar. En pas Amerigo geworden in de jaren '90, dus zoveel geschiedenis wordt er niet van 'ons' afgenomen. Niemand hier schrijft iets over dat Sinterklaas niet meer een oude grijze man op een paard mag zijn of wilt Pinkeltje op de brandstapel gooien. Ook Dieuwertje Blok niet.
Ik vind het een gewaagde beslissing van de makers van het Sinterklaas journaal, maar uiteindelijk zijn zij dat ook gewoon maar televisiemakers die een plottwist bedenken. Als jij wilt blijven in Amerigo, dan mag dat gewoon.


Joh doe niet zo zuur, ik zag het zinnetje en moest aan Pinkeltje denken als oud hollands boekje, dat is alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:27 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Snap niet dat iedereen zo loopt te jammeren, als bokt dit niet had gepost wist niemand hier van. Ik gok dat de meerderheid niet meer het Sinterklaas journaal kijkt.


Nou, ik kwam het net zelfs nog tegen in de nieuws-app van het AD :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 00:07 



 

fohadie schreef
Het gaat mi wel om de roet. Waarom moeten mensen er zo moeilijk over denken? In mijn jeugd was ik bang voor Zwarte piet, want hij had de roe en de zak en daarom was hij eng. Daarom " ik meen het wel goed"

Misschien snap jij de zin zelf niet?of zoek je er teveel achter?

Dat is niet moeilijk denken, maar begrijpend lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 00:45 



 
Profiel   

Om maar niet in te gaan op de hele discussie over de veranderingen, want daar word ik ook niet blik van..

Vind de naam Ozosnel wel leuk gevonden. Tenminste, ik neem aan dat hij is afgeleid van een sinterklaasliedje, waarin de tekst zit: 'en zijn paardje O zo snel' (Ben even de titel van het betreffende liedje kwijt :D)

Verder vond ik sinterklaas al niet heel bijzonder, maar de lol is er nu wel helemaal af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 01:52 



 
Profiel   

Ik lees steeds ‘onnozel’ in die naam. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 01:56 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Oh, mijn schimmel mag 7 december sinterklaas helpen. Ik begrijp dat ik haar niet hoef te poetsen?


Roetveegschimmel. :D

Ik kijk het met mijn groep 6 en zelfs zij zijn in de ban van het mysterie. Of ze nu nog geloven of niet.
Grappig genoeg sprak een aantal kinderen gisteren al dit vermoeden uit en ze hebben nog gelijk ook. Die gaan straks helemaal uit hun dak als ze de aflevering zien. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 05:39 



 
Profiel   

Inney schreef
Om maar niet in te gaan op de hele discussie over de veranderingen, want daar word ik ook niet blik van..

Vind de naam Ozosnel wel leuk gevonden. Tenminste, ik neem aan dat hij is afgeleid van een sinterklaasliedje, waarin de tekst zit: 'en zijn paardje O zo snel' (Ben even de titel van het betreffende liedje kwijt :D)

Verder vond ik sinterklaas al niet heel bijzonder, maar de lol is er nu wel helemaal af.



Ok. Het heeft bij mij echt weken geduurd voordat ik er achter kwam wie het in godsnaam was. Toen heb ik me daaagenlang auf lopen piekeren waarom dat de nieuwe naam was.

Now i know. Ik kan eindelijk rustig slapen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 05:53 



 
Profiel   

Ik vind dit echt een briljante actie, hier is over nagedacht :+

Ik ben trouwens van mening dat sinterklaas wel degelijk racisme is, we hebben er echter niet eerder bij stil gestaan en nu durven we het niet toe te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 06:01 



 
Profiel   

Ik vind de naam vooral geniaal. Rijdt in donkere nachten op zijn paardje Ozosnel, uit het liedje. Echt leuk bedacht.

Ik zie net dat mensen de Wikipagina weg willen hebben:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ozosnel

Waarom? Zijn ze het er niet mee eens dat Amerigo dood is ofzo?


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 28-11-19 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 06:48 



 
Profiel   

Ik blijf het grappig vinden hoe de volwassenen kunnen piepen dat 'hun' traditie wordt 'afgepakt' :+
Kinderen gaan helemaal op in het verhaal van nu, geweldig toch? Ze vinden het feest prachtig en ze krijgen pepernoten en cadeautjes.
En hoe fijn is het dat het feest eindelijk ook leuk is voor donkere kindjes.
Ik zie alleen maar mooie dingen.
Jammer dat een stel oudjes er nog zo zuur over doen. Want, traditie.. Boehoe |(
:=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 06:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen