Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

 
Profiel   

Twee maand geleden kwam een schattig ros babypaardje mijn wei ingerold.
Een accidentje meegebracht vanuit Tsjechië.
Mijn Lusitano merrie werd steeds dikker, maar toen ook de uier begon te zwellen, achtte ik het tijd om eens mijn opgeslagen Google foto's te raadplegen.
Ow crap, het temptation weiland gebeuren in Tsjechië, was het al glad vergeten, maar blijkbaar was het prijs...
https://youtu.be/Mp--gGW6PA0
Twee ontsnapte kuddes trof ik 's morgens gezellig samen aan op een bergwei.
Mijn vermoeden van wie de papa zou kunnen zijn, bleek bij de geboorte te kloppen. Een copie gewoon van de papa, ze is een Vosse merrie'tje, kruising tussen mijn Lusitanomerrie en een Haflo vader (Haflinger x Shagya).

[ img ]

[ img ]


Helaas is de vader een kruising van 2 rassen die ik aanvankelijk absoluut niet in mijn stal wou.
Ik noemde het veulentje Roxy Rozeke, deze kleine meid bleek een copie van haar vader te zijn, zelfde kleur, zelfde aftekeningen. De vader is een lieve, heel erg coole hengst waar ik wel af en toe mee in de clinch lag omdat hij altijd het eten wou afnemen van de jonkies, maar wel een heel knap en lief dier. Toch had ik zo iets van ow now... Dit was echt niet de bedoeling.
Toch, langzamerhand palmt dit uiterst schattig bolletje rosse pluis mijn hart in. Ze is een vrolijk, kerngezond en heel sterk temperamentvol merrie'tje die blijkbaar het zeer sterke karakter van zowel papa als mama geërfd heeft. En vooral ook eten, haar grote appetijt heeft ze blijkbaar van beide geerfd.
Af en toe palmt ze gewoon voor zichzelf 1 volle hooinet in, als ze met haar moeder en haar stiefvader (mijn berber) of halfbroer eet, dan moet Rozeke toch eerst eens wat de drama queen uithangen en met oortjes plat dreigen om haar net te beschermen, maar algauw staat ze dan aangenaam te smikkelen met haar moeder en mijn Berber, waar ze gek op is (en vice versa).
https://youtu.be/pSXnOq-RyVU

[ img ]

Toch vind ik het opmerkelijk dat ze volledig de bouw van de vader lijkt geërfd te hebben. Ik zie weinig van mijn merrie terug in haar. Nochtans dacht ik dat de moeder voor 75 procent voor de lichaamsbouw zorgt, maar ik zie er vooral de Haflo bouw in.
https://youtu.be/AfC2mM3T_4c
Mijn vraag, ik heb al via google gezocht maar niet gevonden, zijn hier soms nog mensen met Lusitano merrie x Haflo vader kruisingen? Gewoon om een idee te krijgen in hoeverre de Lusitano er nog kan in doorkomen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 02:35 



 
Profiel   

Het meest 'dichtbij' is denk ik de kruising PRE x Haflinger die een bokker heeft. Die heeft ook wel het compacte en de voskleur van een haflinger, maar lijkt in alles wat barokker, qua looks en beweging dan een volle haf. Maar hoe die bokker ook alweer heet...

Aansprekend veulen heb je wel! (ik ben bevooroordeeld, ik ben gek op haflingers én op barokke rassen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 12:48 



 

Ik ken verschillende Haflinger-PRE/Andalusier/Lusitano kruisingen in het echt en ik ben fan, maar bij allemaal valt het me op dat je de barokke helft pas gaat zien als ze goed getraind worden, dan pas worden ze ronder, vierkanter en barokker, vooral in de achterhand. Tot die tijd ze er vooral uit als meer/minder geslaagde haflingerkruisingen, en vaak wat minder in balans qua bouw dan volle haflingers. Vooral de korte halzen en grote hoofden vallen me bij deze kruisingen vaak op als ze nog onbespierd en niet/slecht getraind zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 13:00 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit een kruising als deze gezien, maar wat een onwijs leuk veulen is dit! Ik ben heel benieuwd hoe zij uit gaat groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 13:02 



 
Profiel   

@xyzutu2 die korte halzen waren mij ook wel opgevallen ja! Mijn volle haf (niet heel klassiek, ook niet het echte moderne sporttype) heeft een langere hals dan ik bij die mixen gezien heb. Maar een veiga lusitano is wat katachtiger van nature, dus misschien dat dat beter uitbalanceert? Veulen lijkt op de foto's niet echt die hele korte hals te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 13:03 



 
Profiel   

Gaaf veulen hoor! Leuke filmpjes ook, inderdaad een karaktertje!
Heb alleen een kruising tussen Lusitano hengst en Arabier moeder gezien. (weet niet of ze vol arabier was of ook kruising) Dat veulen had het elegante hoofd van haar moeder, en de brede boeg en kont van haar vader. Vond het een erg goed gelukt resultaat. Was ook een vos merrie. (maar meer richting zweetvos)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 13:24 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Het meest 'dichtbij' is denk ik de kruising PRE x Haflinger die een bokker heeft. Die heeft ook wel het compacte en de voskleur van een haflinger, maar lijkt in alles wat barokker, qua looks en beweging dan een volle haf. Maar hoe die bokker ook alweer heet...

Aansprekend veulen heb je wel! (ik ben bevooroordeeld, ik ben gek op haflingers én op barokke rassen)


Dacht ik ook direct aan! Bokker Sammyoo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 16:59 



 
Profiel   

Wat leuk dat Pepita hier genoemd wordt. Ze is inmiddels zeven jaar, ze heeft een complex karakter (haar bijnaam is de prinses) maar heel erg fijn bewegen. Veel souplesse, actief achterbeen en een mooie sprong in galop. Ze is nu drachtig van Iconic B.

[ img ]COO_4495

[ img ]COO_0046

Als veulen doet ze wel aan jouw veulen denken
[ img ]IMG_0644

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 17:53 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Het meest 'dichtbij' is denk ik de kruising PRE x Haflinger die een bokker heeft. Die heeft ook wel het compacte en de voskleur van een haflinger, maar lijkt in alles wat barokker, qua looks en beweging dan een volle haf. Maar hoe die bokker ook alweer heet...

Aansprekend veulen heb je wel! (ik ben bevooroordeeld, ik ben gek op haflingers én op barokke rassen)

Eerlijk gezegd denk ik ook dat ze op dat paardje zal lijken. Ik zag heel wat foto's van haar.
Toch, de moeder van dat veulen was een Haf, terwijl de moeder van mijn veulen een Lusitano is en er in de vader ook half Shagya bloed zit... Ik vermoed dat ze toch wat meer van een hispano Arabe zal meehebben, maar wachten tot ze uitgroeit.
Ze is alleszins schitterend qua bouw, heel compact en proportioneel to van haar halfbroer. Ik kan ze mooi vergelijken adhv veulen foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 01:08 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
@xyzutu2 die korte halzen waren mij ook wel opgevallen ja! Mijn volle haf (niet heel klassiek, ook niet het echte moderne sporttype) heeft een langere hals dan ik bij die mixen gezien heb. Maar een veiga lusitano is wat katachtiger van nature, dus misschien dat dat beter uitbalanceert? Veulen lijkt op de foto's niet echt die hele korte hals te hebben.

Moeder geeft normaal een lange hals door, zo was het toch bij haar halfbroer:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


dus misschien komt dat wel goed. Toch denk ik dat haar hals iets korter zal zijn dan van haar halfbroer, haar Haflo vader was een erg stevig, compact mannetje.
Naarmate ze ouder wordt, zie ik toch steeds meer de bouw van haar moeder tevoorschijn komen, haar moeder is eerder rechthoekig qua evenwichtsmodel, dus ik persoonlijk denk dat iets korter en compacter zelfs een verbetering zal geven...
Ik was totaal niet voor die kruising, was in begin ontzettend teleurgesteld, maar nu ze er is en door haar karakter ook ben ik totaal verkocht voor haar.
Wat ik bijzonder vind is dat ze de stevige sterkte in haar body frame heeft van haar papa, gecombineerd met het krachtige van de Lusitano gangen. Ok dat de Haflinger er flink doorschijnt, maar moet het positief zien dat dit ook stevigheid geeft voor een paardje om buiten ritten mee te maken...
Wou ze eerst verkopen, maar ga het toch niet doen.
Ikzelf doe liefst boswandelingen en gezien haar robuustheid zal ze ideaal zijn...
Dit is foto van enkele weken geleden, je ziet duidelijk dat ze korter en barokke zal zijn dan halfbroer:
Rosy:
[ img ]
Halfbroer op zelfde leeftijd:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 01:30 



 
Profiel   

Ik vind haar persoonlijk - in alle eerlijkheid en niet negatief bedoeld! - beter in balans gebouwd dan haar halfbroer en zou haar zéker niet verkopen. Daar ga je nog een hele fijne aan krijgen ;)
(En onderschat haflingers niet hoor. In het werken aan de hand springt die van mij haar galop zo verzameld, in balans en bergop, daar kunnen veel andere paarden echt nog wat van leren. Onder het zadel is ze daar nog niet, maar ze is ook pas 5,5)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 07:18 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Ik vind haar persoonlijk - in alle eerlijkheid en niet negatief bedoeld! - beter in balans gebouwd dan haar halfbroer en zou haar zéker niet verkopen. Daar ga je nog een hele fijne aan krijgen ;)
(En onderschat haflingers niet hoor. In het werken aan de hand springt die van mij haar galop zo verzameld, in balans en bergop, daar kunnen veel andere paarden echt nog wat van leren. Onder het zadel is ze daar nog niet, maar ze is ook pas 5,5)


Hm, daarin moet ik je tegenspreken hoor, ik fok al een eind paarden en merk dat mensen vaak onder balans een perfect gebouwd paard verstaan.
Eerlijk gezegd zijn veel op het zicht in balans gebouwde paarden gewoon kapot gefokt omdat men een mooi ogend paard met strekkende gangen wil of die hoog kan springen.
Balans is totaal niet iets wat je op het oog ziet.
Lees maar de onderzoeken van Sharon May Davis.
De beste arena paarden zijn trouwens ook niet altijd de mooiste om te zien.
En dat vind ik telkens interessant om te horen. Een paard beoordelen in stilstand is onmogelijk. Eerlijk gezegd ken ik geen paard dat katachtiger en wendbaarder is dan haar halfbroer. Dat is een paard met een balans om schrik van te hebben, zeker om te rijden, want hij wendt zo snel dat je het ook moet kunnen meezitten.
Achterhand staat van nature zo geplaatst dat de benen van nature meer onder staan.
Zeker voor bosritten en working equitation kan ik mij geen katachtiger paard wensen, hier video tijdens spelen met zijn broer op 2 jarige leeftijd:
https://youtu.be/EYR3ZrXO5_A
Als je ziet hoe vlot hij van zeer steile, met scherpe rotsige bergwanden daalt, dat zie ik een in balans dressuurpaard niet zomaar doen uit zichzelf:
https://youtu.be/O96eUL3P2oA
En dàt is wat Rosy volgens mij wat minder heeft, dat ondergeplaatste van de achter benen, die staat eerder als een Haflinger, of het zou nog moeten veranderen met uitgroeien en dat kan omdat ik haar ontzettend zie veranderen.
Omdat we dan toch uitwijden in dit topic over bouw, ik begrijp ook niet dat mensen zich steeds focussen op halslengte, dat zegt ook niet alles. Dat is denk ik zo'n dingetje uit de dressuur wereld. Veel Mustangs en ook wilde paarden hebben een korte hals. Zijn misschien geen geschikte dressuurpaarden volgens de regeltjes, maar misschien wel veel gezonder.
Sharon May Davis heeft heel wat sportpaarden gediscekteerd en vond in die halzen zware afwijkingen.
Volledige ligamenten die ontbraken, malformatie's van nekwervels enz...
Op foto een paard beoordelen is onmogelijk dus. Daar sta je dan met een lange hals en een proportioneel gebouwd paard, wat erin zit is heel vaak gewoon fragiel en niet goed ontwikkeld.
Ik was via dit topic gewoon nieuwsgierig naar kruisingen met Haflo of haflinger uit Lusitano moeders, maar begrijp dat niemand zo zot is om zijn Lusitano door een Haflo te laten dekken en er dus ook geen voorbeelden zijn, of moet zoals mijn veulen een accidentje geweest zijn. Is dus afwachten of ze de bouw van haar moeder zal krijgen.
Met ouder worden merk ik dat ze steeds langer wordt en meer naar de moeder begint te gaan, dus wordt afwachten denk ik om te oordelen.
Persoonlijk denk ik omdat er aan vaders kant 50 %Shagya zit, dat ze sterk op een stevige Hispano Arabier zal lijken.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-11-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 08:51 



 
Profiel   

@cambiar, zonder negatief te willen doen leg je dit nét aan de verkeerde uit ;) Dit is mijn vak en levensstudie :) Ben dan ook zéér bekend met het werk van Sharon May Davies en volg jaarlijks meerdere opleidingen en cursussen over biomechanica, fysiologie etc. Conformatie zegt daadwerkelijk wel iets over beweging en mogelijkheden. Sommige zijn ondanks hun mindere conformatie hele goede paarden en sommige zijn ondanks een hele goede conformatie hele slechte bewegers. En nee, dan heb ik het niet over 1,75m grote kwpn dressuurpaarden die hypermobiel zijn.
Uit jouw twee veulen foto's zou ik altijd de vosmerrie kiezen - op basis van de foto. Jij mag uiteraard een andere keuze maken op basis van jouw ervaringen. Dat lijkt me logisch ook: het levende wezen toont meer dan het stilstaande beeld.
Ik ben het zeer met je eens dat lengte en mobiliteit toevoegen géén vooruitgang geweest zijn in de fokkerij. Compact gaat minder snel stuk. Een degelijk fundament (genoeg bot en massa) gaat minder snel stuk. Stabiliteit gaat minder snel stuk. Zéker waar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 08:59 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
@cambiar, zonder negatief te willen doen leg je dit nét aan de verkeerde uit ;) Dit is mijn vak en levensstudie :) Ben dan ook zéér bekend met het werk van Sharon May Davies en volg jaarlijks meerdere opleidingen en cursussen over biomechanica, fysiologie etc. Conformatie zegt daadwerkelijk wel iets over beweging en mogelijkheden. Sommige zijn ondanks hun mindere conformatie hele goede paarden en sommige zijn ondanks een hele goede conformatie hele slechte bewegers. En nee, dan heb ik het niet over 1,75m grote kwpn dressuurpaarden die hypermobiel zijn.
Uit jouw twee veulen foto's zou ik altijd de vosmerrie kiezen - op basis van de foto. Jij mag uiteraard een andere keuze maken op basis van jouw ervaringen. Dat lijkt me logisch ook: het levende wezen toont meer dan het stilstaande beeld.
Ik ben het zeer met je eens dat lengte en mobiliteit toevoegen géén vooruitgang geweest zijn in de fokkerij. Compact gaat minder snel stuk. Een degelijk fundament (genoeg bot en massa) gaat minder snel stuk. Stabiliteit gaat minder snel stuk. Zéker waar.

Ah top, is een wereld die opengaat hé? Zeer interessant idd.
Ik begrijp dat als mensen hem zien, ze hem niet mooi vinden.
Hij wordt pas mooi als hij beweegt.
Van mijn zelfgefokte paarden is hij net degene met de ruimste draf en de meest gekke capriolen, zeer snelle wendingen. Dat is voor mij een teken dat ondanks zijn ietwat lelijke bouw, het qua balans heel goed zit.
Daarom dat ik het toch even vermeld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:05 



 
Profiel   

[/quote]

Ik begrijp dat als mensen hem zien, ze hem niet mooi vinden. Hij is (Uber) prachtig, mooi en knap dat hij is.
Hij wordt pas mooi als hij beweegt. Dat is hij altijd!
[/quote]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:10 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Ah top, is een wereld die opengaat hé? Zeer interessant idd.
Ik begrijp dat als mensen hem zien, ze hem niet mooi vinden.
Hij wordt pas mooi als hij beweegt.
Van mijn zelfgefokte paarden is hij net degene met de ruimste draf en de meest gekke capriolen, zeer snelle wendingen. Dat is voor mij een teken dat ondanks zijn ietwat lelijke bouw, het qua balans heel goed zit.
Daarom dat ik het toch even vermeld...


Ja, toen ik erachter kwam dat er nog véél meer was dan 'dressuur', 'springen', 'mennen' en 'western' en ik me ging verdiepen in comformatie, balans, biomechanica... toen kon ik ook absoluut geen les meer geven 'naar het plaatje van de jury'. Heel mooie wereld!

Ah, interessant wel inderdaad. Op foto zou ik hem dat niet geven. Klinkt wel als een weloverwogen fokproduct en duidelijk veiga bewegingen als hij zo wendbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:17 



 
Profiel   

Sammyoo schreef
Wat leuk dat Pepita hier genoemd wordt. Ze is inmiddels zeven jaar, ze heeft een complex karakter (haar bijnaam is de prinses) maar heel erg fijn bewegen. Veel souplesse, actief achterbeen en een mooie sprong in galop. Ze is nu drachtig van Iconic B.

[ Afbeelding ]COO_4495

[ Afbeelding ]COO_0046

Als veulen doet ze wel aan jouw veulen denken
[ Afbeelding ]IMG_0644

Ik kan deze morgen pas je foto's zien.
Thx!
Er waren er al die ik opgezocht had, maar die in vrijheid had ik nog niet gezien, wat een knappe meid zeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:17 



 
Profiel   

Manadeluca schreef



Ik begrijp dat als mensen hem zien, ze hem niet mooi vinden. Hij is (Uber) prachtig, mooi en knap dat hij is.
Hij wordt pas mooi als hij beweegt. Dat is hij altijd!
[/quote][/quote]
Thx ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:18 



 
Profiel   

Ik heb een lusitano-quarter horse-Anglo Arabier kruising.
Een kruising die vaker gemaakt wordt voor de stierengevechten en weliswaar geen haflinger erin.
Maar ik vind hem aardig goed gelukt. Het beste paard dat hier staat.
Hij is compacter dan zijn vader (een langgelijnde veiga lusitano die zo flexibel was als een elastiekje. En die ondertussen getraind was tot een hoog niveau in de dressuur en nu in de stierengevechten loopt.) Hij heeft behoorlijk wat van die beweging geërfd. Mensen kunnen heel verrast naar hem kijken als hij besluit eens een show te geven.
Hij is minder voorover gebouwd dan de moeder ( quarter-anglo arab) en hij staat super op de benen. In tegenstelling tot de moeder. Het karakter is een mix. Hij kan heel cool zijn maar evengoed lopen drammen over iets onbenulligs. In het algemeen is het wel een stoer beest met een gouden hart.
[ img ]
[ img ]

En als veulen:
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 09:45 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Ik heb een lusitano-quarter horse-Anglo Arabier kruising.
Een kruising die vaker gemaakt wordt voor de stierengevechten en weliswaar geen haflinger erin.
Maar ik vind hem aardig goed gelukt. Het beste paard dat hier staat.
Hij is compacter dan zijn vader (een langgelijnde veiga lusitano die zo flexibel was als een elastiekje. En die ondertussen getraind was tot een hoog niveau in de dressuur en nu in de stierengevechten loopt.) Hij heeft behoorlijk wat van die beweging geërfd. Mensen kunnen heel verrast naar hem kijken als hij besluit eens een show te geven.
Hij is minder voorover gebouwd dan de moeder ( quarter-anglo arab) en hij staat super op de benen. In tegenstelling tot de moeder. Het karakter is een mix. Hij kan heel cool zijn maar evengoed lopen drammen over iets onbenulligs. In het algemeen is het wel een stoer beest met een gouden hart.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En als veulen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heel mooi, ja geloof best wel dat dit een topcombinatie is. Arabier steekt er wel snellere gangen in en vierkanter frame.
Ik geloof het best wel, je ziet het ook dat je veulen mooi compact is.
Echter, ik was via dit topic benieuwd of mijn veulen nog de bouw van haar Lusitano moeder zou krijgen.
Ik weet best dat Arabier en Haflinger sterke paarden zijn, maar ik hou eerlijk gezegd meer van Iberische types, dus zo ver mogelijk weg van concave hoofden en Arabische gangen.
Was dus benieuwd of ze toch nog een heel klein beetje Iberisch zou uitgroeien en of er voorbeeldjes waren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 10:39 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Cambiar schreef
Ah top, is een wereld die opengaat hé? Zeer interessant idd.
Ik begrijp dat als mensen hem zien, ze hem niet mooi vinden.
Hij wordt pas mooi als hij beweegt.
Van mijn zelfgefokte paarden is hij net degene met de ruimste draf en de meest gekke capriolen, zeer snelle wendingen. Dat is voor mij een teken dat ondanks zijn ietwat lelijke bouw, het qua balans heel goed zit.
Daarom dat ik het toch even vermeld...


Ja, toen ik erachter kwam dat er nog véél meer was dan 'dressuur', 'springen', 'mennen' en 'western' en ik me ging verdiepen in comformatie, balans, biomechanica... toen kon ik ook absoluut geen les meer geven 'naar het plaatje van de jury'. Heel mooie wereld!

Ah, interessant wel inderdaad. Op foto zou ik hem dat niet geven. Klinkt wel als een weloverwogen fokproduct en duidelijk veiga bewegingen als hij zo wendbaar is.




Hoe bedoel je op de foto zou ik het hem niet geven?
Aan wat zie jij dat als ik vragen mag?
Gezien jij ook wel Sharon May Davis volgt, ben ik heel benieuwd waarom je denkt dat hij niet flexibel en wendbaar zou zijn.
Je moet rekenen dat hij hier nog maar pas 4 is en een laatbloeier, komt pas laat tot ontwikkeling en is ook lang schraal gebleven door het vele rennen en spelen omdat hij in een hengstenkudde stond.

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Persoonlijk vind ik hem mooier en meer Iberisch gebouwd dan het vosje, maar ik denk dat beide hun kwaliteiten hebben. Dat is dus persoonlijke voorkeur.
Het vosje heeft echt meer de kant van de vader gekregen, Haflo/Shagya kenmerken, is dus wel zonde om dat uit een dure Lusitano Veiga merrie te krijgen, maar aan de andere kant mag ik heel blij zijn dat ze zo enorm gezond en sterk is en dat ze mij elke dag een ongelofelijk geluk en genot geeft dat ze er is. Haar karakter is formidabel. Heel lief maar toch stoer.
Ze gaf zopas nog een showtje,
( niet op letten, het terrein waar ze nu op lopen is net aangekocht in de staat waarin die zich bevindt, deze winter mogen ze alles kapot lopen en in het voorjaar als ze naar het natuurdomein gaan ga ik dit terrein om laten ploegen en herzaaien en soort paddock paradise van maken.)
https://youtu.be/0nE9JP9mMvs

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 11:01 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Hoe bedoel je op de foto zou ik het hem niet geven?
Aan wat zie jij dat als ik vragen mag?
Gezien jij ook wel Sharon May Davis volgt, ben ik heel benieuwd waarom je denkt dat hij niet flexibel en wendbaar zou zijn.
Je moet rekenen dat hij hier nog maar pas 4 is en een laatbloeier, komt pas laat tot ontwikkeling en is ook lang schraal gebleven door het vele rennen en spelen omdat hij in een hengstenkudde stond.


Het flexibele en wendbare wél, maar het dragende vermogen wat daarbovenop komt, zou ik er niet zo uithalen. Wij hebben er eentje op stal, 100% veiga lusi, die vergelijkbaar gebouwd is en niet tot dragen komt (en daardoor dus de nodige blessures heeft in de voorbenen). Moet gezegd worden dat dat een volwassen, uitgegroeide merrie is bij wie die overgang hals/schouder/borst nóg zo is als bij jouw vierjarige. Voor die van jou zie ik dan met name in de overgang schouder/schoft/borst/hals een (nog) niet vloeiende overgang.
Maar dat had mijn vorige paard op zijn vierde ook nog niet - kan nog komen natuurlijk. Die groeit voorlopig nog wel even. De achterhand en rug hebben duidelijk kwaliteit, het beenwerk ook. Gezien de schouder/ rug/ halsverbinding later sluit, ben ik benieuwd hoe hij er over 2 jaar uitziet. Schraal kan ik wel doorheen kijken, en ik vind ze niet gauw mager :)

Ow, jouw terrein is nog niet zo erg. Het weer heeft absoluut niet meegewerkt de laatste maanden wat dat betreft ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 11:11 



 
Profiel   

Ik denk eigenlijk dat dit vosse veulentje gaat uitgroeien tot iets wat lijkt op een ouder type barok paard. Het type dat nu een beetje weggefokt wordt in die rassen. ( Nu moet het allemaal net wat langgelijnder, ruimer en groter.)
Ik meen mij te herinneren dat jouw zwarte merries ook niet de meest super moderne types zijn? ( Niet slecht bedoeld hoor. Mijn lusitano fokmerrie is ook eerder dat type. Die is vorig jaar voor de keuring geweest en nipt opgenomen ( omdat men haar veulen leuk vond) volgens de voorbrenger had ik er goed aangedaan om geen 2 jaar meer te wachten. Dan was ze er niet meer doorheen gekomen.)
[ img ]
Misschien zoiets maar dan nog iets zwaarder qua beenwerk? De shagya maakt de haflinger erin weer wat luxer uiteraard...

We hebben hier trouwens ook ooit een kruising luso-New Forest gehad. Dat was van in het begin een chique ponytype en dat is ook zo gebleven. Meer pony dan luso qua uiterlijk. Ik had de indruk dat dat koudbloed/pony behoorlijk stempelt. In dit geval was het wel de moeder die de pony was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 11:46 



 
Profiel   

Hoewel ik een Lusitano over het algemeen meer kan waarderen dan de PRE, heb ik juist vanwege die halslengte voor de PRE gekozen toen ik een barokke hengst voor onze Haflingermerrie zocht.
Op die laatste foto van het veulen van ts zie ik wel een duidelijk verschil met Pepita als veulen. Pepita was als veulen langer gelijnd en had een langere en minder zware hals(aanzet). Maar van mij had Pepita verder qua type best wat zwaarder uit mogen groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 18:35 



 
Profiel   

Ach Cambiar... dat heb jij weer! :')
Ik vind het trouwens wel een leuk ding, maar snap dat je er natuurlijk niet op zat te wachten.
Geen idee hoe het uitgroeit.. Kan alle kanten op gaan natuurlijk. Ik ken de kruising ook niet, dus heb er geen voorbeelden van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 18:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen