Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

KLM-vlucht met paarden aan boord omgekeerd door vulkaan

 
Profiel   

luchtvaartnieuws
Overige


[ img ]
Foto: Hippo Foto - Dirk Caremans /FEI

Een KLM-vlucht onderweg van Schiphol naar Mexico-Stad is donderdag boven Canada omgekeerd richting Schiphol. Het toestel moest uitwijken vanwege de uitbarsting van de Mexicaanse vulkaan Popocatépetl. Omdat de Boeing 747-400 Combi ook 24 paarden aan boord had, was landen in Noord-Amerika geen optie.

Vlucht KL685 vertrok donderdag om 14.40 uur vanaf Schiphol richting Mexico-Stad. Ongeveer halverwege, boven de Canadese provincie New Brunswick, maakte het vliegtuig rechtsomkeert. Bijna twaalf uur na vertrek, rond 2.15 uur vannacht, landde de Boeing 747 weer op Schiphol. Aan boord waren behalve 24 paarden ook 257 passagiers.

Een woordvoerder van KLM meldt aan Nu.nl dat geen enkele luchthaven in de buurt in staat bleek om 24 paarden af te handelen. Een andere overweging was dat het vliegtuig niet kon landen in een gebied waarvoor de passagiers niet het juiste visum hebben.

Het komt vaker voor dat vluchten na uren gevlogen te hebben moeten terugkeren naar de thuisbasis. Eerder deze week maakte een KLM-vlucht van Amsterdam naar Bangalore boven Turkije rechtsomkeert vanwege een klein technisch probleem.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:43 



 
Profiel   

Zuur! Maar gelukkig zijn ze veilig geland. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:44 



 
Profiel   

Jeetje, hadden ze daar wel genoeg brandstof voor dan? Dan ben je al 12 uur onderweg en dan kan je weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:44 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Jeetje, hadden ze daar wel genoeg brandstof voor dan? Dan ben je al 12 uur onderweg en dan kan je weer terug.

Nou dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Zullen ze niet ergens een tankstop gemaakt hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:45 



 
Profiel   

12 uur in totaal lees ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:47 



 
Profiel   

Ze kunnen vast wel ergens bijgetankt hebben (er is in Newfoundland, in the middle of nowhere, zelfs een heul groot vliegveld, speciaal om vliegtuigen bij te tanken die de oceaan zijn overgestoken in de tijd dat de tanks nog niet groot genoeg waren om in 1x door te vliegen). Maar als er niets van boord mag, ja. Dan is het handiger om terug te vliegen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:48 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Jeetje, hadden ze daar wel genoeg brandstof voor dan? Dan ben je al 12 uur onderweg en dan kan je weer terug.

Ze waren volgens mij 6u onderweg toen ze omkeerden? Want 12u na vertrek landden ze weer.... En ze waren halverwege de vlucht (dus de bedoeling was 12u vliegen) dus denk dat ze wel voldoende brandstof hadden ;).

Maakt het niet minder vervelend! Maar fijn dat ze veilig geland zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:48 



 
Profiel   

Kutpaarden, hoor je die passagiers denken :D

Wat een pech.

Even voor mijn beeld en richtingsgevoel wat niet best is: van A'dam naar Mexico via Canada? Is dat geen hele grote omweg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 12:59 



 
Profiel   

Het is wel een beetje een omweg, maar zo vlieg je het kortst boven de Atlantische Oceaan. Wat op zich wel prettig is, als je in de problemen komt, kun je in elk geval sneller ergens landen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 13:07 



 
Profiel   

Bovendien is de aarde rond, de kortste weg is dus niet altijd een rechte lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 13:08 



 
Profiel   

Boras schreef
Kutpaarden, hoor je die passagiers denken :D

Wat een pech.

Even voor mijn beeld en richtingsgevoel wat niet best is: van A'dam naar Mexico via Canada? Is dat geen hele grote omweg?


Heeft te maken met de kromming van de aarde. Bovenlangs (of onderlangs) is korter dan over de evenaar vliegen zeg maar.
Het kan dus goed zijn dat ze een stuk zo 'hoog' mogelijk gevlogen hebben om daarna naar het zuiden af te zakken en dat dat dus korter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 13:09 



 
Profiel   

Bedankt voor de uitleg.
Daar had ik nog nooit bij stilgestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 13:26 



 
Profiel   

Foaly schreef
Het is wel een beetje een omweg, maar zo vlieg je het kortst boven de Atlantische Oceaan. Wat op zich wel prettig is, als je in de problemen komt, kun je in elk geval sneller ergens landen :')
Het is korter om bovenlangs te vliegen door de bolling van de aarde.

Bij Quebec zijn ze wel al een stukje over de helft als je naar Mexico gaat maar doordat je de straalstroom dan mee hebt vliegen ze er minder lang over en is het ook zuiniger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:47 



 
Profiel   

Tsja, lullig maar wel goed opgelost door de dispatch en crew :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:50 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Bovendien is de aarde rond, de kortste weg is dus niet altijd een rechte lijn.

De aarde is niet rond. De aarde is een ei. Daarom vliegen ze langs IJsland en Canada. Dat lijkt om maar is korter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:28 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
De aarde is niet rond. De aarde is een ei. Daarom vliegen ze langs IJsland en Canada. Dat lijkt om maar is korter.


De aarde is bij de evenaar iets breder ja, dat verschil is zo'n 22 kilometer. Maar dan gaan we we wel erg ver op in, vind je op ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:43 



 
Profiel   

De aarde is echt zo goed als rond, de omtrek is 40.007km als je een meetlint om de polen legt en 40.075km rondom de evenaar (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_circumference), dat verschil is dus nog geen 0.2% van de totale omvang. Daarvoor hoef je niet over een pool te vliegen. Wel omdat het inderdaad vaak sneller/korter is vanwege kromming aarde, straalstromen en andere ongein.

Onwijs balen voor iedereen in dat vliegtuig, op de helft zijn en dan omkeren is echt helemaal niet fijn, dan zit je voor niks 12u in een vliegtuig en mag je het van de week opnieuw proberen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:47 



 
Profiel   

Yessy schreef
De aarde is echt zo goed als rond, de omtrek is 40.007km als je een meetlint om de polen legt en 40.075km rondom de evenaar (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_circumference), dat verschil is dus nog geen 0.2% van de totale omvang. Daarvoor hoef je niet over een pool te vliegen. Wel omdat het inderdaad vaak sneller/korter is vanwege kromming aarde, straalstromen en andere ongein.


Wow...
Zo leer ik ook nog eens wat! Vet interessant en niet iets waar je normaal over nadenkt (ik niet tenminste).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:59 



 
Profiel   

Ook naar Los Angeles of San Francisco vlieg je eigenlijk altijd over Canada :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:06 



 
Profiel   

Ik las de titel, en kreeg meteen een beeld van ondersteboven vliegend vliegtuig dat door de vulkaan vloog. Arme paardjes .

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:35 



 
Profiel   

Wijsje schreef
Ik las de titel, en kreeg meteen een beeld van ondersteboven vliegend vliegtuig dat door de vulkaan vloog. Arme paardjes .

Ik las exact hetzelfde! Echt zo van: whut????? :wow: :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 19:32 



 
Profiel   

Wijsje schreef
Ik las de titel, en kreeg meteen een beeld van ondersteboven vliegend vliegtuig dat door de vulkaan vloog. Arme paardjes .

:')
Teruggekeerd zou inderdaad beter passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 20:27 



 
Profiel   

Ik zou als passagier toch niet zo blij zijn om dit mee te maken. Zit je al 6 uur en moet je weer terug :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 20:35 



 
Profiel   

Boras schreef
Kutpaarden, hoor je die passagiers denken :D

Andersom ook, want als mens mag je zonder geldige ESTA de VS niet in, bijvoorbeeld.

Lijkt me best frustrerend: 12 uur later en geen steek opgeschoten.

Dat er geen vliegvelden zijn die 24 paarden aan kunnen, kan ik me niet voorstellen. Er wordt regelmatig gevlogen op oa New York, Miami en Houston. Maar misschien hadden die geen plek. Of kwamen toen die ESTA’s om de hoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 20:45 



 
Profiel   

Paarden zouden in de VS niet aan boord mogen omdat ze de juiste papieren niet hebben. De luchthavens hebben geen mogelijkheid om ze op te vangen en zonder bloedtesten mogen ze de quarantaine niet in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 22:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen