Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 357 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is volgens jou een taboe?

 
Profiel   

Ik heb recentelijk mijn bachelor scriptie geschreven over de rol die de hedendaagse portretfotografie speelt bij het doorbreken van taboes.

Nu ben ik, ter voorbereiding op mijn afstudeerserie wat 'onderzoek' aan het doen wat mensen tegenwoordig nog als taboe zien en wat juist niet.
Daarbij ben ik enorm geïnteresseerd waarom iets voor jou een taboe is en of je vindt dat het vooral een taboe zou moeten blijven of dat het juist doorbroken zou moeten worden.

Ik hoop mede door dit topic inspiratie te krijgen voor mijn afstudeerserie.
Ik zou heel graag een of meerdere taboes uitlichten in een documentaire portretserie en mogelijk daarmee het taboe bespreekbaar maken of zelfs doorbreken.


P.s. wie zich afvraagt welke opleiding ik doe: HBO Toegepaste fotografie en beeldcommunicatie aan de Fotovakschool.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:46 



 
Profiel   

Geen kinderen willen, of ze niet kunnen krijgen is volgens mij nog redelijk taboe. Blijft ook een lastig onderwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:48 



 
Profiel   

Mentale ziektes en daardoor in de ziektewet zitten. Is al een stuk beter maar het blijft een probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:50 



 
Profiel   

Lichaamshaar bij vrouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:52 



 
Profiel   

Luxorvalkje schreef
Geen kinderen willen, of ze niet kunnen krijgen is volgens mij nog redelijk taboe. Blijft ook een lastig onderwerp.


Hele goeie inderdaad. Die heb ik vaker gehoord.
Eigenlijk veel dingen die niet 'de standaard' zijn, zijn vaak een taboe om over te spreken.


MarlindeRooz schreef
Mentale ziektes en daardoor in de ziektewet zitten. Is al een stuk beter maar het blijft een probleem.


Ja, dat herken ik ook inderdaad. Ook ik zie wel wat vooruitgang, maar nog altijd zie ik het om me heen. Vriendinnen waaraan je aan de buitenkant niets ziet, je ziet als buitenstaander alleen een jonge meid, niet het feit dat er zoveel meer achter schuilt.


Bambi1995 schreef
Lichaamshaar bij vrouwen

Goeie! Ik ken verschillende fotografen die daar een serie aan hebben gewijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:53 



 
Profiel   

Luxorvalkje schreef
Geen kinderen willen, of ze niet kunnen krijgen is volgens mij nog redelijk taboe. Blijft ook een lastig onderwerp.


Of spijt hebben van kinderen krijgen. Dat kan en bestaat niet volgens velen.. En al helemaal niet als je ook nog eens van ze houdt.. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:55 



 
Profiel   

Jong sex hebben en grote leeftijdsverschillen in relaties. Beide zijn volkomen natuurlijk en het is absurd dat mensen zich moeten verantwoorden naar anderen of het verzwijgen.
Om maar te zwijgen over de dubbele standaard erin. Meiden moeten vooral lang maagd blijven, jongens moeten er vooral zo vroeg mogelijk bij zijn.
Mannen mogen met een jonge vrouw pronken, vrouwen met een jonge man zijn een soort predatoren en de jongens moeten ze wel als moeder zien....

En de meest achterlijke die ik tegenkom, jongens mogen vooral niet kleiner zijn dan hun meisje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:56 



 
Profiel   

borstvoeding geven in het openbaar.. óf borstvoeding geven langer dan 6 maanden.

uitspraken als "wanneer ga je afbouwen?" of "als kindjes tandjes krijgen (rond de 6 maanden) vind ik borstvoeding echt niet meer kunnen" zijn opmerkingen die ik dagelijks hoor terwijl mijn baby pas 3,5 maand is nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:57 



 
Profiel   

@fem

Zit zelf ook met het idee om een fotoserie te maken over mensen met mentale problemen. Maar heb daar nog niet genoeg concrete ideeën voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:58 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
@fem

Zit zelf ook met het idee om een fotoserie te maken over mensen met mentale problemen. Maar heb daar nog niet genoeg concrete ideeën voor.



Het is ook lastig. Ik heb ooit een gesprek gevoerd met Jan Banning (mocht je hem niet kennen, zoek 'm even op) waarbij hij zei dat fotografie niet altijd het krachtigste medium is om een verhaal te vertellen. Soms is geschreven woord een beter medium.

Wel goed om te horen dat er meer mensen zijn die er mee bezig zijn en die door middel van fotografie aandacht willen vragen voor het een of ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:01 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Luxorvalkje schreef
Geen kinderen willen, of ze niet kunnen krijgen is volgens mij nog redelijk taboe. Blijft ook een lastig onderwerp.


Of spijt hebben van kinderen krijgen. Dat kan en bestaat niet volgens velen.. En al helemaal niet als je ook nog eens van ze houdt.. :roll:


Wauw, ja, ik kan me voorstellen dat er maar weinig mensen uitspraken over durven te doen zonder dat er negatieve reacties op komen. Terwijl ik het mij best kan voorstellen inderdaad.


Lusitana schreef
Jong sex hebben en grote leeftijdsverschillen in relaties. Beide zijn volkomen natuurlijk en het is absurd dat mensen zich moeten verantwoorden naar anderen of het verzwijgen.
Om maar te zwijgen over de dubbele standaard erin. Meiden moeten vooral lang maagd blijven, jongens moeten er vooral zo vroeg mogelijk bij zijn.
Mannen mogen met een jonge vrouw pronken, vrouwen met een jonge man zijn een soort predatoren en de jongens moeten ze wel als moeder zien....

En de meest achterlijke die ik tegenkom, jongens mogen vooral niet kleiner zijn dan hun meisje.



Goed punt. Seks is en blijft een taboe onderwerp. Ondanks dat we in Nederland een land zijn die vrij open communiceert over dit onderwerp, zijn sommige dingen nog altijd onderwerpen die vermeden worden.
Die laatste die je noemt merk ik ook heel veel.
Ik zit bijvoorbeeld zelf op Tinder en als ik daar zie wat een ding lengte is, het is blijkbaar enorm belangrijk.
"Als jij langer bent dan 1.75 dan zijn wij geen goede match".
uhhh... :(:)


stvieee schreef
borstvoeding geven in het openbaar.. óf borstvoeding geven langer dan 6 maanden.

uitspraken als "wanneer ga je afbouwen?" of "als kindjes tandjes krijgen (rond de 6 maanden) vind ik borstvoeding echt niet meer kunnen" zijn opmerkingen die ik dagelijks hoor terwijl mijn baby pas 3,5 maand is nu.


Dat heb ik ook al vaker gezien en gehoord inderdaad. Lijkt me erg vervelend om die opmerkingen naar je hoofd geslingerd te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:05 



 
Profiel   

Liefde tussen personen met een beperking. Is vaak ook nog een struikelblok. Of mensen met een beperking die bewust kinderen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:05 



 
Profiel   

Het is meer voor mezelf die foto's. Gewoon omdat ik het tof vind om mentale ziekte vast te leggen in foto's. En als uitdaging om met mensen te werken. Zit er zelf aan te denken mens en dier te combineren. Maar het is niet mijn werk / studie. Dus ik heb de prioriteit er nog niet liggen. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:07 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Liefde tussen personen met een beperking. Is vaak ook nog een struikelblok. Of mensen met een beperking die bewust kinderen krijgen.


Mooi dat je dit noemt!
En mag ik vragen wat jij zelf van het laatste vindt? Wanneer vindt jij dat mensen met een beperking wel kinderen zouden mogen krijgen en wanneer niet? Zit daar volgens jou een bepaalde grens op het gebied van IQ, EQ, lichamelijke beperkingen, genetische beperkingen, etc?


MarlindeRooz schreef
Het is meer voor mezelf die foto's. Gewoon omdat ik het tof vind om mentale ziekte vast te leggen in foto's. En als uitdaging om met mensen te werken. Zit er zelf aan te denken mens en dier te combineren. Maar het is niet mijn werk / studie. Dus ik heb de prioriteit er nog niet liggen. :P


Ook als het niet je werk of studie is kan het alsnog een heel waardevol project zijn/worden.
Mocht je er ooit aan gaan beginnen of over willen sparren/brainstormen, je mag me altijd een berichtje sturen. Ben heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:09 



 
Profiel   

Even willekeurig wat me opvalt:

- Mentale ziektes, zoals hierboven al is genoemd.
- Praten of je mening geven over wat in de volksmond 'buitenlanders' wordt genoemd.
- Überhaupt je eerlijke mening geven (omdat er altijd mensen zijn die het niet voor kennisgeving aannemen, maar daar willens en wetens belerend op reageren).
- Tegenstander zijn van de zogenaamde 'milieuverbeterende oplossingen', omdat die dat juist niet zijn.
- Overgewicht (met name vanwege de vele aannames die daaromtrent zijn).
- Dieren net zo belangrijk vinden als mensen.
- De zogenaamde 'tienermoeders'. Alsof het een schande is om op bijvoorbeeld je 18e moeder te worden. Ik erger me trouwens enorm aan deze benaming, omdat het net als alle andere moeders gewoon moeder zijn. We noemen moeders die na hun 30e of zelfs 40e pas eens moeder worden toch ook geen 'omamoeder'?
- Etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:10 



 
Profiel   

Weet niet in hoeverre dit echt een taboe is, maar in mijn omgeving is op geen relatie willen, geen behoefte hebben aan daten etc, best wel een ding is.

Zowel ik als een paar vrienden van mij lopen hier een beetje tegenaan. Tot niet uitgenodigd worden op uitjes aan toe omdat ze dan met stelletjes willen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:14 



 
Profiel   

Lichaamshaar bij vrouwen vind ik een hele goede, is al wel veel gedaan inderdaad maar het blijft en enorm twistpunt.

Daarnaast denk ik dat geen/weinig vrienden hebben bij jonge mensen ook wel een heikel punt is. Iemand die eenzaam zegt te zijn wordt al snel een beetje gezien als een sneu vogeltje die niet sociaal genoeg is, terwijl dat lang niet altijd zo hoeft te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:15 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Even willekeurig wat me opvalt:

- Mentale ziektes, zoals hierboven al is genoemd.
- Praten of je mening geven over wat in de volksmond 'buitenlanders' wordt genoemd.
- Überhaupt je eerlijke mening geven (omdat er altijd mensen zijn die het niet voor kennisgeving aannemen, maar daar willens en wetens belerend op reageren).
- Tegenstander zijn van de zogenaamde 'milieuverbeterende oplossingen', omdat die dat juist niet zijn.
- Overgewicht (met name vanwege de vele aannames die daaromtrent zijn).
- Dieren net zo belangrijk vinden als mensen.
- De zogenaamde 'tienermoeders'. Alsof het een schande is om op bijvoorbeeld je 18e moeder te worden. Ik erger me trouwens enorm aan deze benaming, omdat het net als alle andere moeders gewoon moeder zijn. We noemen moeders die na hun 30e of zelfs 40e pas eens moeder worden toch ook geen 'omamoeder'?
- Etc.


Weet jij wat het woord taboe betekend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:16 



 
Profiel   

Omdat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:16 



 
Profiel   

Een pleegkind zijn. Ik ben opgegroeid in pleeggezinnen omdat mijn ouders niet meer voor mij konden zorgen. Als ik dit aan mensen vertel die mij niet zo goed kennen merk ik gelijk dat ik soms raar aangekeken wordt. Ook ben ik een keer ervoor afgewezen toen ik gesolliciteerd had en ben ik er mensen door kwijtgeraakt omdat ik minder stabiel zou zijn dan een gemiddeld medemens terwijl er aan mij niet zoveel mankeert :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:17 



 
Profiel   

Omdat wat jij aanhaalt, bijna geen van jou punten taboe's zijn.
Dieren net zo belangrijk vinden als mensen is geen taboe.

Overigens wat betreft tienermoeders, op je 18e ben je gewoon nog een tiener. Op je 40e geen oma, dus de benaming tienermoeder heeft een zekere functie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:18 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Een pleegkind zijn. Ik ben opgegroeid in pleeggezinnen omdat mijn ouders niet meer voor mij konden zorgen. Als ik dit aan mensen vertel die mij niet zo goed kennen merk ik gelijk dat ik soms raar aangekeken wordt. Ook ben ik een keer ervoor afgewezen toen ik gesolliciteerd had en ben ik er mensen door kwijtgeraakt omdat ik minder stabiel zou zijn dan een gemiddeld medemens terwijl er aan mij niet zoveel mankeert :(

Of dat mensen ineens medelijden met je hebben als je dat zegt. Dat heb ik een keer iemand horen vertellen die zelf ook niet door haar eigen ouders was opgevoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:18 



 
Profiel   

Rechts zijn (in politieke zin)
Als je PVV stemt of FvD is dat blijkbaar een schande.
Laatst nog weer gemerkt op een verjaardag. 'Ik hoop toch zo dat m'n zoon niet op zo'n rechtse partij stemt!'

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:19 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Maureen95 schreef
Een pleegkind zijn. Ik ben opgegroeid in pleeggezinnen omdat mijn ouders niet meer voor mij konden zorgen. Als ik dit aan mensen vertel die mij niet zo goed kennen merk ik gelijk dat ik soms raar aangekeken wordt. Ook ben ik een keer ervoor afgewezen toen ik gesolliciteerd had en ben ik er mensen door kwijtgeraakt omdat ik minder stabiel zou zijn dan een gemiddeld medemens terwijl er aan mij niet zoveel mankeert :(

Of dat mensen ineens medelijden met je hebben als je dat zegt. Dat heb ik een keer iemand horen vertellen die zelf ook niet door haar eigen ouders was opgevoed.

Dat inderdaad ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:19 



 
Profiel   

Het dragen van make-up bij mannen.


Laatst bijgewerkt door Whale op 01-12-19 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 357 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen