Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat heeft jouw voorkeur ter verlichting/ondersteuning van stramme/stijve paarden

Curcuma
2 (2%)
Boswellia
2 (2%)
Duivelsklauw
41 (59%)
Groenlipmossel
9 (13%)
Combinatie van meerdere
15 (21%)

Totaal aantal stemmen: 69


nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:51

Hallo,

Bij ons op stal staat een paard die wat stijver/korter gaat lopen vanaf het najaar (natter/kouder weer) tot aan het voorjaar. Spieren zijn soepel en zacht. Het zit dus voornamelijk in de gewrichten.

Nu vind ik verschillende producten ter ondersteuning/verlichting. Maar wanneer gebruik/kies je nu wat? Het lijkt allemaal voor hetzelfde bedoeld te zijn?

Over sommige producten staat veel informatie online maar wie heeft er bijvoorbeeld meer ervaring met groenlipmossel en waarom heb je daar voor gekozen? Idem voor de andere producten?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:09

Het enige product in je rijtje dat bewezen werkt is Duivelsklauw (harpagoside). Het is een pijnstiller vergelijkbaar met Metacam (ook qua bijwerkingen).
De rest is kwakzalverij.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:16

Misschien niet wetenschappelijk bewezen maar ik geef mijn paard nu 1,5 jaar gember bij. Ze heeft artrose en het helpt om de koude en nattere periodes door te komen. Ik ken nog 3 paarden die er baadt bij hadden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:39

Ik mis de "geen van bovenstaande middeltjes" optie.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:41

Duivelsklauw.
En waarom?

Oude bordercollie met bewezen artrose. Onder curatele dierenarts, en dierenarts staat versteld.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:51

Duivelsklauw, eventueel met combinatie msm en glucosamine van pharmahorse :j

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:59

Ik gebruik zelf regelmatig ook duivelsklauw voor mijn paard maar het is erg belastend voor de lever als je het langdurig geeft. Dus houd daar wel rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:00

Msm geloof ik niet in
Glucosamine? chondroitine als je paard nog wel genoeg kraakbeen heeft en smering daartussen, maar dat heeft geen snelwerkende werking en voordat dat effect heeft is je paard dood of bejaard.
Duivelsklauw vind ik alleen werken in de vloeibare versie, maar dat is puur pijnstilling.

Artrose is artrose en daar doe je verder weinig aan. De meeste middeltjes zijn enkel goed voor de portemonne van de fabrikant.

Mijn 35 jarige kwpn merrie staat al jaren op de duivelsklauw en heeft nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:01

crow schreef:
Ik gebruik zelf regelmatig ook duivelsklauw voor mijn paard maar het is erg belastend voor de lever als je het langdurig geeft. Dus houd daar wel rekening mee.


Het is dus voor langdurig gebruik, je moet eerst een spiegel opbouwen eer het effect heeft.

Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:24

crow schreef:
Ik gebruik zelf regelmatig ook duivelsklauw voor mijn paard maar het is erg belastend voor de lever als je het langdurig geeft. Dus houd daar wel rekening mee.


Hoe lang zou je het mogen geven?
Ik voer het nu een paar maanden, maar kon nergens terugvinden of je een stop- week/maand of iets dergelijks moet aanhouden.

Duivelsklauw heeft zich bij mijn paard erg bewezen vooral nadat we tijdelijk de dosering moesten verhogen toen mijn pechvogel lelijk in de sloot was gevallen :(:) Dit was uiteraard wel in overleg met de kliniek.

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:25

Ibbel schreef:
Het enige product in je rijtje dat bewezen werkt is Duivelsklauw (harpagoside). Het is een pijnstiller vergelijkbaar met Metacam (ook qua bijwerkingen).
De rest is kwakzalverij.


Iets is niet per se kwakzalverij als er nog onvoldoende wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan en er nog onvoldoende bewijs is. Boswellia, bijvoorbeeld, lijkt veelbelovend maar voldoende bewijs ontbreekt nog: https://www.medicalnewstoday.com/articl ... php#summar.

Ik geef mijn oudje boswellia ivm artrose omdat hij duivelsklauw niet verdraagt en hij lijkt er baat bij te hebben. Ik ben hier mee begonnen vanwege de veelbelovende resultaten en de relatief beperkte bijwerkingen en interacties. Wachten tot er meerdere rct's gedaan zijn, vind ik niet nodig. Maar dat zal voor iedereen anders zijn. Ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:31

Pollewop113 schreef:
crow schreef:
Ik gebruik zelf regelmatig ook duivelsklauw voor mijn paard maar het is erg belastend voor de lever als je het langdurig geeft. Dus houd daar wel rekening mee.


Hoe lang zou je het mogen geven?
Ik voer het nu een paar maanden, maar kon nergens terugvinden of je een stop- week/maand of iets dergelijks moet aanhouden.

Duivelsklauw heeft zich bij mijn paard erg bewezen vooral nadat we tijdelijk de dosering moesten verhogen toen mijn pechvogel lelijk in de sloot was gevallen :(:) Dit was uiteraard wel in overleg met de kliniek.


Ik geef na elke jerrycan van 5 liter een stopweek, puur omdat het er op staat. Ik voer het al jaren, eerst alleen in de stalperiode, nu het jaar rond.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:41

Cbd olie kan ook goed helpen.("wiet"olie) Echter zijn er veel verschillende merken, de goedkope doen vaak niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:45

sneeuwpop schreef:
Cbd olie kan ook goed helpen.("wiet"olie) Echter zijn er veel verschillende merken, de goedkope doen vaak niks.


Ik hoor veel over CBD olie, schijnt goed te zijn voor een variatie aan kwalen. Maar hoe werkt het voor artrose dan? Wat doet het precies.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:00

Hier ook Duivelsklauw de poeder variant.

Mijne houdt niet zo van vloeibare dingen. Om lever te ondersteunen gebruik ik kruiden

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:27

Mijn paard krijgt duivelsklauw en glucosamine met MSM. Hier doet ze het redelijk op.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:36

De groenlipmossel zit in Synoped. Dat heb ik ten einde raad na 3 jaar tobben als laatste middel bij ons paard geprobeerd waar we al 3 jaar pees en gewrichtsproblemen mee hebben . De laatste kuur was in September en paard is nog steeds recht! Dit na 3 jaar zwaar manken. Ik Ben zo blij!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:37

ik lees even mee.
mijn merrie van 26 loopt momenteel achter weer erg slecht.
vorig winter heft ze wel devils relief gehad, daar knapte ze eerst wel van op.
later echter werd ze nukkig, toonde ongemak aan bij de maag en darmen.
er af gehaald en toen was ze een stuk liever.
vond ik dus dat bijwerking van duivelsklauw kan zijn dat het irriterend kan werken voor de maag bij langer gebruik.


mindim, hier staat een en ander uitgelegd,onder andere over cbd.
https://reumanederland.nl/reuma/veelges ... eeswijzen/
ik heb zelf artrose, gebruik ook cbd en cbg en merk vooral dat ik meer ontspannen ben wat natuurlijk goed helpt

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:13

Onze kat met zware artrose reageerde redelijk goed op gluco/chond/msm, maar kreeg echt een tweede jeugd toen we haar (goeie) cbd gaven.
Maar ook cbd kan niet met alle medicatie samen (kan voor een overdosis zorgen), dus het is niet zo dat je het klakkeloos kan geven.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:23

Glucosamine met MSM heb ik erg goede ervaringen mee.

Misschien een kwestie van uitproberen waar dit paard het goed op doet.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 23:52

Het gaat niet zozeer om artrose oid. meer ook als ondersteuning. Volgensmij kun je het ook gebruiken bij bijvoorbeeld gevoelige zolen etc.

Over groenlipmossel staat bijvoorbeeld geschreven dat het al glucosamine bevat van nature? Dan zou je dus bijvoorbeeld geen glucosamine meer apart hoeven geven daarnaast? Duivelsklauw is een echte pijnstiller, maar die andere kruiden dan, stillen die geen pijn bijvoorbeeld?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:21

Ik gebruik zelf al een paar jaar een groenlipmossel-complex. Daar was onderzoek naar gedaan (bij mensen) en de groenlopmosselextract bleek erg goed te werken. Ik besloot het ook te proberen, omdat mijn klachten steeds erger werden en ik geen zware medicijnen wilde gaan starten.

Ik heb eerst een duur merk gebruikt met een vloeibaar extract, wat heel goed bleek te werken tegen mijn reumatische klachten. De chronische artritis in een wijsvinger kwam tot rust. Ik kon weer schrijven en paardrijden zonder spalk. De vinger werd weer dun, de spalk paste niet meer *\o/* Als ik stopte, kwam de ontsteking (ook pijn in rug, enkels en knieƫn) al vrij snel terug. Later ben ik overgestapt op een goedkoper merk. Dat werkt bij mij net zo goed, is mijn ervaring. Maar als ik stop, beginnen de problemen weer. Dus ik stop er niet meer mee.

Dus geen ervaring met gebruik bij paarden, wel persoonlijke ervaring :o

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 01:02

Het zijn alle vier ontstekingsremmers en pijnstillers. Alleen ze werken niet allemaal op de zelfde manier in. Als je artrose hebt dan treed er een klein soort ontsteking op in het gewricht. (Er zijn ook varianten van artrose zonder actieve ontsteking.). Alle 4 de producten werken in op die ontsteking. Alleen niet allemaal op de zelfde manier.

Greenlippedmossel bevat veel vetzuren. Die vetzuren maken dat het lichaam minder 'geintresseerd' is om ontstekingen in de gewrichten te maken. De ontsteking verminderd. Daarnaast bevat greenlippedmossel glucosamine, wat stabiliserend kan werken bij de afbraak van kraakbeen.

Kurkuma werkt weer veel algemener, dat remt elke ontsteking af in het lichaam en verminderd de afbraak van kraakbeen in het gewricht. Dat doet ze door bij ontsteking geen nieuwe ontstekingsversterkende stoffen toe te laten. Het is een goed middel. Maar wordt slecht opgenomen. In combinatie met andere producten wel beter, er is alleen discussie over welke daarvan wel en niet goed zijn voor paarden. Vloeibaar schijnt in iedergeval beter te werken dan poeder.

Boswellia remt de aanmaak van een enzym dat ontstekingen aanmaakt in gewrichten. Het werkt daarom ook tegen bv allergieen. Echter zijn er ook bewijzen dat het bloedverdunnend werkt en gewone medicijnen kan tegenwerken.

Duivelsklauw remt wel ontstekkingen. Maar dat is niet het grote voordeel van dit product. Dat is namelijk het feit dat het enorm pijnstillend is. Minder pijn is makkelijker bewegen en dat is super belangrijk bij artrose. Dat houdt de boel namelijk soepel.

(versimpeld uitgelegd)


Mijn persoonlijke favoriet is greenlipped mossel voor mijn oudje. Maar wat werkt voor het ene paard hoeft niet te werken voor de andere.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Groenlipmossel, Duivelsklauw, Boswellia of Curcuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 01:08

Hoeveel vrije beweging heeft het paard?? Je kan er van alles in gooien, maar dat gaat niet helpen als ze nu veel op stal staan.

Mijn merrie was 20 en kwam stijf van stal. Van alles gegeven; glucosamine, hennepzaad, curcuma etc. Weinig verschil.
Nu lopen ze alweer 5jr 24/7 buiten en ze loopt op haar 26e hartstikke vlot.

En ook mijn 21jr ruin met oude peesblessures en ex hb'er loopt heel goed. Net als eentje van 20 met artrose en de anderen.

En we letten op het dieet, de conditie etc.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:46

Mindim schreef:
sneeuwpop schreef:
Cbd olie kan ook goed helpen.("wiet"olie) Echter zijn er veel verschillende merken, de goedkope doen vaak niks.


Ik hoor veel over CBD olie, schijnt goed te zijn voor een variatie aan kwalen. Maar hoe werkt het voor artrose dan? Wat doet het precies.


Pijnstillend