Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk voer bij buikklachten

 
Profiel   

Welk advies kunnen jullie geven:
Sinds enkele maanden rijd ik een bijna 7 jarige ruin van bijna 1.80. Vanaf het begin heeft hij hele goede, maar ook hele slechte dagen. Die slechte dagen uiten zich met veel mesten tijdens het rijden (soms wel 6x in 45min) en erg tegen het been zijn. Hij is dan ook echt in een slecht humeur. Er is geen zand in de mest te vinden en hij is recent ontwormd.

Momenteel staat hij op onbeperkt voordroog (wisselende kwaliteit), 1.5 schep Havens Gastro+ en 3/4 schep Pavo Topsport. Sinds een week of 3 krijgt hij Gastro entero comfort tabletten (4 stuks per dag). Dit hadden we afgebouwd naar 3 tabletten, maar gister mestte hij weer heel veel onder het lopen.

Hebben jullie ervaringen met andere brok/muesli of supplementen? Zie ik dingen over het hoofd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:53 



 

Probeer eens hooi
Of geweekt hooi
En geweekte bietenpulp of een voer waar bietenpulp inzit

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:54 



 

Niet alle paarden kunnen goed tegen voordroog of kuil
Weidegang en hooi zijn dan je opties

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:55 



 
Profiel   

Het enige wat hier hielp was van verpakt ruwvoer af, zelfs mooi droog voordroog gaf klachten. Ene paard buikpijn van mild tot echt koliek en bij de andere slappe mest.
Dus als het ook maar een beetje mogelijk is toch hooi voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:55 



 
Profiel   

Die van mij mestte ook zo vaak en ook slappe mest en mestwater. Ik geef nu twee weken geweekte bietenpulp bij en het is stukken beter. Een keer of twee keer mest in een uur rijden en gewoon vaste hopen.
Ik heb de fibrebeet. Vindt ze erg lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 13:05 



 
Profiel   

Voordroog vervangen voor onverpakt hooi.

En je kan proberen Optiform van Mijten.be bij te voeren, hand per keer, 2x daags.
Die van mij verbeterde qua mest daar binnen 3 dagen van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 13:20 



 
Profiel   

Zo vaak mesten onder het rijden kan natuurlijk ook gewoon een teken van stress zijn, zeker als in de loop van de training de mest steeds dunner wordt (Is dat het geval, TS?).
Hoe intensief rij je het paard? Want het klinkt alsof hij veel meer energie naar binnen krijgt als dat hij nodig heeft, ook met zo'n groot lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 13:20 



 
Profiel   

mijn gevoelige merrie reageerd erg goed op pavo ease &excel.

hoe vaak en hoe lang komt dit paard buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:14 



 
Profiel   

ellepel schreef
mijn gevoelige merrie reageerd erg goed op pavo ease &excel.

hoe vaak en hoe lang komt dit paard buiten?


Hoeveel moet je hieran geven om dit positieve effect te bereiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:22 



 
Profiel   

Paard loopt 6 dagen in de week, gewoon basisdressuur of aan de longe, soms wat werken aan de hand. Stress zou kunnen (heb ik zelf ook aan gedacht), maar dan zou ik verwachten dat het altijd met rijden zo is. En dat verklaart voor mij niet helemaal het zo tegen het been zijn, hij blaast zich echt op dan.
Hij staat in de winter van 8 tot 14 buiten.
@jowien: eet die van jou die pulp zo? Is de fibrebeet smakelijker dan de speedibee t?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:27 



 
Profiel   

LizMD schreef
Paard loopt 6 dagen in de week, gewoon basisdressuur of aan de longe, soms wat werken aan de hand. Stress zou kunnen (heb ik zelf ook aan gedacht), maar dan zou ik verwachten dat het altijd met rijden zo is. En dat verklaart voor mij niet helemaal het zo tegen het been zijn, hij blaast zich echt op dan.
Hij staat in de winter van 8 tot 14 buiten.
@jowien: eet die van jou die pulp zo? Is de fibrebeet smakelijker dan de speedibee t?

nee hoor, dat hoeft helemaal niet altijd zo te zijn, maar net hoe zijn pet staat. Het begint mij echt te klinken alsof jouw paard van tijd tot tijd erg veel spanning opbouwt en zich dan gewoon voor jouw hulpen afsluit. Naast fight en flight heb je namelijk ook de freeze-reactie bij stress.

Mijne is juist een vluchter, maar die had ook last van overmatig mesten tijdens het rijden, en dat deed hij ook echt niet elke rit. Nu ik aan het focussen ben op geestelijke rust, mest hij eigenlijk nooit meer tijdens het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:13 



 
Profiel   

nanoukkie schreef
ellepel schreef
mijn gevoelige merrie reageerd erg goed op pavo ease &excel.

hoe vaak en hoe lang komt dit paard buiten?


Hoeveel moet je hieran geven om dit positieve effect te bereiken?


mijn merrie krijgt maar 1 voerschep per dag.
meer info kun je denk ik wel op hun site krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:19 



 
Profiel   

Mijn pony reageert ook zo op voordroog. Sloom, blijven mesten, opblazen en sjaggie. Als de kwaliteit iets beter is of ze heeft niet net gegeten, kan het ook beter gaan.
Staat nu al een hele tijd op droog hooi en ze heeft dit nooit meer gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:43 



 
Profiel   

@nessinator: hoe doe jij dat foccusen op rust?
@def: ik merk inderdaad ook verschil wanneer hij in de middag loopt of in de avond (als ie al de hele middag uit zn ruif heeft staan eten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 21:00 



 

Sla vooral de tips van geen voordroog over

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 21:52 



 
Profiel   

Gekke reactie janne, ik sla helemaal niets over. Als 3 man hetzelfde zegt lijkt me dat een duidelijk advies en hoef ik daar geen vraag meer over te stellen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 22:02 



 
Profiel   

Is het wel mogelijk om ander ruwvoer te voeren? Of lukt dat niet op jouw stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 22:07 



 
Profiel   

We gaan het gesprek daar over aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 22:09 



 
Profiel   

Het is soms best lastig om op een stal te switchen van voordroog naar hooi, omdat niet alle stalhouders het nut ervan inzien. Niet alle paarden reageren er zo op.
Uiteindelijk hebben wij het zo gedaan dat onze paarden apart staan van de rest van de pensionpaarden en wij ons eigen hooi inkopen. Wij betalen dan stalgeld - het voordroog dat de anderen betalen.
Voor ons een hele fijne oplossing zo.
Maar als je 1 paard hebt is dit al lastiger.
Mijn paard was ook een tijdje alleen ( wel in de kudde maar ons andere paard was er niet bij) en toen kreeg zij hooi gevoerd alleen op stal en dan overdag nog voordroog met de rest van de kudde. Dat scheelde ook al iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 22:49 



 
Profiel   

@Def: dat is het inderdaad. Ik wil het erg graag uitproberen. Zo veel mensen die het nu aangeven, dat ik dit zeer zeker niet zomaar in de wind ga slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 23:05 



 
Profiel   

Is hij op hetzelfde voer blijven staan sinds je hem rijd? Ruwvoer bedoel ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 23:08 



 
Profiel   

Het is altijd voordroog geweest ja. De hoeveelheid is hetzelfde, de structuur en kwaliteit kan wel heel erg verschillen per baal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 23:14 



 
Profiel   

LizMD schreef
@nessinator: hoe doe jij dat foccusen op rust?
@def: ik merk inderdaad ook verschil wanneer hij in de middag loopt of in de avond (als ie al de hele middag uit zn ruif heeft staan eten)

Ik sta veel stil :+
Mijn rust komt neer op meditatie voor je paard, hem leren om weer te ontspannen na iets spannends. Dus als ik merk dat hij te veel spanning opbouwt, zet ik hem op een volte en laat ik hem stilstaan met stelling totdat zijn aandacht weer bij mij is, waardoor hij leert ontspannen. Het duurt alleen wel een tijdje voordat hij dit doorheeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 08:23 



 
Profiel   

Kleine update: contact gehad met havens. De muesli wordt vervangen door hun Endurance variant. Die bevat ook een deel Gastro+.
We zijn gestart met het geven van speedibeet en de voordroog wordt vervangen door hooi. Eens kijken wat dit gaat bewerkstelligen.

@nessinator: met het aan de hand werken pakken we dit inderdaad wel zo mee. Ik ga eens nadenken hoe ik dit in het rijden mee ga pakken. Hij staat namelijk al veel te graag stil tijdens het rijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 23:03 



 
Profiel   

Goed bezig TS!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 23:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen