Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

pony is veel te dik

 
Profiel   

ik heb een C-pony, waar ik zelf niet veel meer op rijd, omdat ik er echt niet meer oppas ( pony: 1,34 ik: 1,80) wel rijden er soms vriendinnen op die heel klein zijn en op de manege rijden. hij staat gemiddeld ongeveer 8 uur buiten in de winter en in de zomer nog meer. er staat niet heel veel gras in de wei in de winter, maar ze krijgen dan vaak nog wat hooi. wat ik nu ongeveer met hem doe is dit: 1x in de week longeren en dan soms nog een x rijden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:48 



 
Profiel   

Kan je een bijrijder zoeken, zodat je pony 7 dagen per week aan het werk is? Dat verbrand lekker veel calorieën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:54 



 
Profiel   

rien10 schreef
Kan je een bijrijder zoeken, zodat je pony 7 dagen per week aan het werk is? Dat verbrand lekker veel calorieën.


een vriendin van mij wil wel vake rop hem komen rijden maar 7 dagen gaat niet haal baar zijn denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:55 



 
Profiel   

Ook al is het maar 3 x in de week. Alle dagen zijn meegenomen, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:56 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ook al is het maar 3 x in de week. Alle dagen zijn meegenomen, toch?


volgende week gaat het wrs 3x worden ik longeer hem dan 2x en die vriendin rijd 1x

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:57 



 
Profiel   

Ik ben net met korte teugel lessen begonnen, ontzettend leuk en kun je ook intensief maken voor je paard. Maar vind het zelf ook erg leuk om te doen omdat je zo vanaf de grond ook erg bezig bent met lichaamsgebruik van je paard. Het is ook een goede workout voor jezelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:11 



 
Profiel   

Daarnaast helpt het ook om op stal het hooi in een slowfeeder aan te bieden en krachtvoer te vervangen door vitaminebrokjes, zeker als hij toch niet significant in het werk staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:31 



 
Profiel   

Is de pony beleerd voor de kar of is het mogelijk om dat te laten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:12 



 
Profiel   

Fietsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:29 



 
Profiel   

Als hij te dik is dan krijgt hij gewoon meer voeding binnen dan hij verbruikt. Kijk eens kritisch naar je voerschema.

Ik ben toentertijd over gestapt van brok naar een vitamine korrel. Gras krijgen ze weinig, hun weiland is praktisch kaal en een deel van het weidehooi heb ik vervangen door graszaadhooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:47 



 
Profiel   

Shae schreef
Is de pony beleerd voor de kar of is het mogelijk om dat te laten doen?

hij is niet beleerd voor de kar en ik denk ook niet dat ik hem daarvoor laat beleren, want hij is al best oud en is ook best schrikkerig

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:54 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Als hij te dik is dan krijgt hij gewoon meer voeding binnen dan hij verbruikt. Kijk eens kritisch naar je voerschema.

Ik ben toentertijd over gestapt van brok naar een vitamine korrel. Gras krijgen ze weinig, hun weiland is praktisch kaal en een deel van het weidehooi heb ik vervangen door graszaadhooi.


mijn pony krijgt alleen een handje brok als hij gewerkt heeft ik geef hem dan gewoon de sportbrok van mijn E pony, want ik ga geen aparte zak kopen voor die paar handjes per week

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:55 



 
Profiel   

Hilary schreef
Fietsen?

ga ik proberen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:55 



 
Profiel   

Elke dag een stukje wandelen (tempo hoog proberen te houden, in het begin zal dat lastig zijn, maar ze worden vanzelf fanatieker) is beter dan 1 of 2 x in de week harder laten werken.
De regelmaat van werk op vaste tijden zorgt dat zijn zin er in ook terug komt en dat de verbranding omhoog gaat en daardoor gaat hij ook meer energie krijgen, waardoor hij als hij buiten is uit zichzelf meer gaat bewegen.

Ik heb een pony die bijna uit elkaar plofte, maar sinds ik ben gaan wandelen is hij zelf actiever buiten geworden.
Nu wandel ik niet meer en toch houdt hij zichzelf in conditie doordat hij gewoon sneller en meer beweegt en blijft acceptabel wat dik zijn betreft.

Ik was begonnen met elke dag de post halen , 200 meter verderop en na twee weken steeds een beetje verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:56 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Elke dag een stukje wandelen (tempo hoog proberen te houden, in het begin zal dat lastig zijn, maar ze worden vanzelf fanatieker) is beter dan 1 of 2 x in de week harder laten werken.
De regelmaat van werk op vaste tijden zorgt dat zijn zin er in ook terug komt en dat de verbranding omhoog gaat en daardoor gaat hij ook meer energie krijgen, waardoor hij als hij buiten is uit zichzelf meer gaat bewegen.

Ik heb een pony die bijna uit elkaar plofte, maar sinds ik ben gaan wandelen is hij zelf actiever buiten geworden.
Nu wandel ik niet meer en toch houdt hij zichzelf in conditie doordat hij gewoon sneller en meer beweegt en blijft acceptabel wat dik zijn betreft.


ik wil zeker meer gaan wandelen. ik heb net nog met hem gewandeld. we hebben koeien en hij vind het super leuk om door de koeienstallen te lopen, maar ik moet dan wel opletteen dat hij geen maïs gaat eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:58 



 
Profiel   

ponymaster schreef
capopjekop schreef
Als hij te dik is dan krijgt hij gewoon meer voeding binnen dan hij verbruikt. Kijk eens kritisch naar je voerschema.

Ik ben toentertijd over gestapt van brok naar een vitamine korrel. Gras krijgen ze weinig, hun weiland is praktisch kaal en een deel van het weidehooi heb ik vervangen door graszaadhooi.


mijn pony krijgt alleen een handje brok als hij gewerkt heeft ik geef hem dan gewoon de sportbrok van mijn E pony, want ik ga geen aparte zak kopen voor die paar handjes per week


Brok is bij zo'n pony overbodig! Ook als hij gewerkt heeft! Suikers en zetmeel in overvloed.
Daarnaast zijn de meeste dikmakers, combinatie van rijk hooi en/of gras met te weinig beweging!

Een paard heeft maar 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig.
Dus een powny van 300 kg heeft maar 4,5 kg nodig!

Maar om een klein paardje toch zijn maag te laten vullen is gerstestro een prima aanvulling. Daar zit niks in behalve een korte vezel.

Ik denk dat het wel degelijk aan het rantsoen ligt.

Ook met gras. Mensen zetten te dikke pony's op kort gras.
Maar daar zit de duivel.
Korte gras bevat namelijk hoog fructaan omdat het gras wil groeien!
Verstandiger is uitgegroeid gras te laten grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:10 



 
Profiel   

maralyn schreef
Brok is bij zo'n pony overbodig! Ook als hij gewerkt heeft! Suikers en zetmeel in overvloed.
Daarnaast zijn de meeste dikmakers, combinatie van rijk hooi en/of gras met te weinig beweging!

Een paard heeft maar 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig.
Dus een powny van 300 kg heeft maar 4,5 kg nodig!

Maar om een klein paardje toch zijn maag te laten vullen is gerstestro een prima aanvulling. Daar zit niks in behalve een korte vezel.

Ik denk dat het wel degelijk aan het rantsoen ligt.

Ook met gras. Mensen zetten te dikke pony's op kort gras.
Maar daar zit de duivel.
Korte gras bevat namelijk hoog fructaan omdat het gras wil groeien!
Verstandiger is uitgegroeid gras te laten grazen.

Even een aanvulling: dit gaat om droge stof, 85% in hooi en 65% in voordroog (grofweg) dus in werkelijkheid moet hij 1,75 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht, of 2,3 kg voordroog per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Als hij op dieet moet kan hij tijdelijk zelfs met 1 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 19:19 



 
Profiel   

ponymaster schreef
capopjekop schreef
Als hij te dik is dan krijgt hij gewoon meer voeding binnen dan hij verbruikt. Kijk eens kritisch naar je voerschema.

Ik ben toentertijd over gestapt van brok naar een vitamine korrel. Gras krijgen ze weinig, hun weiland is praktisch kaal en een deel van het weidehooi heb ik vervangen door graszaadhooi.


mijn pony krijgt alleen een handje brok als hij gewerkt heeft ik geef hem dan gewoon de sportbrok van mijn E pony, want ik ga geen aparte zak kopen voor die paar handjes per week

Ben je niet bang voor tekorten dan? Want uit hooi en het gemiddelde gras in Nederland halen ze nooit alles wat ze nodig hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 19:32 



 
Profiel   

nessinator schreef
maralyn schreef
Brok is bij zo'n pony overbodig! Ook als hij gewerkt heeft! Suikers en zetmeel in overvloed.
Daarnaast zijn de meeste dikmakers, combinatie van rijk hooi en/of gras met te weinig beweging!

Een paard heeft maar 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig.
Dus een powny van 300 kg heeft maar 4,5 kg nodig!

Maar om een klein paardje toch zijn maag te laten vullen is gerstestro een prima aanvulling. Daar zit niks in behalve een korte vezel.

Ik denk dat het wel degelijk aan het rantsoen ligt.

Ook met gras. Mensen zetten te dikke pony's op kort gras.
Maar daar zit de duivel.
Korte gras bevat namelijk hoog fructaan omdat het gras wil groeien!
Verstandiger is uitgegroeid gras te laten grazen.

Even een aanvulling: dit gaat om droge stof, 85% in hooi en 65% in voordroog (grofweg) dus in werkelijkheid moet hij 1,75 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht, of 2,3 kg voordroog per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Als hij op dieet moet kan hij tijdelijk zelfs met 1 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht per dag.


Kort om, tussen de 3 en vijf kg.

Vergeet je niet dat je stro ook mag rekenen aan droge stof?
Gerstestro is heel goed opneembaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 19:37 



 
Profiel   

mijn pony krijgt alleen een handje brok als hij gewerkt heeft ik geef hem dan gewoon de sportbrok van mijn E pony, want ik ga geen aparte zak kopen voor die paar handjes per week[/quote]
Ben je niet bang voor tekorten dan? Want uit hooi en het gemiddelde gras in Nederland halen ze nooit alles wat ze nodig hebben?[/quote]


Er zijn zat paarden die 24/7 op de wei staan en niks bijgevoerd krijgen. Deze sporten ook gewoon. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 13:15 



 
Profiel   

ponymaster schreef
Lusitana schreef
Elke dag een stukje wandelen (tempo hoog proberen te houden, in het begin zal dat lastig zijn, maar ze worden vanzelf fanatieker) is beter dan 1 of 2 x in de week harder laten werken.
De regelmaat van werk op vaste tijden zorgt dat zijn zin er in ook terug komt en dat de verbranding omhoog gaat en daardoor gaat hij ook meer energie krijgen, waardoor hij als hij buiten is uit zichzelf meer gaat bewegen.

Ik heb een pony die bijna uit elkaar plofte, maar sinds ik ben gaan wandelen is hij zelf actiever buiten geworden.
Nu wandel ik niet meer en toch houdt hij zichzelf in conditie doordat hij gewoon sneller en meer beweegt en blijft acceptabel wat dik zijn betreft.


ik wil zeker meer gaan wandelen. ik heb net nog met hem gewandeld. we hebben koeien en hij vind het super leuk om door de koeienstallen te lopen, maar ik moet dan wel opletteen dat hij geen maïs gaat eten.


Maar dan wandel je dus 'meters', een paard valt af als hij kilometers maakt. Dus naar buiten en wandelen maar! Of naast de fiets!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 13:18 



 
Profiel   

Je moet ergens beginnen, Ninx, je kunt niet met een veel te dikke onfitte pony meteen kilometers maken of hem naast de fiets laten draven, dat is vragen om problemen. Ze kunnen verzuurde spieren krijgen, ze kunnen pijnlijke gewrichten krijgen en ze kunnen ook nog in het ergste geval gewoon ineenstorten met een hartaanval als je ze overvraagt....

Ze geeft toch al aan dat ze meer wil gaan wandelen, dit was alvast een begin.

Ik zou de eerste weken zeker nog niet gaan fietsen, er moet eerst conditie en werklust opgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 20:38 



 
Profiel   

Idd langzaam ombouwen met wandelen.. eerst conditie opbouwen en vanuit daar kmeters maken.
Slowfeeder wat werd genoemd is ook echt wel een goeie.. succes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 00:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen