Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk zadel voor holle rug?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

De titel zegt het al.
Iemand ervaring met zadels voor dit soort ruggen?

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 11:08 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 11:14 



 
Profiel   

Off topic: Ik zou eerst aan de hand/longe de rugspieren trainen voor ik erop zou zitten.

On topic: mijn merrie heeft ook een best holle rug gehad. Daar paste een torrowgood dressuur zadel goed op. Wel een zadelpasser laten komen om het zadel goed op maat te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 11:41 



 

Zou eerst maar eens beginnen met rug en buikspieren trainen. Op de foto vind ik het ook wel heel extreem eerlijk gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 11:43 



 
Profiel   

Voor een holle rug zijn zadels met keilkussens ideaal.

Echter ben ik het met mijn voorgangers eens dat je beter eerst onbelast de rug en buikspieren kunt gaan trainen.

Is dit een ouder paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 11:44 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook een holle rug. Heb op hem een Flexible saddle (die nu te koop staat) en een heather moffett liggen die heel goed passen. Maar ga wel daarnaast mee met advies van mensen hierboven. Je paardje lijkt ook nog wat schraal in bespiering, dit kan je makkelijkst trainen eerst vanaf de grond en later er pas op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 11:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Voor een holle rug zijn zadels met keilkussens ideaal.

Echter ben ik het met mijn voorgangers eens dat je beter eerst onbelast de rug en buikspieren kunt gaan trainen.

Is dit een ouder paard?


Hij is 14. En het is zijn bouw. Dus zal niet beter worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 15:48 



 
Profiel   

Omdat hij zo‘n korte schoft en korte ribbenboog. heeft is hij vanuit het zadel gezien eigenlijk helemaal niet vreselijk hol.
Je grootste uitdaging zit hier in het vrij houden van de schoft en een kort genoeg zadel. Met de schoft kom je al snel op redelijk hoge kussens uit. Als je dan iemand hebt die ter plekke de kussens voor je afvult dan zou het best nog mee kunnen vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 18:33 



 
Profiel   

Je kunt dit wel degelijk een stuk beter maken door training, zie: [BEH] Weke rug

Verder idd een zadel met hoge kussens, onmogelijk is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 19:16 



 
Profiel   

Ik zou zelf naar Ghost kijken denk ik, wel met een zadelpasser omdat het toch een aparte rug is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 19:22 



 
Profiel   

Je zou een Wow met curved boom kunnen proberen.
Maar ik zou eerst hard gaan werken aan aanspannen van de buikspieren en sterker maken van de rugspieren zodat de rug wat meer op komt.
Een goed spiersupplement kan hier naast het juiste werk ook bij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:46 



 
Profiel   

Deze rug is nog wel te trainen, heel veel grondwerk, balkjes lopen en oefeningen om die bovenlijf aan te spannen.

Ik zou het zelf nog niet aandurven er een zadel op te leggen zonder trainen vooraf want met nog meer gewicht er boven op wordt het ook moeilijker om die bovenlijf op te bollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 22:01 



 
Profiel   

different1 schreef
Je kunt dit wel degelijk een stuk beter maken door training, zie: [BEH] Weke rug

Verder idd een zadel met hoge kussens, onmogelijk is het niet.


Zie inderdaad dit topic en vraag eventueel de ts om tips! Zij heeft het echt al snel waanzinnig goed voor elkaar gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 22:07 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik geen zadel kopen en/of laten maken voor een paard met zo'n rug.
Denk dat het voor nu vooral belangrijk is om eerst de bespiering goed op orde te krijgen zodat je een
beter beeld krijgt van waar je mee kan werken.

En dan inderdaad kijken met hoge kussens en een zadelmaker die ervaring heeft met zulke ruggen wat
haalbaar/mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 23:05 



 
Profiel   

Simbaa schreef
different1 schreef
Je kunt dit wel degelijk een stuk beter maken door training, zie: [BEH] Weke rug

Verder idd een zadel met hoge kussens, onmogelijk is het niet.


Zie inderdaad dit topic en vraag eventueel de ts om tips! Zij heeft het echt al snel waanzinnig goed voor elkaar gekregen.


Dank je voor de tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 01:02 



 
Profiel   

Hippotha schreef
Elisa2 schreef
Voor een holle rug zijn zadels met keilkussens ideaal.

Echter ben ik het met mijn voorgangers eens dat je beter eerst onbelast de rug en buikspieren kunt gaan trainen.

Is dit een ouder paard?


Hij is 14. En het is zijn bouw. Dus zal niet beter worden.


Dat dacht ik ook van mijn merrie (die is 13 en flink overbouwt), maar ket de juiste oefeningen zal ook dit paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 07:05 



 
Profiel   

Hippotha schreef
Elisa2 schreef
Voor een holle rug zijn zadels met keilkussens ideaal.

Echter ben ik het met mijn voorgangers eens dat je beter eerst onbelast de rug en buikspieren kunt gaan trainen.

Is dit een ouder paard?


Hij is 14. En het is zijn bouw. Dus zal niet beter worden.


Dat dacht ik ook van mijn merrie (die is 13 en flink overbouwt), maar met de juiste oefeningen zal ook dit paard een minder holle rug kunnen krijgen en daardoor beter belastbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 07:06 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Omdat hij zo‘n korte schoft en korte ribbenboog. heeft is hij vanuit het zadel gezien eigenlijk helemaal niet vreselijk hol.
.


Hoe bedoel je dat Sizzle?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:11 



 
Profiel   

[ img ]

Ik ben via diverse tips op dit zadel uitgekomen. Edix Tiamo 15,5 inch.
Boomloos, kort. En dekje dat in het midden extra inlages heeft gekregen.

En het is heel onwerkelijk, maar hij loopt zoveel beter. Dat een zadel zoveel kan uitmaken. Hij liep zelfs linksvoor onregelmatig, wilde niet echt lopen. Galopperen was een en al verzet. Dus enkel aan de hand gestaptde laatste tijd.
Nu dacht ik met dit zadel kort, rustig testritje in het bos te maken, loopt hij toch ineens stukken beter. Hij wilde blijven lopen en sprong zelfs aan in galop en had me daar een tempo
Ik ben snel weer gaan stappen. Veel over boomstammetjes in het bos. Lange teugel.
Wat mij ook opviel was dat hij eerst altijd naar rechts of links keek en nu zijn hoofd gewoon recht hield.
Ik weet nu heel zeker dat ik een heel slecht passend zadel had en erg blij ben dat ik een goed zadel gevonden heb.
Dankzij Sylvia van Edix saddles, die mij zo goed op maat geholpen heeft en zoveel tijd in ons heeft gestoken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:13 



 
Profiel   

Ik rijd ook boomloos heerlijk! Veel plezier er van

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 10:24 



 
Profiel   

[ img ]

Zo ziet hij er nu, na 1,5 jaar uit. Stukken beter toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 23:35 



 
Profiel   

[ img ]

Zo ziet hij er nu, na 1,5 jaar uit. Stukken beter toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 23:35 



 
Profiel   

Wat een verschil! Je bent goed bezig geweest. Ziet er heel goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 05:37 



 
Profiel   

Dank je. Veel in het bos gereden over boomstammen gestapt en een goede drukverdelende vulling in het midden van zijn pad, zodat het overal gelijke druk heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 06:58 



 
Profiel   

Jeetje wat een verschil! Gaaf hoor, TS, knap dat je hem zo voor elkaar hebt gekregen. En leuk dat je een update plaatst. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 07:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen