Voederbiet invloed op grootte veulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 12:18

Hallo iedereen, misschien wel een rare vraag. Heeft het voederen van voederbiet aan drachtige merrie invloed op de groei van het veulen?

Ik fok nu voor 3 de jaar op een rij met de merrie. Ze gaf ieder jaar steeds grote veulens die flink aan de maat zijn maar wel in goede verhoudingen. Elke winter kreeg de merrie naast merriebrok ook voederbiet en onbeperkt hooi. Nu was ik wat aan het lezen over voederbiet en drachtige merries maar ik kon er niet veel info over vinden alleen dat het suiker, vezels en beetje eiwit bevat. Dan dacht ik aan mijn zwangerschap jaren geleden. Ik mocht ook niet veel suiker innemen omdat we ook altijd grote baby’s gaven (mijn man is nogal groot. 192 cm). Advies van de gynaecoloog was om de hoeveelheid suiker te beperken en richten op gezonde suikers.

Dus mijn vraag is of voederbiet wel gezond is voor drachtige merrie. Als ik zou stoppen met voederbiet te geven zou ze dan kleinere veulen geven? De gekozen hengst was leandro vg en die is zelf klein van gestalte.

Groetjes en hopend op goede antwoorden

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:31

bij ons op stal krijgen de drachtige merries gewoon dus denk van niet? /3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37234
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:40

Haal je geen voederbiet en suikerbiet door elkaar? Voederbieten zijn vooral vezels, vitamines en mineralen, vocht en wat eiwit. Hoeveelheid suiker is minimaal. Suikerbieten staan stijf van de suiker.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:44

Idd, de hoeveelheid suiker in voederbieten is echt niet hoog. Er zit weinig in, is vooral buikvulling.
Hier ook altijd voederbietenen merries die vaak kleine veulens geven en merries die vaak grote veulens geven. Zou niet weten waarom een biet invloed zou hebben en dan bv rijk of arm hooi niet.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 14:15

Bedankt voor jullie antwoord. Het betreft de voederbieten dat vooral aan koeien worden gegeven.
Ik was me gewoon aan het afvragen en wilde jullie input weten.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:22

Ik geef al jaren aan al mijn merries of ze nu drachtig zijn of niet rode voederbieten. Bij de geboorte veulens van normale grootte gekregen. Merkte niet specifiek een verschil in grootte bij de pasgeboren veulens.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 09:01

Bedankt iedereen voor jullie input. Dus ik mag gerust voederbiet blijven geven de drachtig merrie

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:21

Hier is dat gewoon nooit mis gegaan, iedereen eet hier een voederbiet in de winter drachtig of niet!

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 09:43

Bedankt! Ik heb hier een grote kar voederbiet (zelf gekweekt op veld). 10 karren voor de koeien en 1 kar voor de paarden. Ze zijn wel groot dit jaar vind ik

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Voederbiet invloed op grootte veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:47

Suiker kan invloed hebben op hoe dík (zwaar) een baby is, niet op hoe groot (lang) een baby is. Dat laatste is genetisch/hormonaal bepaald.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:10

Dakario schreef:
Bedankt! Ik heb hier een grote kar voederbiet (zelf gekweekt op veld). 10 karren voor de koeien en 1 kar voor de paarden. Ze zijn wel groot dit jaar vind ik


bij ons ook ,gewoon een halve geven! ;)

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 17:59

Chubby schreef:
Suiker kan invloed hebben op hoe dík (zwaar) een baby is, niet op hoe groot (lang) een baby is. Dat laatste is genetisch/hormonaal bepaald.

Dit is eigenlijk het antwoord dat ik juist zocht!