Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als volwassene een instrument leren

 
Profiel   

Als kind heb ik een paar jaar muziekschool gevolgd. Notenleer, daarna keyboard erbij, maar dat was niet zo mijn ding: liedjes van voor mijn tijd die me niet aanspraken, het instrument dat niet 100% mijn keuze was, een leraar die me niet helemaal mag... Alles opgeteld gaf het me weinig motivatie.

Maar ik had altijd de droom om viool te leren spelen, een vriendinnetje kon dat en ik vond het zo mooi.

Tot ik de cello leerde kennen. Ik vind het zo'n prachtig instrument met prachtige klanken, ben er helemaal door gefascineerd.
Mijn voornemen is dan ook om eens te gaan kijken op de muziekacademie en allicht in september te starten met cello.

Maar ik heb angst, oh jee, zo veel angst. Oog-handcoördinatie, f-sleutel, doorzettingsvermogen? Ik zal allicht nooit het niveau bereiken dat een kind bereikt als het start op 7 jaar en jaren oefent. Maar ga ik überhaupt "een" niveau bereiken? :+ Het lijkt me enorm moeilijk, en anderzijds wil ik het geprobeerd hebben, want ik weet van mezelf dat ik de neiging heb om dingen in m'n hoofd onhaalbaar te maken zodat ik er niet aan begin. Cello spelen zit al jaren zo in m'n hoofd als een onhaalbare kaart...

Zijn er nog bokkers die ervaring hebben met op latere leeftijd aan een instrument te beginnen? Misschien nog bokkers die met cello begonnen zijn na hun 30ste? Ik word zelf komend jaar 32...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:24 



 
Profiel   

Gewoon doen! Neem een paar lessen en kijk of je het leuk vindt. Natuurlijk kan je dit nog leren. Fagot is misschien iets makkelijker (staat echt bekend als het layete-leeftijd-instrument), maar natuurlijk kun je cello leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:27 



 
Profiel   

Blaasinstrumenten vind ik heel mooi om te horen, maar trekken me niet om er zelf mee te beginnen.

Viool heb ik achter me gelaten omdat ik fysiek met wat problemen kamp ook, heb ook snel bicepsontstekingen en ik ga het lot niet tarten daarmee. De cello heeft mijn hart wel veroverd ook :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:32 



 
Profiel   

Mijn moeder is 2 jaar geleden mee beginnen zingen in de muziekschool met mij, ze is 50. Wij hebben net samen kerstconcert gehad. We zitten in andere groepen, maar het is hartstikke leuk om samen naar de repetities voor de gemeenschappelijke concerten te gaan. Er zijn vaak groepen voor volwassenen voorzien (qua notenleer enzo, maar ook orkest geloof ik) in muziekscholen, dan voel je je niet zo alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:34 



 
Profiel   

Ik ben op mijn 28ste begonnen met viool! Door financiele redenen gestopt maar het ging best goed :) ik had priveles, dat was sowieso fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:35 



 
Profiel   

Mijn moeder heeft het hier ook aangewakkerd, ben er over beginnen nadenken na haar concert van Händel vorige week, Messiah, was prachtig. Ze zingt en een koorlid gaf de opmerking dat ik ook een mooie stem heb en ook zou moeten komen meezingen. Maar heb geen koorervaring, dus wou dan met zang starten. En dan ben ik beginnen nadenken over mijn oude droom. En dan denk ik dat ik beter kan focussen op cello.

Zang kan ik dan als keuzevak nemen. Want met mijn mama op het podium is weer zo'n andere droom die leeft :-)

Wauw, Lagonda! Hoe vond je dat zelf om te leren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:37 



 
Profiel   

Dit is typisch zoiets waarvan je spijt kunt krijgen, omdat je het níet hebt gedaan en niet omdat je het wél hebt gedaan :).
Het scheelt sowieso al dat je toch een beetje een basis hebt.
En wat is het ergste dat er kan gebeuren wanneer je het probeert en het blijkt toch niet te lukken?
Dat je geen cello kunt spelen? Maar ja, dat kun je nu ook al niet... ;)
Ik zou het gewoon proberen.
Een cello is toch wel een instrument waarop je vrij snel een leuk deuntje kunt spelen.
Of je het instrument echt goed gaat bespelen heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met gevoel/talent.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je er gewoon hartstikke veel plezier aan kunt beleven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:46 



 
Profiel   

Snaarinstrumenten zijn moeilijk om op latere leeftijd aan te leren.
Maar is maar net hoe hoog je de lat legt natuurlijk ;)

Maar muziek maken gaat om het plezier wat je erin hebt vind ik :) als jij altijd de droom gehad hebt om cello te spelen en nu de mogelijkheid ervoor hebt zou ik het gewoon doen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:48 



 
Profiel   

Mijn vader speelde 3,5 jaar als kleine jongen en is weer begonnen toen ik 6 was, we gingen samen op les. En toen mijn zusje 5 was startte mijn moeder ook samen met haar met viool.
Hartstikke leuk, doen! Ga voor je eigen plezier, vergelijk jezelf niet met anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 13:57 



 
Profiel   

Doen. Op je 80ste is het misschien niet meer mogelijk door artritis. Doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 14:04 



 
Profiel   

Tieneke schreef
Wauw, Lagonda! Hoe vond je dat zelf om te leren?


Voor mij scheelt het dat ik al sinds mijn 8ste piano speelde, noten kon ik al lezen. Viool is heel anders natuurlijk, maar leren ging vrij vlot. Ik vond het erg leuk en erg blij dat ik er mee was begonnen! Nu een betere baan dus snel weer gaan oppakken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 14:13 



 
Profiel   

Pieuw, ja dat noten lezen is wel even een dingetje …..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 14:16 



 
Profiel   

Mijn vriend is op 24 jarige leeftijd begonnen met cello. Had nooit een muziek instrument gespeeld en kon geen noten lezen. Hij had 1 keer in de twee weken een half uur privé les en oefende een paar keer per week.

Ik moet zeggen dat je snel vooruitgang zag en het leren makkelijker ging dan bij een klein kind.

Je hoeft je ook echt niet opgelaten te voelen er waren meerdere mensen die op latere leeftijd begonnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 14:42 



 
Profiel   

Gaaf! Gewoon doen!

Da's makkelijk zeggen vanaf mijn kant. Ik wil graag zangles en drumles, maar dat stel ik al maanden uit, want doodeng. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 15:06 



 
Profiel   

Je kunt nog ruim 50 jaar oefenen (uitgaande van de gemiddelde leeftijd die mensen bereiken). :+
Dus, waarom niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 15:15 



 
Profiel   

Je bent zeker nog niet te oud om een instrument te leren spelen. Bovendien kan je als cellist vrij snel samen spelen, ook als je nog niet heel erg gevorderd bent.

Waar je wel rekening mee moet houden is voldoende tijd en mogelijkheden om thuis te oefenen. Hierbij is het beter om bijvoorbeeld 4 of 5x per week 30 minuten te studeren dan 1x per week 2 uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-19 16:03 



 
Profiel   

Dankjewel voor de bemoedigende reacties!!

Even er wat uitpikken:

Akires1, wat jij schreef is echt blijven plakken. Bedankt voor de heldere blik en het motiveren! Ik durf wel een beetje zeggen dat ik toch wel wat talent van mijn moeder heb geërfd, het zit wel in de familie. Heb een goed muzikaal gehoor en denk dat ik dat wel ga kunnen gebruiken. Ik hoop alleen dat mijn perfectionisme het plezier niet gaat wegduwen, daar zal ik voor moeten waken.

vanLotje, haha, helemaal waar! Ik heb wel wat medische dingetjes en soms krijg ik pijn in mijn handen, maar ik denk dat training alleen maar goed is voor de artritis toeslaat :D

Maris, het noten lezen gaat wel vrij vlot. Heb een leuke app gevonden waar ik dagelijks even op oefen, G- en F-sleutel. Ben de noten nu ook onder de cbdefgab ipv als doremi etc aan het oefenen, zodat ik beide benamingen ken. Ik wil als ik eenmaal begin echt niet meer moeten nadenken over die noten, dat probleem had ik vroeger wel.

Amber_anne, dat geeft hoop :D Ik ben er idd achter gekomen dat er meer en meer op latere leeftijd met cello beginnen. Het instrument is misschien onder de jeugd ook iets minder populair?

Shae, als jij nu es gelijk met mij begint? :D

Daffieduck83, idd, heb ik ook gelezen en gehoord. Nu, ik werk net geen 30 per week en heb (nog) geen kinderen, dus tijd zou moeten lukken.

Ben met manlief al overeen gekomen dat als ik het echt leuk vind, er een elektrische cello (allicht Yamaha SVC 210 silent cello) in huis komt, zodat ik met hoofdtelefoon op kan oefenen :D
Komende donderdag met mijn mama mee naar de muziekacademie, om eens te horen hoe en wat, welk programma ik zou kunnen volgen etc. En dan weet ik meteen hoe een les zang eraan toe zal gaan, dat neem ik er allicht bij.

Sorry voor de laaaaange reactie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 22:21 



 
Profiel   

Ik zeg ook gewoon doen, 'we' zijn 31, nog alle tijd.

Ik begin volgende week ook met lessen, doedelzak, nu al zin in :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 22:32 



 
Profiel   

Ailill schreef
Ik zeg ook gewoon doen, 'we' zijn 31, nog alle tijd.

Ik begin volgende week ook met lessen, doedelzak, nu al zin in :D


Ge-wel-dig!!! Hoe ben je tot dat besluit gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 22:34 



 
Profiel   

Altijd al een fascinatie voor het instument gehad, voelt een beetje als 'thuis'. Vroeger wel jaren viool les gehad en later sax, maar dat was het beide niet. Hier in Ierland is het natuurlijk een stuk meer bekend dan in Nederland, dus eind vorig jaar besloten op zoek te gaan naar iemand die les geeft.

Alleen die bijpassende outfit, dat gaat nog wel een dingetje worden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 22:44 



 
Profiel   

Ailill schreef
Altijd al een fascinatie voor het instument gehad, voelt een beetje als 'thuis'. Vroeger wel jaren viool les gehad en later sax, maar dat was het beide niet. Hier in Ierland is het natuurlijk een stuk meer bekend dan in Nederland, dus eind vorig jaar besloten op zoek te gaan naar iemand die les geeft.

Alleen die bijpassende outfit, dat gaat nog wel een dingetje worden :')


Maakt het wel helemaal af he :D
Wauw, je hebt alleszins wel een heel stevige basis. Ook al zijn het heel andere instrumenten, je neemt al die ervaring toch wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 22:46 



 
Profiel   

Ik ben aan het sparen om te beginnen met harp spelen.
Totaal niet muzikaal.
Ik kan geen maat houden, geen noten lezen, niks!
En toch lijkt het me super om ermee aan de slag te gaan. Ik hoop dat jij het ook gaat doen. Zet hem op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 23:15 



 
Profiel   

Dat is mijn droom ook al vanaf mijn 16e of 17e. Ik ben nu 32. Maar heb helaas financieel niet de ruimte om de stap te wagen. Als jij die wel hebt; doen! Volgens mij kun je daar gewoon geen spijt van krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 23:20 



 
Profiel   

Ik ben ook na mijn 20ste (opnieuw) begonnen met viool. Heel lastig, maar ik heb er meer spijt van dat ik het niet veel eerder weer heb opgepakt, dan dat ik weer ben begonnen, ook al moest ik weer echt bij 0 beginnen. (ik had les van 4-8 jaar)

Ailill, in het orkest waar ik mee speel hebben we geen doedelzak, maar wel een trompettist die volledig in Schotse klederdracht loopt; kilt, vestje, laarzen, echt alles :P en niet maar 1 outfit hoor, hij heeft er echt meerdere!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 23:20 



 
Profiel   

XxLMMxX schreef
Ik ben aan het sparen om te beginnen met harp spelen.
Totaal niet muzikaal.
Ik kan geen maat houden, geen noten lezen, niks!
En toch lijkt het me super om ermee aan de slag te gaan. Ik hoop dat jij het ook gaat doen. Zet hem op!


Maar dat kan je allemaal leren *\o/*
Hoe jong ben je en wanneer zou je willen beginnen?

Kesje, ja helaas is het niet echt zoals fietsen he, dat je het niet verleert :’)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 23:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen