Dekhengstje met verdunning of overo voor NSPS merrie gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Dekhengstje met verdunning of overo voor NSPS merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 13:18

Hallo iedereen!

Aankomend voorjaar willen wij onze 4,5 jarige meelsnuitbruine NSPS merrie van 89 cm laten dekken door een goedgekeurd hengstje.

Vader: Orky v.d. Bekelaar (v. Faith van Valkenblik)
Moeder: Daisy v.d. Veenhofsweg (v. Mitchel v.d. Rising sun stable)

Onze voorkeuren:
- Een hengstje met verdunning; Cremello, Perlino (mag een bonte variant zijn)
of een homozygoot bont hengstje met veel wit/overo.
- Mooie rechte beentjes en goed gebit
- Goed karakter
- Ruime gangen
- Sjieke bouw en geen ouderwets type NSPS, liever NMPRS.
- Natuurlijke dekking

Verbeterpunten van onze merrie:
Ze kan wel een klein beetje verfijning gebruiken en misschien een hengstje met iets langere halslijn, verder geen verbeterpunten. Ze is een goed voorbeeld van een goedgebouwde NSPS pony met mooie rechte beentjes, mooie zwevende gangen en een super net gebit en een werkwillend en open karakter.

Doel van het veulen: Keuringen, aangespannen, weidemaatje en kinderpony.

Omdat wij liever geen uren willen reizen met onze kleine dame heeft provincie Groningen, Friesland of Drenthe onze voorkeur. Dit maakt het wel iets lastiger met de hengstenkeuze, maar er moet vast en zeker wel een hengstenhouder in een van deze provincies te vinden zijn die een hengstje met onze voorkeuren ter dekking heeft. Voor een heel aansprekend hengstje willen wij best ietsje verder rijden (of eventueel breng-haal service?), maar Limburg valt bijvoorbeeld wel helemaal af.

Wie o wie heeft of kent het perfecte dekhengstje voor onze merrie?

De dame in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:04

Ik zou er een hengstje opzetten die een stuk meer opwaarts gebouwd is .
Ik vind haar wel neerwaarts gebouwd tenzij het oude fotos zijn en ze hier nog overbouwd is door groeien .

Verder geen advies kwa hengstenkeuze helaas ...

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:05

Absolem schreef:
Ik zou er een hengstje opzetten die een stuk meer opwaarts gebouwd is .
Ik vind haar wel neerwaarts gebouwd tenzij het oude fotos zijn en ze hier nog overbouwd is door groeien .

Klopt, ze is op de foto's 2 / 2,5 jaar :j
Maar een opwaarts gebouwd hengstje is misschien wel een goede aanvulling :j

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:41

Ik heb wel een super goede dekhengst, echter is hij niet bont en heeft hij ook geen crème gen.
Toch wil ik hem onder je aandacht brengen....
Kid is een Amerikaans miniatuur paardje, 86 cm en superster. Zelfs kampioen minimaat nieuwe jaargang.
Kid is een van de betere bewegers in de minimaat. Hij heeft een super karakter en geeft zijn karakter, beweging en looks door aan zijn nakomelingen. Met kid wordt natuurlijk gedekt, aan de hand als ook los. Bij dracht krijg je een dekbon van het nmprs.
Kid staat tussen hoogeveen en dedemsvaart. (Drenthe)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:48

mijn knappe Yuma staat ook beperkt ter dekking , Hij is voor het leven goedgekeurd bij het NMPRS met een kampioenstitel, ook heeft hij volledig AMHA papier, hij is 87 cm. hoog, gemeten op de schoft. Yuma heeft een heerlijk karakter, lief en braaf, maar als hij op show of keuring is laat hij zich super zien. Zijn kleur is bruin tovero. Hij heeft al enkele veulens met blauwe ogen gegeven en ook veel bonte veulens , ook uit effen moeders. Yuma is 10 jaar oud, en echt nog nooit ziek geweest, hij is supergezond :)
voor meer info mag je me een pb sturen ( Yuma staat in Dedemsvaart)

Afbeelding

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:00

stal_HD schreef:
Ik heb wel een super goede dekhengst, echter is hij niet bont en heeft hij ook geen crème gen.
Toch wil ik hem onder je aandacht brengen....
Kid is een Amerikaans miniatuur paardje, 86 cm en superster. Zelfs kampioen minimaat nieuwe jaargang.
Kid is een van de betere bewegers in de minimaat. Hij heeft een super karakter en geeft zijn karakter, beweging en looks door aan zijn nakomelingen. Met kid wordt natuurlijk gedekt, aan de hand als ook los. Bij dracht krijg je een dekbon van het nmprs.
Kid staat tussen hoogeveen en dedemsvaart. (Drenthe)

Hij is echt heel leuk, maar jammer genoeg zijn wel wel echt op zoek naar een homozygoot bont dekhengstje of een hengstje met verdunning.


jolandje schreef:
mijn knappe Yuma staat ook beperkt ter dekking , Hij is voor het leven goedgekeurd bij het NMPRS met een kampioenstitel, ook heeft hij volledig AMHA papier, hij is 87 cm. hoog, gemeten op de schoft. Yuma heeft een heerlijk karakter, lief en braaf, maar als hij op show of keuring is laat hij zich super zien. Zijn kleur is bruin tovero. Hij heeft al enkele veulens met blauwe ogen gegeven en ook veel bonte veulens , ook uit effen moeders. Yuma is 10 jaar oud, en echt nog nooit ziek geweest, hij is supergezond :)
voor meer info mag je me een pb sturen ( Yuma staat in Dedemsvaart)

[ [url=m/mvFn1d.jpg]Afbeelding[/url] ]


Yuma is een van de hengsten die bij ons op het lijstje stond :j echter omdat hij niet homozygoot bont is (toch?) hebben wij hem eraf gehaald. Wij willen eigenlijk maar 1x een veulen uit onze merrie fokken en daar het liefst zoveel mogelijk wensen in uit laten komen. :j

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:10

Yuma is idd niet homozygoot voor bont , kans is dus 50% :)

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:21

Mijn hengstje is een buckskin AMHA, maar die zal wel te ver staan voor jullie in hartje België. :+ http://www.stallaureas.com, bij stallions, zijn naam is Arabian Spirit of Pegagus.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:28

Laureas schreef:
Mijn hengstje is een buckskin AMHA, maar die zal wel te ver staan voor jullie in hartje België. :+ http://www.stallaureas.com, bij stallions, zijn naam is Arabian Spirit of Pegagus.

Prachtig kereltje! Maar inderdaad veel te ver weg haha! Heeft hij geen leuke nakomeling met verdunning in de kop van Holland? :')

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:53

Djoena schreef:
Laureas schreef:
Mijn hengstje is een buckskin AMHA, maar die zal wel te ver staan voor jullie in hartje België. :+ http://www.stallaureas.com, bij stallions, zijn naam is Arabian Spirit of Pegagus.

Prachtig kereltje! Maar inderdaad veel te ver weg haha! Heeft hij geen leuke nakomeling met verdunning in de kop van Holland? :')


Ja, eigenlijk wel.. het is zelfs een bonte perlino, nu je het zegt. (dus altijd een veulen met verdunning) Ik zal je vanavond de gegevens van de eigenaar doorgeven. ;)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:52

Laureas schreef:
Ja, eigenlijk wel.. het is zelfs een bonte perlino, nu je het zegt. (dus altijd een veulen met verdunning) Ik zal je vanavond de gegevens van de eigenaar doorgeven. ;)

Super! Heel erg bedankt :D

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dekhengstje met verdunning of overo voor NSPS merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:26

Ik heb wel een cremello met splash die naar de HK komt maar die gaat te koop komen. ;)
Dus als je nu een koper in de buurt zoekt haha.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 20:05

Meavey schreef:
Ik heb wel een cremello met splash die naar de HK komt maar die gaat te koop komen. ;)
Dus als je nu een koper in de buurt zoekt haha.

<<) O:)

Ik zal eens rondvragen :D

Happinez

Berichten: 8379
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:18

Waarom gaat je voorkeur uit naar een nmprs hengst als ik vragen mag ?

Je doel is o.a keuringen te lopen, maar bij het Nsps kan je dan niet terecht met je veulen en bij het Nmprs kom je waarschijnlijk niet meer mee in de keuringen met een nsps moederdier.

In deze omgeving zijn niet zo heel veel goede ggk nmprs hengsten mét de kleuren die jij wenst.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:43

Eragon van Bob van Loon voldoet volgens mij wel aan je eisen :) geweldige hengst <3

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 01:19

Happinez schreef:
Waarom gaat je voorkeur uit naar een nmprs hengst als ik vragen mag ?

Je doel is o.a keuringen te lopen, maar bij het Nsps kan je dan niet terecht met je veulen en bij het Nmprs kom je waarschijnlijk niet meer mee in de keuringen met een nsps moederdier.

In deze omgeving zijn niet zo heel veel goede ggk nmprs hengsten mét de kleuren die jij wenst.

Ik had vernomen dat als ik moeder bij het nmprs neerzet, het wel mogelijk is :j

Ik wil haar vooral verijdelen :j hoger op de benen, slanker, minder vlakke gangen, al zijn deze bij de merrie al aardig goed.

jolandje schreef:
Eragon van Bob van Loon voldoet volgens mij wel aan je eisen :) geweldige hengst <3

Ik ga hem gelijk even opzoeken, thanks! :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110708
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 01:36

Djoena schreef:
Ik wil haar vooral verijdelen :j hoger op de benen, slanker, minder vlakke gangen, al zijn deze bij de merrie al aardig goed.


Verijdelen? Geef dat dier een spiegel :D

Maar kun je voor veredeling dan niet beter bij het AMHA zijn ipv het NMPRS?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 09:32

Cayenne schreef:
Djoena schreef:
Ik wil haar vooral verijdelen :j hoger op de benen, slanker, minder vlakke gangen, al zijn deze bij de merrie al aardig goed.


Verijdelen? Geef dat dier een spiegel :D

Maar kun je voor veredeling dan niet beter bij het AMHA zijn ipv het NMPRS?

:') :D

AMHA zou ook kunnen :j

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:14

Aangezien er veel AMHA minipaardjes ook gewoon NMPRS ingeschreven en goedgekeurd worden in het NMPRS stamboek, moet je niet echt kijken naar AMHA alleen. ;)

Best is dan een AMHA minipaard die NMPRS goedgekeurd is, in elk geval. :)

Happinez

Berichten: 8379
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:24

Klopt papiertechnische kan je d'r overschrijven maar of dat een meerwaarde heeft vraag ik mij af.
Je wil een nmprs-er fokken, maar gezien de ontwikkelingen daar binnen vraag ik me af of je met een vol nsps moederdier nog wel mee komt. Het hele basistype is er uit sinds 2017 dus zowel moederdier als veulen worden gelijk in een luxe rubriek geplaatst.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Dekhengstje met verdunning of overo voor NSPS merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 18:54

Ik heb inmiddels ontzettend veel dekhengstjes via pb ontvangen en wij gaan nu verder informeren en bekijken welke het beste bij haar past :j mochten wij een keuze gemaakt hebben zal ik hier de update plaatsen :D

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:25

Succes bij het afwegen. Een lastige maar ook leuke bezigheid.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:32

ben benieuwd naar je keuze :)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:54

Even een update :D

Wij hebben toch een totaal andere keuze gemaakt dan wat we zochten :=

We hebben namelijk zelf een palomino bont NSPS hengstje aangeschaft van nu 9 maanden oud. Uiteraard een leuk papiertje erbij en zodra hij oud genoeg is gaan wij met hem langs de keuring.

Dit scheelt ons weer een inschrijving bij het NMPRS voor Arwen en dan kunnen de veulens gewoon ingeschreven worden bij het NSPS :j

Nu met zijn lange wintervacht kun je zijn bonte patroon niet zien, maar straks als het zomer is komt dat natuurlijk wel weer gewoon terug :D

Meet Nars :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als veulen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33808
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dekhengstje met verdunning of overo voor NSPS merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:57

Och wat een dotje! <3