Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Theorieles paarden geven aan gevorderden+beginners, ideeën?

 
Profiel   

Hooihooi!

Voor school ga ik een clinic paardrijden geven, samen met mijn gymdocente. We zijn samen de initiatiefnemers en deze clinic is nog nooit gegeven op mijn school. We zijn in gesprek geweest met de manege etc. en alles is geregeld! Ik vind het super tof, en ben er super enthousiast over.

Ik geef zelf de paardrijlessen en voordat ze op het paard stappen geef ik een theorieles. Dit is in een klaslokaal op de manege zelf met beamer etc. De theorieles duurt ongeveer 3 kwartier/uur. De groep zal rond de 22 man zijn en de niveaus zijn van 'nog nooit op een paard gezeten' tot vergevorderd. Het is dus erg ingewikkeld om het voor allemaal even interessant en leuk te houden.

Hoe ik het tot nu toe had bedacht;
Ik begin met de basis dingen, zoals verschillende soorten borstels etc. Dat is voor de vergevorderde misschien minder leuk, maar ik wil ook rekening houden met de beginners. Daarna dacht ik aan iets zoals de juiste houding (daar heeft een vergevorderde soms ook nog wat aan) en een paar leuke weetjes.
Zelf heb ik vaak met probleempaarden gewerkt, dus misschien kan ik dat stappenplan uitleggen met wat eigen filmpjes + dingen zoals hoe snel een paard je lichaamstaal oppikt etc. Of dingen over grondwerk. Dit lijkt me interessant voor zowel beginners als vergevorderde

Hebben jullie ideeën of aanpassingen? Brand los!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:43 



 
Profiel   

Stukje welzijn van het paard? Voeding, beweging, verzorging enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:45 



 
Profiel   

Wat is het doel van de les, wat wil je hen leren? Want als het puur ter voorbereiding is voor het rijden (wat mij het meest logisch lijkt) zou ik dingen als grondwerken en probleempaarden achterwege laten.

Misschien het stukje probleempaarden sowieso achterwege laten. Ik kan me goed voorstellen dat als je nog nooit op een paard hebt gezeten, en je hoort verhalen over probleempaarden, dat dit best voor wat spanning kan zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:52 



 
Profiel   

Ik zou ook de probleempaarden achterwege laten.
Aangezien je met zoveel verschillende niveaus zit, zou ik ook iets ludieks laten zien, bvb



Houding en zit zijn zeker ook interesante dingen, misschien in combinatie met een stukje geschiedenis (waarom wordt welke houding waar gevraagd?) Ik weet niet in hoeverre er ook veel jongens tussen zitten, maar enkel droge theorie over paarden is denk ik voor niemand heel erg leuk.
Houding en zit kun je nog wel leuk houden, maar probeer het ook af te wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:56 



 
Profiel   

Balenciaga; Vandaag is de eerste dag dat ik ben begonnen met nadenken over de indeling van de theorieles. Het is nog allemaal concept, maar ik denk dat mijn doel wordt om les te geven over 'paarden' in het algemeen. Dit kan dus alles zijn.

Dat het spanning kan opleveren is inderdaad wel een goeie. Is het misschien een oplossing als ik het een beetje in het midden van de les vertel, en daarna over grondwerk praat? Hoe je dus een team kan zijn met je paard? Dat komt meteen een stuk 'zachter/liever' over. Over probleempaarden vertellen + oplossingen leek me tot nu toe het enigste dat interessant kan zijn voor vergevorderde én voor beginners namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:57 



 
Profiel   

Het is een heel erg moeilijke opzet, zo met allerlei niveaus door elkaar. Is dat met rijden ook zo? En zou je niet kunnen overwegen om de groep te splitsen?

Ook weet ik niet hoeveel ervaring je zelf hebt, maar je zou de vergevorderde ruiters uit de klas ook kunnen vragen als panel, waarbij je vragen stelt of een stelling bespreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:00 



 
Profiel   

@tink89; Met rijden wordt de groep opgesplitst in beginners, half-gevorderd en gevorderd. Zelf ben ik instructrice en geef ik alle niveau's les, dus over de praktijkles maak ik me geen zorgen. Ik heb alleen nooit theorieles gegeven (eens moet de eerste keer zijn! En het lijkt me super leuk om te doen). Met de theorieles kan de groep niet opgesplitst worden, want dan komen we niet uit qua tijd.

Stellingen bespreken met de vergevorderde ruiters vind ik een heel leuk idee! Dat ga ik zeker onthouden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:11 



 
Profiel   

Weidemaatje schreef
Balenciaga; Vandaag is de eerste dag dat ik ben begonnen met nadenken over de indeling van de theorieles. Het is nog allemaal concept, maar ik denk dat mijn doel wordt om les te geven over 'paarden' in het algemeen. Dit kan dus alles zijn.

Dat het spanning kan opleveren is inderdaad wel een goeie. Is het misschien een oplossing als ik het een beetje in het midden van de les vertel, en daarna over grondwerk praat? Hoe je dus een team kan zijn met je paard? Dat komt meteen een stuk 'zachter/liever' over. Over probleempaarden vertellen + oplossingen leek me tot nu toe het enigste dat interessant kan zijn voor vergevorderde én voor beginners namelijk.

Ik zou persoonlijk niet in de richting van de probleempaarden gaan denken of jouw persoonlijke ervaringen, maar gewoon een les maken met dingen waar je klasgenoten echt iets aan hebben in de praktijklessen. Dingen die echt belangrijk zijn om te weten. Ik denk dat je daar al makkelijk 3 kwartier mee vol kan maken. Ik denk dat als je te veel onderwerpen gaat gebruiken (dat idee krijg ik een beetje van je OP) het een nogal moeilijk te volgen verhaal wordt voor je klasgenoten, waardoor de aandacht ook weer lastiger vast te houden is.

Ik denk dat het interessant is om in het begin kort wat algemene informatie over paarden te geven. Belangrijk om goed duidelijk te maken dat het vluchtdieren zijn en dat je geen onverwachte bewegingen/harde geluiden moet maken, en dat je niet achter het paard moet staan. Kan me voorstellen dat dat met jongens in jouw leeftijdscategorie belangrijk is om echt goed te benadrukken ;) Hier kan je eventueel dat stukje over lichaamstaal ook in gebruiken.

Daarna een stukje over het poetsen. Welke borstel je waarvoor gebruikt en waarom het zo belangrijk is om je paard goed te poetsen voordat je gaat rijden. Daarna kan je het tuig behandelen (ik zou niet in detail treden over bijvoorbeeld alle soorten neusriemen, dat is niet interessant voor mensen die niets met paarden hebben), gewoon basic van "Dit is het hoofdstel, daaraan zit een bit met teugels.... Dit is het zadel... etc". Je legt uit wat de functies hiervan zijn.

Vervolgens kan je je wat meer op het rijden gaan focussen. Vertel over het belang van een goede cap en rijlaarzen. Laat zien hoe je correct op een paard op- en afstijgt. Vertel wat over de hulpen, en inderdaad de juiste houding. De gangen van het paard kan je behandelen. Daarna kan je wat over het afzadelen en eventueel naverzorgen vertellen.

Misschien is dit niet de meest interessante les voor mensen die al ervaring hebben, maar het lijkt me best belangrijk om bepaalde zaken goed te behandelen aangezien het wel voor iedereen veilig moet zijn. Zeker met zo'n grote groep!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:17 



 
Profiel   

Drie kwartier tot een uur is best kort als je meerdere onderwerpen wil aanstippen.

Om het voor iedereen interessant te houden zou je kunnen beginnen met een stukje historie. Hoe het engelse rijden zich heeft ontwikkeld uit de cavalerie. Dan iets laten zien over de klassieke rijscholen, zoals de Spaanse rijschool en Cadre Noir. Verschillen en overeenkomsten met het rijden zoals zij dat (gaan) doen. En dan van daaruit iets vertellen over de correcte houding en zit, en dit in samenhang met de anatomie van het paard.
En ik vind het al knap als je dat allemaal in 60 minuten kan proppen.
Je kan de theorie ook interessant houden voor de meer gevorderden om hun te vragen bij een filmpje wat ze zien.

Mochten er meerdere lessen volgen, dan kan je andere dingen belichten.
- Bijvoorbeeld het Western rijden en de relatie met het werken op ranches met vee. En daar kan eventueel dan ook de Working Equitation bij betrokken worden.
- Je kan tijd besteden aan de verschillende vormen van paardensport, van voltige, aangespannen, racing, endurance enz.
- Dan een stukje opleiding van het veulen tot rijpaard. Hier kan ook heel goed het grondwerken bij, en kan je ook de probleempaarden benoemen. De link met het “opnieuw beginnen” is dan makkelijk te leggen en is het voor een beginner logisch en begrijpelijk ipv mogelijk angstaanjagend.

Ik zou zo'n eerste (en mogelijke enige) les helemaal niet beginnen over probleempaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:19 



 
Profiel   

UPDATE

Helaas gaat de les niet door ivm corona. Ik heb nu 25 A4tjes vol staan met allemaal theorie, voor zowel beginners als gevorderden. Ik vind zelf dat ik er echt wel een leuk en interessant verhaal van had gemaakt. Vanalles komt aan bod; zowel rij technisch als over het paard zelf. Helaas was 31 maart de enigste optie, dus eigenlijk kan ik het nu weggooien.. :\

Hebben jullie misschien ideeën wat ik er mee kan doen? Ik schreef het met heel veel plezier en was nu de powerpoint aan het maken. Misschien is het een idee om bijvoorbeeld na het coronagebeuren langs maneges te gaan om te vragen of ze het leuk zouden vinden als ik daar een theorieles kom geven? Een vriend zei dat ik er misschien een boek van zou kunnen maken, als ik verder ga met schrijven. Verder gaan met schrijven zou ik sowieso erg leuk vinden, ik heb nu toch alle tijd want de scholen zijn dicht. :D

Alle ideeën zijn welkom!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 18:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen