Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Crematie zelf regelen

 
Profiel   

Omdat bokkers overal vanaf weten en ervaring in hebben, vraag ik raad! Mijn zusje is ongeneeslijk ziek en samen zijn we aan het kijken naar mogelijkheden voor haar crematie. Ze weet vooral wat ze niet wil, geen poespas, toestanden, vieringen etc.

Ze heeft geen verzekering maar wel geld achter de hand hiervoor. Gekke is dat je in NL bijna niet ontkomt aan een uitvaartondernemer, zoals Monuta, Yarden of een wat lokalere persoon. Dat levert forse kosten op waarvan zij zegt, zonde van het geld, want ik wil iets zo simpel mogelijk.

Rechtstreeks informeren bij het crematorium levert tot nu toe alleen een verwijzing naar een Yarden consulent op, daar hebben we dinsdag een afspraak mee.

Verder zit ik me rot te googlen op eenvoudige crematie, budget etc.

Wie heeft hier ervaring mee? Wij willen dus geen standaard begrafenisondernemer over de vloer, dingen als kaarten, bloemen, rouwdiensten, condoleances is allemaal niet aan de orde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:13 



 
Profiel   

Ik volg. Ik vind het ook belachelijk dat het altijd via een uitvaartondernemer moet. Anders vraag je het bij meerdere op en geef je je wensen aan. Misschien betaal je bij sommige per uur en anderen weer een fixed fee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:15 



 
Profiel   

Kan je niet gewoon een begrafenisondernemer bellen die wat dingen op de achtergrond regelt en verder gewoon wat jullie willen?

Begrafenis is hoe jij het wil. En bij iemand die gewoon voor zichzelf werkt is alles mogelijk, zonder verzekering kan gewoon. Die kan zich gewoon op de achtergrond houden en enkel regelen wat jullie willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:17 



 
Profiel   

Veel dorpen hier in de buurt hebben een lokale uitvaartregelaar. Misschien is hier wat mee te regelen. Stuk minder poespas dan zo'n groot bedrijf

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:18 



 
Profiel   

Je moet vragen naar een technische crematie.
https://www.uitvaart.nl/uitgelicht/kost ... ondernemer

Citaat
Een technische crematie

Als u een afscheidsbijeenkomst op een zelfgekozen plek hebt gehouden, kunt u vervolgens ook kiezen voor een zogenaamde ‘technische crematie’. Bij een technische crematie wordt de overledene in het crematorium direct naar de crematieruimte gebracht, met of zonder naasten. Er vindt geen bijeenkomst vooraf plaats of een koffietafel achteraf. De prijs kan laag blijven omdat u verder geen enkele faciliteit van het crematorium gebruikt. Een technische crematie kost rond de 500 euro.
Crematoria hebben deze dienst meestal niet op de website staan, dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Vraag er speciaal naar als u dit wilt.
Eigen vervoer

Het voertuig waarin de overledene wordt vervoerd hoeft geen officiële lijkauto te zijn. De wet zegt hier niets over, dus in principe kan elk vehikel gebruikt worden: de eigen auto of bus, een boot, een bus, een bakfiets, een motorfiets met zijspan.
Als u een lange stoet wilt vormen met meerdere auto’s, motorfietsen of andere voertuigen, die van huis naar begraafplaats of crematoriums gaat, en deze gaat midden door een drukke stad, dan is het raadzaam dit vooraf aan de politie te laten weten. Mogelijk zal de politie de stoet zelfs begeleiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:18 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Kan je niet gewoon een begrafenisondernemer bellen die wat dingen op de achtergrond regelt en verder gewoon wat jullie willen?

Begrafenis is hoe jij het wil. En bij iemand die gewoon voor zichzelf werkt is alles mogelijk, zonder verzekering kan gewoon. Die kan zich gewoon op de achtergrond houden en enkel regelen wat jullie willen.

Daar betaal je alsnog een best bedrag voor.
Je kan prima alles zelf regelen, helemaal als je nog de tijd hebt om alles na te vragen/regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:19 



 
Profiel   

Een goede begrafenisondernemer is goud waard. Ook als je het simpel wilt houden. Ik zou dan inderdaad ook niet kiezen voor de grote bedrijven. Sommigen zijn echt gemaakt voor hun vak. Hier heel recent nog een begrafenis geregeld voor onze overbuurman, met behulp van een begrafenisondernemer. Veel hulp van gehad en hij ontneemt ook een enorm stuk geregel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:20 



 
Profiel   

Ik lees ook even mee, vind het allemaal belachelijk duur.
Sterkte de komende tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:20 



 
Profiel   

Ja Brainless, daar was ik achter maar het punt met een technische crematie is dat ze afgegooid wordt als het ware op het crematorium.....ik mag niet eens mee naar binnen dan.

Nu gaan we dat dus dinsdag wel vragen aan de consulente, hoe dat zit bij het crematorium wat we nu op het oog hebben.

Tijd hebben we nog wel (denk ik...) hoewel dat natuurlijk altijd de vraag is. Maar goed zo lijkt het nu iig wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:20 



 
Profiel   

Brainless schreef
Amado7 schreef
Kan je niet gewoon een begrafenisondernemer bellen die wat dingen op de achtergrond regelt en verder gewoon wat jullie willen?

Begrafenis is hoe jij het wil. En bij iemand die gewoon voor zichzelf werkt is alles mogelijk, zonder verzekering kan gewoon. Die kan zich gewoon op de achtergrond houden en enkel regelen wat jullie willen.

Daar betaal je alsnog een best bedrag voor.
Je kan prima alles zelf regelen, helemaal als je nog de tijd hebt om alles na te vragen/regelen.

Hoeft helemaal niet veel te kosten hoor. En het is best een geregel om alles vast te leggen terwijl een begrafenisondernemer dat heel makkelijk kan doen. En er zitten er zeker tussen die dat gewoon voor een klein prijsje doen.
Mag ik vragen waar je woont TS? Misschien kan ik je ergens mee helpen.


Laatst bijgewerkt door Amado7 op 14-02-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:22 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Hoeft helemaal niet veel te kosten hoor.


Nou ik kom nu bedragen tegen van rond de 2000 euro. Dat vind ik toch best heel veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:23 



 
Profiel   

Wat een verdrietige klus te klaren Daffodil.
Als je geen begrafenisondernemer inschakelt, bedenk dan ook dat je de administratieve zaken zelf dient te regelen. Je zus overleden melden bij instanties etc. Meestal doet een begrafenis ondernemer dat via een systeem waarbij "in een keer" alle betreffende instanties op de hoogte zijn. Dat is dus waar je ook voor betaald. Ik zou gaan voor een klein bedrijf waar je veel mee kunt bespreken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:24 



 
Profiel   

Het voordeel van iemand die de zaken regelt is wel dat je zelf je verdriet kunt toelaten ipv alleen maar aan het regelen te zijn. Bij mijn vader en moeder nam de plaatselijke begrafenisondernemer je gewoon alles uit handen . Kost wat maar toch. Ik was er blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 13:32 



 
Profiel   

Dank allemaal. Het stomme is dat je zolang je in de regelmodus zit, je niet zoveel aan verdriet hoeft te denken en zo zitten we er nu beiden in. Ik weet ook echt wel dat dat straks heel lastig wordt maar ik ben wel een regelaar...dus vind het ook wel prettig om iets te doen te hebben en voor haar dingen te kunnen regelen.

Zelf heeft ze dat ook dus alles wat opgezegd moet worden/afgewikkeld/gemeld, zit allemaal al op 1 plek.

Ook omdat we er nog steeds vanuit gaan dat zij zelf het moment van overlijden kiest, maakt het dat wat we nu kunnen regelen, ons ook helpt daarin. Het geeft ook rust als je zelf van alles kunt regelen en vastleggen.

We verwachten eigenlijk alleen wat gedoe met mijn moeder, maar dat gaan we ondervangen door een wilsverklaring. Hiermee krijg ik straks de zeggenschap over wat er met haar gebeurt en kan dat dan niet anders gedaan worden dan hoe zij dat wil, daar ben ik heel hard in, ook naar mijn moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:02 



 
Profiel   

allereerst natuurlijk ontzettend veel sterkte, wat verschrikkelijk triest.

Ik denk dat zelfs met de aller simpelste versie van cremeren je niet heel veel goedkoper uit gaat komen dan 2000 euro. sommige dingen hangen nu eenmaal kosten aan.

Vinden jullie het als nabestaanden ook prima als jullie niet echt een uitvaart hebben? Mocht het mij namelijk ooit overkomen, dan zou ik er ook niet per se behoefte aan hebben, maar tegelijkertijd zou bij mij dan juist zijn dat mijn nabestaanden een fijn afscheid moeten hebben, waar zij zich fijn bij voelen omdat ik daar het blijste van zou worden. Maar ik begrijp dat dat heel persoonlijk is :-)

Wij hebben pas geleden nog een naaste gecremeerd, maar ik moet zeggen dat het heel fijn is als je een fijne uitvaartverzorger hebt. Zij denken echt aan dingen waar je zelf niet aan denkt en via hun wordt er ook een hoop opgezegd/afgemeld etc. (gemeentes, verzekeringen etc. waar je allemaal uitgeschreven moet worden). Allemaal dingen waar ik denk dat als je in het "afscheid " zit, niet zelf aan moet willen denken, maar gewoon lekker samen tijd door nemen en genieten van de tijd die je nog samen hebt i.p.v. aan dat soort praktische dingen te moeten denken.
In mijn ogen iedere euro waard als je die zorgen niet zelf hoeft te hebben.

Tegenwoordig kost nu eenmaal alles geld, en na het moment van overlijden, zullen er misschien toch nog wel mensen afscheid willen nemen dus moet je ergens "opbaren" en ik weet niet of je een overledene bijv. zelf mag vervoeren maar dat zijn allemaal dingen die anders geld kosten.

Het cremeren zelf kost natuurlijk geld (voor zover ik op internet kon lezen is dat minimaal 1300 euro, enkel voor het cremeren), weet niet of je wel rouwkaarten rond wilt sturen , maar dat kost ook al snel 100-500 euro afhankelijk naar hoeveel personen.
Dus zelfs al houdt je het minimaal, 2000 euro zal het al heel snel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:31 



 
Profiel   

Maar wat hier boven aa gehaald wordt klopt al niet.

Opbaren hoeft niet, dat is een optie. Dat er mensen zijn die afscheid willen nemen hadden dan kunnen doen terwijl ze leeft. De belangrijkste personen zullen waarschijnlijk eerder ingelicht worden. En die niet hebben pech.

Er hoeven geen kaarten te worden verstuurd nog een condoleance te worden gehouden. Dit is allemaal bijzaak. Je kunt het zo groot maken als je zelf wilt.

HET enige wat je eigenlijk nodig hebt is waarschijnlijk een kist en vervoer, plus een laatste rustplaats. De rest is bijzaak.

Is er geen kleine begravenis ondernemer in jullie buurt die hier uitleg over kan geven. Op Google krijg je vaak alleen de grotere maatschappijen zoals yarden en monuta.


Laatst bijgewerkt door alice0cullen op 14-02-20 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:33 



 
Profiel   

TS en familie, heel veel sterkte met dit ontzettend moeilijke proces. Crematorium Westerhout in Beverwijk verzorgt ook crematies voor mensen (voor de duidelijkheid: in een andere installatie dan die voor paarden gebruikt wordt). Zij verzorgen crematies in stilte, waardoor je de afscheidsceremonie op een eigen gekozen locatie en manier kunt laten plaatsvinden. Zie https://www.crematiecentrumwesterhout.nl/ , daar staat ook op wat minimaal noodzakelijk is en welke tarieven waarvoor gehanteerd worden.


Laatst bijgewerkt door Lon op 14-02-20 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:34 



 
Profiel   

@Sky-As
Een basis crematie zonder dienst kost ca 500E.
Afscheid nemen kun je ook thuis doen, dat hoeft niet perse in een aula.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:36 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Vinden jullie het als nabestaanden ook prima als jullie niet echt een uitvaart hebben? Mocht het mij namelijk ooit overkomen, dan zou ik er ook niet per se behoefte aan hebben, maar tegelijkertijd zou bij mij dan juist zijn dat mijn nabestaanden een fijn afscheid moeten hebben, waar zij zich fijn bij voelen omdat ik daar het blijste van zou worden. Maar ik begrijp dat dat heel persoonlijk is :-)

En als de wens van de overledene uitdrukkelijk is dat hij/zij geen dienst enz wilt hebben?
Dat vind ik het belangrijkste.

Begrafenissen zijn soms net zo moeilijk als een trouwerij, iedereen eromheen vindt ergens wat van en heeft verwachtingen dat ook met hun rekening wordt gehouden.
Het gaat om wat de overledene graag had gewild niet om de nabestaande.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:41 



 
Profiel   

Pff heftig allemaal.
Fijn dat je dit met je zus kan en wil delen, dat dan weer wel.
Mijn vriendin heeft een rouwservice, als je je vragen in PB stuurt wil ik ze wel aan haar voorleggen?
Ze werkt regio R-dam, maar komt ook wel eens veel verder, dus misschien weet zij iemand of kan zei je zelf helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:51 



 
Profiel   

Google eens op "uitvaart zonder uitvaartondernemer regelen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:05 



 
Profiel   

Toen mijn vader overleed hebben wij voor een budget crematie gekozen. Wij zijn via de achteringang het crematorium in gegaan en daar ook de crematie bijgewoond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:17 



 
Profiel   

Wij hebben de crematie van mijn moeder wel via een uitvaartorganisatie geregeld, o.a. omdat er toch wel veel familie was die afscheid wilde nemen.
Citaat
Het voertuig waarin de overledene wordt vervoerd hoeft geen officiële lijkauto te zijn. De wet zegt hier niets over, dus in principe kan elk vehikel gebruikt worden: de eigen auto of bus, een boot, een bus, een bakfiets, een motorfiets met zijspan.

Het vervoer hebben we zelf gedaan; wij hebben een grote Amerikaanse Pick-up die mijn moeder altijd geweldig vond. Achterin de bak hebben wij de mand ( geen kist!) van het mortuarium naar het crematorium gebracht; geen volgauto's etc. Iedereen kwam met eigen vervoer en na de plechtigheid een "gezellig" samenzijn waar we zelfs gedanst hebben; zoals zij dat wilde.

Kaart hebben we ook zelf ontworpen maar wel laten maken door het uitvaartcentrum.

Alsnog een dure grap o.a. door het samenzijn na afloop met een hapje en drankje maar zo was het nog wel enigszins te behappen en gelukkig had ze hiervoor geld gespaard.

Ik vind het wel interessant om hier te lezen over de technische crematie omdat ik mijn nabestaanden straks niet op hoge kosten wil jagen. Afscheid nemen hoeft niet perse in een uitvaartcentrum en een koffietafel of wat dan ook kan op diverse plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:36 



 
Profiel   

Doodgaan is inderdaad big business. Echt too much als je het mij vraagt. Ze mogen mij ook een in kartonnen kistje cremeren hoor. En er hoeft niemand te komen kijken. Belachelijk wat een kosten erbij komen kijken. Volgens mij zijn steeds meer mensen tot dat besef gekomen. Dood is toch al dood. Alles daarna doe je voor de nabestaanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:43 



 
Profiel   

Ik weet niet of er ook nog een erfenis te verdelen is straks, maar de kosten van de crematie mag je aftrekken vóór successierechten. Daarvoor hoef je géén rekeningen te overleggen en mag je een standaardbedrag (en dat mag rustig 8000 euro zijn) invullen.
Maw, als je het even doorrekent hoef je het niet op een heel erg goedkoopje te doen, want dan krijg je het merendeel uiteindelijk toch weer "terug" doordat er minder aan vadertje staat hoeft te worden afgedragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen