Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dilemma, wel of niet

 
Profiel   

Mijn dochter en ik hadden een discussie, wel of niet dekken.

Mijn dochter wilt heel graag onze E pony laten dekken door een wat grotere hengst, maar met voorkeur voor allround of wat meer spring gericht.

Merrie zelf is een kruising tinker x haflinger, maar haar bouw is niet super grof (lees heeft niet zo veel weg van een tinker). Ze is lekker allround, dressuur, buiten ritten, en (zeer zeker) springen. Dit laatste doet ze met gemak.
Heeft reeds eerder 2 veulens gehad. Van haar 2e veulen weten we dat ze vrij grote veulens geeft bij geboorte.

Ze is zelf 1.50 en dochter zou het liefst een een nakomeling hebben van rond de 1.60.
Het is de bedoeling dat deze bij ons blijft en opvolger wordt tzt.
Sws een niet te rank gebouwde hengst, wel koel in zijn koppie.
Is dit reëel en haalbaar?
Zo ja welke hengst?
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Duidelijke standfoto's zou ik moeten maken.

Zelf ben ik bang dat het toch iets te ver uit elkaar ligt, wat ze wilt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-20 23:25 



 
Profiel   

Ik zou zoeken naar een leuke 3 of 4-jarige met de gezochte kwaliteiten ipv deze te laten dekken. Het brengt namelijk altijd risico's met zich mee voor zowel de merrie als de jaren dat zo'n veulen opgroeit. Voor het geld wat je daar allemaal aan moet spenderen kun je wellicht over een paar jaar een geschikt paard aanschaffen wat geen wilde gok is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-20 23:29 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen, hier ga je nooit een echte sportpony uit fokken. Ligt inderdaad teveel uit elkaar, beter doorsparen en gewoon een fijn sportpaard/pony kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-20 09:45 



 
Profiel   

Zo vanaf de foto's gezien, zou ik het ook niet doen. Ik vind de merrie zelf behoorlijk flink van bouw en zie er meer tinker in dan haflinger, nu wil dat niet alles zeggen natuurlijk en zeker dat er hengsten zijn die hun stempel erop zetten, maar dat is wel een risico wat je neemt, voor hetzelfde geld komt er een veulen uit, twee druppels water mama, niks mis mee, maar dat fokdoel heeft je dochter niet voor ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-20 09:50 



 
Profiel   

Fokdoel van mijn dochter is niet een echt springpaard voor de wedstrijdsport hoor, wel gewoon recreatief allround.
Mijn gevoel is hetzelfde als die van jullie. Al snap ik haar ook echt wel. Eigenlijk wilt ze een grotere versie van onze merrie. Ik zie dan weer meer verbeter punten, en is en blijft toch een koudbloed (niet negatief bedoeld hoor, want hou zelf nl echt van koudbloeden).

tyleysmiley hahaha leuk dat jij het wel ziet, de meeste nl niet. Vele denken dat ze een welsh cob is.
Wij weten wie haar vader is en die zie je echt wel in haar terug (alleen wat minder breed en niet bont).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-20 10:31 



 
Profiel   

Je zou er al 100% engels volbloed op moeten zetten om het wat ranker te krijgen. En dan nog maar afwachten of vaders genen sterker vererven dan de grofgebouwde moeder... Wilde gok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-20 10:41 



 
Profiel   

Ik denk dat de foto's best vertekenen, want zo onwijs breed is ze niet hoor.
De kwpn'er (van Jackson) van mijn vriendin is grover qua bouw, ook qua beenwerk. En de 100% volbloed bij ons op stal is breder dan onze dame.

Maar snap wel wat jullie bedoelen hoor, alleen is dochter lief nog niet helemaal overtuigd

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 14:50 



 
Profiel   

Wat in worst case scenario? Het dier dat eruit komt is even groot of pak em beet 2cm groter dan moeder en kan wel een sprongetje nemen, maar echt talent kan je het niet noemen.
Als dat een risico is dat je wel wilt nemen en je het paard dan als drie/vierjarige wilt verkopen, dan kun je het doen. Weet je dat dit toch wel een ontgoocheling zou zijn, vooral voor je dochter, dan zou ik eerder een paard kopen dat de gewenste eigenschappen al heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:04 



 
Profiel   

Bo is leuk, maar voor iets meer allround sportpaard zou ik ook wat anders kopen ipv een veulen fokken.
Niet alleen kwa maat, maar als sportpaard zou ze van mij wat compacter en meer opwaarts gebouwd zijn. Dat rijd net wat makkelijker bij elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:43 



 
Profiel   

Soms kun je toch ook gewoon een veulentje fokken omdat je het karakter van een dier fantastisch vindt? Of juist wel dol bent op het uiterlijk. Fokken is helaas heel vaak vermeerderen maar hier wordt wel serieus gekeken naar welke hengst erbij zou passen. Fokken is gokken maar als ik een super toffe merrie zou hebben waar ik dol op ben en ze loopt een beetje tegen middelbare leeftijd aan dan zou ik zeker opzoek gaan naar een hengst die ik vind passen en er dan voor gaan. Het wordt een opvolger voor jullie. Dus het is niet fokken om te verhandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:48 



 
Profiel   

Ik zou het risico liever niet nemen.
Koudbloed x warmbloed geeft best ook regelmatig buldozers waar de rem zoek is en niet lekker meewerken.
Qua bouw is het dan nog maar afwachten. Vervolgens ben je 4 jaar verder en dan blijkt je dochter misschien toch iets sportievers te willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:54 



 
Profiel   

als je het leuk vind om het hele proces mee te maken, hengst zoeken, dekken/insemineren, de spanning van wel of niet drachtig, dan het hele lange wachten, de spanningen rond de geboorte, en dan natuurlijk een mooi veulentje in de wei. Ik vind het een fantastische ervaring en ben blij dat ik het nu 2 keer heb mogen meemaken. Gelukkig zonder problemen, want er zijn natuurlijk altijd risico's verbonden aan het fokken. Ik vind jullie merrie erg aansprekend, je zou voor iets meer bloed denk ik goed richting het NRPS kunnen gaan kijken. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 19:05 



 
Profiel   

Ik heb 20 jaar geleden mijn Haflinger laten dekken door een Groninger, dat heeft heel erg goed uitgepakt. Pony is nu van bokker x_Heidi, Otje. Staan wel topics over op bokt. Maar dit was een eerste kruising die zijn wat voorspelbaarder dan kruising x ras omdat er meer verschillende genen een rol gaan spelen.

De maat is bij Otje echt een gemiddelde tussen vader en moeder.
Je gaat met jullie merrie nooit een luxe sportpony krijgen maar een fijn gebruikspaard kan prima. Zeker voor eigen gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 19:09 



 
Profiel   

Is het vorige veulen nog in jullie bezit? Wat is daaruit geworden?

Juval, NRPS gaat niet helpen met de maat. Behalve de paarden maar, maar dan kun je bij alle warmbloed stamboeken kijken.

Een Groninger vind ik inderdaad nog een goede optie, dan blijf je in iedergeval bij het gemoedelijke karakter.

Ik vind het met een ‚normaal‘ warmbloed echt wel een zeker risico: de heetheid van de warmbloed papa met de introvertheid van een tinker en de volhardendheid en eigenzinnigheid van een haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 19:14 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Eigenlijk wilt ze een grotere versie van onze merrie.


Alleen al om deze reden zou ik het afraden.. Je gaat nooit een echte kopie van moeder krijgen. Of dan moet je wel heel erg veel geluk hebben. Maar de genen van papa tellen natuurlijk ook mee.

Ik zou zeggen, ga op zoek naar een leuk (jong) paard of veulen desnoods. Die kan je 'volledig naar wens' uitzoeken. In ieder geval heb je zicht op bouw/karakter/kleur, en kan je echt wat uitzoeken wat bij je past.

Ik zou met een kruising zoals jullie hebben sowieso persoonlijk niet fokken. Maar stel dat het blijkt dat het veulen later helemaal niet aan je wensen voldoet, of qua karakter toch niet klikt.. Dan is het ook niet een dier wat je makkelijk verkoopt.

Al met al snap ik dat het voor jullie een lastige keuze is. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 19:30 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Soms kun je toch ook gewoon een veulentje fokken omdat je het karakter van een dier fantastisch vindt? Of juist wel dol bent op het uiterlijk. Fokken is helaas heel vaak vermeerderen maar hier wordt wel serieus gekeken naar welke hengst erbij zou passen. Fokken is gokken maar als ik een super toffe merrie zou hebben waar ik dol op ben en ze loopt een beetje tegen middelbare leeftijd aan dan zou ik zeker opzoek gaan naar een hengst die ik vind passen en er dan voor gaan. Het wordt een opvolger voor jullie. Dus het is niet fokken om te verhandelen.


Dat hangt er dus vanaf. Als je een kleinere merrie hebt en je hikt er nu toch al een paar jaar tegenaan dat ze net aan te klein is en je zou graag eens je sportkansen wagen met een groter paard, dan zeg ik ook dat je best koopt. Als maat eerder een wens is, maar geen vereiste, dan kan je proberen en zien hoe het muntje valt.
Daarom dat ik ook zeg hoe TS en dochter zich zouden voelen moest het dier toch kleiner uitvallen:
"Ach ja, dan is het maar zo, als het dier maar gezond is" of "Goh ja, dat zou wel een klein beetje een ontgoocheling zijn."

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:10 



 
Profiel   

Het is niet het doel om een sportpony te fokken zoals eerder al aangegeven, gewoon recreatie. Welke hopelijk gewoon wat groter is zeg maar.

Sizzle, nee die is niet meer in ons bezit. Maar ze is wel meer aan de maat dan haar moeder. Maar dat is logisch gezien haar vader een volle tinker was.
Wat je zegt klopt wel betreft tinker x haflinger.
Bo is eigenzinnig, volhardend, wilt graag werken, slim (soms is dat lastig haha), een clown. Eentje die echt afwisseling nodig heeft, want enkel dressuur doe je haar echt geen plezier mee. Zolang je dat haar geeft een heerlijke pony om mee te werken.
[ img ]
Op deze foto is ze 3.5 jaar en was toen rond de 1.60 (vader was overigens ook maar 1.52 maar wel een stukje breder dan moeders).

Qua maat zou het wel leuk zijn dat ze het even wat groter zou worden, maar mijn dochter is ook zelf maar 1.62

Hier moeder en dochter (toen 2.5 jaar) nog samen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:27 



 
Profiel   

Als jij en je dochter er dus mee kunnen leven moest er een veulen uitkomen dat uiteindelijk de 1.55m niet haalt, dan zou ik het gewoon doen. Of het haalbaar is, gaat niemand je kunnen zeggen. Ik heb al kleine merries gekend die zo sterk hun maat doorgaven dat de veulens klein bleven welke hengst je er ook op zette. En ik ken iemand die alleen maar joekels van paarden heeft en graag eens een fijn klein meisjespaard wou fokken, de hengst daarop uitkoos en die kreeg een joekel van een paard. Dat veulen is nu 4 jaar later de grootste die ze heeft. :D Om maar te zeggen dat op dat vlak het toch wel een soort gok blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:36 



 
Profiel   

Vind het eerlijk best lastig hoor. Maar mochten we het besluiten dan sws niet dit jaar hoor.
Kijk ik snap haar heel goed, maar bij mij zit er gewoon heel veel twijfel.
Qua grootte blijft zeker gokken dat ben ik me zeer goed bewust.

Kijk qua kosten is het voordeliger om tzt gewoon een grotere te kopen, dat weten we _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:56 



 
Profiel   

Die dochter is erg leuk uitgepakt. Het lijkt dat daar de wat zwakkere punten van de moeder (zoals de bovenlijn) gecompenseerd zijn. Dat geeft voor eigenlijk nog meer het idee dat je niet nog verder moet willen uitkruisen maar juist eerder in de buurt van het origineel moet blijven.

Kwa karakter is het sowieso altijd maat afwachten. Uit mijn ontzettend brave en eerlijke merrie zijn 2 „draken“ gekomen waarvan 1 zelfs niet te rijden was.

Anderzijds is het hele opgroeien uiteraard leuk. Hoe sta je tegenover een veulen kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 09:48 



 
Profiel   

Sizzle, dat is ook mijn gevoel, en daarom hadden we toen bewust ook voor een tinkerhengst gekozen.
De hele periode van dekken, dracht, geboorte, opgroeien is idd erg leuk om mee te maken. Anderzijds stiekem toch ook wel stress vol haha. Maar ook erg mooi om mee te maken, het geboren zien worden (moeten helpen omdat ze het er niet uitkreeg omdat het veulen best fors was). Het vertrouwen van Bo wat ze in ons had dat ze er ons ook gewoon bij liet, steun zocht bij de bevalling.
Was super om mee te maken, maar niet de reden om nu te zeggen het moet nog een keer!

Tegen een veulen kopen staan we ook niet negatief tegenover, al zegt mijn gevoel dat wel. Dan liever eentje die gewoon straks ver genoeg is zodat ze er gelijk aan de gang kan gaan. Maar dat is misschien meer mijn moeder gevoel die dan weer spreekt haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 15:40 



 
Profiel   

Ik zou ook geen veulen kopen. Dat zegt nog niet veel over z'n capaciteiten op die leeftijd en het heeft 3 risicovolle jaren voor de boeg waarin het alleen maar geld kost en je nog niet kunt rijden. Bij een 3-jarige zie je z'n bouw, z'n gangen en z'n springvermogen en kun je gelijk beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 17:12 



 
Profiel   

Anderen vertellen verstandige dingen over de paarden.

Ik wil het even over je dochter hebben.
De cruciale vraag is, hoe oud die is.
Is ze nu nog kind of puber, dan leeft ze binnen 4-5 jaar in een andere wereld. ...

Als ouder moet je gewoon je eigen zin doen. Fokken voor jezelf is op lange termijn denken en dat mag je van een kind of puber niet verwachten.

Is je dochter volwassen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 22:23 



 
Profiel   

Lange termijn is altijd lastig, maar ik zie daar ook niet zoveel problemen in.
Een gezond, braaf en sterk recreatiepaard is zeker een markt voor. Ook als het niet bij TS blijf vindt je voor een leuke kruising zeker een goed thuis. Rijk worden doe je niet maar dat lijkt mij ook de insteek van TS.

Ik fok nu ook een kruising omdat ik door wil met een nakomeling van mijn kreupele merrie en deze wil delen met mijn dochter die mijn merrie te groot vindt. Een bewuste keuze met een goedgekeurde hengst die bewezen leuke nakomelingen geeft uit warmbloed merries.
Ondanks dat het veulen voor onszelf is heb al de vraag gekregen of ik het wil verkopen voor het geboren is.

Als TS wil weet ik voor haar ook een leuke goedgekeurde hengst die meerdere mooie nakomelingen heeft uit koudbloedmerries

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 22:36 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Lange termijn is altijd lastig, maar ik zie daar ook niet zoveel problemen in.
Een gezond, braaf en sterk recreatiepaard is zeker een markt voor. Ook als het niet bij TS blijf vindt je voor een leuke kruising zeker een goed thuis. Rijk worden doe je niet maar dat lijkt mij ook de insteek van TS.


Goh ja, rijk worden niet. Maar als je het hebt over een te klein gebleven recreatiepaard, spreek je zelfs niet over rijk worden of winst maken, dan moet je eerder denken in termen van ontgoocheling en financieel verlies. Ik vind het best wel verstandig dat TS hier diep over nadenkt. En dat ze inderdaad even afweegt hoe strikt de eisen zijn die van het veulen verwacht worden, hoe meer en hoe strikter deze eisen, hoe riskanter is het om te fokken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-20 21:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen