Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke New Forest hengst?

 
Profiel   

Redd Bull zit ook Brummershoeve Boss in,dat is de grootvader van jou pony ts.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:22 



 
Profiel   

Flash111 schreef
Hengstenhouders promoten altijd hun jongste hengsten omdat ze uit een voldoende aanbod veulens moeten kunnen putten om aan de keuringscommissie voor te stellen. Daarbij komt dat, hoe meer nafok hoe groter de kans op opvallende nakomelingen welke de hengst als vaderdier zullen promoten.
Maar het nadeel bij jonge hengsten is dat er nog geen gegevens gekend zijn met betrekking tot hun verervingscapaciteiten. Grondige kennis van de afstamming kan echter wel enig houvast bieden.


Ik leer zoveel van dit topic :D
Klinkt heel logisch en ik zou het zelf met mijn nihile kennis van zaken niet bedacht hebben.
Zou jij om die reden voor een hengst met meer dienstjaren gaan, of afgaan op de afstamming? Die grondige kennis heb ik in elk geval niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:28 



 
Profiel   

Major is al ouder dus kan idd heel goed dat hij niet meer dekt. Heel veel succes en plezier met uitzoeken. RedBull beweegt onwijs goed, maar komt uit de Boss lijn, Colin heeft heel goed gescoord op de keuring deze maand. Hoge cijfers voor beweging en springen.

Het is altijd een gok om een hengst te kiezen die nieuw is. Je weet nog niets van hem. Er is nog geen verrichting gereden en nog geen veulens.

Ik heb de eerste keer voor een nieuwe hengst gekozen en dat was een schot in de roos. Geweldig veulen uit gekregen. Dat was Berkzicht Ferrie ( ook van het Gruyter ) maar hij is verkocht naar China. Man ik zou die keuze zo nog een keer maken. Ook mijn merrie kwam uit een gok toen haar vader nog niets had gedaan. Daarna werd hij meerdere keren achter elkaar algemeen kampioen.

Kennis van mij heeft een nieuwe hengst gekozen en die kwam de verrichting niet door en is toen direct geruind. Wij zijn nu aan het kijken naar Hattrick Colin Nieuwmoeds Patrick, Hoppenhofs Shardon ( Alleen diepvries of Suprise )


Laatst bijgewerkt door Melvern op 28-02-20 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:42 



 
Profiel   

Een bewezen hengst geeft een enige zekerheid maar zelfs dan: "Fokken is gokken".
Jonge hengsten moeten natuurlijk ook een kans krijgen. Sommigen gaan het waarmaken, anderen niet. Naast de eigen capaciteiten is in de fokkerij ook een bewezen afkomst zeer belangrijk, let daarbij vooral op de moederlijn.
Ik heb geen kennis van New Forest bloedlijnen en ken de hengsten niet. Ik kan U in uw keuze dan ook niet behulpzaam zijn maar ga vooral voor een hengst welke U aanspreekt. Niet alleen op papier maar ook als de toekomstige vader van uw veulen.

Tip: Als uw merrie nog geen veulen gegeven heeft heb je nog geen indicatie betreffende haar vruchtbaarheid en is het misschien raadzaam een hengst te nemen welke niet te ver van uw woonplaats gestald staat. Veelal dekken ponyhengsten natuurlijk en wordt de merrie naar de hengstenhouder gebracht. Als er enkele hengstigheden overheen gaan alvorens de merrie drachtig is, worden de driewekelijkse verplaatsingen al snel een grote opgave.


Laatst bijgewerkt door Flash111 op 28-02-20 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:46 



 
Profiel   

Je kunt ook nog contact opnemen met Moratoetje op bokt. Zij heeft ook een hele leuke hengst Heihoeve's Florencio en een kleinere maat dit jaar goedgekeurd. Ze heeft ook een heel fijne onder het zadel van stal Sulaatik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:57 



 
Profiel   

Flash111 schreef
Een bewezen hengst geeft een enige zekerheid maar zelfs dan: "Fokken is gokken".
...

Tip: Als uw merrie nog geen veulen gegeven heeft heb je nog geen indicatie betreffende haar vruchtbaarheid en is het misschien raadzaam een hengst te nemen welke niet te ver van uw woonplaats gestald staat. Veelal dekken ponyhengsten natuurlijk en wordt de merrie naar de hengstenhouder gebracht. Als er enkele hengstigheden overheen gaan alvorens de merrie drachtig is, worden de driewekelijkse verplaatsingen al snel een grote opgave.


Ik snap dat het altijd een gok blijft :)
Bedankt voor de tip, ook een goede om rekening mee te houden!
Allemaal goede input van jullie allemaal :)
Ik had dit topic beter 'Dekken voor dummies' kunnen noemen.. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 16:13 



 
Profiel   

Melvern schreef
Je kunt ook nog contact opnemen met Moratoetje op bokt. Zij heeft ook een hele leuke hengst Heihoeve's Florencio en een kleinere maat dit jaar goedgekeurd. Ze heeft ook een heel fijne onder het zadel van stal Sulaatik.


Ook een leukerd inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 16:14 



 
Profiel   

Vraagje aan oa Melvern en anderen die daar wat van weten: in hoeverre is de Boss-lijn een probleem als het gaat om, in dit geval, zelfde (over) grootvader?
Stal de Gruyter vond 'm desondanks blijkbaar wel geschikt. En qua bewegingen en uiterlijk is het blijkbaar wel een lijn die me aanspreekt, want ik heb al een aantal hengsten aangeklikt op de NF site om dan 'jammer, Brummerhoeves Boss' te denken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 16:18 



 
Profiel   

Lijnteelt wordt wel vaker gedaan. Ook de kampioen van dit jaar The Mickles Moxie heeft 3 keer Brummerhoeve's Boss in de lijn zitten. Als je een lijn kiest dan zijn Boss en Boginov niet de slechtsten. Het enige wat je hebt bij lijnteelt is dat je goede eigenschappen kunt verankeren maar ook de slechten.

Mijn eigen merrie heeft 2 keer Young Winsomes Adrian en 2 keer Merrie Moscan in de lijn.
https://www.allbreedpedigree.com/julie215
Mij is ook een pony aangeraden waarvan de opa zelfde is als mijn merrie haar opa en ze heeft precies zijn slechtere dingen en dat wil ik niet weer tegenkomen. Zelf vind te moeilijk terrein en laat ik daar anderen over meebeslissen voor mijn keuze van hengsten. In mijn geval waren er hengsten die ik goed vond en die niet dichtbij of helemaal niet voor kwamen. De stal waar je het advies van hebt is de fokker van je pony en hebben veel kennis. Als ze zeggen dat het kan dan zou ik daar zelf niet aan twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 16:39 



 
Profiel   

Helaas kan ik je niet op weg helpen wat hengstenkeuze betreft. Ik kan je misschien wel helpen met de ‘plaats een reactie’ keuze knop. Het leest makkelijk als je meerdere quotes binnen 1 bericht plaatst i.p.v. allemaal berichten :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 21:34 



 
Profiel   

balance schreef
Helaas kan ik je niet op weg helpen wat hengstenkeuze betreft. Ik kan je misschien wel helpen met de ‘plaats een reactie’ keuze knop. Het leest makkelijk als je meerdere quotes binnen 1 bericht plaatst i.p.v. allemaal berichten :).


Haha. Die had ik inderdaad nog niet ontdekt! Ik vind meerdere quotes in een bericht plakken daardoor dus heel veel gedoe. Kopiëren, plakken, reageren, kopiëren, plakken, reageren.. Bedankt voor de off topic maar wel handige tip :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-20 00:56 



 
Profiel   

Wat een leuke merrie! Wij hebben zelf een NF ruin en ik snap wel waarom je voor NF zou kiezen qua karakter en het all round zijn.

Wij hebben een ruin van Frodo's Boy. Heel fijn, rustig karakter en veel (spring)kwaliteit. Geen idee of het qua verbeterpunten zou passen op jouw merrie.

Heb zelf op de hengstenkeuring een hele fijne hengst gezien, maar een jonkie dus nog geen afstammelingen: Eikenhorst Andre (staat trouwens ook bij stal het Gruyter dacht ik)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-20 08:13 



 
Profiel   

Kan je niet helpen, maar vind wel, dat je echt een hele mooie merrie hebt!
Zou er toch ook n NF hengst op zetten ( inderdaad bij verschillende hengstenhouders rondvragen , of misschien bij het stamboek), omdat dat over het algemeen toch hele goede sport - maar ook super kinderponys zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-20 09:09 



 
Profiel   

Lijnenteelt kan goed uitpakken maar ook verkeerd, vergeet dat niet! Ik ben absoluut niet tegen lijnenteelt, maar ik vind dat er soms te makkelijk over gedacht wordt.

Mijn hengst Heihoeve's Florencio voert ook Boss bloed, via zijn vader Lomansheide Brent, maar dat zit al wat verder weg. Dat zou ik wel durven met kleindochter van Boss. We verwachten zelf binnenkort een van de eerste veulens van Flor, uit een stermerrie van Hobby des Marronniers.

Mijn jonkie is een kleine maat van 1.32m, die zou ik niet gebruiken als je een grote D wilt fokken. Ik zeg niet dat het niet kan, want zijn vader is wel een grote maat van 1.46m. Maar ik zou zelf het risico op een kleintje niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 17:09 



 
Profiel   

reekamps eclips fokt hele fijne goede ponys met een goed karakter, ik heb er zelf een nakomeling van en ken er behoorlijk veel, stuk voor stuk super fijne ponys met een top karakter, je mag mij evt een pb sturen voor fotos

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 17:33 



 
Profiel   

Wat leuk, weer wat reacties :)
En zowel Heihoeve's Florencio als Reekamps Eclips staan ook op mijn lijstje om me verder in te verdiepen.
Die had ik inderdaad ook al ontdekt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 19:44 



 
Profiel   

Reekamp's Eclips hebben wij in het verleden ook gebruikt, een hele mooie merrie hebben we van hem. Hij fokt ze over het algemeen wel goed aan de maat met goede bewegingen, maar helaas fokt hij ook vaak zijn minder mooie hoofd door .... nu is dat misschien het minst erge, maar ik hou nu eenmaal van paarden/pony's met een mooie hoofd(je). Eclips is zelf een grote en vrij forse hengst, ik vind het hem zelf het beste passen bij merries die formaat en body missen. Een wat stevigere merrie zou ik niet snel met hem dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 09:44 



 
Profiel   

Heb je al een keuze gemaakt? Ben wel nieuwsgierig :p

Wij gaan dit jaar toch wel dekken. Eerst wouden we het niet doen, maar gezien de hengst die we willen volgend jaar beperkt beschikbaar is toch maar wel nu.

Wij kiezen voor Matchpoint ( Brummerhoeves Paladin x Nieuwmoeds Patrick ). Na goed overleg lijkt dit ons een goede combi. Vond het wel moeilijk, maar deze hengst is wel heel leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 08:51 



 
Profiel   

Melvern schreef
Heb je al een keuze gemaakt? Ben wel nieuwsgierig :p

Wij gaan dit jaar toch wel dekken. Eerst wouden we het niet doen, maar gezien de hengst die we willen volgend jaar beperkt beschikbaar is toch maar wel nu.

Wij kiezen voor Matchpoint ( Brummerhoeves Paladin x Nieuwmoeds Patrick ). Na goed overleg lijkt dit ons een goede combi. Vond het wel moeilijk, maar deze hengst is wel heel leuk.


Wat leuk, ook veulenplannen! Ja, het blijft lastig en altijd enigzins een gok. Maar ik denk dat het Hattrick Colin wordt. Dat lijkt me nu de meest interessante aanvulling op onze dame.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 16:58 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik vind hem ook heel erg stoer. Helaas kreeg ik mijn zusje niet mee omdat ze opa en overgrootopa delen.
Ben wel heel benieuwd naar de nakomelingen.

Ons vorige veulen was van Major en in de hengst die we nu hebben gekozen zit hij ook. De kleur is helaas geen verrassing maar aftekeningen en geslacht is ook al spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 17:17 



 
Profiel   

Melvern schreef
Wat leuk! Ik vind hem ook heel erg stoer. Helaas kreeg ik mijn zusje niet mee omdat ze opa en overgrootopa delen.
Ben wel heel benieuwd naar de nakomelingen.

Ons vorige veulen was van Major en in de hengst die we nu hebben gekozen zit hij ook. De kleur is helaas geen verrassing maar aftekeningen en geslacht is ook al spannend.


Kleur zal bij ons ook geen verrassing worden, en ik verwacht ook geen spectaculaire afrekeningen. Maar ik vind een veulen an sich al bijzonder genoeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 17:33 



 
Profiel   

*Aftekeningen. Spectaculaire afrekeningen ook liever niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 17:33 



 
Profiel   

Ooh ik ben zo dol op veel wit en aparte afrekeningen. Mijn merrie is ook vos, brede bles 4 witte benen en paps van het veulen net zo. Al is mijn merrie zweetvos.

De eerste was een zwarte en de tweede een vos, beide toen niet verwacht. Wel heel veel wit, dus dat komt ook vast weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 17:40 



 
Profiel   

Ja, is zeker leuk. Maar ik reken naar op donkerbruin met ergens een wit sokje ofzo. Wat ik ook leuk vind :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 23:55 



 
Profiel   

Mooi bescheiden wit op een sjiek koppie vind ik ook mooi. Het is altijd afwachten. De moeder van mijn merrie is donkerbruin met een klein kolletje en 2 sokjes. We waren verrast met het extreme wit toen :p

Hier is natuurlijk ook alles welkom hoor. Ik ben blij als er een gezond kleintje naast een gezonde mama staat. Kleine voorkeur voor een merrietje, maar was ook heel blij met de 2 onwijs mooi hengstveulen en zal blij zijn en trots wat het ook wordt.

Super spannend en de tijd kruipt :p mijn merrie draagt ook nog elke keer ruim 2 weken over.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen