Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor flemmingh x onyx?

 
Profiel   

Nee Just Wimphof heeft nog geen enkele vos gegeven, dus ook op een vos fokt hij zwart (of bruin als de merrie ergens in de lijn bruine voorouders heeft).

Als je echt een vos wilt, dan moet je een voshengst kiezen, dan heb je 100% kans op vos.
Aanvulling op Jim Beam: Die is ook aangewezen voor het KWPN verrichtingsonderzoek. Heeft 1x in het VO gelopen, maar toen hebben ze hem doorgestuurd naar het najaarsverrichtingsonderzoek. Echter heeft Van Lieren hem toen niet meer aangeleverd, hij vond dat hij zelf de hengst beter kon trainen dan de ruiters van het KWPN (wat ook logisch is, Thamar heeft al meer dan 20 paarden opgeleid tot de grand prix). Maar die hengst is dus nu ook bij het NRPS goedgekeurd. Je krijgt dan een reg A papier bij het KWPN, wat me geen enkel probleem lijkt als je gewoon voor jezelf fokt.

Andere vos optie die ook al genoemd is, is Winningmood. Brave makkelijke hengst met nakomelingen die het goed doen in de sport. Zelf is hij 174, maar hij fokt niet op iedere merrie vergrotend. Op mijn merrie heeft hij wat verfijnd (maar ik had dan ook wel een Gelderse merrie).

Zijn zoon Il Divo fokt consequenter de grote maat door, echter heb je dan half kans op vos.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 21:49 



 
Profiel   

GJ9 schreef
Aanvulling op Jim Beam: Die is ook aangewezen voor het KWPN verrichtingsonderzoek. Heeft 1x in het VO gelopen, maar toen hebben ze hem doorgestuurd naar het najaarsverrichtingsonderzoek. Echter heeft Van Lieren hem toen niet meer aangeleverd, hij vond dat hij zelf de hengst beter kon trainen dan de ruiters van het KWPN (wat ook logisch is, Thamar heeft al meer dan 20 paarden opgeleid tot de grand prix). Maar die hengst is dus nu ook bij het NRPS goedgekeurd. Je krijgt dan een reg A papier bij het KWPN, wat me geen enkel probleem lijkt als je gewoon voor jezelf fokt.

Zodra Jim Beam de verrichting heeft gelopen bij het NRPS krijgen zijn veulens bij het KWPN een veulenboek papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 22:03 



 
Profiel   

Amber3 schreef
Met Just Wimphof fok je geen vos. Hij schijnt geen vosfactor te hebben.

Staat 1 nakomeling in de KWPN database donkere vos.
Just Wimphof x Zichem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 22:23 



 
Profiel   

Jim beam had ik idd al eerder doorgekregen maar ik vind het totaal geen aansprekend paard qua uiterlijk..erg groot en lomp.hoofd, lijkt wel wat op ramskop. Daar houd ik persoonlijk echt niet van. Terwijl de rest vh lichaam prima is doch wel nog jeugdig. Gangen zijn ruim en prima maar het oog wil ook wat. Ik houd echt van mooi aansprekende uitstraling met mooi hoofd met mooie oogopslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 07:54 



 
Profiel   

Winningmood heb ik volgens mij overheen gelezen. Daar ga ik me nog eens verder in verdiepen.

Ik vind idd weinig kwpn hengsten met voskleur.
Vivaldi maar die is veels te duur. Ionic b maar heeft meen ik Jazz bloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 07:56 



 
Profiel   

Genoeg KWPN hengsten met een vos kleur.

Je kan ook nog kijken naar Lantanas. Viel op in Den Bosch en voldoet denk ik wel aan je eisenpakket.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 08:22 



 
Profiel   

Lantanas is idd nog wel een optie!

Er zijn idd nog meer vossen, maar weinig zonder Jazz, Flemmingh of een grote maat.
Giovanni zou je ook nog kunnen bekijken. Het is geen reus, maar wel een mooi sterk paard en zeker geen pony type.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 09:30 



 
Profiel   

Bedankt vd tips! Daar ga ik zeker ook nog naar kijken

Ik had als tips van erkende fokker en dierenarts ook nog daily diamond en las vegas doorgekregen. Beide geen vos maar zouden wel goed op mijn merrie passen volgens deze persoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 18:20 



 
Profiel   

De hengst lantanas spreekt mij erg aan. Mooi dier maar de aanleuning lijkt wat problematisch te zijn blijkt uit rapport: rommelig in de aanleuning/onrustig met de mond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 18:30 



 
Profiel   

tamaramt schreef
De hengst lantanas spreekt mij erg aan. Mooi dier maar de aanleuning lijkt wat problematisch te zijn blijkt uit rapport: rommelig in de aanleuning/onrustig met de mond?


Tsjah.. ze zijn nog erg jong in het verrichtingsonderzoek. Volgens mij zat Lantanas in de verrichting in het voorjaar, dus reken maar uit.
Ik heb er iig in Den Bosch begin feb niets van gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 18:39 



 
Profiel   

simpie94 schreef
tamaramt schreef
De hengst lantanas spreekt mij erg aan. Mooi dier maar de aanleuning lijkt wat problematisch te zijn blijkt uit rapport: rommelig in de aanleuning/onrustig met de mond?


Tsjah.. ze zijn nog erg jong in het verrichtingsonderzoek. Volgens mij zat Lantanas in de verrichting in het voorjaar, dus reken maar uit.
Ik heb er iig in Den Bosch begin feb niets van gezien.


Wat fijn dat jij deze hengst hebt gezien en dat de aanleuning nu wel ok was. ervaringen uit eerste hand zijn toch betrouwbaarder als op internet staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 20:37 



 
Profiel   

Misschien George Clooney?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 10:01 



 
Profiel   

heb nu voor mijn merrie na weken puzzelen en rondkijken 4 hengsten op mijn lijstje staan:

Ferguson €1200 excl /koffievos/ 1.69
Kyton €1000 excl/ koffievos/1.69
Las Vegas €1350 excl /donkerbruin/1.80
Lantanas €1000 excl /vos/ 1.69

Van alle 4 vind ik plus en minpunten en vind het heel lastig om als leek hierin een keuze te maken. Daarom wil ik proberen om deze 4 hengsten alle 4 in het echt te bekijken tijdens hengstenshows zodat ik dan een keuze kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 12:34 



 
Profiel   

Succes. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
Geen hengst is perfect. Zoek de hengst waarvan je verwacht dat hij de mindere kenmerken van je merrie kan ‘opvangen’ en de sterkte punten kan verankeren. En maak vooral de keuze waar je zelf echt een ‘ja’ gevoel van krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 13:44 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Succes. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
Geen hengst is perfect. Zoek de hengst waarvan je verwacht dat hij de mindere kenmerken van je merrie kan ‘opvangen’ en de sterkte punten kan verankeren. En maak vooral de keuze waar je zelf echt een ‘ja’ gevoel van krijgt.


Ja, dat wil ik ook..maar ik wil ook een goede combi maken nav vd verbeterpunten en dat vind ik lastig als leek zijnde

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 14:01 



 
Profiel   

Ik denk dat je het beste zelf kan beginnen met uitpluizen welk type hengst je mooi vindt. Welke stempelhengst/vaderlijn je graag op het papier ziet (dus die qua type en karakter past bij jouw smaak). Daar kom je via KWPN wel achter als je de groepen nakomelingen van de hengsten bekijkt.
Als je daarna beetje weet welke richting je zoekt, kan je van de opties die er zijn gaan selecteren op maat, maat in de moederlijn, en evt andere kenmerken die je op jouw merrie nodig hebt.
Anders zie je echt door de bomen het bos niet meer. En krijg je allemaal losse hengsten van iedereen die zijn voorkeur uitspreekt.
Als je 10 mensen advies vraagt, krijg je 10 verschillende hengsten aangeraden. Er zal geen keuze zijn waar alle 10 het over eens zijn. Dus als je niet zelf weet in welke hoek je moet zoeken gaat het heel lastig worden.

Je komt nu met de Duitse F lijn (Ferguson en Kyton), Duitse S lijn (Lantanas), Nederlandse stempelhengsten Bordeaux en Jazz (Las Vegas). Als je wat groepen nakomelingen met deze afstammingen bekijkt kan je misschien beter bepalen wat je aanspreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 17:25 



 
Profiel   

GJ9 schreef
Ik denk dat je het beste zelf kan beginnen met uitpluizen welk type hengst je mooi vindt. Welke stempelhengst/vaderlijn je graag op het papier ziet (dus die qua type en karakter past bij jouw smaak). Daar kom je via KWPN wel achter als je de groepen nakomelingen van de hengsten bekijkt.
Als je daarna beetje weet welke richting je zoekt, kan je van de opties die er zijn gaan selecteren op maat, maat in de moederlijn, en evt andere kenmerken die je op jouw merrie nodig hebt.
Anders zie je echt door de bomen het bos niet meer. En krijg je allemaal losse hengsten van iedereen die zijn voorkeur uitspreekt.
Als je 10 mensen advies vraagt, krijg je 10 verschillende hengsten aangeraden. Er zal geen keuze zijn waar alle 10 het over eens zijn. Dus als je niet zelf weet in welke hoek je moet zoeken gaat het heel lastig worden.

Je komt nu met de Duitse F lijn (Ferguson en Kyton), Duitse S lijn (Lantanas), Nederlandse stempelhengsten Bordeaux en Jazz (Las Vegas). Als je wat groepen nakomelingen met deze afstammingen bekijkt kan je misschien beter bepalen wat je aanspreekt.



Bedankt voor je reactie! Kan ik als niet kwpn lid zijnde toch nakomelingen bekijken en opzoeken?


Waar kan ik die info vinden waar je het hierboven over hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 17:43 



 
Profiel   

Ik weet niet wat je als niet-lid kan zien. Sowieso kan je in de hengsten database wel opzoeken welke hengsten beschikbaar zijn, en wat hun afstamming is
Via YouTube kan je natuurlijk genoeg hengsten video’s vinden

Maar als je echt een eerlijk vergelijk wilt, moet je filmpjes van de Eerste en tweede bezichtiging gaan zitten kijken

Dat kan alleen als lid, en is absoluut de moeite waard. Dan kan je ook de volledige rapporten en indexen van alle hengsten zien, dat lijkt me toch wel een must als je wilt fokken.

Zelf ga ik altijd naar hengstenkeuringen, en zelf let ik daar ook altijd op grote/stoere hengsten met een mooi front en een braaf karakter.
Ik kom dan uit op Vivaldi zonen/kleinzonen (zit welk Krack en Jazz in, maar bij een kleinzoon mogelijk ver genoeg weg).
Toto jr zonen, maar niet allemaal maat
Verder Duitse F lijn
Duitse D lijn (De Niro, Dante Weltino, etc)
Duitse E lijn (niet zo bekend/geliefd in NL)
Contango bloed
Oscar bloed
Winningmood/Charmingmood/Il Divo (wel op rug letten bij jouw merrie)
Verder evt Duitse S lijn, bijv Spielberg? Weet ik verder niet veel van, hoor wel positieve verhalen over Spielberg
Bordeaux (ook zonen en kleinzonen) geeft ook mooie modellen met front, wel modern, niet altijd veel formaat

Dit is wat meer het bewezen/bekende bloed.
Verder zijn er natuurlijk fokkers die pionieren met minder bekend bloed, om zo bloedspreiding te krijgen. Maar dat heb jij niet nodig met je merrie, als je gewoon 1 nakomeling voor jezelf wilt fokken uit een merrie waarvan je nog niet weet hoe ze fokt. Dan zou ik zeker voor bewezen bloed gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 18:29 



 
Profiel   

Bedankt vd info. Daar ga ik me zeker ook verder in verdiepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 23:19 



 
Profiel   

@GJ9: bedankt vd tips.
Vivaldi zonen/kleinzonen vallen af ivm flemmingh bloed. Wil vrij v flemmingh bloed omdat mijn merrie al van flemmingh is.
Daarnaast moet ik vers hebben en geen diepvries dus valt de niro en charmingwood al af. Spielberg is niet kwp goedgekeurd en Bordeaux is te duur in dekgeld (€1600 excl)

Alle andere genoemde hengsten spreken mij niet aan.

Het blijft lastig plaatje. De ene zegt bewezen hengst (voel ik zelf ook iets voor ook ivm papieren) de andere zegt jonge hengst ivm vrij bloed en vernieuwing en interessantere dekgelden.

Het veulen is als opvolger voor mijzelf bedoeld. Mocht het nou zo zijn dat deze te klein zou blijven of geen klikkende combi met mij dan verkoop ik het. Maar dit is absoluut niet de intentie/insteek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-20 08:16 



 
Profiel   

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoelde. Ik geef een aantal denkrichtingen, niet letterlijk deze hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-20 08:31 



 
Profiel   

tamaramt schreef
@GJ9: bedankt vd tips.
Vivaldi zonen/kleinzonen vallen af ivm flemmingh bloed. Wil vrij v flemmingh bloed omdat mijn merrie al van flemmingh is.
Daarnaast moet ik vers hebben en geen diepvries dus valt de niro en charmingwood al af. Spielberg is niet kwp goedgekeurd en Bordeaux is te duur in dekgeld (€1600 excl)

Alle andere genoemde hengsten spreken mij niet aan.

Het blijft lastig plaatje. De ene zegt bewezen hengst (voel ik zelf ook iets voor ook ivm papieren) de andere zegt jonge hengst ivm vrij bloed en vernieuwing en interessantere dekgelden.

Het veulen is als opvolger voor mijzelf bedoeld. Mocht het nou zo zijn dat deze te klein zou blijven of geen klikkende combi met mij dan verkoop ik het. Maar dit is absoluut niet de intentie/insteek!

Ik denk dat je gewoon beter kunt kopen...Je snapt er zo weinig van dat je onmogelijk een juiste keuze kunt maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-20 08:42 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik denk dat je gewoon beter kunt kopen...Je snapt er zo weinig van dat je onmogelijk een juiste keuze kunt maken.


Of een hengst kiezen die zich dusdanig bewezen heeft dat het bijna niet fout kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-20 12:37 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Ik denk dat je gewoon beter kunt kopen...Je snapt er zo weinig van dat je onmogelijk een juiste keuze kunt maken.


Of een hengst kiezen die zich dusdanig bewezen heeft dat het bijna niet fout kan gaan.

Dat is ook een goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-20 13:57 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik ga hier zeker iets mee doen!
Ik heb meerdere fokkers en dierenartsen om advies gevraagd. Een veulen van mijn merrie wil ik al jaren en is nu iets wat dit jaar ook noet als ik het wil ivm de leeftijd v mijn merrie en ze is nu ernstig ge blesseerd dus rijden is nu niet mogelijk.

Ik ga ook advies vragen aan hengstenhouder.
Aan de ene kant vind ik 2 jonge onbewezen hengsten erg aansprekend maar aan de andere kant neig ik ook naar meer bekende hengsten..lastig. ook omdat iedereen iets anders.
De ene zegt jonge hengst, de andere zegt bekende hengst.

Ik ga niet over een nacht ijs. Ik ga me er goed in verdiepen. Ik heb een tijd geleden ook al meerdere boeken over de fokkerij gekocht en ik ben daarin momenteel al een aantal weken aan het lezen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-20 18:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen