Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fokadvies (ster/prok) v. Fairytale x Vivaldi (m. Elite)

 
Profiel   

Allereerst wil ik beginnen met dat ik geen serieuze fok intenties heb met deze merrie, maar meer vanuit interesse wel heel nieuwsgierig ben naar advies.

Bijna 6 jarige ster/prok merrie Fairytale x Vivaldi: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1845597/jolirose

+ Grootramige merrie; 1.70+
+ Veel front
+ Mooie zelfhouding
+ Zeer relaxt karakter (niet schrikachtig)

- Iets weke rug (meer zichtbaar door overgewicht)
- Spanning onder het zadel
- Jazz, Krack C, Gribaldi en Ferro in bloedlijn (niet perse negatief, maar zie liever meer spreiding. Duits?)

Veulen samen met moeder:

[ img ]

[ img ]

3-jarige:

[ img ]

[ img ]

4-jarige:

[ img ]

[ img ]
Imo niet meest flatteuze standfoto, wel de enige

[ img ]

6-jarige:

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-20 20:50 



 
Profiel   

Met deze bloedlijn zou ik voor vrij duits bloed kijken. Wat je zelf al aangeeft, en dan zou ik vooral naar een hengst kijken die de bovenlijn kan verbeteren.

Of om bepaalde eigenschappen te verbeteren/ verankeren juist terugfokken op Negro of Gribaldi maar dat ligt er geheel aan wat je zelf allemaal zou willen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-20 16:06 



 
Profiel   

Dankjewel voor je reactie Elisa2 (excuses voor de late reactie terug).

Verbeteren zou ik de bovenlijn/iets weke rug (zoals jij ook aangeeft qua bovenlijn) en een stukje werklust. Kan jij hengsten aangeven die de bovenlijn kunnen verbeteren zonder Ferro, Jazz, Krack C en Gribaldi bloed?

Het is een merrie van 1.71 m, veel front en veel body. Dat wil ik wel behouden, maar niet het hoeft zeker niet groter/breder. Het mooie front en het vriendelijke/relaxte karakter (totaal niet schrikkerig) van de merrie zou ik wel willen verankeren. Gangen zijn alle drie goed en fijn bewerkbaar, merrie mag wel meer balans hebben in draf en meer sprong in de galop.

Hengsten die mij interessant lijken vanwege de bloedvoering: Spielberg, Just Wimphof en Ferguson, maar allen geven die volgens mij ook wel 'body' mee. Misschien is een hengst met meer bloed geschikter voor mijn merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 15:18 



 
Profiel   

Ik vind dit zo'n mooie merrie <3
De bovenlijn is inderdaad een aandachtspunt, al gebruikt ze haar rug wel goed in het werk zo te zien.

Om een wat stabieler karakter te geven en toch bloed toe te voegen moet ik denken aan Fürstenball.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 15:33 



 
Profiel   

Furstenball en/of zonen Follow Me/ First Date kunnen denk ik wel de bovenlijn verbeteren maar niet de galop verbeteren.

JW en Ferguson zou ik niet snel kiezen om de bovenlijn te verbeteren, Spielberg wel. Je zou ook nog kunnen kijken naar diens zoon King van het Haarbosch.

Ik zie deze hengsten niet direct de gangen echt verbeteren. Ik zal nog even nadenken over andere opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-20 18:28 



 
Profiel   

Ik moest nog denken aan Kardieno, voor het verbeteren van de galop, bovenlijn en vrij bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-20 09:14 



 
Profiel   

Vandaag nieuwe standfoto's gemaakt:


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-20 20:15 



 
Profiel   

Fürstenball vond ik op de eerste foto die ik zag best veel body hebben (wat mij persoonlijk aanspreekt). Weet niet of de bewegingen mij helemaal aanspreken.

Kardieno spreek het hoofd / de hals mij niet heel erg aan, verder wel manier van bewegen.

Spielberg/ en zijn zoon King van het Haarbosch spreken mij nog het meest aan qua type, bloedvoering en bewegingen.

Nogmaals: ben geen fokker, daarom ga ik misschien ook meer uit van mijn 'smaak', maar ik vind het wel leuk en interessant.

Dank jullie wel voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-20 20:22 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van de (Duitse) hengst Quarterback voor deze merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:14 



 
Profiel   

Ik zou eerder denken aan For Ferrero.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 07:01 



 
Profiel   

Quaterback geeft ze beknopt en pony achtig, wel vaak met een hele goede draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 09:00 



 
Profiel   

Ik vind dit zo mooi paard.
Ik herkende haar meteen op de foto
Ik heb ook een Fairytale en zag deze langs komen in “ nakomelingen van Fairytale “.

Ze lijkt veel op die mij. Ik ben ook geen fanatieke fokker. Misschien in de toekomst.
Ik dacht zelf om er een Duitse hengst op te zetten.
Ik volg even mee.
Onze merrie is Fairytale x Negro.


[ img ]

[ img ]

Ik zag dat ze te koop staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 09:35 



 
Profiel   

Als je haar als fokmerrie wil verkopen, zou ik haar laten dekken zodat je dragend kunt verkopen. Heb ik destijds ook gedaan. Ik had toen een hengst uitgezocht die ik passend vond, en bewezen, wat mij een voordeel leek voor een jonge merrie zonder nafok nog. Maar ik kreeg daar heel veel commentaar op, echt bizar onbeschoft zelfs. Als ik het nog een keer moest doen, zou ik voor een jonge commerciële hengst gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 17:59 



 
Profiel   

Mooie merrie. Raven zou wel een interessante optie zijn. Staat bij Tebbel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-20 17:17 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik zou eerder denken aan For Ferrero.


Aansprekend dier, mooie bloedlijn en goede bewegingen. Alleen twijfel ik of hij de bovenlijn van de merrie echt kan verbeteren. Haar (iets) weke rug is wel een ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:50 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Quaterback geeft ze beknopt en pony achtig, wel vaak met een hele goede draf.


Ah, ook pony achtig bij grootramige merries?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:50 



 
Profiel   

SafierZ schreef
Ik vind dit zo mooi paard.
Ik herkende haar meteen op de foto
Ik heb ook een Fairytale en zag deze langs komen in “ nakomelingen van Fairytale “.

Ze lijkt veel op die mij. Ik ben ook geen fanatieke fokker. Misschien in de toekomst.
Ik dacht zelf om er een Duitse hengst op te zetten.
Ik volg even mee.
Onze merrie is Fairytale x Negro.


[ [url=m/FHoAtw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yDGcj3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag dat ze te koop staat.


Dit is ook een hele mooie merrie
Ze staat helaas inderdaad te koop. We gunnen haar een (hopelijk) prachtig leven als fokmerrie. Zelf hebben we hier helaas geen mogelijkheden voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:53 



 
Profiel   

Aimee schreef
Als je haar als fokmerrie wil verkopen, zou ik haar laten dekken zodat je dragend kunt verkopen. Heb ik destijds ook gedaan. Ik had toen een hengst uitgezocht die ik passend vond, en bewezen, wat mij een voordeel leek voor een jonge merrie zonder nafok nog. Maar ik kreeg daar heel veel commentaar op, echt bizar onbeschoft zelfs. Als ik het nog een keer moest doen, zou ik voor een jonge commerciële hengst gaan.


Ze staat sinds een week “officieel” te koop en we hebben echt al veel reacties gehad. Een aantal serieus geïnteresseerden. Lukt het dit seizoen niet om een 5* huisje te vinden, kunnen we overwegen om volgend seizoen haar te laten insemineren. Met de keuze voor een jonge commerciële hengst is zeker een goede tip!


Laatst bijgewerkt door Antoinette op 29-05-20 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:57 



 
Profiel   

Belfast schreef
Mooie merrie. Raven zou wel een interessante optie zijn. Staat bij Tebbel.


Wat een beauty! En mooi (Duits) bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:59 



 
Profiel   

En wat vinden jullie van:
Furst dior
Furst Zonik
Kardieno
Suezan’s donnerhall
So perfect
So unique

Ook met het oog op een commerciële hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-20 16:08 



 
Profiel   

Dat zijn een boel verschillende hengsten met allemaal het Donnerhall bloed als gemeenschappelijke deler. Is dat bewust?

So Unique vond ik irl niet zo, ik ben wel weg van Sezuan/ Zack bloed dus ik zou eerder daar voor gaan. Maar dan zit je wel met lijnenteelt.

So Perfect is nog een jonge hengst zie ik..lijkt me handig om op te schrijven wat je precies zoekt in een hengst. Wat deze moet verbeteren? Ik zie op de filmpjes iig een hengst met een mooi model, front, met souplesse alleen wel een wat traag achterbeen.

Suezan Donnerhall, wederom een beetje dezelfde bloedopbouw..persoonlijk vind ik de hengst weinig aan. Neerwaartse romprichting, weinig front..gangen niet echt overtuigend.

Ik denk dat als het Sir Donnerhall bloed je aanspreekt dat het misschien ook interessant is om naar Lantanas te kijken. Ik vermoedt dat deze de bovenlijn wel kan verbeteren, de hengst heeft vrij bloed en een goed achterbeengebruik.

Kardieno heb ik mijn mening al over gegeven.

Furst Dior and Furst Zonik kunnen mij beide niet overtuigen qua beweging.

Nog even een out of the box hengst, wat denk je van Gotcha Utopia? vrij bloed..vererft mooie modellen met goede beweging. Heeft langgelijnde merries nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 08:41 



 
Profiel   

Van die hele rij hengsten vind ik dan juist Fürst Zonik het meest interessant.

Maar Fürst Dior is de enige die in Nederland staat en juist deze hengst is al uitverkocht geweest dit seizoen. Kortom: niet een heel handige lijst als je nu nog een hengstenkeuze moet maken (wel al bezig met scannen en dergelijke?!).

Lantanas en Gotcha-Utopia zijn niet commercieel genoeg. Als Zack-bloed trekt: Lennox.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 10:10 



 
Profiel   

Dank voor jullie uitgebreide antwoorden, leuk dat jullie zo meedenken met ons!

We zijn idd al bezig met de vruchtbaarheidsbegeleiding, het is nog even afwachten, maar dan slaat de twijfel ook opeens weer toe, en dan kom ik weer met een nieuwe lijstje.

Ze heeft de afgelopen jaren best meer body gekregen dus zoek een niet te 'zware' maar wat hoogbenige hengst, graag met wat extra souplesse, goede bovenlijn en sterkte galop. Kardieno vond ik dan wel goede suggestie! Op filmpjes vond ik Cum Laude ook wel fijn, maar bij het verrichtingsonderzoek wordt iets bokbenig/franse voorbenen genoemd en dat vind ik dan weer eng.

Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van Furstenball bloed (vandaar Furst Dior/Date/Zonik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 12:05 



 
Profiel   

En Dante US? Of For Ferrero?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 09:09 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor het advies en meedenken. M’n zus (MacavityL) en ik hebben een top 3 gemaakt met een (duidelijke) nummer 1. Het wachten is op het juiste moment. Als er nieuws is laten we het weten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 20:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen