Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waarde pH van de melktest strips schommelt??

 
Profiel   

Hey allemaal,

Ik kon het zo snel niet vinden met de zoekfunctie, dus vandaar dit topic.

Ik gebruik de pH test strips van Horsegear voor mijn drachtige Rheinisch Deutsche Kaltblut merrie.

Ze vertoont alle tekenen dat ze klaar is voor de bevalling, en ze is een maiden merrie dus we zijn extra alert.

Ze is vandaag 318 dagen drachtig.
De paarden staan aan huis en ze heeft ook een birthalarm om en we hebben een camera in de kraamstal opgehangen.

9 mei ben ik begonnen met testen en gaven de strips in de middag een waarde van 6.5 aan en in de avond een waarde van 6.0

10 mei in de ochtend kreeg ik echter een waarde van ergens tussen de 7.0 en 7.5.
Later op de dag zakte die weer naar 6.5

Ik heb vandaag nog maar even niet getest omdat ik eerst eens jullie ervaringen wilde horen.

Zijn er hier meer ervaringen met schommelende waardes? Op de gebruiksaanwijzing staat duidelijk dat de waardes niet kunnen stijgen.

Dit is de eerste keer dat ik deze strips gebruik, naar aanleiding van de vele goede ervaringen. Maar ik weet nu even niet wat ik hier van moet denken.

Alvast bedankt! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-20 08:52 



 
Profiel   

Je wordt geacht de pH van de melk te testen. Wat je op 318 dagen dracht zelf uit een uier gaat lopen wringen is 99 van de 100 x geen melk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-20 09:07 



 
Profiel   

Ibbel heb je de complete post gelezen? De merrie heeft alle tekenen, dus inclusief een volle uier, harsjes etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-20 09:19 



 
Profiel   

Wij hebben precies hetzelfde, begonnen met testen omdat onze merrie al onrustig was na 317 dagen en lekte. Testte donkergroen (8)toen met een paar dagen naar bijna geheel geel (6). En nu 4 dagen later weer groen zeker (7,5).
Volgens degene waar we de strips hebben besteld komt het niet voor dat de ph waarde weer stijgt als hij gedaald is.
Dus idd graag ervaringen van mensen zoiets hebben meegemaakt.
Merrie is fit, eet en temperatuur is goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-20 22:07 



 
Profiel   

Omdat dit het standaard verhaal is bij die melktesten. Vertrouw gewoon op de geboortemelder en mik die testen in de kliko.

Melktesten zijn voor mensen die geen geboortemelder hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-20 23:02 



 
Profiel   

Ik volg even, zo'n Ph-meting hoor ik voor het eerst van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 12:35 



 
Profiel   

Hier ook melk strips gebruikt, en volgend jaar weer :)
Vond het veel handiger dan een melder
Hier schommelde het ook wat, vooral een week voor de geboorte.
Ik kneep er melk uit, wat dus ook prima werkt. Mijn merrie begon pas 2 uur voor de geboorte te kegelen.

Hier heeft de ph alleen 48 uur op 5.5 gezeten ipv 24 uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 18:09 



 

Mijn merrie liep al 2 weken voor de bevalling met 6.0 rond. Dit is zo gebleven tot aan de bevalling. Als je geluk hebt heb je een merrie die het via het boekje doet qua ph waarde, maar er zijn er evenveel bij waarbij het echt niets zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 18:11 



 
Profiel   

Zoals hierboven gezegt wordt, als je mazzel hebt werkt het leuk. Maar heb er hier 1 gehad met een hoge ph , draaide me om en ze begon te bevallen. Dus nee , ik vertrouw er niet meer zo op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 18:28 



 
Profiel   

Meningen zijn verschillend. Van de ongeveer 20 merries die ik heb getest zijn er misschien 5 die niet netjes deden zakken.
Wel test ik regelmatig(09.00, 15.30, 20.00 en 22.30 als het spannend wordt). Iedere merrie doet het ook anders. Sommige zullen nooit op 5,5 komen. Voor mij is het een extra en heel belangrijk hulpmiddel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 12:40 



 
Profiel   

Die melktests zijn helemaal niet interessant als de merrie niet alle andere signalen van een aanstaande bevalling toont. Ik vind sowieso dat je van die spenen af moet blijven. Mijn dierenarts ook.

En je hebt een birth alarm dus waarom zou je testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 12:58 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Die melktests zijn helemaal niet interessant als de merrie niet alle andere signalen van een aanstaande bevalling toont. Ik vind sowieso dat je van die spenen af moet blijven. Mijn dierenarts ook.

En je hebt een birth alarm dus waarom zou je testen?


Dat is jou mening. Ik heb al vele bevallingen hierdoor aan zien komen mede door het gedrag wat daarop volgde.
Birth alarm is ook een hulpmiddel en ook al een paar merries gehad die niet plat gingen waardoor het alarm niet af gaat maar dankzij melkstrips en camera toch op tijd aan zien komen.
Niet aan de spenen komen is achterhaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 13:26 



 
Profiel   

Dustinlover schreef
janderegelaa schreef
Die melktests zijn helemaal niet interessant als de merrie niet alle andere signalen van een aanstaande bevalling toont. Ik vind sowieso dat je van die spenen af moet blijven. Mijn dierenarts ook.

En je hebt een birth alarm dus waarom zou je testen?


Dat is jou mening. Ik heb al vele bevallingen hierdoor aan zien komen mede door het gedrag wat daarop volgde.
Birth alarm is ook een hulpmiddel en ook al een paar merries gehad die niet plat gingen waardoor het alarm niet af gaat maar dankzij melkstrips en camera toch op tijd aan zien komen.
Niet aan de spenen komen is achterhaald.

Dat is echt niet achterhaald. En dat spul wat er uit komt als je aan die spenen gaat wringen is niet de melk die je wilt. Dat is de melk die er vanzelf uitloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 14:32 



 

Mijn merrie lekt nooit melk dus die test is dan al helemaal nutteloos. Maar goed, als de melk er uit loopt weet je ook genoeg dus is die test ook totaal overbodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 16:01 



 
Profiel   

[ img ]
Na 333 dagen is onze merrie bevallen van een knap merrieveulen. Al een paar dagen lekte ze melk maar vanaf de ochtend voor de bevalling was de strip echt geel en hielden we haar extra goed in de gaten.
Ze gaf op de dag zelf geen geen echte tekenen van ongemak. Wilde om 01.30 in stal gaan liggen, maar liep toch de paddock in plofte neer en binnen een minuut waren de benen er al uit. In totaal duurde de geboorte nog geen 10 minuten. Al hadden we een birthalarm gehad was deze ook niet eerder afgegaan. Dus we waren toch blij met de ph strips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 08:15 



 
Profiel   

[ img ]
@clairtje73: gefeliciteerd met je knappe meid Fijn dat alles goed is gegaan en de strips voor jullie goed werkten.

Hier is onze merrie op dag 325 bevallen van een mooi cruzado hengstveulen
De dag zelf lekte de melk eruit en was ze qua gedrag anders. Dus ik had al een vermoeden.
Om 22.20 een melding van het birthalarm en om 22.30 is het in mijn bijzijn geboren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:06 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Mijn merrie lekt nooit melk dus die test is dan al helemaal nutteloos. Maar goed, als de melk er uit loopt weet je ook genoeg dus is die test ook totaal overbodig.


Ja alleen van de 20 merries heb ik er 3 gehad die melk lekte misschien dus die theorie gaat niet altijd op :+

Gefeliciteerd met je veulentje! Toch maar goed dat je de strips had dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:53 



 

Dustinlover schreef
DeMolenhoek schreef
Mijn merrie lekt nooit melk dus die test is dan al helemaal nutteloos. Maar goed, als de melk er uit loopt weet je ook genoeg dus is die test ook totaal overbodig.


Ja alleen van de 20 merries heb ik er 3 gehad die melk lekte misschien dus die theorie gaat niet altijd op :+

Gefeliciteerd met je veulentje! Toch maar goed dat je de strips had dus!



Nee klopt, ik reageerde op janderegelaa dat je de melk die er uit loopt nodig hebt voor de strips. Dus ik wou zeggen dat als dat gebeurt je eigenlijk ook al genoeg weet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:56 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Mijn merrie lekt nooit melk dus die test is dan al helemaal nutteloos. Maar goed, als de melk er uit loopt weet je ook genoeg dus is die test ook totaal overbodig.


Ja alleen van de 20 merries heb ik er 3 gehad die melk lekte misschien dus die theorie gaat niet altijd op :+

Gefeliciteerd met je veulentje! Toch maar goed dat je de strips had dus![/quote]


Nee klopt, ik reageerde op janderegelaa dat je de melk die er uit loopt nodig hebt voor de strips. Dus ik wou zeggen dat als dat gebeurt je eigenlijk ook al genoeg weet :)[/quote]

Haha ja meestal weet je dan wel genoeg :D
Ieder zo zijn mening natuurlijk. Ik gebruik ze wel en mij hebben ze al veel geholpen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 10:07 



 
Profiel   

Cynderella81 schreef
[ [url=m/eKgU1R.jpg]Afbeelding[/url] ]
@clairtje73: gefeliciteerd met je knappe meid Fijn dat alles goed is gegaan en de strips voor jullie goed werkten.

Hier is onze merrie op dag 325 bevallen van een mooi cruzado hengstveulen
De dag zelf lekte de melk eruit en was ze qua gedrag anders. Dus ik had al een vermoeden.
Om 22.20 een melding van het birthalarm en om 22.30 is het in mijn bijzijn geboren.


Super fijn! ❤

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 13:55 



 
Profiel   

Dustinlover schreef
janderegelaa schreef
Die melktests zijn helemaal niet interessant als de merrie niet alle andere signalen van een aanstaande bevalling toont. Ik vind sowieso dat je van die spenen af moet blijven. Mijn dierenarts ook.

En je hebt een birth alarm dus waarom zou je testen?


Dat is jou mening. Ik heb al vele bevallingen hierdoor aan zien komen mede door het gedrag wat daarop volgde.
Birth alarm is ook een hulpmiddel en ook al een paar merries gehad die niet plat gingen waardoor het alarm niet af gaat maar dankzij melkstrips en camera toch op tijd aan zien komen.
Niet aan de spenen komen is achterhaald.

Hoezo zou het achterhaald zijn? Je hoort niet aan de spenen te komen, omdat je kans op een infectie vergroot. Door er melk uit te knijpen, "open" je de speen en kunnen er dus ook bacteriën bij komen. Wanneer het veulen is geboren, wordt er zo vaak gedronken dat die bacteriën (bijna) geen kans krijgen, wanneer er 1 keer per dag melk uit komt, kan dat wel.
Als je aan de spenen zit, betekent dat uiteraard niet dat je merrie de volgende dag met een ontstoken uier staat, maar je verhoogd de kans wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 14:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen