Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

 
Profiel   

Het leek me leuk een volg-topic te maken rond onze adoptieplannen.

half mei hebben we ons aangemeld voor het adoptieproces, en we hopen dus binnen hier en x-aantal jaar(hopelijk max 5j,we hopen op 4) een adoptiekindje in ons gezin te verwelkomen.

'we' zijn dus mijn man(44),mezelf(35) en onze 3 (biologische) kindjes van nu 7, 5 en 2.

heel spannend allemaal, en ook veel onzekerheid.
eerst het traject in belgie afwerken(duurt gemiddeld zo'n 2 jaar), om dan hopelijk van de rechter een 'go' te krijgen en dan nog het volgende traject in het buitenland(we kiezen sowieso buitenlandse adoptie,bij binnenlandse loopt de tijd tussen aanmelding en kindje thuis soms zelfs op tot 10 jaar,en gezien mijn man zijn leeftijd, vinden we dat geen optie).

onze eerste infosessie staat nu vast op 8 september.
tot dan kunnen we sowieso niet veel doen,behalve al gaan uitzoeken welke richting we uit willen qua land,kindje,....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 18:42 



 
Profiel   

Wat mooi zeg! Wat heeft jullie laten kiezen voor adoptie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 18:44 



 
Profiel   

Oh wauw! Dit volg ik. Lijkt me interessant om op jullie rollercoaster van een afstandje mee te mogen rijden. Ik geloof dat dat het zal zijn! Ik wens jullie veel geluk en liefde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 20:51 



 
Profiel   

Ik volg ook!
Super interessant leuk dat je ons wilt vertellen over het traject!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 21:14 



 
Profiel   

Ongelofelijk leuk dat je dit wilt delen met ons! Alvast heel veel succes met het hele proces en ik volg zeker en vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 21:37 



 
Profiel   

Ik volg ook even mee! Je huidige kinderen zijn nog jong, maar ik vraag me af hoe zij denken over een bonusbroertje of -zusje. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 21:39 



 
Profiel   

Als ik een advies mag geven qua buitenlandse (maar ook binnenlandse) adoptie... zeker van kinderen boven de baby leeftijd.
Lees je zeer goed in en train je vooraf in hechtingsproblematiek.
Veel kindjes hebben nooit een veilig thuis gehad, of een veilige band met een van de ouders. In mijn werk zie ik helaas veel adoptie kinderen met dit type problematiek of zelfs persoonlijkheidsproblematiek... en liefdevolle adoptie ouders die er helaas niet helemaal op voorbereid waren.
Als je weet wat je doet scheelt het al zo veel in het zorgen voor een kindje uit een dergelijke situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 21:41 



 
Profiel   

Leuk wat volgers!

Hoe we op adoptie kwamen.
Altijd al gedroomd van een groot gezin(in mijn hoofd 4 kindjes). Zelf 12 keer zwanger geweest en vaak late miskramen gehad.(na de jongste bv nog 2 keer zwanger geweest en telkens op 20w miskraam). Uiteindelijk voor sterilisatie gekozen, want vooral lichamelijk was het telkens enorm lastig na een miskraam(telkens enorm veel bloedverlies).
Het was mijn man die hele tijd na de sterilisatie afkwam met het idee... alle middelen en de liefde zijn er, dus waarom niet?

Qua hechtingsproblematiek zijn we hier heel goed van op de hoogte. Dus we starten er zeker niet onbezonnen aan.

We hadden heel graag zelfstandig (dus zonder adoptiebureau) uit Hongarije geadopteerd, maar laat Hongarije niet toe. Er is nu een adoptiebureau in België bezig met het kanaalonderzoek naar Hongarije, dus dat is nu onze eerste keuze, maar we willen nog een alternatief hebben ook natuurlijk.

Heel moeilijk, want als je voor land A kiest, dan hang je daar enigsinds aan vast, ook als blijft dat het enorm traag gaat enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 06:16 



 
Profiel   

Owja,ook de kosten zou ik hier bijhouden, want soms hoor je bedragen van 30000 euro + tegen dat je thuis bent met een kindje.... blijft enorm veel geld voor een kindje natuurlijk.... we hopen toch op wat minder...

Voorlopig enkel 25 euro, voor de eerste 2 infosessies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 06:18 



 
Profiel   

Spannend dat je het adoptieproces in gaat! Naast hechting problematiek is het ook goed om jezelf in te lezen over verschillende adoptie bureau's. Ik wilde ook misschien het proces ingaan maar zag mede door (de vele) malafide agencies te veel beren op de weg. Toeval wil dat the traffickers seizoen 1 aflevering 1 over adoptie gaat en deels over het nederlandse proces.

Daarnaast zijn wij een lesbisch stel dus dan valt al een hoop adoptiekansen af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 06:33 



 
Profiel   

Wat ontzettend interessant. Graag lees ik mee en ik wens je heel veel succes. Laten we hopen dat het voorspoedig gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 06:59 



 
Profiel   

@ speedfiets, in België zijn er maar 3 bureaus en die zijn allemaal opgevolgd door de staat, dus gewoon correct.

Omdat we nu 1 land in gedachten hebben, valt er ook niet te kiezen, slechts 1 bureau is bezig met Hongarije.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:11 



 
Profiel   

Ik lees graag mee, ken 3 mensen die op verschillende manieren in het adoptie proces hebben gezeten.


Vanwaar jullie keuze op Hongarije?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:15 



 
Profiel   

Net voor Corona stonden we op het punt een vakantiewoning te kopen daar... de plannen zijn nu uitgesteld totdat er zeker niet nog een lockdown komt, maar komt er dus zeker.

Dus voor ons (en een eventueel toekomstig kind) ideaal dat we vaak naar zijn/haar geboorteland gaan en als ze ouder worden en vragen hebben of zoeken naar hun roots, ook een stuk makkelijker met een uitvalsbasis daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:19 



 
Profiel   

Heel veel sterkte op deze spannende maar ook bijzonder mooie weg.
Wij zijn door adoptie ouders geworden van 2 prachtige jongens <3

Zelf ben ik ook nauw betrokken bij de adoptiestichting dus ik zit wel in de materie zeg maar. Alhoewel ik wel denk dat het in België anders is dan in Nederland.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:31 



 
Profiel   

Dat zou wel heel mooi zijn ja, kennissen van mij hebben uit China geadopteerd omdat ze beide te taal spraken en hadden gewoond. Heeft zeker positieve invloed gehad op het kind, ook gingen ze vaak op vakantie erheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:33 



 
Profiel   

Leuk! Puur uit interesse, hoe werkt het in nl dan?

En hoe lang zijn jullie al ouders van de jongens? Op welke leeftijd kwamen ze bij jullie? Hoe lang tussen aanmelden en thuis? En uit welk land?(vind het telkens zo interessant om alle verhalen te horen van mensen die ons voorgingen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:35 



 
Profiel   

Wat bijzonder dat je jullie verhaal met ons gaat delen.
Het RTL4 programma 'met open armen' volgde ik ook altijd, hierin werden stellen in hun proces gevolgd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 10:58 



 
Profiel   

Heel veel sterkte op deze spannende weg. Ik volg dit graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:16 



 
Profiel   

Ik vind het een dappere keus. Uiteraard is er jullie kinderwens die jullie zelf niet meer kunnen vervullen. Ik zie dat je leeftijd 36 is? Bestaat er een kans dat jullie tegen de tijd dat alles rond is te oud zijn??
Waar ik zelf mee zou worstelen, ben heel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken: ben je niet bang dat het het leven van je kinderen overhoop gooit? Hechtingsproblematiek is al genoemd, maar kan nog wel meer verzinnen. Ok, aan een biologisch broertje of zusje moeten ze ook wennen, maar dit is toch van een andere orde. Persoonlijk zou ik denken: heb een fijn en harmonieus gezin, wat haal ik me op mijn hals? Maar misschien ben ik wat egocentrischer van aard.
Ik volg graag, wens jullie alle succes en hoop dat het worden zal wat je ervan verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:35 



 
Profiel   

Hey TS. Heb je ook gekeken naar opvanggezin ?
Wij zitten zelf in dit proces. Vaak genoeg blijven kinderen voor onbeperkte duur in hun gastgezin. Je hebt natuurlijk geen zekerheden en het belang van het kind komt op de eerste plaats wat ook hereniging met de ouders kan inhouden. Maar wij doen het niet om ons gezin uit te breiden maar om een kind te helpen. Ik heb zelf in eerste instantie naar adoptie gekeken, maar vind heel de procedure niet transparant genoeg en vraag me af waar die bedragen naartoe gaan.
Ik volg je topic in ieder geval en wens jullie veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:51 



 
Profiel   

Ik probeer telkens te antwoorden op iedereen, als ik iets vergeet, roep je maar.

Onze kindjes staan hier helemaal achter(de kleinste beseft dit nog kiet, de middelste snap er iets van, maar ook nog niet alles denk ik en voor de oudste kan het niet vlug genoeg gaan.... het zijn op dat vlak heel makkelijke en stabiele kinderen.

De kosten is idd een dingetje... daarmee dat we graag zelfstandig geadopteerd hadden, heb je het meer in de hand. Maar om nu een totaal vreemd land te gaan kiezen om zelfstandig te adopteren... dat zien we ook niet zitten, want je moet dan alles zelf uitzoeken en zonder lokale contacten bijna niet mogelijk.

Maar bv veel geld gaat ook naar verblijf. Bv 2 keer last minute naar Afrika vliegen, daar maand verblijven, lokale gids,.... loopt enorm snel op en omdat alles last minute is, zijn goedkope ticketten vaak geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 13:12 



 
Profiel   

Wst mooi dat jullie dat kunnen en willen doen!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hebben jullie een voorkeur voor leeftijd (baby, peuter of wat ouder)?
Lijkt me ook zeker niet niks in een keer een extra gezinslid erbij.
Ik ga zeker volgen. Lijkt me een heel bijzonder proces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 13:28 



 
Profiel   

Veel succes, maar weet waar je aan begint (niet enkel de adoptieprocedure, maar ook het hele proces erna). Ik kan enkel als tip geven lees je in over adoptie verhalen, niet enkel de verhalen van ouders die geadopteerd hebben, maar vooral de impact op de geadopteerde kinderen die levenslang een rol speelt (zowel positief als negatief).

Daarnaast speelt vooral in interlandelijke adoptie het eeuwige conflict tussen de afkomst enerzijds, en de band met het adoptieland anderzijds. Mede om deze reden wordt er ook voor gekozen om vaak oudere kinderen niet interlandelijk meer te adopteren aangezien zij zich al te veel "cultureel" gehecht hebben, en dit is ook een van de reden waarom het aantal interlandelijke adopties de laatste jaren is afgenomen. (want is het daadwerkelijk goed om een kind uit zijn eigen omgeving/land/cultuur te halen)?

Hechtingsproblematiek wordt hier al eerder genoemd, maar het is niet enkel de hechtingsproblematiek waar kinderen mee te maken krijgen. Juist de balans de afkomst en de band met het adoptieland is iets wat ik bij geadopteerden op een oudere leeftijd zie. (en dan is zo'n programma als "met open armen" wel leuk, maar je ziet enkel de korte termijn, terwijl adoptie en de "problematiek" eromheen levenslang is.

Ik kan jullie dan ook sterk aanraden met een aantal geadopteerden in gesprek te gaan, niet enkel met ouders die geadopteerd hebben, en er positief in staan, maar ook met (volwassen) geadopteerden, zowel met geadopteerden waarbij de adoptie positief, als ook diegenen waar de adoptie negatief heeft uitgepakt.

Voor een boek met inerview met volwassen interlandelijk geadopteerden uit allerlei landen kan ik het volgende boek aanraden https://lecturis.nl/en/product/gekleurde-identiteit/ (colored identity by Ton hendriks)

En voordat het lijkt dat het bericht een erg negatieve ondertoon heeft, ik ben niet perse tegen interlandelijke adoptie. Ben zelf geadopteerd uit China, en bij mij heeft de adoptie heel positief uitgepakt. Maar ik hoor ook genoeg verhalen waarbij het allemaal minder positief uitpakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 14:06 



 
Profiel   

Wat heftig. Vooral ook omdat je al 3 'eigen' kinderen hebt en dan 1 adoptie kindje. Lijkt me erg moeilijk voor dat kindje, puber, volwassene. Erg belangrijk punt om heel goed over na te denken.

Begrijp me niet verkeerd, het is en lijkt erg mooi en het is ook erg mooi. Maar vaak wordt de impact op het kind, puber, volwassene zelf vergeten. Ook al doe je goed.

Ik wil jullie heel veel geluk en wijsheid wensen in het proces maar ook in opvoeding en alles wat er nog gaat komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen