Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moeder heeft na 2 maand geen moeder gevoelens meer

 
Profiel   

Ik zag dat mijn merrie schopte naar haar veulen toen hij bij haar wou drinken.
Hij is geboren op 16 mei.
In het begin zorgde de merrie super goed voor haar veulen. Nu lijkt de band plots verbroken te zijn.
De merrie is van nature erg op haar eentje en loopt meestal wat verder in de kudde, haar veulen loopt continu bij zijn halfzusje.
Ik vrees dat de merrie denkt dat haar taak er op zit.
De uier is ook bijna opgedroogd. Uit 1 speentje komt nog melk, het andere niet.
Als ik de merrie vast hou, mag veulen wel drinken, maar van zodra ze weer alleen is met veulen, mag hij weer niet meer drinken.
Mijn plan is om de merrie en het veulen apart te zetten zodat ze enkel elkaar hebben, op een klein stukje wei met loopstal, en bijvoeren, zodat ze weer naar elkaar groeien.
Vraag 1:
Zijn er nog tips aub zodat moeder weer meer melk geeft?
Veearts raadde ook aan om bij te voeren, helaas heb ik heel slechte ervaringen met pavo podo die ik bijvoerde aan veulens, daarom wou ik weten of er een gezond alternatief is dat ik kan geven aan het veulen voor extra vit mineralen, omdat hij heel groot is en wellicht wat mist door minder melk te kunnen drinken.
Vraag 2: wat is het gezondste mineralen mengsel die ik mijn kleine mannetje kan bijvoeren aub?
Alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 00:52 



 
Profiel   

Titomesquita schreef
daarom wou ik weten of er een gezond alternatief is dat ik kan geven aan het veulen voor extra vit mineralen, omdat hij heel groot is en wellicht wat mist door minder melk te kunnen drinken.


Haemolytan en Mega Base Junior van Equistro daarmee krijgt het veulen dan alle vitamines en mineralen die het nodig is voor de groei. De Haemolytan kan je nu al geven, Mega Base vanaf 3 maand. Met die beide heeft mijn DA en ex baas echt hele goede ervaringen gedaan, en mijn veulen van vorig jaar kreeg dit ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 01:28 



 
Profiel   

Als de merrie weinig melk heeft, snap ik wel dat ze trapt
Heb je gecontroleerd op uierontsteking?
Ik zou de merrie flink gaan bijvoeren en de dierenarts vragen om advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 02:50 



 
Profiel   

rina schreef
Titomesquita schreef
daarom wou ik weten of er een gezond alternatief is dat ik kan geven aan het veulen voor extra vit mineralen, omdat hij heel groot is en wellicht wat mist door minder melk te kunnen drinken.


Haemolytan en Mega Base Junior van Equistro daarmee krijgt het veulen dan alle vitamines en mineralen die het nodig is voor de groei. De Haemolytan kan je nu al geven, Mega Base vanaf 3 maand. Met die beide heeft mijn DA en ex baas echt hele goede ervaringen gedaan, en mijn veulen van vorig jaar kreeg dit ook.

Hartelijk dank voor de info. Ik zoek dit alvast even op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 10:00 



 
Profiel   

senna21 schreef
Als de merrie weinig melk heeft, snap ik wel dat ze trapt
Heb je gecontroleerd op uierontsteking?
Ik zou de merrie flink gaan bijvoeren en de dierenarts vragen om advies.

Veearts denkt dat ze geen moeder gevoelens meer heeft, en daarom de melkgift vermindert. Meer kan hij niet doen zei hij. Geen uier ontsteking, alles in orde, alleen platte uier.
Was met haar eerste veulen ook zo, in begin is ze mega beschermend, maar na maanden half verliest ze interesse, ik dacht dat dat kwam omdat het eerste veulen was.
Blijkbaar zit het in de merrie. Nu lopen ze in mega weide, haar veulen staat continu en onafscheidelijk bij zijn vriendinnetje, een merrrieveulentje. Moeder graast wat verder en mijn intuïtie en ook het idee van mijn veearts is dat de band tussen merrie en veulen niet sterk genoeg is.
Toeval wou dat haar vorige veulen verwond werd en ik ze moest opsluiten in box. Was net zelfde probleem.
Veulen en moeder zijn dan terug naar elkaar toe gegroeid, echt super goede band, en heeft nog 3 jaar bij haar moeder nauw samen geleefd, dus ik dacht dat het wel OK was voor nieuw veulen en dat het een eerste ervaring met moederschap was.
Nu heb ik geen box meer, wel een super ruime loopstal. Daarom speelde il met idee om stuk af te zetten voor moeder en zoon, weg van de kudde.
Ik ga het vandaag proberen.
Flink bijvoeren mag ik niet doen. Ze staat nu op vers gras en ik moet opletten voor kolieken. Het is een sober ras.
Oppassen met aanraden om flink bij te voeren. Ze moeten nodige mineralen hebben, maar het is super belangrijk om deze verspreid over de dag en dus niet flink bijgevoerd te krijgen met krachtvoeders.
Daarom vroeg ik naar goede bijvoeding, want van pavo worden ze ziek. Teveel suikers. Cavalor doen ze beter op, maar ik wou eens horen of er nog beter op de markt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 10:06 



 
Profiel   

Als je wil bijvoeren zou ik iets nemen dat hoog in eiwit is. Bv de flaxseed van equifyt oid.
Dat zal de melkgift stimuleren. Samen opsluiten is het proberen waard. Indien niet, en het veulen eet al goed gras, hooi en brokjes, zou ik het aankijken. Eventueel bijvoeren met melkpoeder, maar zolang die goed op gewicht is zou ik me niet teveel zorgen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 11:54 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Als je wil bijvoeren zou ik iets nemen dat hoog in eiwit is. Bv de flaxseed van equifyt oid.
Dat zal de melkgift stimuleren. Samen opsluiten is het proberen waard. Indien niet, en het veulen eet al goed gras, hooi en brokjes, zou ik het aankijken. Eventueel bijvoeren met melkpoeder, maar zolang die goed op gewicht is zou ik me niet teveel zorgen maken.

Oh super, dankuwel.
Ja hij is ok hoor, maar drinken blijkt een probleempje, ging deze morgen ook weer moeilijk. Ik weet niet in hoeverre hij dat nodig heeft.
De basis van wat ik geef is zo wie zo bietenpulp, 3x per week gekookt lijnzaad en de andere dagen gekiemde hennep en gekiemde tarwe. Heb dat opgezocht en is bom van voedingsstoffen.
Daarbij wil ik graag een volledige vit/min geven voor moeder en veulen omdat ik ze even op een stukje wil zetten voor de schuilstal. De cavalor zou ik willen vervangen door iets waar alles in zit, mij lijkt de hierboven genoelde equisto intéressant.
Veearts zei ook om stuk af te zetten in de grote schuilstal, zodat alleen het veulen kan gaan eten. Voor hem zou ik jong weidegras hooi geven.
Ik wil graag dat mijn mannetje gezond opgroeit, heb nog nooit zo'n lief en mooi veulen gehad.
Ergens wringt het wel om apart te zetten, want is super evenwichtig en harmonische kudde van allerlei leeftijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 12:42 



 
Profiel   

Amai super, lees net dat moedermelk aantoonbaar niet altijd genoeg bevat, dus in feite als ik hem dit geef zou ik ze samen kunnen laten lopen met de kudde.
Vloeibaar spreekt me enorm aan, zit dan geen overbodige granen en suikers in.
https://www.dierapotheker.nl/equistro-m ... NhEALw_wcB

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 12:54 



 
Profiel   

Dat ziet er goed uit!
Hoe ziet het veulen er nu uit? Is zijn buikje genoeg gevuld, actief en levendig? Indien wel zou ik gewoon dat supplement bijgeven, mss als hij het al eet inderdaad aanvullen met je bietenpulp prutje+ vitamnientje en goed voedzaam hooi, en het zo laten.
Veulens worden vaak aan 100 dagen al afgespeend (keur ik niet goed!), maar dat wil wel zeggen dat ze vanaf 80-100 dagen de melk an sich niet zo heel erg meer nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 12:58 



 
Profiel   

Bietenpulp is veel te laag in eiwit. Ik zou echt gaan voor een product voor zogende merries. Gewoon een degelijke merriebrok zou mijn eerste keuze zijn. Daar zit een stofje in om de melkgift te stimuleren. Als je geen Pavo wilt geven is Subli een goede keuze.
Of anders bijvoorbeeld een muesli voor zogende merries, Mijten is daarbij aan te bevelen.

Het zogen aan een bijna leeg uier kan pijnlijk zijn voor de merrie, dan is het geen wonder dat ze haar veulen wegjaagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 13:02 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Dat ziet er goed uit!
Hoe ziet het veulen er nu uit? Is zijn buikje genoeg gevuld, actief en levendig? Indien wel zou ik gewoon dat supplement bijgeven, mss als hij het al eet inderdaad aanvullen met je bietenpulp prutje en goed voedzaam hooi, en het zo laten.
Veulens worden vaak aan 100 dagen al afgespeend (keur ik niet goed!), maar dat wil wel zeggen dat ze vanaf 80-100 dagen de melk an sich niet zo heel erg meer nodig hebben.

Ja he? Dankuwel Rina voor de tip!
Veulentje ziet er goed uit, maar ik ben een hele bezorgde en voel dagelijks aan de textuur van de vacht. Ik voel heel goed de verschillen, kan dit moeilijk uitleggen. Hij is ok, maar is wat achter bij paar weken geleden, iets minder gladde vacht en magerder, ook blinkt hij niet meer zo in zijn velletje. Ga hem nog eens ontwormen en dan deze vloeistof bijgeven. Ik merk ook dat hij het wat moeilijk heeft dat mama hem niet meer zo aanvaard, het probleem ligt overduidelijk bij haar. Ze is mega gelukkig met de grote wei en grasjes dat ze zich vooral daarop concentreert. Veulen is niet meer zo vrolijk en fier, eerder iets slungeliger achter zijn zusje aanlopend. Dat vind ik niet OK aan 1,5 maand...


Laatst bijgewerkt door Titomesquita op 09-07-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 13:04 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Bietenpulp is veel te laag in eiwit. Ik zou echt gaan voor een product voor zogende merries. Gewoon een degelijke merriebrok zou mijn eerste keuze zijn. Daar zit een stofje in om de melkgift te stimuleren. Als je geen Pavo wilt geven is Subli een goede keuze.
Of anders bijvoorbeeld een muesli voor zogende merries, Mijten is daarbij aan te bevelen.

Het zogen aan een bijna leeg uier kan pijnlijk zijn voor de merrie, dan is het geen wonder dat ze haar veulen wegjaagt.

Bietenpulp heeft deze winter heel veel goeds gedaan aan de darmen van mijn paarden.
Dat is een middel om mijn gekiemde zaden in te mengen zoals ik schreef ;). Gekiemde tarwe en hennep, als je dit opzoekt, zit namelijk tjokvol van de juiste eiwitten en vetten, omega's. Gekiemde granen en zaden zijn niet alleen voedzamer en beter verteerbaar, het is ook beter voor de darmen dan het ongekiemde graan.
Ze hebben ook mooi gras, dus op dat vlak is het OK, alleen wil ik graag in deze iets moeilijkere periode een goede samenstelling geven zoals equisto.
Ik kijk nog even naar subli, maar in cavalor zit zoveel wat niet goed is voor de darmen, dat geef ik niet als ze op gras staan. De merrie heeft na cavalor en het begin van gras zware kolieken gehad, nu gaat het excellent, wil dit zo houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 13:10 



 
Profiel   

Titomesquita schreef
Dankuwel Rina voor de tip!

Zeg maar je hoor. Ga me gelijk zo oud voelen :+

Geef overigens beide. Haemolytan heeft net de aanvulling die in de Mega Base niet zit. Mijn ex-baas, dierenarts, was ook voedingsdeskundige, en heeft deze toevoeging tot in detail uitgezocht. Speciaal voor veulens die wat weinig van moeders krijgen. Met beide krijgt je veulen 100% zeker al zijn voedingsstoffen binnen.

Je kan het met een spuitje geven, maar als het veulen niet zo gediend is van spuitjes in de mond kan je het ook over wat voer gooien. Haemolytan is erg lekker, die van mij schooide na een paar dagen al om het spuitje, Mega Base minder :P En aangezien madam erg op dr vreten was, en ik niet steeds met spuitjes in de weer wilde ben ik op een bepaald moment ook overgestapt op gewoon over het eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:13 



 
Profiel   

Is er geen mogelijkheid om bij de andere merrie te laten drinken??

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:24 



 
Profiel   

1,5 maand icht nog te jong hoor om het enkel met brokjes op te vangen. Heeft je DA niet over kunstmelk bijgeven gesproken of desnoods de merrie regelmatig handmatig melken om de productie op gang te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:29 



 
Profiel   

Is het veulen helemaal ok en nagekeken. Ik heb een keer gehad dat een merrie niet meer omkeek naar het veulen en dat was toen die niet goed was.

Goede ervaring met de soft cavalor veulenbrokjes, die kunnen ze makkelijk eten. Is een pleegmerrie nog een optie

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:35 



 
Profiel   

Cemlys schreef
Is het veulen helemaal ok en nagekeken. Ik heb een keer gehad dat een merrie niet meer omkeek naar het veulen en dat was toen die niet goed was.

Goede ervaring met de soft cavalor veulenbrokjes, die kunnen ze makkelijk eten. Is een pleegmerrie nog een optie

Ja hoor, hij is in orde, is een kleine bandiet.
Was net hetzelfde probleem met haar vorige veulen, dus niet meer fokken met deze merrie.
Haar dochter is trouwens helemaal OK uitgegroeid. Die hebben nu alle 2 een veulen.
Neen, in geen geval mag hij daar gaan drinken bij de dochter van zijn moeder. Ze jaagt hem weg. Ik ben er vandaag al ganse dag bij, hij mag af en toe toch kort drinken. Kunstmelk gaat niet, dat nemen ze niet meer als ze al bijna 2 maand gezogen hebben. Dat bevestigde de veearts.
Ik ben vandaag weer naar de veearts geweest, hij heeft me een vloeibare vit /mineralen meegegeven, tot ik het andere product heb, vergelijkbaar met de equistro.
Zal eens kijken naar die soft cavalor. Goeie tip.
Hij eet wel heel goed, dus dat is ook een plus.


Laatst bijgewerkt door Titomesquita op 09-07-20 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:42 



 
Profiel   

Vitalbox breed & grow is ook geschikt.

Persoonlijk vind ik dat merrie en veulen weinig samen staan niet echt schokkend, dat is bij lang niet alle merries zo. Het niet mogen drinken, weet je het zeker? Mijn veulens mogen ook echt niet altijd drinken. En als ze te ruw zijn op de uier loopt de merrie gerust weg of bijt eens flink in de billen. Dat is opvoeding. Het mooiste zou zijn een camera erop als je er geen zicht op hebt vanuit huis, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Dat ze per keer maar kort drinken is ook niet zo gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:43 



 
Profiel   

Caily schreef
Vitalbox breed & grow is ook geschikt.

Persoonlijk vind ik dat merrie en veulen weinig samen staan niet echt schokkend, dat is bij lang niet alle merries zo. Het niet mogen drinken, weet je het zeker? Mijn veulens mogen ook echt niet altijd drinken. En als ze te ruw zijn op de uier loopt de merrie gerust weg of bijt eens flink in de billen. Dat is opvoeding. Het mooiste zou zijn een camera erop als je er geen zicht op hebt vanuit huis, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Dat ze per keer maar kort drinken is ook niet zo gek.

Thx voor tip.
Vandaag ben ik er ganse dag bij, hij drinkt niet veel, maar heb hem wel al zien drinken.
Rare is dat die uier zo plat is. lijkt of er niets in zit, maar als ik haar melk komt er wel nog melk uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:46 



 
Profiel   

Als ze merrie nu echt concreet aan het opdrogen is zou ik haar voorlopig ook gewoon regelmatig even vasthouden om hem te laten drinken eerlijk gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:47 



 
Profiel   

Hij is ontwormd, morgen probeer ik de vitaminen te geven, want die wou hij niet meer nemen.
Heet Horse Liquid LA
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Titomesquita op 09-07-20 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:50 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als ze merrie nu echt concreet aan het opdrogen is zou ik haar voorlopig ook gewoon regelmatig even vasthouden om hem te laten drinken eerlijk gezegd.

Ik heb het geprobeerd, maar rare is dat ze dan nog opstandiger wordt. Toen ik haar losliet, mocht hij toch drinken.
Schijnt af en toe zelf melken dat dat ook de productie verhoogd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:52 



 
Profiel   

Titomesquita schreef
Sizzle schreef
Als ze merrie nu echt concreet aan het opdrogen is zou ik haar voorlopig ook gewoon regelmatig even vasthouden om hem te laten drinken eerlijk gezegd.

Ik heb het geprobeerd, maar rare is dat ze dan nog opstandiger wordt. Toen ik haar losliet, mocht hij toch drinken.
Schijnt af en toe zelf melken dat dat ook de productie verhoogd.


Aha het leek me de handigste oplossing omdat je in de OP schreef:
Citaat
Als ik de merrie vast hou, mag veulen wel drinken, maar van zodra ze weer alleen is met veulen, mag hij weer niet meer drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 18:55 



 
Profiel   

Titomesquita schreef
Cemlys schreef
Is het veulen helemaal ok en nagekeken. Ik heb een keer gehad dat een merrie niet meer omkeek naar het veulen en dat was toen die niet goed was.

Goede ervaring met de soft cavalor veulenbrokjes, die kunnen ze makkelijk eten. Is een pleegmerrie nog een optie

Ja hoor, hij is in orde, is een kleine bandiet.
Was net hetzelfde probleem met haar vorige veulen, dus niet meer fokken met deze merrie.
Haar dochter is trouwens helemaal OK uitgegroeid. Die hebben nu alle 2 een veulen.
Neen, in geen geval mag hij daar gaan drinken bij de dochter van zijn moeder. Ze jaagt hem weg. Ik ben er vandaag al ganse dag bij, hij mag af en toe toch kort drinken. Kunstmelk gaat niet, dat nemen ze niet meer als ze al bijna 2 maand gezogen hebben. Dat bevestigde de veearts.
Ik ben vandaag weer naar de veearts geweest, hij heeft me een vloeibare vit /mineralen meegegeven, tot ik het andere product heb, vergelijkbaar met de equistro.
Zal eens kijken naar die soft cavalor. Goeie tip.
Hij eet wel heel goed, dus dat is ook een plus.

Soms vinden ze slobber lauw ook lekker en makkelijk te eten, je zou wat veulenmelkpoeder erin kunnen oplossen. Maar met de cavalor soft brokjes zal hij zich ook redden, ze zijn er gemiddeld gek op

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 19:04 



 
Profiel   

Caily schreef
Vitalbox breed & grow is ook geschikt.

Persoonlijk vind ik dat merrie en veulen weinig samen staan niet echt schokkend, dat is bij lang niet alle merries zo. Het niet mogen drinken, weet je het zeker? Mijn veulens mogen ook echt niet altijd drinken. En als ze te ruw zijn op de uier loopt de merrie gerust weg of bijt eens flink in de billen. Dat is opvoeding. Het mooiste zou zijn een camera erop als je er geen zicht op hebt vanuit huis, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Dat ze per keer maar kort drinken is ook niet zo gek.

Klopt was hier ook altijd, op een gegeven moment is de merrie nog goed voor als er iets eng is of ze even bijtanken. Dat de uier niet vol is kan ook zijn omdat de melkgift gereguleerd is, en de melk pas toeschiet/gemaakt wordt als het veulen drinkt. Maar ik zou het goed in de gaten houden. Beetje bijvoeren kan geen kwaad. Je hebt nu eenmaal merries die dankbaar gebruik maken van de oppasmerries :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 19:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen