Tips tegen wondgenezing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:55

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen deze fotos doorgestuurd gekregen van de staleigenaar. Leek voor mij via de foto en voor haar live zeker niet zorgwekkend. Paard loopt er ook niet anders van.

Toen ik vanmiddag op stal kwam en het schoon wilde spoelen bleek het toch een wel een lapje te zijn die ik kon optillen en begon ik te twijfelen om toch een DA te laten komen om te hechten. Ik heb geen verstand van wonden.

Iemand op stal vertelde mij dat ze op deze plek toch niet gaan hechten. Te bewegelijk. Logisch inderdaad. Daarnaast was er inmiddels al een hele dag overheen.

Ik heb het met water goed gespoeld en met betadine shampoo gewassen. Daarna gespoten met aluspray/zilverspray.

Omdat het zo bewegelijk is en toch wel echt een lapje is ben ik bang dat er een lang genezingsproces aan gaat zitten met dik weefsel na afloop waardoor elasticiteit verloren gaat in de beweging. Niet gewenst als sportpaard.. ☹️

Tips om het genezingsproces te bevorderen? Zo min mogelijk littekenweefsel en geen witte haren?
Laatst bijgewerkt door xLeticia op 25-07-20 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wond voor op de kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:58

Hechten is het nu te laat voor maar eventueel , wanneer er geen infectiegevaar is er honingzalf opdoen. Misschien wel even het losse flapje door da laten verwijderen. En ook daar aan vragen of honingzalf goed is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:10

Hechten is het inderdaad te laat voor, hoe sneller, hoe beter. En te beweeglijk inderdaad. Je zou met de DA kunnen overleggen of verband zin heeft, bij mijn merrie heeft dat prachtig gewerkt (we zijn er nog niet helemaal, maar wel inmiddels zonder verband). Ze heeft eerst een soort zilverfolie op de wond gehad om granulatie te bevorderen. Dat kon er na een paar dagen / weekje af en vervangen worden door foam onder het verband. Daarna Gamgee-verband. Nu zonder en met altspray.

Betadine werd mij trouwens afgeraden, komt de genezing niet ten goede. Hibiscrub kregen wij van de DA om te wassen.

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:12

Idd honingzalf erop en misschien verbinden. De zalf maakt het goed schoon, houd het soepel en het gaasje houd het vuil der buiten. Niet elke dag wassen want word ze wond te week.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:27

hier werkte honingzalf niet, er kwamen vliegen op af en paard vond het lekker.
daar heb ik het behandeld met groene leem.( in overleg met de veearts
maar ik zou maandag even de veearts er naar laten kijken als ik jou was?

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:30

Hoe diep is de wond, kleine diepe wonden zijn vaak het meest funest .

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:31

Geen tips, maar ik klikte je topic uit nieuwsgierigheid aan. Ik dacht, wie wil er nou tips voor het niet genezen van een wond :+
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 25-07-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:31

Een verband zit ik als het even kan niet zo op te wachten.. Met dit natte weer kan ze dan niet op het land. Ten eerste breekt ze dan de stal af en ten tweede heeft ze een veulen aan de voet die ik graag gewoon buiten wil hebben.

Honingzalf lees ik inderdaad veel goede verhalen over, ben alleen bang dat het veulen dit lekker gaat vinden?

Mocht het een overweging zijn, zit er nog verschil in honingzalven? En waar kan ik dit makkelijk halen bij een winkel?

xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:32

Serendipity1 schreef:
Geen tips, maar ik klikte je topic uit nieuwsgierigheid aan. Ik dacht, wie wil er nu zorgen dat een wond niet geneest :+


Hahaha ik zie de fout nu. Trekt wel aandacht zo :')

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:32

xLeticia schreef:
Serendipity1 schreef:
Geen tips, maar ik klikte je topic uit nieuwsgierigheid aan. Ik dacht, wie wil er nu zorgen dat een wond niet geneest :+


Hahaha ik zie de fout nu. Trekt wel aandacht zo :')


Ja dat sowieso! Beterschap voor je paard :(:)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:35

Dierenarts heeft waarschijnlijk wel Dermiel of vetramil, maar ik kreeg Manuka honing aangeraden (door de DA). Gekocht bij Holland & Barret(t), de variant met het hoogste getal.
Mijn pony heeft trouwens gewoon met verband in de regen gestaan hoor. Wel een regendekentje op als parapluutje. Bij haar was het achter, bij jou zo te zien een voorbeen?
Laatst bijgewerkt door Hilary op 25-07-20 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:40

Gewoon smeren! Ik denk dat je veulen niet snel aan de voet van je merrie gaat slikken :) .
Mijn merrie heeft een wondje vlak bij haar uier en daar komt het veulen ook niet aan de zalf.
Vetramil kun je online kopen of bij de DA halen.
Dat laatste zou morgen nog lukken, anders moet je even een dagje wachten.
Ik haal het ook wel bij de Welkoop.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:42

xLeticia schreef:
Serendipity1 schreef:
Geen tips, maar ik klikte je topic uit nieuwsgierigheid aan. Ik dacht, wie wil er nu zorgen dat een wond niet geneest :+


Hahaha ik zie de fout nu. Trekt wel aandacht zo :')


Eh ja... das ook de reden dat ik het topic Aan klikte

Effe om topic. Ik zou even met de DA overleggen... ook over het ontsmettingsmiddel dat je het beste kunt gebruiken.
Sterkte met je paardje hoop dat hij/zij gauw opknapt.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:46

Hier standaard vetramil in huis. Heb het gelukkig nog niet heel vaak hoeven gebruiken maar de paar keer dat het wel nodig was, werkte het uitstekend.

(je titel zou moeten zijn tips voor wondgenezing en niet tegen) ;)

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:05

Eiwit kloppen en er op smeren. En dan in verband wikkelen

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:07

Groene leem.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:26

Laatst bijgewerkt door Sintara op 25-07-20 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:28

Mijn paard heeft op precies dezelfde plek zo'n wondje gehad. Dat is wel gehecht en super genezen! Maar daar is het inderdaad nu te laat voor.

xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 22:30

Ik denk dat ik morgen wat plekken af ga bellen voor vetramil of mesitran. Van wat ik lees is het sowieso niet verkeerd om dit te hebben.

Dan op stal eerst even kijken hoe het er voor staat. Ik neem denk ik ook wat scheermesjes mee en ga proberen het haar er om heen weg te scheren.

Zal morgen ook nog even een foto maken als ik er aan denk.

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:31

Vetramil!!

Hier echt enorme wond mee dicht gekregen

xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 22:33

Sintara schreef:
Ik smeer dit:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... am_1002902

Is heel anders dan de dikke uierzalf die je gewend bent trouwens. En daar dan violetspray overheen zolang er nog geen goede korst op zit.
Dag 1:
[ [url=m/2x01V3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Week 2, tweede ronde:
[ [url=m/droxOS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu (week 4):
[ [url=m/6HY2Td.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh dat is mooi en snel geheeld zeg!!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:34

Ja de da had het wel schoon gemaakt met vetramil.. Verder heb ik het zelf weinig ontsmet en vooral dus soepel gehouden. Moet zeggen dat het plekje op de koot minder snel genas dan alles hoger op het been

Selente
Berichten: 1861
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:45

Ik zweer bij animalintex i.c.m. vetwrap. Dat onttrekt het eventuele vuil dat nog in de wond zit. Kan je er prima omheen doen als je paard terug komt vanuit de weide, en de volgende ochtend eraf halen.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:53

xLeticia schreef:
Ik denk dat ik morgen wat plekken af ga bellen voor vetramil of mesitran. Van wat ik lees is het sowieso niet verkeerd om dit te hebben.

Dan op stal eerst even kijken hoe het er voor staat. Ik neem denk ik ook wat scheermesjes mee en ga proberen het haar er om heen weg te scheren.

Zal morgen ook nog even een foto maken als ik er aan denk.


Heb je een EJ in de buurt? Die zijn open en verkopen het.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:46

Denk dat je titel net wel correct is... Je wil zo'n diepe punctiewonde niet vlug dicht... Dan pas wordt het gevaarlijk! Als het oppervlakkige eerst sluit, kan het wondvocht en/of mogelijke infectie niet meer weg en zal dus het been ophopen met pus en alle gevolgen van dien. Deze wond moet eerst langs binnen dicht gaan alvorens aan de oppervlakte