Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 21 [ 518 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

 
Profiel   

OP aangepast ivm wijziging reu! Helaas bleek de reu in de originele OP prostaatkanker te hebben en werd voor zijn gezondheid chemisch gecastreerd. Voor ons sneu maar voor de eigenaar van deze reu natuurlijk nog veel erger! Gelukkig hebben wij een leuke vervanger gevonden!

Het is vandaag 29.08 en de loopsheid heeft zich eindelijk aangediend! :)

Ook wij wagen ons aan een topic, in 2021 verwachtten wij een nest Schotse Collie kortharen oftwel Smooth Collies. Veel mensen kennen de Schotse Collie wel, zo'n 60% in NL heet dan ook Lassie. Nou is die van mij hetzelfde, alleen dan (genetisch) korthaar (vaak denken mensen dat ze geschoren zijn!) en véél leuker natuurlijk. :Y)

Het was nooit mijn intentie om te gaan fokken, tot ik mezelf steeds meer ging verdiepen in het fokken, genetica en vooral in de ziektes in rassen. Toen werd er een vlammetje aangewakkerd en de interesse was gewekt. De SC is niet zo'n bekend ras en heel veel ziektes of andere gekke dingen zijn er niet in te vinden. Tot Dana. :+ Ze was altijd iets vreemd van kleur als pup maar daar zocht ik niks achter, mijn interesse voor kleuren en vooral merle was er altijd al (hence de vier merle honden in huis) maar toch was hier 'iets' vreemd. Via via kwam ik in contact met Mary Langevin en door haar tijd en moeite werd Dana getest en bleek niet zomaar een merle maar een Mozaïek merle met als genetische code: m/Mh/Ma+ (257bp/269bp) en daarmee de eerst geteste in de database. Inmiddels zijn we drie jaar verder en zijn er steeds meer SC getest en komen er steeds meer 'rare' naar voren wat natuurlijk ontzettend belangrijk is voor de fok en vooral voor de gezondheid van het ras.

Nieuwsgierig hoe zo'n uitslag van een 'merle-staart' eruit ziet? Zo dus!

[ img ]


Dana is mijn 'patient zero', heel veel leren, heel veel kopen, heel veel doen. Ze zal niet mijn eerste nest zijn dat ik op de wereld zet en ik heb een bak aan ervaring klaarstaan die ik altijd mag bellen om me te helpen. <3 Doordat ik zelf ook nog veel moest leren de afgelopen jaren is Dana 'vrij oud' voordat er daadwerkelijk een nest gaat komen. Wij zullen progesteron gaan prikken om het juist tijdstip van dekking te kunnen bepalen.

Okay, anyway, terug naar het fokken van puppy's! :Y)

Mommy to be:
"Mabinogion Saragosa" aka Dana

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Dana is geboren op 10.06.2017 wat haar nu vier jaar jong maakt, Dana heeft een heel eigenwijs en eigenzinnig karakter maar wel een hele stabiele hond. Ik doe Agility met haar wat de eerste jaren bloed, zweet en tranen heeft gekost. Inmiddels (na een andere aanpak dan onze BC's) loopt ze als een trein, is de will-to-please aanwezig en gaat ze ook met sprongen vooruit. Al met al met ik tevreden met haar als Agility hond.






Dana is volledig getest en op alle vlakken gezond verklaard. Ze is volledig DNA getest en HD, ED & rug zijn op de foto gezet, alles is goed bevonden.

Dana is getest met MyDogDNA en vrij van alles behalve MDR1, zij is genetisch MDR1 +/-. Dat wist ik al bij aanschaf door de combinatie van haar ouders. De DNA testen kunnen bij interesse altijd worden gedeeld.


Daddy to be is "Tucconia's Gandalf A kind of magic" aka Gandalf.

[ img ]
[ img ]

Gandalf is geboren op 08.04.2019, een vrij jonge reu dus! Wij zijn dan ook de eerste die met hem gaan dekken, we zijn benieuwd! Gandalf is ook volledig getest en vrij van alles.

Zowel Dana als Gandalf dragen beide niet de 'Rough factor', de kans op een langhaar is daardoor 0%.

Alle pups worden getest waardoor het vóór ze naar de nieuwe baasjes gaan allemaal een certificaat van kleur meekrijgen. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren en Mary Langevin met mij. De pups zullen ook in haar tweede boek verschijnen. Dana staat overigens in haar eerste boek over merle.

Het gecombineerde stamboom van Gandalf x Dana ziet er zo uit:
[ img ]

Deze pups worden gefokt onder mijn eigen kennel "Vihaan Aditi", KLIK!
[ img ]

Ik open dit topic, net zoals Zoë om mensen mee te nemen in de wereld van bewust en doordacht fokken en sta daarom ook open voor alle vragen. Alles mag gevraagd en gezegd worden. :list:

Of je nou interesse hebt in de Smooth Collie of niet, feel free to join! *\o/*


Laatst bijgewerkt door KimD op 29-08-21 14:04, in het totaal 7 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:10 



 
Profiel   

Mijn eerste liefde, de Schotse collie <3
Ik volg! (Niet voor een pup, maar wel voor puppyspam) :D
Leuk stuk om te lezen, je schrijft leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:15 



 
Profiel   

Ik kijk er naar uit !!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:15 



 
Profiel   

Ah, leuk. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ik hoop voor jullie op een mooi nest gezonde pups.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:16 



 
Profiel   

Ooooh ik volg. De collie korthaar staat hoog op de lijst voor een pupje ooit <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:30 



 
Profiel   

Je interpreteerd de MDR1 uitslag alleen verkeerd, MDR1 +/+ (of N/N, normal/normal) is juist vrij. Hieronder de uitslag van de moeder van mijn hond, staat een duidelijke uitleg bij.

[ img ]

Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:30 



 
Profiel   

XxDiandraxX schreef
Je interpreteerd de MDR1 uitslag alleen verkeerd, MDR1 +/+ (of N/N, normal/normal) is juist vrij. Hieronder de uitslag van de moeder van mijn hond, staat een duidelijke uitleg bij.

[ [url=m/OKdW0b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.


Je hebt helemaal gelijk inderdaad! Stom! Ik ga heel even op onderzoek uit bij Henry, want volgens mij mailden ze Carrier terwijl in de DB +/+ staat. Stom eigenlijk dat ik daardoor van de leg ben geraakt, ik heb niet terug geschakeld. -O- Nu lees ik dit en denk ik huh?! Dat staat er toch, niet dus. Zelfs met Zoë heb ik het omgedraaid zie ik nu. Duidelijk nog verkeerd. I'll be right back met de goede uitslag. :Y) _O- (hoop ik!)

Thanks!

XxDiandraxX schreef
Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.


Ik hoop voorjaar 2021 maar dat zal een verrassing zijn gok ik. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:36 



 
Profiel   

KimD schreef
XxDiandraxX schreef
Je interpreteerd de MDR1 uitslag alleen verkeerd, MDR1 +/+ (of N/N, normal/normal) is juist vrij. Hieronder de uitslag van de moeder van mijn hond, staat een duidelijke uitleg bij.

[ [url=m/OKdW0b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.


Je hebt helemaal gelijk inderdaad! Stom! Ik ga heel even op onderzoek uit bij Henry, want volgens mij mailden ze Carrier terwijl in de DB +/+ staat. Stom eigenlijk dat ik daardoor van de leg ben geraakt, ik heb niet terug geschakeld. -O-

Nu lees ik dit en denk ik huh?! Dat staat er toch, niet dus. Zelfs met Zoë heb ik het omgedraaid zie ik nu. Duidelijk nog verkeerd.

I'll be right back met de goede uitslag. :Y) _O- (hoop ik!)

Thanks!

XxDiandraxX schreef
Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.


Ik hoop voorjaar 2021 maar dat zal een verrassing zijn gok ik. :=


Whaha foutje kan gebeuren! Maar +/+ zou dus wel ideaal zijn!

Leuk he die teven die je verassen kwa loopsheid. Elin heeft tot nog toe steeds 7maanden er tussen (maar pas drie keer loops geweest) dus ben benieuwd wat ze nu gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:39 



 
Profiel   

het verschilt ook per labo, wat het extra verwarrend maakt..... sommige rapporteren ++ als lijder en andere als vrij. k hou van labo's die gewoon nn voor vrij gebruiken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:42 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
het verschilt ook per labo, wat het extra verwarrend maakt..... sommige rapporteren ++ als lijder en andere als vrij. k hou van labo's die gewoon nn voor vrij gebruiken :')

Ow echt? Ik had voor de zekerheid (voor het geval ik er naast zat) eens in mijn papieren gekeken maar allemaal -/- voor lijder en +/+ voor vrij. Zowel de in frankrijk (slovgen) gesteste hond, laboklin als van hearingen.


Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 24-08-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:45 



 
Profiel   

KimD schreef
XxDiandraxX schreef
Je interpreteerd de MDR1 uitslag alleen verkeerd, MDR1 +/+ (of N/N, normal/normal) is juist vrij. Hieronder de uitslag van de moeder van mijn hond, staat een duidelijke uitleg bij.

[ [url=m/OKdW0b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.


Je hebt helemaal gelijk inderdaad! Stom! Ik ga heel even op onderzoek uit bij Henry, want volgens mij mailden ze Carrier terwijl in de DB +/+ staat. Stom eigenlijk dat ik daardoor van de leg ben geraakt, ik heb niet terug geschakeld. -O- Nu lees ik dit en denk ik huh?! Dat staat er toch, niet dus. Zelfs met Zoë heb ik het omgedraaid zie ik nu. Duidelijk nog verkeerd. I'll be right back met de goede uitslag. :Y) _O- (hoop ik!)

Thanks!

XxDiandraxX schreef
Wanneer verwacht je haar nu weer loops? Volgend jaar pas weer? Elin zal ook pas rond die leeftijd gedekt gaan worden. Eerst gezond volwassen worden.


Ik hoop voorjaar 2021 maar dat zal een verrassing zijn gok ik. :=


En ook dat kan niet kloppen valt me nu onder de douche in, want dan zou Henry +/- moeten zijn. Anders hadden ze Affected moeten mailen. Dat me dat niet eerder is opgevallen is joh!

En ja, ik ben er nat voor onder de douche uit gestapt. _O-

[ img ]


Laatst bijgewerkt door KimD op 24-08-20 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:48 



 
Profiel   

ik weet niet meer zeker welk labo het was, maar een hele tijd terug had ik die verwarring er rond op fb gelezen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:48 



 
Profiel   

KimD schreef
En ook dat kan niet kloppen valt me nu onder de douche in, want dan zou Henry +/- moeten zijn. Anders hadden ze Affected moeten mailen. Dat me dat niet eerder is opgevallen is joh!

En ja, ik ben er nat voor onder de douche uit gestapt. _O-

[ [url=m/jgMRM4.jpg]Afbeelding[/url] ]


:') _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:50 



 
Profiel   

Gaaf! Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:56 



 
Profiel   

Wat een gave honden, nog nooit gezien of gehoord! Ik ga volgen, vooral voor de puppy spam!

Misschien een gekke vraag, maar kun je een hond 'loops spuiten' zoals je bij paarden kunt doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 11:04 



 
Profiel   

Oke, het heeft even geduurd maar er is duidelijkheid. Ze hebben een typfoutje gemaakt, Henry is inderdaad vrij. *\o/* Zij wilde non-carrier schrijven maar hadden het non- blijkbaar verwijderd met het nalezen en veranderen van de zinsopbouw e.d.

Ik heb ook écht niet geschakeld icm de +/+ op de site tot het antwoord van Diandra. Toen ging er letterlijk een lampje branden :)* en vervolgens in de :? modus. Henry is inderdaad N/N & Dana is N/M, daardoor krijgen we 50% & 50% N/M & N/N. Voor mij en de pups alleen maar goed (en beter) nieuws.

Om deze misverstanden in de toekomst te voorkomen zal ik alleen nog maar werken met N (Normal) & M (Mutant), dan kan de verwarring bij anderen en bij mezelf ook niet meer ontstaan! :) Ik gebruik voor mezelf altijd deze tabel en eigenlijk had ik moeten schakelen bij het zien van de mail en de genetische code maar heb dat niet gedaan. Snap het nog steeds niet, iets zo vaak lezen maar het kwartje is steeds niet door gevallen.

[ img ]

Ik kan de OP zelf niet meer aanpassen, ik heb een mod gevraagd dit te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 17:50 



 
Profiel   

Super!!! Nu kan je een vrije aanhouden als je dat zou willen *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 17:57 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
Super!!! Nu kan je een vrije aanhouden als je dat zou willen *\%/*


Ja! **\O/** Hoef ik niet meer te importeren. Dat is dan eigenlijk wel weer jammer. :') Ik vertel mijn wederhelft gewoon niet dat hij vrij blijkt te zijn. Pas als die pup er is. "Ohja, onze pup was eigenlijk ook vrij! Ach, wat jammer nou!" _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 18:08 



 
Profiel   

Beter toch. Heb je je vrije import reu en hou je lekker een teefje aan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 18:13 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
Beter toch. Heb je je vrije import reu en hou je lekker een teefje aan :D


:j :j en vers bloed is altijd goed! Het aanbod in de BeNeLux is echt heel klein en beperkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 18:38 



 
Profiel   

Vroeger op ringtraining veel de kortharen mee gemaakt van kennel Gallant. Het blijft een geweldig ras voor mij maar iets te soft van karakter qua gemiddelde van het ras.

Veel plezier met de voorpret en voorbereiding verder en hopelijk een geweldig nest dadelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 18:40 



 
Profiel   

Ik volg ook! Vind alles rondom het fokken enorm interessant. Al zou ik er nooit aan willen beginnen als ik een geschikte hond had. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 20:07 



 
Profiel   

Wat een leuke honden! :D Vroeger veel opgepast op twee langhaar Collies (helaas recent overleden), geweldige honden. De blue merle (koppig en eenkennig, maar een heel klein hartje) was echt een fotomodel, had een enorme vacht, zo dik dat ze er zelf weleens last van had. De sable was minder extreem qua uiterlijk en één van de liefste en meest zachtaardige honden die ik ooit gekend heb. Ik heb me niet verdiept in het karakter van Smooth Collies (ik las dat ze tegenwoordig een apart ras zijn), maar mocht ik ooit zelf voor een Collie gaan, zou ik ook een korthaar willen zodat ze geen last hebben van die dikke vacht en al het geborstel. Weet niet of ik er ooit aan ga beginnen, maar vind ze wel enorm leuk. :j

Leuk om het proces zo een beetje te kunnen volgen en veel succes ermee! Mag ik je vragen hoe je aanpak met behendigheid met Dana afweek van hoe je het traint met je Border Collies?

Ik ben meer een meelezer dus waarschijnlijk reageer ik verder amper, maar zeker fijn om ook foktopics te zien waarbij veel gelet wordt op gezondheid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 21:23 



 
Profiel   

Stumper_ schreef
Wat een leuke honden! :D Vroeger veel opgepast op twee langhaar Collies (helaas recent overleden), geweldige honden. De blue merle (koppig en eenkennig, maar een heel klein hartje) was echt een fotomodel, had een enorme vacht, zo dik dat ze er zelf weleens last van had. De sable was minder extreem qua uiterlijk en één van de liefste en meest zachtaardige honden die ik ooit gekend heb. Ik heb me niet verdiept in het karakter van Smooth Collies (ik las dat ze tegenwoordig een apart ras zijn), maar mocht ik ooit zelf voor een Collie gaan, zou ik ook een korthaar willen zodat ze geen last hebben van die dikke vacht en al het geborstel. Weet niet of ik er ooit aan ga beginnen, maar vind ze wel enorm leuk. :j

Leuk om het proces zo een beetje te kunnen volgen en veel succes ermee! Mag ik je vragen hoe je aanpak met behendigheid met Dana afweek van hoe je het traint met je Border Collies?

Ik ben meer een meelezer dus waarschijnlijk reageer ik verder amper, maar zeker fijn om ook foktopics te zien waarbij veel gelet wordt op gezondheid!


Ik zal morgen even uitgebreider reageren maar laat ik vooral even uit die 'al dat geborstel' droom helpen. _O-


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 21:28 



 
Profiel   

Wat een leuk ras!
Ik heb zelf een Amerikaanse Collie
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 21:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 21 [ 518 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen