Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstkeuze Just wimphof x ampere

 

gewoonmarie schreef
Kijk nu vind ik het interessant worden, vivaldi was nog niet genoemd vanuit stal. :)
We hebben zelf jameson rs2 en secret op het lijstje. Secret twijfel ik erg over vanwege zijn beenstand. Ik vind hem wel het aller gaafste.



Desperado n.o.p
https://kwpn.tv/watch/1138



twee punten van aandacht vanuit het keuringsrapport van Jameson:
De stap is zuiver maar zou meer moeten schrijden. I
De schoft is zeer goed ontwikkeld en zou langer moeten doorlopen

is dat een punt van aandacht voor uw merrie
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 13:06 



 
Profiel   

gewoonmarie schreef
Kijk nu vind ik het interessant worden, vivaldi was nog niet genoemd vanuit stal. :)
We hebben zelf jameson rs2 en secret op het lijstje. Secret twijfel ik erg over vanwege zijn beenstand. Ik vind hem wel het aller gaafste.


Belangrijk is om te kijken wat hij doorfokt. Met Secret heb je wel lijnenteelt op Donnerhall en Ferro, zij het dan wel verder weg.

Jameson vind ik een fijne hengst, goede beweger. Zit je wel ook weer met lijnenteelt, ik weet niet of hij echt het voorbeengebruik zal verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 08:58 



 
Profiel   

Wat vind je van Johnson?Knie actie maat mooi front!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 20:08 



 
Profiel   

Mce, bedankt ik ga daar extra op letten.

Elisa, dat klopt helemaal wat je zegt. Volgens mij zie je bij nakomelingen van secret wel verschillende beenstanden. Maar voor m’n eerste veulen wil ik ook graag een beetje op safe spelen.

Waarom denk je dat jameson niet zijn knieactie niet mee zal geven?

Dresjoepie, die is inderdaad ook heel gaaf! Ik ga hem overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 20:35 



 
Profiel   

Ik vraag me af of lijnenteelt op Ferro de gewenste knie actie zal geven, waarschijnlijk wordt het sterke achterbeen wel verankerd. Voor de rest is er nog weinig bekend over de nafok van Jameson. Vandaar mijn "twijfel" al denk ik dat de rug/ achterhand/ achterbeen belangrijker is dan het voorbeen.

Als je op safe wilt spelen kun je het beste gaan voor een bewezen hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 08:51 



 
Profiel   

En dan is Johnson idd gewoon een hele goeie gok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 09:43 



 
Profiel   

Het word geen Johnson, hij heeft best veel nakomelingen, maar hoeveel daarvan hebben nou echt gepresteerd?
Een vivaldi zoon vind ik ook geen gek idee, al komt vitalis te dichtbij qua lijnteelt.
Ebony is er bijgekomen op het lijstje, daar heeft ze deze zomer een zusje van gekregen en die lijkt heel goed, en super mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 13:43 



 

gewoonmarie schreef
Het word geen Johnson, hij heeft best veel nakomelingen, maar hoeveel daarvan hebben nou echt gepresteerd?
Een vivaldi zoon vind ik ook geen gek idee, al komt vitalis te dichtbij qua lijnteelt.
Ebony is er bijgekomen op het lijstje, daar heeft ze deze zomer een zusje van gekregen en die lijkt heel goed, en super mooi!



zijn zoon Knock Out,
https://www.horses.nl/verrichtingsrappo ... knock-out/

heeft misschien iets meer ruimte, souplesse en lossigheid
maar ik heb een voorkeur voor vossen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 14:01 



 
Profiel   

Geen Johnson op basis van de prestaties van zijn nakomelingen? Of lijkt hij je sowieso niet wat?


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 08-12-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 14:12 



 
Profiel   

gewoonmarie schreef
Het word geen Johnson, hij heeft best veel nakomelingen, maar hoeveel daarvan hebben nou echt gepresteerd?



Als je zowel in de WBFSH ranking als in de Horsetelex ranking op nr 1 staat, dan denk ik wel dat je kan zeggen dat er toch tamelijk veel van je nakomelingen hebben gepresteerd...
Vivaldi staat op respectievelijk nr 6 en 18 in die rankings, terwijl die nog véél meer gedekt heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 14:12 



 
Profiel   

Precies. Als dat niet voldoende is, dan vrees ik dat de andere hengsten ook afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 14:15 



 
Profiel   

Van de ggk zonen die hij heeft gegeven, vind ik alleen Bretton woods heel leuk. Dat vind ik niet veel op zo’n grote collectie nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 15:40 



 
Profiel   

Goedgekeurde zonen zijn geen sportpaarden...
Hij geeft geen keuringspaarden nee, wel sportpaarden.

Je schrijft 'gepresteerd', maar dat hebben ze dus zeker en vast wel.
Als je van plan bent om een goedgekeurde hengst te fokken, dan heeft hij inderdaad weinig adelbrieven. Als je zoekt sportpaarden te fokken heeft hij op dit moment de beste adelbrieven van álle hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 16:20 



 
Profiel   

gewoonmarie schreef
Het word geen Johnson, hij heeft best veel nakomelingen, maar hoeveel daarvan hebben nou echt gepresteerd?
Een vivaldi zoon vind ik ook geen gek idee, al komt vitalis te dichtbij qua lijnteelt.
Ebony is er bijgekomen op het lijstje, daar heeft ze deze zomer een zusje van gekregen en die lijkt heel goed, en super mooi!


Hoewel ik niet zo'n enorme Johnson fan ben heeft hij wel echt ontzettend veel nakomelingen in de (sub) top lopen. Hij geeft wel echt prestatiepaarden en heeft ook niet voor niets het predikaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 09:38 



 
Profiel   

Waarom ben jij dan geen Johnson fan Elisa?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 10:42 



 
Profiel   

Ik ben ook geen fan van Johnson. Ik hou van sensibele paarden met veel looplust, maar niet van hysterische paarden die je elke dag opnieuw zadelmak moet maken. Bovendien heb ik al vaker bij zijn nakomelingen gezien dat ze stappen als een te ver doorgefokte Duitse herder (weet even niet hoe ik het beter uit kan leggen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 19:26 



 
Profiel   

Ik heb er 2 gefokt. Zijn beide doodbrave beesten onder het zadel met loop- en vooral werklust!
Sensibel vind ik ze niet, zeker niet hysterisch...
Alleen op de vrachtwagen zijn het allebei zenuwpezen.
Het is dat ik er nu geen merrie voor heb, anders gebruikte ik hem direct terug.

Maar goed, ieder z'n mening en ervaringen daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 06:50 



 
Profiel   

Maar als ik het me goed herinner, had jij een Rubinstein-merrie. Dan is het ook wel moeilijk om er een niet-brave uit te fokken, zelfs als je Johnson gebruikt :D

Dat probleem in de stap hebben ze ook zeker niet allemaal. Maar ik heb het wel te vaak gezien en ik vind het bovendien een wezenlijk probleem. Ze stappen namelijk niet slecht omdat puur de stap tekort komt, maar omdat er een probleem is met rug/bekken/knieën. Daarom vergeleek ik het ook met een doorgefokte herder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 08:42 



 
Profiel   

Johnson heeft bij mij extreem verbeterd op de minpunten van de merrie. Mijn Johnson is in elk geval mega ruitermak, wel wat gevoelig voor bodem en omgeving. Het is sowieso een veel beter dressuurpaard dan zijn moeder. Veel beter in het front, oneindig veel werklust, veel go, meer tritt. Hij is wel beknopt gebleven, net als de merrie zelf. Alleen een stukje groter (uiteindelijk). De merrie stapt goed en hij ook, maar de stap is wel gevoeliger geworden voor spanning. Ik had Johnson voor enkele verbeterpunten die ik zoek ook wel willen gebruiken voor onze fokmerrie, maar dat sluit helaas niet mooi aan (Jazz te dichtbij) en bij haar kan de stap ook wisselend zijn, dus dat was net geen mooie match.

Voor deze Just Wimphof merrie kan ik er nog weinig van zeggen. Ze lijkt heel jeugdig. Ik zou haar ontwikkeling nog afwachten om beter te kunnen bepalen wat je zoekt in een hengst. Of anders een gokje wagen met een hengst die eerder goede resultaten gaf in de lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 08:51 



 
Profiel   

gewoonmarie schreef
Waarom ben jij dan geen Johnson fan Elisa?


Ik heb er teveel gezien met inderdaad een afwijkende stap, krampbenen, neurologische problemen aan de achterkant. Niet dat ze dat allemaal hebben, en degene die het niet hebben zijn goede sportpaarden met veel Go.

Daarnaast is het een kwestie van persoonlijke smaak, vind zijn nakomelingen ook vaak net wat te strak in de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 09:04 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Johnson heeft bij mij extreem verbeterd op de minpunten van de merrie. Mijn Johnson is in elk geval mega ruitermak, wel wat gevoelig voor bodem en omgeving.


Eerlijk gezegd vind ik dit best een merkwaardig bericht. Ik meen me berichten van jou te herinneren over jouw totaal hysterische Johnson met neurologische problemen, die bovendien niet te vervoeren is. Ik ga er vanuit dat die berichten van jou gewoon terug te zoeken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 09:21 



 
Profiel   

Aimee schreef
Maar als ik het me goed herinner, had jij een Rubinstein-merrie. Dan is het ook wel moeilijk om er een niet-brave uit te fokken, zelfs als je Johnson gebruikt :D



Dan kende je de merrie niet }:) }:) }:)
Dat was écht geen doetje en ik heb er een paar van die ook echt geen doetjes zijn :P
Zat in elk geval geen enkele trage knol bij, maar bv de Zatchmo en de Daddy Cool die ik er uit gefokt hebben waren / zijn enorm heet. Ook de Dante Weltino was een pak scherper. En de Stedinger qua instelling gewoon top, maar lichamelijk minder talentvol.
De Johnsons waren voor mij het totaalpakket. De eerste stapte gewoon goed, de tweede is wel gevoelig aan spanning in de stap. Hij kan het wel, maar bij beetje spanning wordt hij idd minder zuiver.

Ik zeg ook helemaal niet dat Johnson z'n minpunten niet heeft è, elke hengst heeft die.
Ik zeg alleen dat als je hem niet kiest owv de prestatie van z'n nakomelingen, dat je dan echt wel verkeerd geïnformeerd bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 09:23 



 
Profiel   

Aimee schreef
_Lorette_ schreef
Johnson heeft bij mij extreem verbeterd op de minpunten van de merrie. Mijn Johnson is in elk geval mega ruitermak, wel wat gevoelig voor bodem en omgeving.


Eerlijk gezegd vind ik dit best een merkwaardig bericht. Ik meen me berichten van jou te herinneren over jouw totaal hysterische Johnson met neurologische problemen, die bovendien niet te vervoeren is. Ik ga er vanuit dat die berichten van jou gewoon terug te zoeken zijn.


Een neurologisch probleem neemt niet weg dat de pure basiskwaliteiten er wel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 09:24 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Een neurologisch probleem neemt niet weg dat de pure basiskwaliteiten er wel zijn.


Ben ik niet met je eens. Ik vind het hebben van géén neurologische problemen een basisvoorwaarde voor een dressuurpaard, net als gezondheid.

Wat betreft jouw merrie: die kende ik natuurlijk niet inderdaad. Wat me wel opvalt aan je bericht is dat ik waarschijnlijk een andere begrip heb van wat een doetje is of geen doetje. Een doetje is wat mij betreft niet perse traag en een geen-doetje niet perse heet.
Ik heb bijvoorbeeld een Johnson gereden die compleet hysterisch was, maar als die dan eindelijk gekalmeerd was, was het een trage trapzak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 09:53 



 
Profiel   

Aimee schreef
Eerlijk gezegd vind ik dit best een merkwaardig bericht. Ik meen me berichten van jou te herinneren over jouw totaal hysterische Johnson met neurologische problemen, die bovendien niet te vervoeren is. Ik ga er vanuit dat die berichten van jou gewoon terug te zoeken zijn.


Er loopt een topic van 100 pagina's over hem. Zoek terug wat je wil. Werkelijk álles staat op internet. Volgens mij ontkracht het helemaal niet wat ik schrijf? Om het even per punt te beschrijven...

- Mijn paard is met 2 jaar plotseling atactisch geworden (bij de castratie) en is daardoor een afwijking, niet dé afspiegeling van de Johnson nakomelingen.

- Hij is prima te laden, maar wordt heel onzeker op de benen zodra hij in de trailer staat en daarom kiezen wij er zelf voor om hem niet te vervoeren. Liever niet vervoeren en heel houden dan wel vervoeren en risico lopen. Tot 2 jaar was hij super makkelijk te vervoeren en wij hebben hem als veulen zelfs altijd zonder zijn moeder vervoerd in de trailer. We woonden niet bij onze wei, dus hij is vaker vervoerd dan gemiddeld, gok ik.

- Hij is altijd heel braaf geweest op mij als ruiter. Ik heb ook veel paarden gereden die hun omgeving niet spannend vonden, maar de ruiter wel. Het heeft hem nooit uitgemaakt hoe ik erop zat of waar ik hem aanraakte. Je gaf aan dat de Johnsons steeds opnieuw zadelmak gemaakt moeten worden, vandaar dat ik dit aanhaalde.

- Mijn paard is bodemschuw en gevoelig voor veranderingen in zijn omgeving. Zijn moeder was dat niet. Ik vind het 'Jazzig', maar ik weet hierin niet wat genen zijn en wat versterkt wordt door zijn ataxie. Het is inmiddels nog maar een fractie van wat het was als jong paard. Hij wordt ooit ook oud en verstandig. :+

- Mijn paard is mega werkwillig, gaat boven zijn kunnen voor mij, doet niets liever dan werken, staat altijd 'aan', heeft van nature houding en go. Zijn moeder liep liever in het bos, had een moeilijke hals/nek/kaak voor een fijne nageeflijkheid, was moeilijker te motiveren en had een hals die moeilijk in de oprichting te krijgen was (zwaar, horizontaal, onderhals, diep uit de borst). Je begrijpt meteen welk paard dressuurmatig gezien fijner te rijden is. De verbetering is geheel te danken aan Johnson. Ik heb me verbaasd over het resultaat, omdat je een hengst wel kiest om bepaalde kenmerken, maar het niet zeker is of hij het in die mate doorgeeft die je wenst. En met een 'niet ideaal' uitgangspunt is het natuurlijk onmogelijk om het perfecte paard te fokken.

- Mijn paard is lang klein gebleven, maar is uiteindelijk wel een aantal cm groter geworden dan zijn moeder. Tot zijn 5e was hij kleiner dan zijn moeder, het groeien kwam daarna pas. We hebben Johnson niet gekozen voor het vergroten.

- Mijn paard is typisch op bepaalde zaken (kijkerig op bodem en veranderingen in omgeving), maar ik rijd er zonder zadel mee, maak ondanks ataxie ook sprongetjes, hij is goed verkeersmak incl groot verkeer en ik kan hem stilzetten wat ik wil, daarna is het altijd braaf (op de ruiter) wegrijden. Dat is tegenwoordig al heel wat voor een dressuurpaard. Nee, ik kan hem niet inzetten als gehandicaptenpaard, wat zijn moeder wel kon. Heb ik hem daarvoor gefokt? Nee. Ik wilde een betere versie van zijn moeder voor mijzelf. Ik heb op bepaalde punten moeten inleveren en op andere punten héél veel gewonnen. Ik zie gemakkelijk tekortkomingen van mijn paarden, ben daar eerlijk over en overdrijf het soms zelfs. Juist dan moet ik alle goede kwaliteiten niet vergeten en ook durven te benoemen.

Bij mij in de les liep een Johnson die als dressuurpaard zo zonder springervaring een crossles liep en die spong alles. Dat was geen kijkerig of (te) heet paard en de moeder van die Johnson is nota bene mega heet en zenuwachtig. Dit is er maar eentje, dus geen realistische afspiegeling, maar dat is die ene van mij dus ook niet als je zijn aandoening wil afschuiven op Johnson. :+

De Johnsons die ik ken, hebben veel werklust. Kúnnen wat heet worden in het werk, mede door het voorwerken. Uiteindelijk heb je die werklust nodig, dus als je er zelf mee kunt omgaan, is het heel fijn.Als je front, werklust en mogelijkheden voor het zwaardere werk zoekt (tritt en kunnen verzamelen), dan vind ik het een goede optie. Zoek je andere kwaliteiten (heb je bijvoorbeeld een hectische merrie), dan kies je een andere hengst...

Ennnnn zo wordt het een Johnson discussie in plaats van een hengstenkeuze topic. :7
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen