[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:15

Clue geeft ook aan of je menstruatie binnen het normale valt (onder het kopje Clue analysis). :j

Lynnepinny, is het ook niet te doen met pijnstilling? Als het je erg belemmerd en je veel zorgen hebt dan zou ik gewoon een keer een afspraak maken bij de huisarts.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:01

Even louter iets over menstruatie.. Ik ben sinds augustus ongeveer gestopt met de pil (denk ik, ik weet niet meer exact wanneer). Dan op 2 augustus gemenstrueerd. Vervolgens op 8 september weer terug mijn menstruatie gehad. Die was kort maar vrij heftig.

Nu zijn ze deze maand pas meer dan een week later door gekomen (16 oktober).. Wederom eigenlijk één dag heel heftig en daarna niets meer. Vroeger was ik echt een week ongesteld. Zelfs in perioden dat ik gestopt ben met de pil.

Je zou denken 'Joepiee maar 1 dag ongesteld?!' Maar er is weinig aan als je je helemaal brak voelt.

Moet ik mij hierom zorgen maken? Wel een belangrijke side note is dat ik sinds een dikke maand chronische stress heb en hoogstwaarschijnlijk depressief ben. Ik krijg hiervoor professionele hulp, maar ik ben (nog) niet gediagnosticeerd.

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:09

Kaatastrof schreef:
Even louter iets over menstruatie.. Ik ben sinds augustus ongeveer gestopt met de pil (denk ik, ik weet niet meer exact wanneer). Dan op 2 augustus gemenstrueerd. Vervolgens op 8 september weer terug mijn menstruatie gehad. Die was kort maar vrij heftig.

Nu zijn ze deze maand pas meer dan een week later door gekomen (16 oktober).. Wederom eigenlijk één dag heel heftig en daarna niets meer. Vroeger was ik echt een week ongesteld. Zelfs in perioden dat ik gestopt ben met de pil.

Je zou denken 'Joepiee maar 1 dag ongesteld?!' Maar er is weinig aan als je je helemaal brak voelt.

Moet ik mij hierom zorgen maken? Wel een belangrijke side note is dat ik sinds een dikke maand chronische stress heb en hoogstwaarschijnlijk depressief ben. Ik krijg hiervoor professionele hulp, maar ik ben (nog) niet gediagnosticeerd.


Het kan tot een jaar na stoppen met de pil duren voordat je lichaam gewend is. De eerste maanden dat ik gestopt was was het soms heel kort, soms heel lang. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan het feit dat je geen hormonen meer slikt.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:09

Hmm maar dit is niet de eerste keer dat ik stop, maar wel de eerste keer dan dat het zulk effect op mijn menstruatie heeft. Zelf kort na het stoppen met de pil verliep alles gewoon normaal van wat ik me kan herinneren. Iets zoals dit alleszins nog niet meegemaakt.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:22

Stress kan je hormoonhuishouding ook flink uit balans houden. Dus dat zal ook zeer goed mee kunnen spelen.

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:06

Stress speelt inderdaad een grote rol hierbij.

Zijn er bokkers die met de pil last hadden van doorbraakbloedingen? Ik wordt er helemaal simpel van, het is wéér raak. Helpt een koperspiraal hiertegen? (Want, geen hormonen meer).

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:02

Kaatastrof schreef:
Even louter iets over menstruatie.. Ik ben sinds augustus ongeveer gestopt met de pil (denk ik, ik weet niet meer exact wanneer). Dan op 2 augustus gemenstrueerd. Vervolgens op 8 september weer terug mijn menstruatie gehad. Die was kort maar vrij heftig.

Nu zijn ze deze maand pas meer dan een week later door gekomen (16 oktober).. Wederom eigenlijk één dag heel heftig en daarna niets meer. Vroeger was ik echt een week ongesteld. Zelfs in perioden dat ik gestopt ben met de pil.

Je zou denken 'Joepiee maar 1 dag ongesteld?!' Maar er is weinig aan als je je helemaal brak voelt.

Moet ik mij hierom zorgen maken? Wel een belangrijke side note is dat ik sinds een dikke maand chronische stress heb en hoogstwaarschijnlijk depressief ben. Ik krijg hiervoor professionele hulp, maar ik ben (nog) niet gediagnosticeerd.


Dit komt door de stress! Ik ben altijd heel erg gelijk ongesteld en nu door stress ook ineens later en veel minder heftig en korter!

NoTwixLeft
Berichten: 593
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:46

brokjes schreef:
Stress speelt inderdaad een grote rol hierbij.

Zijn er bokkers die met de pil last hadden van doorbraakbloedingen? Ik wordt er helemaal simpel van, het is wéér raak. Helpt een koperspiraal hiertegen? (Want, geen hormonen meer).


Doorbraakbloedingen kunnen niet ontstaan bij een koperspiraal, want je eigen cyclus wordt niet meer beïnvloed. Een normale cyclus geeft hooguit spotting, wat licht bloedverlies door je eisprong of een innesteling. Dat laatste wordt in de meeste gevallen wel voorkomen door een (koper)spiraal.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:06

Heeft iemand hier kennis van wanneer je begint met een nieuwe pil en hoe dat verder werkt en die even kan pb

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:07

Je mag me gerust pb'en maar staat het niet gewoon in de bijsluiter?

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:07

smurffie schreef:
Je mag me gerust pb'en maar staat het niet gewoon in de bijsluiter?


Ik ben daar niet zo zeker van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:19

NoTwixLeft schreef:
brokjes schreef:
Stress speelt inderdaad een grote rol hierbij.

Zijn er bokkers die met de pil last hadden van doorbraakbloedingen? Ik wordt er helemaal simpel van, het is wéér raak. Helpt een koperspiraal hiertegen? (Want, geen hormonen meer).


Doorbraakbloedingen kunnen niet ontstaan bij een koperspiraal, want je eigen cyclus wordt niet meer beïnvloed. Een normale cyclus geeft hooguit spotting, wat licht bloedverlies door je eisprong of een innesteling. Dat laatste wordt in de meeste gevallen wel voorkomen door een (koper)spiraal.

Dat klinkt wel goed :)
Zie alleen wel op tegen de menstruaties die zwaarder zouden worden, en een menstruatie cup wordt volgens mij ook niet erg aangeraden met een spiraal.. misschien dan toch maar een andere pil? Wil alleen geen zwaardere oid. Lastig vraagstuk.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:56

brokjes schreef:
Stress speelt inderdaad een grote rol hierbij.

Zijn er bokkers die met de pil last hadden van doorbraakbloedingen? Ik wordt er helemaal simpel van, het is wéér raak. Helpt een koperspiraal hiertegen? (Want, geen hormonen meer).

Ik heb geen doorbraakbloedingen. Met een koperspiraal ben je ook gewoon ongesteld.

NoTwixLeft
Berichten: 593
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:06

brokjes schreef:
NoTwixLeft schreef:

Doorbraakbloedingen kunnen niet ontstaan bij een koperspiraal, want je eigen cyclus wordt niet meer beïnvloed. Een normale cyclus geeft hooguit spotting, wat licht bloedverlies door je eisprong of een innesteling. Dat laatste wordt in de meeste gevallen wel voorkomen door een (koper)spiraal.

Dat klinkt wel goed :)
Zie alleen wel op tegen de menstruaties die zwaarder zouden worden, en een menstruatie cup wordt volgens mij ook niet erg aangeraden met een spiraal.. misschien dan toch maar een andere pil? Wil alleen geen zwaardere oid. Lastig vraagstuk.


Die afweging kan ik niet voor je maken. Ik ben een jaar pilloos geweest voor ik een spiraal liet plaatsen, vooral om eens uit te zoeken wat m'n cyclus zou gaan doen. M'n menstruatie was zo licht dat ik het wel aandurfde. Ja, hij is minder prettig. Maar ik vind het nu niet zo erg dat ik weer terug naar de pil wil.
Maar, en dat is misschien het meest spannende, weer leren voelen wat je lijf aangeeft is wel noodzakelijk. Heb er nog steeds een app naast om het bij te houden, maar eigenlijk is dat niet meer nodig. Vooral handig als ik iets wil plannen in de toekomst, zoals een weekje weg ofzo.

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:19

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik heb al sinds ik ongesteld ben geworden altijd al heftige menstruatiepijn. Van mijn 13e t/m mijn 24e aan de gewone pil en prikpil gezeten. Vorig jaar gestopt om te kijken of mijn depressie met hormonen te maken kon hebben. De pijn kwam echter weer volle bak terug, maar mijn depressie werd een stuk minder. Oftewel ik mag eigenlijk geen hormonen meer hebben omdat ik daar gewoon echt heftig depressief van wordt. Nu heb ik vorig jaar ook nog een pil gehad die speciaal was voor mensen die depressief raakte van de gewone pil, echter werd ik hier ook behoorlijk depressief van. Ik ben laatst weer terug geweest naar de gyneacoloog en die raad mij de spiraal aan (mirena of kyleena, waarvan zij vooral de kyleena aanraad). Zijn hier mensen die ervaring hebben van depressief raken van hormonen en een spiraaltje? Ik ben namelijk ergens nog wel bang dat de depressie weer terugkomt door het gebruik van hormonen. Anderzijds heb ik ook zoveel pijn dat ik ook niet zo goed meer weet hoe nu verder. De gyneacoloog raadde aan om erover na te denken, maar kon ook niet echt goed beantwoorden of de kans op de depressie weer toeneemt met de kyleena of mirena.

Dus zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben? Zowel positieve als negatieve ervaringen heb ik veel aan.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:27

ik ervaarde bij de pil dat ik te maken had met intense momenten van geluk of enorm diepe dalen. Als ik in zo'n dal zat, was ik echt niet mezelf en ik had meer te maken met diepe dalen dan met intens geluk. na meerdere pil soorten te hebben geprobeerd, was ik er echt klaar mee. ik ben toen op aanraden van de dokter overgestapt naar de Kyleena. Voor mij was dit een hele stap omdat ik op dat moment zelf meer nadelen zag in zoiets dan voordelen. Echter was ik zo zo zo klaar met die diepe dalen die ik ervaarde, dat ik het toch het proberen waard vond. Ik heb nu ongeveer twee jaar de Kyleena. Ik kan oprecht zeggen dat ik weer mezelf ben. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een down momentje, maar mijne zijn niet meer zo heftig als toen en ook in een veel mindere mate aanwezig. Ik ben echt super tevreden over de Kyleena en ik ben nog altijd blij dat ik deze stap toch gewaagd heb. Als je vragen hebt, mag je altijd een PB sturen!

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:25

Hoi! Ik val even binnen.

Ik zit erover te denken om te stoppen met de pil en dan over te gaan op een spiraaltje. Nu kan ik op internet hier niet echt een goede vergelijking van vinden. Wat zijn jullie ervaringen?

Wat betreft aankomen, libido, stemmingswisselingen en dergelijke?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:36

Als iemand die huidproblemen behandelt: Als je van nature iets gevoelig bent voor acne dan kan een hormoonspiraal dit verergeren.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:52

Afhankelijk van wat voor soort spiraal je neemt, hormoonvrij of niet. Kan je libido beter worden. Ik ben juist afgevallen sinds ik geen hormonen meer in mn lijf heb. Mijn stemming is ook 100x beter. Ik heb wel PMS, al mijn hele menstruerende leven, maar ook dat is eigenlijk beter geworden. Ik heb minder vaak last van mn PMS.

Dus voor mij eigenlijk alleen mar voordelen. Als enige nadeel zou ik zeggen, ongesteld worden...

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:02

Bedankt!

Ik heb nu altijd zin in eten, dus ik vraag me af of dat door de pil komt of dat ik gewoon een vreetzak ben :+

Ik heb nu gewoon elke maand een stopweek. Dus dan ben ik 'gewoon' ongesteld. Overigens nooit gevoelig voor acné geweest en volgens mij is mijn libido normaal (meer is altijd een goede bijkomstigheid := ).

Ik ben al vanaf mijn 15e aan de pil, ben nu 31, maar hoor steeds meer dat mensen overgaan op een spiraaltje. Wel wil ik over een jaar of twee/drie aan kinderen beginnen. Zou dat nog uitmaken?

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:17

Nou zou lekker over gaan op hormoon vrij.

Ik heb inmiddels al 3 jaar van de hormonen af en vind het een verademing. Verder ben ik toevallig vandaag bij de HA geweest voor een ballerine. Het valt me mee. Het is vanmorgen geplaatst en ik heb nu al bijna geen kramp meer.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:45

Peelie schreef:
Nou zou lekker over gaan op hormoon vrij.

Ik heb inmiddels al 3 jaar van de hormonen af en vind het een verademing. Verder ben ik toevallig vandaag bij de HA geweest voor een ballerine. Het valt me mee. Het is vanmorgen geplaatst en ik heb nu al bijna geen kramp meer.



Wat is voor jou dan vooral de verademing Peelie? :)

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:29

Hey dames, ik gebruik sinds kort,cerazette.(bevallen en geef borstv) De verlosk,en bijsluiter vertelde mij om deze pil op het zelfde uur te nemen.. :( dit lukt mij tottaal niet. Ik ben nooit op tijd. Nu weer een uur later en ipv maandag te beginnen, heb ik de pilletjes op zondag beginnen slikken _O- ni goe gekeken dus_-:( vroeger nam ik mijn gewone pil nooit opt juiste uur. En ben altijd netjes ongesteld geweest.. natuurlijk is dit een alle dagen pil,zonder stopweek. Maar heeft er iemand nog deze pil? Op Mn volgende strip zal ik proberen stipt te zijn,en op een wekkertje te zetten :=

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:37

Peelie schreef:
Afhankelijk van wat voor soort spiraal je neemt, hormoonvrij of niet. Kan je libido beter worden. Ik ben juist afgevallen sinds ik geen hormonen meer in mn lijf heb. Mijn stemming is ook 100x beter. Ik heb wel PMS, al mijn hele menstruerende leven, maar ook dat is eigenlijk beter geworden. Ik heb minder vaak last van mn PMS.

Dus voor mij eigenlijk alleen mar voordelen. Als enige nadeel zou ik zeggen, ongesteld worden...

Dit

@poeliewoelie

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:04

Ik heb nu 3 jaar een koperspiraal. Twee weken geleden moest ik vanwege een ander probleem bij de gynaecoloog zijn en daar was te zien dat deze nog steeds goed zit.

Het eerste jaar hormoonvrij had ik wel last van een heel onrustige huid, maar dit heeft iedereen wel, daar moet je even doorheen.

Maar verder is het echt een zegen. Met een libido van ver onder het vriespunt naar skyhigh.
Ik viel zonder iets extra te doen, 2-3 kg af.
Dag emotionele buien en PMS.
Ik heb zelfs 0,0 pijn tijdens mijn menstruatie.
Eisprong voel ik wel ff, maar dat is weg te werken met Aleve Feminax. Terwijl ik vroeger voordat ik begon met de pil vaak ziek van de pijn thuiskwam.

Dan maar elke maand menstrueren. Deze is iets heftiger, maar dat is ook verwaarloosbaar.
Mijn menstruatie is tot in de puntjes regelmatig. Ik kan zo uitrekenen wanneer wat is en gebeurd.