Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van Zuidlaardermarkt tot sportpaard

 
Profiel   

Na jaren geen topics meer te hebben geopend, leek het mij wel weer eens tijd worden.
Maar dit wordt dan wel een samenvatting van ruim 8 jaar, dus bereid je voor... :P

Misschien zijn er nog mensen die ons allereerste topic kunnen herinneren. Dat was namelijk op 16 oktober 2012. Hoe ik dat nog zo goed weet?
Omdat dit de datum was waarop wij Stip kochten op de Zuidlaardermarkt.

Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik zal het denk ik ook nooit meer vergeten. 16 Oktober 2012 was ik 17 jaar. Samen met mijn ouders en een vriendin vertrokken we in alle vroegte richting de Zuidlaardermarkt. Op zoek naar een pony, een grasmaaier omdat we de luxe hadden van te veel land.
Voor mijn gevoel hebben we er uren rondgelopen. Enkele leuke pony’s gezien, maar niks wat we wilden kopen. Enigszins teleurgesteld zouden we terugkeren naar de auto en naar huis gaan met een lege trailer…

Maar gelukkig liep het anders. Ik was Stip al voorbij gelopen want ik had al gezien dat het een formaatje paard was, en dat zochten we niet. Tot mijn vader (die eigenlijk niks met paarden heeft) mij terug riep. “Is dit niet wat dan?”
Jawel, prachtig, maar het is een paard pap…

Lang verhaal kort: even later kreeg ik een touw in mijn handen geduwd met de woorden: veel plezier ermee!

[ img ]

En toen hadden we opeens een lieve stippel merrie op stal staan van 2,5 jaar oud. Maar zo jong als ze was, zo verschrikkelijk braaf liet ze alles over zich heenkomen. Over de gigantisch drukke markt liep ze met haar hoofd naar beneden achter ons aan. In één keer de trailer op, terwijl ze die ochtend met een heel stel ander paarden uit de wei was geplukt en op de vrachtwagen was gezet.

En deze goedheid is altijd naar voren blijven komen. Stip mocht uiteraard eerst lekker jong zijn, de wei op en groeien.
Maar toen mevrouw de leeftijd van 3 jaar had bereikt en er voor koos om regelmatig uit te breken (haar enige minpunt haha), besloot ik haar naar mijn instructrice te brengen om beleerd te worden.
En ook hier weer zette ze geen stap verkeerd. We hebben haar alle tijd gegeven om rustig aan beleerd te worden, en na enkele weken kwam ze weer fijn naar huis.

Een van de eerste keren dat ik er zelf op zat.

[ img ]

Maar Stip kwam anders terug dan verwacht, namelijk dikker. En dit is voor sommige mensen het punt van herkenning: onze aankoop van de Zuidlaardermarkt bleek drachtig…
Ja die zagen we niet helemaal aankomen toen we een merrie van 2,5 jaar kochten.
En hoe leuk het ook klonk, we hadden geen idee hoe we hier mee om moesten gaan. Nooit eerder gefokt of een drachtige merrie gehad, geen idee wanneer ze uitgerekend zou zijn…
Destijds opende ik een topic op bokt, waarin veel lieve bokkers ons hebben voorzien van tips en hulp.

En op 31 juli 2013 kwam het veulen ter wereld. Een bruine merrie met een grote kol. En we noemden haar Fay.

[ img ]

En wat hebben we genoten van Fay. Een ondeugende, vrolijke merrie die allesbehalve verlegen was. Fay kon heel de wereld aan, zonder of met mama.
In eerste instantie zou Fay verkocht worden zodra ze afgespeend zou worden. Wat een grap, want mevrouw heeft hier maar liefst 7 jaar gestaan.
Helaas hebben we wegens een verhuizing toch na 7 jaar moeten besluiten om een nieuw huisje te zoeken voor Fay, aangezien we niet wisten of we weer paarden aan huis zouden nemen.
Fay is uitgegroeid toch een prachtige merrie, een enorme toverbal. Fay had echt waar elke week een andere kleur.

[ img ]

Fay tijdens het beleren.

[ img ]

Uiteindelijk hebben we een super huisje gevonden voor Fay, dichtbij waardoor we haar nog regelmatig kunnen op zoeken.
Op de dag van weg brengen zag ze er zo uit, pracht paard, al zeg ik het zelf.

[ img ]

Maar in die 7 jaar tijd is er natuurlijk wel meer geweest dan alleen een veulen.
Waar Stip in eerste instantie bij ons kwam als grasmaaier, ontpopte ze zich tot een heus sportpaard.
Vooral het springen ligt haar erg goed, maar we waren zowel in de dressuurring als in de springring te vinden.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


En nu, zo’n 8,5 jaar later is Stip echt niet meer uit ons leven weg te denken.
De sport teller staat op L2+7 dressuur en L+3 springen.
Ongeveer een half jaar geleden zijn mijn ouders verhuisd naar een huis zonder bak, maar met fantastische uitrij mogelijkheden. Hier staat Stip nu met onze 25 jarige ruin Nibbit, die we ook al 13 jaar hebben. Helaas kan Nibbit heel slecht alleen zijn (logisch ook) waardoor we de startkaart stop hebben gezet.
Momenteel genieten we van het recreatieve rijden en maken we urenlange buitenritten, samen met haar fitte vriend van 25 die alles nog goed volhoudt.
Wie weet zullen we ooit weer starten, maar voor nu bevalt ons dit prima!

[ img ]

Pfff nou, dat was een heel verhaal. Ik kan nog wel veel meer vertellen maar dan ben ik over een week nog bezig.
Hopelijk vinden jullie het leuk om een impressie te krijgen van ons! :)


Laatst bijgewerkt door NibbitLotus op 02-01-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:00 



 
Profiel   

Wat een gaaf verhaal!! Heel veel geluk nog samen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:04 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal en wat een ontzettend leuk dier. Ze heeft een fijne uitstraling. Haar veulen is inderdaad ook prachtig. Hopelijk mogen jullie nog lang van elkaar genieten! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:05 



 
Profiel   

Wat een prachtig paard! <3
En wat een prachtig veulen ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:09 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal! Dat paard is met een reden op jullie pas gekomen. Ik wens jullie nog veel fijne ritjes samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:12 



 
Profiel   

Stip is een bijzonder goed gelukte 'grasmaaier', maar potver, ik ben spotaan verliefd op Fay! Schitterend gekleurd <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:13 



 
Profiel   

Leuk paard zeg... vind haar heel mooi en stabiel overkomen :D haar veulen is ook uitgegroeid tot een erg mooi paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:14 



 
Profiel   

Wat een knap paard zeg! Zeker ook Fay, met een apart patroon.
Heel veel plezier nog met Stip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:16 



 
Profiel   

Oh wat leuk om te lezen. Ik ken het verhaal van de Zuidlaardermarkt nog. Die is mooi uitgegroeid! Haar kind trouwens ook <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:22 



 
Profiel   

Wat een leuk paard, echt een lot uit de loterij! En dan nog een verrassingsveulen erbij, dat ook prachtig is.
Heel veel plezier met Stip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:22 



 
Profiel   

Heerlijk penny verhaal voor het slapen gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 21:56 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk verhaal! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:09 



 
Profiel   

Wat een heerlijk en herkenbaar verhaal _/-\o_

Ik heb zelf ook jaren terug voor een appel en een ei een jong paard (veulen) op de Zuidlaardermarkt gekocht wat is uitgegroeid tot een heerlijk sportpaard (Z dressuur) en nog veel fijner, een fantastisch buiten rij paard <3

Die van jou is ook wel erg leuk uitgegroeid! En wat een verrassing zo’n veulen _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:20 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal, veel plezier nog met haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:23 



 
Profiel   

Wat heb je er een fijn paard aan zeg!
Goede koop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:34 



 
Profiel   

Als ik parcourhulp ben in de springring... Is dit het paard waarbij ik tegen de ruiter zeg: 'wat een gaaf dier heb je mee!'

Ontzettend mooi om te lezen hoe het van paardenmarkt naar sportpaard naar heerlijk-buitenrij-paard is gegaan! Nog veel plezier met haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:48 



 
Profiel   

Heel mooi verhaal!! Volgens mij heb ik jullie wel eens zien springen op concoursen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:52 



 

Wat ontzettend leuk om jullie hier ineens weer voorbij te zien komen Inge! Wat super tof dat Stip nog altijd bij jullie is en jullie het zo fijn hebben samen en wat mooi dat nibbit er ook nog steeds is en ook zo geniet. En die Fay! De laatste keer dat ik die heb gezien was het een jaarling of een twenter, die is ook prachtig geworden zeg!
Mooi topic en jullie verhaal blijft echt bijzonder maar wel heel mooi, geniet er van! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 22:56 



 
Profiel   

Wat een leuke reacties al, super leuk! Dankjulliewel! :)

Fay is inderdaad een bijzondere verschijning, was ook geen makkelijke keuze om haar te verkopen. Gelukkig is ze helemaal op haar plek bij haar nieuwe eigenaresse!

Leuk dat sommigen ons nog (her)kennen! :)

@Debbie: Dat klinkt ook als een goede koop! Als het gaat om het paard in je profiel dan snap ik je keuze wel, wat een gave bok!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 23:04 



 
Profiel   

Geweldig leuk verhaal , prachtig paard!
Heel veel plezier met elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 23:06 



 
Profiel   

Wat een leuk verhaal! Veel plezier samen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 23:40 



 
Profiel   

Superleuk om zo over jullie te lezen. Echt een prachtig stel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 00:11 



 
Profiel   

Wat leuk dat zo'n dier van de markt zo'n goede aankoop geweest blijkt te zijn. Ze heeft geen papier zeker? Wel erg mooi getekend, en de dochter ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 09:37 



 
Profiel   

Dank voor de leuke reacties weer! :D

@Elisa2: Ze heeft half papier, vader staat als ‘onbekend’ op paspoort, maar weet wel wie de hengst is. Moeders kant is wel bekend.
Wel jammer dat vaders kant als onbekend staat. Willen misschien ooit nog (nu bewust) een veulen fokken, dan was heel papier wel beter geweest. Maar het veulen zou voor onszelf zijn dus voor ons is het niet zo’n groot probleem.

Edit: Zo staat het in haar paspoort. Volgens mij staat ze zelf alleen nog in het veulenboek. Een bekende Appaloosa fokker heeft mij wel eens gezegd dat ik met haar naar de stamboekopname moet vanwege haar mooie type. Maar ben zelf niet zo bekend hier mee dus wellicht moet ik dat eens een keer goed uit gaan zoeken. Ik weet bijv niet in hoeverre het uitmaakt dat ze maar half papier heeft.


Laatst bijgewerkt door NibbitLotus op 03-01-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 10:02 



 
Profiel   

Ik herinner met het eerste topic nog !
Over de markt wandelend door de rest heen :j
En ook de eerste foto van volwassen fay.
Vond haar toen al mooi maar wat is die gaaf uitgegroeid ! En wat een leuke combi zijn jullie geworden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 10:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen