Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat langdurig pijnstillers nemen?

 
Profiel   

Hoi bakkers,
3 jaar geleden heb ik een kat uit het asiel geadopteerd. Zij was gevonden met een gebroken poot die al vast was gegroeid, dus daardoor heeft ze een krom pootje. Er is een foto van gemaakt en los van dat ze mankt zou ze hier verder geen last van krijgen. Wel heb ik altijd het idee gehad dat ze zelf voelt dat ze minder kan, ze zal nooit hele hoge sprongen maken bijvoorbeeld. Ook kiest ze er zelf voor de tuin nooit uit te gaan ondanks dat ze die mogelijkheid wel heeft. Toch was ze altijd een vrolijke kat die speelt, naar buiten gaat en zichzelf verzorgd. Sinds een tijdje vond ik haar passiever. Ze sliep meer, leek steeds lastiger te kunnen springen. Ik ben toen een paar maanden geleden naar de dierenarts geweest, met de vraag of ze toch last had van haar poot misschien. De DA zei dat het nooit aan de poot kon liggen, ook voelde hij overal en gaf ze nergens pijn aan. Omdat ze ook overgewicht had (heeft), dacht dat dit het probleem was. Dus extra gaan letten op voeding en met wat gewicht eraf leek ze ook wat actiever. Toch ging het een beetje op en af. Tot ongeveer 3 weken geleden toen ze apart begon te lopen. Los van haar manke poot leek ze bij haar achterpoten heel slap, de trap op liep ze stap voor stap, ze sprong niet meer op de bank en lag hele dagen op zolder te slapen. Het werd langzaam erger. Een week geleden ben ik terug gegaan en gevraagd om foto's. Ze blijkt nu artrose te hebben bij haar bekken/begin staartbeen. Hij had dit nog nooit op deze manier gezien bij een kat, en al helamaal geen jonge kat. Hij is overtuigd dat dit moet zijn opgelopen door een harde klap. De theorie is nu dus dat zij dit opgelopen heeft hetzelfde moment dat haar poot is gebroken. Waarschijnlijk door een auto aangereden. Hij vertelde me dat een dure operatie van 3000 a 4000 euro inclusief mri mogelijk is. Dit zou echter maar 50% kans hebben het probleem op te lossen. Nu zijn we begonnen met metacam en bloeit ze enorm op. Ik voel me schuldig dat ze hier al jaren mee rond loopt en zich misschien nooit 100% oke heeft gevoeld. Ze ligt niet meer op zolder en oogt heel blij.

De dierenarts wilt kijken hoe ze het doet op medicijnen. Over 3 weken ga ik terug. Terug naar hoe het was wil ik nooit meer, nu meer dan ooit zie ik dat ze misschien altijd wel wat last gehad heeft. Echter kan ik me niet voorstellen dat ze langdurig metacam kan blijven krijgen? Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en ook met eventueel zo een operatie. Ik sta hier nl wel voor open, maar het moet wel zin hebben.

Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen!

Ps: op telefoon getypt dus hopelijk een beetje duidelijk en met niet al te veel spelfouten :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 01:55 



 
Profiel   

Mijn kat heeft langdurig op Novacam gestaan, niet helemaal hetzelfde maar het is te laat om me het verschil te herinneren :')

Hij was echter toen al 14 toen we begonnen vanwege artrose in de kaak. Het was op lange termijn als ik het mij goed herinner slecht voor de lever, maar zo kon hij wel makkelijk weer eten en hij leefde ook helemaal op. Hij heeft dit gehad tot zijn dood op 16jarige leeftijd (niet gerelateerd aan zijn klachten). Ik zou zelf denk ik niet gaan voor zo'n prijzige operatie met zo'n lage slagingskans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 02:23 



 
Profiel   

Ik heb een oude kat ( nu bijna 19) die vanaf dat ze 15 is ook op metacam staat ivm artrose. Begonnen met een lage dosis maar intussen krijgt ze voor het volledige gewicht. Ik laat elk jaar een bloedonderzoek doen en alles ziet er altijd goed uit! Ze krijgt nu sinds een paar maanden wel ook omeprazol erbij, omdat ze 1 a 2x per week overgaf. Dit is met de omeorazol over. Zij heeft dus uiteindelijk maagklachten ervan gekregen. Maar tot nu toe doet ze het voorderest nog heel erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 02:49 



 
Profiel   

Mijn seniore kat had ook artrose en kreeg daar langdurig novacam (of metacam?) voor. Het is wel een belasting voor de nieren en omdat mijn kat ook slechte nieren had, heb ik wel even getwijfeld. Maar omdat hij helemaal opleefde van de novacam ben ik dat toch blijven geven. Het heeft zijn levensduur waarschijnlijk verkort volgens de DA, maar het was in ieder geval wel een pijnvrij laatste levensjaar. Hij heeft 8 maanden op novacam gestaan.

Liever korter en pijnvrij leven, dan langer maar met pijn - dat was mijn afweging :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 06:20 



 
Profiel   

Ik heb ook een kat op novacam gehad ivm artrose. Ze hebben eerst een bloedonderzoek gedaan om te kijken of lever en nieren etc in orde waren en toen dat zo bleek te zijn durfden ze het aan hem op novacam te zetten. Jij jeeft dit denk ik een half jaar lang dagelijks gehad en is toen aan iets ander overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 07:20 



 
Profiel   

Ook hier een kat die vanaf 13 jaar novacam gekregen heeft i.v.m. artrose. Een jaar later is er chronisch nierfalen vastgesteld, wel gewoon doorgegaan met de novacam want kwaliteit van leven stond voorop. Enkele maanden geleden, ze was toen 15,5, is ze ingeslapen vanwege een totaal ander probleem. Daarvoor is nog een bloedonderzoek gedaan en haar nierwaarden waren niet verslechterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:22 



 
Profiel   

Je zou van te voren een bloedonderzoek kunnen overwegen. Kijken wat de bloedwaardes op dit moment zijn.
Novacam/metacam geef je in eerste instantie op gewicht. Dit geef je meestal een aantal weken. Levenslang gebruik zou je kunnen zoeken naar een "bodem". Dit houdt in dat je heel langzaam afbouwt tot een kg dosering waar de kat het ook prima op doet. Zo zou een kat van 4kg het prima kunnen doen op een dosering van 3kg of zelfs 2,5kg. Dit zou ik over 3 weken eens overleggen met de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:30 



 
Profiel   

Ik zou haar op de metacam laten. Grote kans ook dat als ze actiever word en meer bespiering krijgt dat haar klachten al minder worden.
En je kan haar ondertussen gaan ondersteunen met iets van supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:42 



 
Profiel   

Veel katten raken aan het einde van hun leven aan de metacam. Het is op lange termijn slecht voor de nieren maar het is inderdaad afwegen. Mijn kat heeft dezelfde klachten als die van jou. Hij staat nu sinds zijn 12e op de metacam en de gabapentine en redt zich daar goed mee. Loopt nog wel langzaam de trap op en loopt erg wijdbeens, maar verder geen klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:50 



 
Profiel   

Goed om te lezen dat er mensen ervaring hebben met langdurig metacam geven. Het verschil is wel dat ze pas 3 is, en ik hoop dat ze nog wel minstens 10 jaar mee kan. Dat is wel anders natuurlijk dan de laatste jaren prettig maken. Ik ga de volgende keer aan de DA vragen of we waardes kunnen checken en dan misschien met regelmaat dit in de gaten houden. Goede tip! Daarnaast ben ik nu veel aan het lezen over mensen met katten die artrose hebben, en blijkt cbd olie een oplossing? Ik begin hier uiteraard niet zomaar aan maar mocht het ooit nodig zijn houdt ik het als optie in gedachte.

Daarnaast ben ik inderdaad dat de metacam naast pijnstilling ook ervoor zorgt dat ze sterker wordt en we misschien wel kunnen gaan afbouwen. Ze krijg nu voor vol gewicht aan metacam, en ze is 5 kilo dus dat is nog al :D. Misschien kunnen we over een tijd afbouwen en kijken wat er gebeurd.

Tot nu toe vermaakt ze zich in ieder geval prima. Wat ik grappig vind is dat ze weer lekker stout aan het worden is...
Ze had al heel lang geen streken gehad en begint nu weer als we wakker vinden met ons en de slaapkamer terroriseren. En opvallend is dat ze de afgelopen maanden heeeeel veel op de zolder lag, sinds start medicatie heeft ze daar geen voet meer gezet en is de kattenbak ongebruikt. (Ze poept en plast buiten maar toen ze zich slecht voelde wilde ze de kattenbak graag gebruiken). Dus voor nu ben ik vooral heel blij dat zij blij is. :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 13:47 



 
Profiel   

Je zou ook nog eens kunnen kijken of je met haar bij een fysio terecht kan. Niet alle fysio's doen katten. Maar op www.hydrotherapiehond.nl kun je wel kijken welke fysio's er bij je in de buurt zitten.
Pijn geeft een verkeerde manier van belasten. wat weer ellende geeft in andere lichaamsdelen en spieren. Bij mensen, maar zeker ook bij dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 13:56 



 
Profiel   

Mijn oude kat die in November is overleden heeft de laatste jaren van zijn leven op de novacam gestaan ivm artrose in zijn rug en bekken. Hij heeft er ongeveer 4 jaar op gestaan.

Hij is uiteindelijk 17,5 geworden.

Hij had er duidelijk veel baat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:13 



 
Profiel   

Ik ga binnenkort ook maar eens een afspraak maken bij de DA voor mijn oudje (18jr.). Ze laat geen pijn zien, maar gedraagt zich sinds een tijdje opvallend meer aanhankelijk en wat stijf. Verder -voor het oog - kerngezond.
De goede verhalen over novacam ga ik bespreken.
Mijn da is er niet zo happig op, maar onnodige pijn is niet mijn keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:20 



 
Profiel   

Langere tijd op pijnstillers is natuurlijk niet ideaal maar vele malen beter dan met pijn moet leven. Ik snap helemaal dat de operatie geen optie is. Misschien kan een osteopaat wel helpen?
Bij langdurig medicijn gebruik wordt er vaak 2 of meerdere keren in een jaar bloed geprikt om te kijken hoe het met de organen is (lever, nieren).
Het zou zo kunnen zijn dat haar leven korter wordt door de bijwerkingen van de metacam maar nogmaals, beter dan pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:25 



 
Profiel   

Die van ons was 7 of 8 toen hij door een oude breuk weer veel last kreeg. Hij heeft vanaf toen tot zijn dood (14/15 jaar?) af en aan op metacam gestaan. Ook op een onderhoudsdosis, hij woog 5kg, maar kreeg voor 2.5 geloof ik. De dierenarts legde wel uit dat het de kwaliteit van leven verhoogde, maar de levensduur verlaagde. Hij kreeg uiteindelijk op zijn 10e meer problemen (iets met rode bloedcellen te weinig), daarvoor kreeg hij prednison. Uiteindelijk toen hij dus 15 was ongeveer overleden aan algehele orgaanfalen, wat daar de oorzaak van is weet je dan natuurlijk niet. Maar we zijn blij dat hij die metacam kreeg, hij had emteen veel minder last van zijn poot!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:34 



 
Profiel   

Merken jullie geen maagklachten bij de katten die landurig pijnstilling gehad hebben?
Mijn kat krijgt Onsior maar ik heb toch ergens het idee dat het wel invloed heeft op zijn maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:35 



 
Profiel   

Novacam/Metacam is geen probleem om dat zijn hele leven te geven, echter wordt wel aangeraden elke 6 maanden bloedonderzoek te doen om te kijken wat de nierwaardes doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:40 



 
Profiel   

Hier 2 katten aangereden gehad, en beide op novacam gehad. De eerste had een gebroken bekken en moest met rust genezen, wel novacam erbij vanwege de pijn. Na 2-3 weken begon de kat te braken, kon niks meer binnen houden, wilde niet eten. Meermaals bij de dierenarts geweest maar die wist niet waar het aan lag. Tot we op een dag thuis kwamen en de kat volledig over de rooie was van de pijn. Hebben hem laten inslapen, en achteraf denk ik, gezien al zijn klachten en het verloop dat er maag of darmzweren zijn ontstaan. De 2e is een paar week geleden aangereden, poot gebroken en geamputeerd. Ook novacam meegekregen, dat heb ik al vrij snel afgebouwd en na 2 weken ben ik ermee gestopt, omdat het goed leek te gaan qua pijn. Na die 2 weken begon onze 2e kat te braken, niet meer willen eten, precies zoals onze eerste kat. Beestje heeft een spuit gehad tegen het braken, en begon uiteindelijk ook weer een beetje te eten. Het lijkt nu goed te zijn. Maar beide ervaringen maken mij wel huiverig voor langdurig gebruik van novacam. Sommige dierenartsen geven maagbeschermers erbij, maar de onze was niet overtuigt van het feit dat dit soort pijnstillers maag en darmzweren kunnen veroorzaken.
Volgens mij zijn metacam en novacam dezelfde pijnstillers, alleen onder een andere merknaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:51 



 
Profiel   

Overweeg met artrose ook zeker voedingssupplementen, die kunnen haar heel goed extra ondersteunen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 19:05 



 
Profiel   

Je kan ook bij de huisdierendokter informeren of zij iets hebben hiervoor. Dit is homeopathisch en kan dus veel langer gegeven worden zonder belasting voor de nieren en lever. Ze hebben voor van alles wat. En het werkt goed. www.huisdierendokter.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 19:43 



 
Profiel   

Mijn ene kat krijgt vanaf dr 1 jr metacam (indien nodig).
Dit ivm artrose. Dit houdt tot nu toe (8 jr) in dat ze in de winter 1 x in de 1, 2 a 3 dagen voor dr gewicht het krijgt. Soms 3 dagen achter elkaar volle bak, dan weer in x in 3 dagen voor minder gewicht. In de zomer veel minder ivm minder last. Verder heeft ze (gelukkig) nergens anders last van...
Kreeg trouwens laatst bij gebrek aan metacam “gewoon” novacam mee want dat zou hetzelfde zijn alleen andere fabrikant?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 21:33 



 
Profiel   

Evelienepien schreef
Mijn ene kat krijgt vanaf dr 1 jr metacam (indien nodig).
Dit ivm artrose. Dit houdt tot nu toe (8 jr) in dat ze in de winter 1 x in de 1, 2 a 3 dagen voor dr gewicht het krijgt. Soms 3 dagen achter elkaar volle bak, dan weer in x in 3 dagen voor minder gewicht. In de zomer veel minder ivm minder last. Verder heeft ze (gelukkig) nergens anders last van...
Kreeg trouwens laatst bij gebrek aan metacam “gewoon” novacam mee want dat zou hetzelfde zijn alleen andere fabrikant?!

Novacam is goedkoper. Maar dezelfde werkzame stof :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 22:07 



 
Profiel   

Kiwieitje: oooh?
Nou, als nu flesje op is, eens ff navragen.
Thanks voor tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 22:17 



 
Profiel   

Evelienepien schreef
Kiwieitje: oooh?
Nou, als nu flesje op is, eens ff navragen.
Thanks voor tip!

https://www.astfarma.nl/product/novacam-hond-15-mgml/

https://diergeneesmiddelen.info/koorts- ... ensie-hond

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:17 



 
Profiel   

Vandaag bij de DA geweest. Ze blijkt inderdaad pijn aan de onderrug te hebben. Een week op novacam om te kijken of dat verschil in welzijn en gedrag geeft. Ik hoop wel dat uiteindelijk een halve dosering genoeg is, het is tenslotte niet best voor maag en nieren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen