Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

2020: Het jaar van extremen!

 
Profiel   

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen. :j

2020: het jaar van extremen

[ img ]

Het jaar van extremen dat is wel echt wat 2020 voor ons was. Een jaar van enorme hoogtepunten, maar ook de laagste dieptepunten. Het jaar dat ik Blue de mijne mocht noemen, maar ook het jaar dat ik mijn vader verloor aan kanker. Het jaar dat we verhuisden naar een mooie stal en ik de stap maakte om aan de cursus van MustangMaddy (voornamelijk R+) mee te doen, maar ook het jaar dat Blue een meniscus blessure kreeg en 3 maanden boxrust nodig had. Maar laten we maar beginnen bij januari.

Januari en februari

Januari begon met de 8ste verjaardag van Blue. Ja, van de datum klopt waarschijnlijk helemaal niets, maar we houden gewoon het paspoort aan. Ze kreeg een taart en heeft deze tot op de laatste kruimel opgegeten. We gingen ook verder met Parelli en maakten goeie stappen in level 1. Alles ging zoals normaal in deze twee maanden. Met als leuke uitschieter de lastminute portfolioshoot met Emma Emmerelle Fotografie en Mandy Roeting Fotografie! Die dag werd ik gebeld of ik in de middag tijd had voor een fotoshoot in het bos met Blue. Dus hup naar paard (gelukkig was ze voor één keer nog redelijk schoon), paard in de trailer en gaan! De shoot ging super en Blue liet zich weer van haar beste en mooiste kanten zien! <3 Op de terugweg had mevrouw wel weer wat moeite met in de trailer gaan en zag ik dus dat er nog wat werk voor de boeg lag. :') Aan het einde van de maand zijn er ook nog naar een Parelli weekend gegaan in Lisse waar ik weer veel geleerd heb.

[ img ]
 
Maart

Tja, maart…

Met Blue ging alles goed en zijn gangetje. Met de eigenaren had ik contact en langzaam kreeg het gevoel dat er iets ging veranderen. Dat klopte want 11 maart vroegen ze mij of ik Blue wilde overnemen. In het begin leek het erop dat ik het financieel niet zou redden en omdat ze verkocht zou worden zat ik dus zwaar in zak en as. Toch een dag later kreeg ik dankzij hele lieve hulp van een familielid de go om akkoord te gaan met de koop! *\%/* Ik kon het niet geloven, mijn meisje zou ook echt ‘mijn meisje’ worden! De dag erna begon alleen de nachtmerrie van vele gezinnen voor ons. Mijn vader kreeg de diagnose kanker, een hersentumor waar hij niet meer van kon genezen. De grond zakte onder mijn voeten vandaan… |( Waar ik mij juist in de zevende hemel bevond met de koop van Blue zat ik ook in hel met de diagnose van mijn vader. Langzaam maar zeker werd deze maand ook duidelijk dat we niet langer dan een klein jaar met onze vader zouden hebben… Oh en laten we niet vergeten dat de lockdown deze maand begon. :n

[ img ]

April

Het leven gaat door en we maakten er het beste van en probeerde alle momenten met mijn vader te koesteren. Met Blue ging het goed. We werkten aan samen een stukje naar buiten te gaan, namen nog steeds lessen en hebben zelfs vrijgesprongen! Ze zat goed in haar vel en dat kon je merken. Als de mogelijkheid er was probeerden we ook met anderen naar buiten te gaan. Alleen naar buiten vind Blue nog erg spannend, maar met anderen gaat dit veel beter. Het jammere is dat als we naar buiten gingen ik er een uur over deed om te stappen naar de heide… Met draf een half uur. Deze maand heb ik ook besloten om onze avonturen bij te houden op Instagram, onder de naam Blueeyed_blue (Je bent zeer welkom om ons te volgen!). :j In dit account wilde ik vanuit Blue haar oogpunt haar dagboek bij gaan houden en tot nu toe gaat dat aardig. Als laatste begon deze maand voor ons het weideseizoen weer en wat genoot Blue hiervan. Mijn eerste weideseizoen, dus ik hoopte op bokken sprongen en een galopperende Blue, ik stond klaar met de camera! Wat doet mevrouw… Bij het eerste grasje wat ze ziet, kop naar de grond en het buffet is geopend. Niks dus spectaculaire weidefoto’s. |o
 
[ img ]

Mei

Deze maand kwam de zadelmaker en ik was blij, want mevrouw was afgevallen! 13 mei was de dag dat ik Blue 1 jaar kende en dat moest wel even klein gevierd worden. :D Het rijden ging in de tussentijd niet geweldig. Blue is sowieso niet een paard dat graag in de bak rijd en met een ruiter die ook nog af en toe wat in de weg zit en een communicatie onder het rijden die soms wat hapert is dit geen goede combinatie. :') Een stalgenoot zou Blue dus 1x in de week gaan rijden. Ze is begonnen in de week dat ik niet kon komen (corona) en heeft haar toen 3x gereden, wat heel goed ging. Tot ik erbij kwam kijken. Het moment dat ik er was wilde mevrouw geen stap meer zetten. _O- Dus met wat oefenen dit ook weer opgelost. Ook hebben we 2 springlessjes genomen en ookal springt Blue (love this girl!) alles kwam goed naar voren dat ik nog een hele hoop te leren had. Overigens waren het maar kleine hindernissen. Vaak kreeg ik te horen dat ik Blue meer moest aanpakken en haar sneller moest laten gaan (wat ze ook heel goed kan, maar niet echt in de bak). Oh en we waren weer gevraagd voor een portfolioshoot van Nikki de Kerf! Deze was echt fantastisch en Blue liet zich weer zien op de meest mooie manier. Echt zet dat paard neer (niet waar eten is) en ze staat, met haar oortjes naar voren te kijken, Maar vraag je actie dan is ze daar ook voor in! :wow:

[ img ] 

[ img ]

Juni

In juni begonnen we met een heerlijk buitenritje. Alleen was nog niet mogelijk, maar met andere paarden genoten we er intens van. In de tussentijd was mijn stalgenootje hard aan het werk met Blue. Blue kan mooi lopen en zoekt mooi en makkelijk je hand op, maar het is wel even uitvogelen (voor mij dan) hoe je dat voor elkaar krijgt. Mijn stalgenootje lukte het wel en de samenwerking tussen hen ging steeds beter. We waren zelfs aan het kijken om een online proefje op te gaan nemen. Toen kwam daar de trailerlaad training… ;( Blue was zo dat ze makkelijk de trailer op stapte, maar zodra de stang kwam ging ze er ook weer heel snel vanaf. Iemand bij ons op stal had een trailerlaadtraining en na te hebben gesproken met degene die dat gaf hebben we ook een afspraak ingepland. Niet te bedenken dat dit mijn slechtste beslissing zou zijn. De dag van de trailerlaadtraining begon goed. We waren lekker bezig, maar Blue bleek toch meer angst te hebben dan ik eerst dacht. Het blijven staan op de trailer bleef lastig. Ze is dan in haast om eruit te komen ook een aantal keer verkeerd van de klep gelopen en een voet of twee ernaast gezet. Uiteindelijk duurde het wel lang, zonder veel verbetering. Ik luisterde naar de mevrouw die de trailerlaadtraining gaf en ik had eerder moeten zeggen dat we moesten stoppen. Stom geweest dus. In eerste instantie merkte ik niets aan Blue, totdat de volgende dag mijn stalgenootje ging rijden en mevrouw ging weer staken. Geen stap meer in draf willen doen. Wij kijken en zagen dat ze wat onregelmatig liep. := Dus rust en de osteopaat erbij, miss een spiertje verrekt. Osteopaat liet weten dat Blue heel veel spieren vast had gezet en zo erg dat er bijna ontstekingen in waren gekomen, mijn arme meisje. Direct daarna voelde Blue zich weer beter en leek het goed te gaan.
 
[ img ]

Juli

Jammer genoeg had Blue na die keer rijden weer een gewoonte om te gaan staken bij het rijden ontwikkeld. Er is iemand gekomen en die heeft haar er doorheen gezet (en ja, ik had moeten luisteren dat ze niet wilde, maar toch ga je snel naar andere mensen luisteren, nu weet ik beter). Het ging weer goed en ik moest strenger voor haar zijn, dus we gingen door. Bleven het naar buiten gaan oefenen en pakte vooral het serieus longeren en rijden op. Maar het moment dat mijn stalgenootje haar weer wilde rijden staakte ze. Weer lieten we haar lopen en zagen we dat ze onregelmatig liep. Dit keer de dierenarts gebeld, maar toen die kwam zei hij niets te zien en dat ik gewoon met haar moest trainen. Wel heb ik toen de beslissing gemaakt om niet meer in de bak te rijden. Ik deed Blue er geen plezier mee en raakte zelf een beetje gefrustreerd. Waar Blue altijd inparkeerde als ik haar dat vroeg (super handig trucje!), wilde ze dit niet meer doen met het zadel op haar rug. Teken genoeg voor mij en dit keer luisterde ik er ook naar. :knuffel: Deze maand heb ik ook de beslissing gemaakt om haar te verhuizen naar een Hitactief stal, waar ze lekker 24/7 buiten kon staan en de heide 20 min stappen was.

[ img ]

Augusts & september

Op 1 augustus zijn we verhuisd van stal. Het was in het begin echt wennen en Blue vond het maar wat moeilijk met de hooistations waar ze dan in moest staan om hooi te eten, maar uiteindelijk lukte dit ook. We maakten ook onze eerste buitenrit daar en hadden een fotoshoot met Sternfoto. Bij deze mooie fotoshoot wilde Blue geen actie laten zien, wat vreemd was. >;) We begonnen met carrousel rijden in de bak (ja er is een carrousel groep op deze stal!), in de hoop dat Blue dit miss wel leuk zou vinden en dat bleek ook. Maar al snel merkte ik dat ze niet 100% liep, gewoon net niet lekker. Ik dacht nog het ligt aan het zadel, maar ook met barebackpad bleef de onregelmatigheid. Weer de osteopaat erbij (dierenarts had immers niets gezien) en die zei dat ze weer vast in haar spieren zat. Na de behandeling was de onregelmatigheid weer weg. Afgesproken dat hij 1x in de twee maanden haar zou komen behandelen tot dat ze het niet meer nodig had. Hiernaast heeft Blue mij het ultieme vertrouwensmomentje gegeven. Na een grondwerk training zag ik dat ze erg moe was en ben haar gaan staan en gezegd ‘’ga maar slapen, ik houd de wacht wel’’. Uiteindelijk is ze toen naast mij gaan liggen slapen. Ik had haar nog nooit liggend gezien! :+: Ook besloot ik Parelli deze maand te laten vallen (Blue vond er niets aan) en R+ op te gaan pakken. Dit werkte super en Blue had er echt lol in! Ze ging gewoon uit zichzelf, zonder fysieke aanmoediging (met hulp van een beloning) achter de grote paardenvoetbal aan in draf. 8-)
 
[ img ]

[ img ]

Oktober

De onregelmatigheid kwam terug… Nu was ik er klaar mee en wilde ik Blue door de medische molen halen, dit klopte gewoon niet. Dus zo kwam het dat we 13 oktober bij de kliniek waren. Ja, met de trailer! Wat blijkt, een trailer met een voorlaadklep (en wat geduld) gaat wel goed. 8)7 Hier werd mevrouw klinisch bekeken en vonden ze haar toch wel echt kreupel rechts achter. Bij de echo bleek dan ook dat er een beschadiging in de meniscus zat. Dit betekende 3 maanden volledige boxrust. :n Hier ook gevraagd of het aan de trailerlaadtraining kon liggen en daar zeiden ze vrij snel ja op. Al snel merkte ik dat Blue niet goed ging op volledige boxrust (welk paard wel) en heb ik toch voor haar mentale welzijn de beslissing gemaakt om haar in de stal met uitloopje grenzend aan de hitactief te plaatsen. Wat is dit een goede beslissing geweest, want ik had mijn vrolijke pony weer terug! Naast de boxrust kreeg Blue ook laserbehandelingen en dit deed ze super.
 
[ img ]

November

31 oktober is mijn vader overleden, 7 maanden na de diagnose. Hij is het grootste voorbeeld in genieten van het leven en heeft nooit geklaagd, gevraagd waarom of is boos geweest op zijn situatie (niet dat het erg is als je dat wel bent). Hij heeft het geaccepteerd en genoot van elke seconden dat hij bij ons was, een beter rol model in dit soort situaties kan ik mij niet bedenken. Het afscheid is dan ook prachtig gegaan en hij is vredig in onze nabijheid ingeslapen. Maar ja, de pijn is en blijft. Y;( In de tussentijd stond Blue nog op boxrust (met uitloopje) en probeerde ik haar zo veel mogelijk te vermaken met wortelslingers, voerpuzzels, R+ training, en alle trucjes leren die ze maar mocht doen. Kusjes en flehmen op stemcommando zit er nu goed in. Het werkte redelijk, maar ik merkte wel dat mevrouw haar energie steeds meer werd en ze graag wat wilde doen. O:) Als laatste stond Blue nog model voor het nieuwe hoofdstel van FRA. Oh en gooi er ook een mijtenbehandeling tegenaan, wat ze als een superster heeft volgehouden trouwens.
 
[ img ]

December

We gingen weer verder en probeerde nog meer nieuwe dingen uit. Zo hadden we een hersenwerk cursus en maakte Blue kennis met pompoen, wat toch best lekker is, en het herkennen van kleuren. Toen kwam daar 22 december en ik was zooooo zenuwachtig, want de dierenarts zou op controle komen. :=
Ze hebben haar weer klinisch bekeken en ze liep niet meer kreupel! Op de echo zag je wel dat het nog niet volledig hersteld was, maar dat was te verwachten en de dierenarts is meer dan tevreden. We mochten weer opbouwen! **\O/** Met in 4 weken van 5 naar 30 min stappen. Dit jaar had ook ik een krans gemaakt en Blue ging dus weer op de foto. Natuurlijk was ze mijn supermodel en waren we binnen no time klaar. *-:) Als laatste begon ik met de R+ cursus van MustangMaddy. Een hoop geld, maar elke cent waard, want oh wat leer ik daar veel. :oo

[ img ]

Hier eindigde ons jaar van extremen en ook al is het een jaar dat ik het liefst snel wil vergeten is het ook een jaar dat ik nooit wil vergeten, want bij de hele nare herinneringen horen ook de meest mooie herinneringen en die wil ik voor altijd koesteren.

Op 1 januari is Blue alweer 8 jaar geworden en wij gaan van dit jaar een top jaar maken! Een jaar waarin Blue volledig hersteld en we veel plezier beleven! Op naar 2021! :j

[ img ]

PS: Het is weer eens wat langer geworden dan gepland, dus echt, respect als je het allemaal gelezen hebt! _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:49 



 
Profiel   

Prachtig paard! Veel sterkte met het verlies van je vader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 20:03 



 
Profiel   

Wauw wat een gaaf paard!

Die foto met de krans is echt geniaal haha <3

Heel veel sterkte met het verlies van je vader Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 20:37 



 
Profiel   

Mooi geschreven! Hoop dat 2021 een mooi jaar voor jullie gaat worden. xxx O&J ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 23:50 



 
Profiel   

Dank voor je reacties! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:45 



 
Profiel   

Niemand meer? :') O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 13:31 



 
Profiel   

Wat een super knap paard! Ik duim voor een volledig herstel :D

En heel veel sterkte met het verlies van je vader Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 05:41 



 
Profiel   

Je hebt echt een prachtig paard in bezit! Zo'n zachtaardige blik <3

Nog heel veel sterkte gewenst Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 07:27 



 
Profiel   

Allereerste gecondoleerd met het verlies van je vader. Jeetje wat een heftige tijd geweest voor jullie gezin. :(:)

Wat een prachtig verhaal heb je geschreven.
Bleu boft maar met zo'n eigenaresse. Je luistert naar je paard en handeld erna.
Ik hoop dat hij helemaal hersteld en dat 2021 jullie veel goeds gaan brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 07:30 



 
Profiel   

Wat een heftig jaar heb je achter de rug. Heel veel sterkte met het verlies van je vader.
En ondanks het verdriet op naar een heel mooi nieuw jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 07:31 



 

Sterkte nog, wat een heftig jaar!

Prachtige foto's bij de zonsondergang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 10:50 



 
Profiel   

Een heel mooi overzicht van een heftig jaar.
Mooi om te lezen hoe actief je met haar bezig bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 18:04 



 
Profiel   

Sterkte met het verlies van je vader

Wat een leukerd is Blue

Het lijkt wel dat Blue 2x 8 geworden is (Je post begint met haar 8ste verjaardag en eindigt met haar 8ste verjaardag Y)(^))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 18:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen