Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

(Vocht) bult bij navel/uier paard. Eiwit teveel?

 
Profiel   

Mijn merrie heeft sinds vorige week een (vocht?) bult bij haar navel/uier.
Ik vraag me af wat dit kan zijn?

Vorige week was ze ook gevoelig bij haar flank, wanneer ik haar daar aanraakte/wat duwde trapte ze. Dit terwijl ze bijv. normaal bij het schoonmaken van haar tepels niet eens trapt.
Dit trappen en gevoelig zijn heeft ze nu sinds een paar dagen niet meer.

Wel is haar temperatuur wat hoger dan normaal. Ze zit nu rond de 38 graden, waar ze normaal rond de 37,5 zit.
Verder is ze ook wat uit haar doen, wat tammer dan normaal en ze ligt (soms) wat meer.

Nu had ik zelf de volgende gedachte:
Merrie is 4 jaar in mijn bezit en tot een jaar geleden altijd wat te schraal geweest, moeilijk op gewicht te houden. Sinds een jaar was ze goed op gewicht maar zou het niet erg zijn als ze nog wat aan kwam in zowel vetjes als bespiering.

Sinds zo'n 1,5e(?) maand krijgen ze bij ons op stal echt vet kuil. Hier is ze behoorlijk door gegroeid :D
Mijn gedachte was dat haar lichaam vindt/aangeeft dat ze nu vol genoeg is en de eiwitten af wil breken. Waardoor ze last heeft van haar nieren (deze zitten wel wat hoger dan de plek waar ze last van heeft) en veel gaat plassen. Haar stal is de laatste tijd namelijk natter dan normaal. Van teveel eiwitten kunnen ze volgensmij ook een wat opgezettere buik krijgen, dit heeft ze ook wel een beetje.

Maar waar komt die bult dan vandaan?
En haar hogere temperatuur?

Ik vind wel dat ze de laatste dagen weer energieker is.

Kennen jullie dit?
Hebben jullie advies voor mij?
De dierenarts komt er natuurlijk bij als dit nodig is en langer aanhoudt. Maar voor nu wil ik het eerst even aankijken, aangezien haar gedrag ook al wat verbetert.

Sinds een paar dagen krijgt ze ook hooi bij gevoerd, zodat ze wat minder kuil hoeft te eten.
Ook geef ik haar (bijna) geen luzerne meer, waar ze normaal toch wel echt wat van kreeg per dag.


[ img ]

Merrie beschikt over onbeperkt hooi/kuil.
Staat op een (kaal) weiland met loopstal.
Heb haar mest al onderzocht op zand, dit valt erg mee maar ga toch even een zandwegkuurtje bestellen.
Wordt via Worm & Co schema ontwormt.

Bedankt alvast! *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:54 



 
Profiel   

Het zou ook een abces kunnen zijn. Dit is toch wel iets waar ik een dierenarts bij zou halen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 14:57 



 
Profiel   

Eva_de_Beer schreef
Het zou ook een abces kunnen zijn. Dit is toch wel iets waar ik een dierenarts bij zou halen...


Ik kan er wel gewoon aan zitten. Hierbij geeft ze geen reactie.
Zou ze bij een abces niet gevoelig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 15:06 



 
Profiel   

Meestal wel ja, maar ik ken jouw paard natuurlijk niet, en ieder paard reageert anders op pijn.

Het zou eventueel ook een oedeem kunnen zijn, al zou te verwachten zijn dat deze na een week ondertussen wel verminderd zou zijn. Als de bult zacht aan voelt en er putjes achter blijven als je er in drukt is het waarschijnlijk een oedeem, maar als er meer spanning en er geen putjes achter blijven op staat zou ik toch meer richting een abces gaan denken. Een oedeem lost zichzelf vaak wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 15:19 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft ook zoiets gehad, na een aantal dagen (2/3) is het vanzelf weer weggetrokken gelukkig! Geen idee dus wat het is geweest. Leek iets van vocht, mocht er aanzitten en het was zacht als het ware

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 16:13 



 
Profiel   

Kan een oedeem zijn, kan ook diverse oorzaken hebben en ook verschillende soorten.
Even dierenarts erbij halen
Kan een nieroedeem zijn, kan vanalles zijn.
Maar zeker met verhoging/ koorts is het lichaam dus druk bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:12 



 
Profiel   

Vocht of vet? Mijn altijd schrale merrie heeft een vetje precies op die plek zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:23 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dit ook gehad. Dierenarts erbij gehad, maar die wist ook niet wat het was. Na een week was het weer helemaal weg.
[ img ]
Hierna is het nog dikker geworden, maar die foto's heb ik niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:26 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Vocht of vet? Mijn altijd schrale merrie heeft een vetje precies op die plek zitten


Mmh ik denk vocht.
Ze had het plotseling

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 12:40 



 
Profiel   

Is het al weg of nog aanwezig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 13:32 



 
Profiel   

Muze schreef
Is het al weg of nog aanwezig?


Mijn bijrijder is vandaag geweest.
Op de foto te zien is het iets minder, maar nog wel aanwezig.

Mevrouw is iig wel weer energieker

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 22:03 



 
Profiel   

Ik zou hier echt een arts bijhalen.
Oedemen zijn niet altijd onschuldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 22:09 



 
Profiel   

Bij mijn vorige merrie was het chronische uier ontsteking/verdikking ze heeft er nooit last van gehad maar ja het zat er wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 22:13 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gelezen dat oedeem ook kan ontstaan door verhoogd eiwitgehalte in de weefsels.

Iemand hier ervaring mee gezien haar kuilvoer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 22:31 



 
Profiel   

Dat gehalte in de weefsels heeft niet altijd te maken met voer, maar met eiwit in het lichaam en de “ vocht eiwit” balans. Dat zorgt voor oedemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:17 



 
Profiel   

Muze schreef
Dat gehalte in de weefsels heeft niet altijd te maken met voer, maar met eiwit in het lichaam en de “ vocht eiwit” balans. Dat zorgt voor oedemen.


Ah oke, interessant, dankjewel voor de aanvulling.


Ga morgen voor werk toch snel zelf even langs en wanneer er nog geen verbetering is even overleggen met een da.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen