Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Coronakilo’s voor koetspaarden in Brugge

 
Profiel   

DeHoefslag.nl
Ingezonden door Daihyo
Algemeen

[ img ]
Koetspaarden in Brugge. Foto: Daihyo


In het pittoreske Brugge mogen de koetsen al sinds 29 oktober vorig jaar geen toeristen meer rondrijden in de stad. Naast financiële zorgen levert dat de Brugse koetsiers nog extra kopzorgen op. Hun paarden zijn te zwaar geworden, gemiddeld zo’n 50 kilo. Koetsier Mark Wentein zucht: ‘Tachtig procent van de tijd staan ze op stal. En het ziet er niet naar uit dat dat voor de paasvakantie zal veranderen.’

‘Kijk maar, je ziet het duidelijk.’ Mark Wentein wijst in een van de stallen naar een van zijn twintig paarden. Hij ziet hoe zijn dieren heel wat coronakilo’s met zich meezeulen.

Het hele artikel lees je op DeHoefslag.nl
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 18:33 



 
Profiel   

Dan ga je ze longeren en pas je hun dieet aan, blijven ze ook in conditie

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 18:37 



 
Profiel   

Misschien kunnen die ook pakketjes bezorgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 18:39 



 
Profiel   

80% van de tijd op stal? Tot zover het goede leven van een toeristisch koetspaard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 19:11 



 
Profiel   

Gini schreef
80% van de tijd op stal? Tot zover het goede leven van een toeristisch koetspaard?


Ik vond het sowieso al vreselijk sneue dieren. Triest dat er niet beter voor gezorgd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 19:15 



 
Profiel   

Hahahaha coronakilo`s!!
Hoe kom je erop!
Geef je ze toch andere beweging!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:16 



 
Profiel   

mhm, van het bedrijf in Gent stonden de paarden wel in hun vrije tijd gewoon op de weide. Lijkt me inderdaad niet ok dat de paarden dan maar op stal blijven nu ze niet kunnen werken. Vind het nog steeds wel spijtig voor de bedrijven natuurlijk, maar dat management kan dan duidelijk wel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:19 



 
Profiel   

Dit terwijl in andere landen de paarden verhongeren omdat ze geen toeristen rondrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:02 



 
Profiel   

Gini schreef
80% van de tijd op stal? Tot zover het goede leven van een toeristisch koetspaard?


Het is winter... 80% op stal wil zeggen dat ze 4u buiten komen. Als die paarden 4u per dag in een paddock mogen staan, hebben ze het al beter dan veel paarden op gemiddelde pensionstallen omgeving Brugge. Meeste komen gewoon helemaal niet buiten in de winter.
Ik heb hemel en aarde moeten verzetten om hier een stal te vinden waar ze ook in de winter op de weide kunnen.

Rantsoen van de koetspaarden is trouwens aangepast. Was een week of 2 geleden hier in het nieuws. Krijgen amper nog krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 07:13 



 
Profiel   

Die paarden lopen dagelijks zoveel km's, dat vervang je niet door een uurtje longeren. In die conditie houden zal niet makkelijk zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 07:20 



 
Profiel   

Goof schreef
Gini schreef
80% van de tijd op stal? Tot zover het goede leven van een toeristisch koetspaard?


Ik vond het sowieso al vreselijk sneue dieren. Triest dat er niet beter voor gezorgd wordt.

Lekker kort door de bocht. Je leest een artikeltje en je concludeert dat er niet goed voor ze gezorgd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 07:46 



 
Profiel   

Ashkerlon schreef
Gini schreef
80% van de tijd op stal? Tot zover het goede leven van een toeristisch koetspaard?


Het is winter... 80% op stal wil zeggen dat ze 4u buiten komen. Als die paarden 4u per dag in een paddock mogen staan, hebben ze het al beter dan veel paarden op gemiddelde pensionstallen omgeving Brugge. Meeste komen gewoon helemaal niet buiten in de winter.
Ik heb hemel en aarde moeten verzetten om hier een stal te vinden waar ze ook in de winter op de weide kunnen.

Rantsoen van de koetspaarden is trouwens aangepast. Was een week of 2 geleden hier in het nieuws. Krijgen amper nog krachtvoer.

Maar dat het beter is dan andere paarden het hebben maakt het niet oke...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 07:51 



 
Profiel   

Ik vond het echt vreselijk om te zien.....
De temperaturen waarin ze door de stad moeten lopen en zeulen, ik zou het geweldig vinden wanneer ze kappen met die onzin.

En 80% op stal? En dat acceptabel vinden? Treurnis

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:08 



 
Profiel   

Het is jammer maar het is nu niet anders....je kan ze ook gewoon aanspannen voor een ontspannen ritje.
wat met een stapmolen trainen zou je ook kunnen bedenken er zijn best andere manieren.
maar daar moeten ze nog in groeien dat kost tijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:18 



 
Profiel   

Wie weet ment de stalhouder wel iedere dag met ze. We zijn er niet bij hé?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:23 



 
Profiel   

En wat is er dan niet ok aan? Dat er kwalitatief eten voor hun neus ligt waar ze te dik van worden? Dat ze ook in de winter 4u buiten komen en in de zomer meer?

Mijn paard heeft enkele maanden op stal gestaan op een stalling naast 1 van de stallen waar de koetspaarden staan. Die dieren kwamen vaker buiten dan de mijne, hadden meer sociaal contact dan de mijne, kregen betere voeding dan de mijne. De paarden "werken" in blokken van 4u en krijgen 2 dagen op 3 rust. Waarbij werken grotendeels bestaat uit staan dutten op de markt.

Ik ben nog op de stal van Marc Wentein geweest in het kader van een oefenwedstrijd die onze club organiseerde. Er was daar niks, maar dan ook niks aan te merken op heel dat domein, noch aan de man zelf, die er op kon wijzen dat hij de paarden niet op de eerste plek zette.

Ik ken persoonlijk een 3-tal mensen die met de koetsen reden in Brugge. Hetzij voltijds of als vakantiejob. 2 ervan hebben na verloop van tijd ook hun eigen paard laten in roosteren om de koetsen te trekken. Lijkt me niet dat je dat doet als de paarden het zo slecht hebben. Lijkt me nog minder dat ik ze te vriend zou houden als ik vermoed dat hun dieren het niet goed hebben.

Dus wat is er niet ok aan?
Het zijn geen italiaanse of marokaanse toestanden waar uitgehongerde, manke dieren tijdens een hittegolf voor een kar geknoopt worden. Tijdens een hittegolf rijden ze hier niet eens uit, of enkel in de voormiddag.

Ik woon op een boogscheut van Brugge. Ik zie die paarden vaak staan of hun rondje lopen. Ik heb nog nooit een reden gehad om aan de alarmbel te trekken. Dus mijn excuses als ik hier af ga op wat ik met eigen ogen zie, in plaats van wat ik in opgefokte media berichten lees...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:34 



 
Profiel   

Daarbij zullen veel weides nu veel te nat zijn om de paarden op te laten lopen. Je kan de dieren ook niet zonder eten zetten hé. STapmolen plaatst je niet zomaar. Moet je een vergunning voor hebben en deze stad is zeer streng wat bouwvergunningen betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:40 



 
Profiel   

kwita schreef
Het is jammer maar het is nu niet anders....je kan ze ook gewoon aanspannen voor een ontspannen ritje.
wat met een stapmolen trainen zou je ook kunnen bedenken er zijn best andere manieren.
maar daar moeten ze nog in groeien dat kost tijd!

Of een dagje onder de man naar het strand rijden, of elders een weiland huren en ze daar in laten lopen. Weet niet hoe het met de grond gesteld is in België, maar hier lopen nog veel paarden het grootste deel van de dag op het land.

Wijziging: Ik bedoel met de trailer naar het strand en daar onder de man rijden. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:41 



 
Profiel   

Niet mogelijk in de Brugse Polders. Veel natte weilanden in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:50 



 
Profiel   

Ashkerlon schreef
En wat is er dan niet ok aan? Dat er kwalitatief eten voor hun neus ligt waar ze te dik van worden? Dat ze ook in de winter 4u buiten komen en in de zomer meer?

Mijn paard heeft enkele maanden op stal gestaan op een stalling naast 1 van de stallen waar de koetspaarden staan. Die dieren kwamen vaker buiten dan de mijne, hadden meer sociaal contact dan de mijne, kregen betere voeding dan de mijne. De paarden "werken" in blokken van 4u en krijgen 2 dagen op 3 rust. Waarbij werken grotendeels bestaat uit staan dutten op de markt.

Ik ben nog op de stal van Marc Wentein geweest in het kader van een oefenwedstrijd die onze club organiseerde. Er was daar niks, maar dan ook niks aan te merken op heel dat domein, noch aan de man zelf, die er op kon wijzen dat hij de paarden niet op de eerste plek zette.

Ik ken persoonlijk een 3-tal mensen die met de koetsen reden in Brugge. Hetzij voltijds of als vakantiejob. 2 ervan hebben na verloop van tijd ook hun eigen paard laten in roosteren om de koetsen te trekken. Lijkt me niet dat je dat doet als de paarden het zo slecht hebben. Lijkt me nog minder dat ik ze te vriend zou houden als ik vermoed dat hun dieren het niet goed hebben.

Dus wat is er niet ok aan?
Het zijn geen italiaanse of marokaanse toestanden waar uitgehongerde, manke dieren tijdens een hittegolf voor een kar geknoopt worden. Tijdens een hittegolf rijden ze hier niet eens uit, of enkel in de voormiddag.

Ik woon op een boogscheut van Brugge. Ik zie die paarden vaak staan of hun rondje lopen. Ik heb nog nooit een reden gehad om aan de alarmbel te trekken. Dus mijn excuses als ik hier af ga op wat ik met eigen ogen zie, in plaats van wat ik in opgefokte media berichten lees...


Ben blij dit bericht te lezen! Ik kende de koetspaarden van Brugge zelf niet, maar wel deze in Gent en kende ook mensen die bij Brugge hadden gewerkt. Ben zelf ook wel eens in Brugge geweest en moet zeggen, die dieren zien er fantastisch uit!
Ik vind ook echt wel dat de omstandigheden voor koetspaarden hier in België echt heel goed geregeld zijn, op en top verzorgd en daarnaast genoeg afwisseling inderdaad tussen werkdagen en rustdagen. Toen ik zelf nog rondreed met de koets in Gent heb ik vaak genoeg gedacht dat ik zo'n leventje van 3/7 dagen werken wel prima zou zien zitten, bij elk ritje fris water en wat te eten, achteraf helemaal in de watten gelegd en dan thuis weer bij mijn vriendjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:54 



 
Profiel   

andere manieren om te trainen zijn goed bedacht, maar.
Hoe moeten ze longeren als er geen goede longeerpiste aanwezig is? Idem voor trainen op een andere manier, niet iedereen heeft zomaar een stapmolen staan.
Paarden inspannen en ritjes gaan doen is ook leuk gezegd, maar ik ga ervanuit dat de eigenaar er nu grotendeels alleen voor zorgt (de koetsiers gaan volgens mij ook op TW zijn nu ...), hoeveel paarden staan daar? 10? 20 ?
Knappe gast die kan zorgen dat 20 of meer paarden meerdere keren per week voor de koets gezet worden, of met zoveel paarden meerdere keren op locatie gaat trainen, naast al het dagelijkse onderhoudswerk...
Ik heb er zelf drie waarvan maar 1 rijpaard, en raak er naast mijn fulltime job er mss 2 keer per week op / aan het trainen ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:55 



 
Profiel   

Ashkerlon schreef
Als die paarden 4u per dag in een paddock mogen staan, hebben ze het al beter dan veel paarden op gemiddelde pensionstallen omgeving Brugge. Meeste komen gewoon helemaal niet buiten in de winter.


Dat is gewoon triest.

Ik vind 80% van de tijd op stal staan vanaf oktober tot april niet meer van deze tijd.
Dat men dat blijft verdedigen met het argument dat andere paarden het "nog" slechter hebben, is eigenlijk niet het probleem van het paard, maar die moet het er wel mee doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 08:58 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik vind 80% van de tijd op stal staan vanaf oktober tot april niet meer van deze tijd.
Dat men dat blijft verdedigen met het argument dat andere paarden het "nog" slechter hebben, is eigenlijk niet het probleem van het paard, maar die moet het er wel mee doen.


Het is helaas wel nog van deze tijd, want het gebeurt dagdagelijks... Er worden de meest luxe stallen gebouwd voor 100 paarden en er is geen hectare weiland bij. Niet ok, echt niet ok. Maar wel van deze tijd.
Ik ben echt met mijn gat in de boter gevallen dat ik nu een stal heb met weidegang (en daadwerkelijk gras) in de winter. Maar dat is 1 stal. In de 10 jaar dat ik mijn paard heb, de 7 stallen waar ze gestaan heeft, de ontelbare stallen die ik bekeken heb... Is dit de enige.
En het stomme is: het kan de meeste paardeneigenaars gewoon geen zak schelen. En deze die het wel iets kan schelen kunnen de winter-buiten-tijd niet vinden, want het wordt niet aangeboden.
Dus chapeau eigenlijk, dat op zen minst de zielige koets paardjes van Brugge wel nog buiten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 09:11 



 
Profiel   

Jenara schreef
Ashkerlon schreef
En wat is er dan niet ok aan? Dat er kwalitatief eten voor hun neus ligt waar ze te dik van worden? Dat ze ook in de winter 4u buiten komen en in de zomer meer?

Mijn paard heeft enkele maanden op stal gestaan op een stalling naast 1 van de stallen waar de koetspaarden staan. Die dieren kwamen vaker buiten dan de mijne, hadden meer sociaal contact dan de mijne, kregen betere voeding dan de mijne. De paarden "werken" in blokken van 4u en krijgen 2 dagen op 3 rust. Waarbij werken grotendeels bestaat uit staan dutten op de markt.

Ik ben nog op de stal van Marc Wentein geweest in het kader van een oefenwedstrijd die onze club organiseerde. Er was daar niks, maar dan ook niks aan te merken op heel dat domein, noch aan de man zelf, die er op kon wijzen dat hij de paarden niet op de eerste plek zette.

Ik ken persoonlijk een 3-tal mensen die met de koetsen reden in Brugge. Hetzij voltijds of als vakantiejob. 2 ervan hebben na verloop van tijd ook hun eigen paard laten in roosteren om de koetsen te trekken. Lijkt me niet dat je dat doet als de paarden het zo slecht hebben. Lijkt me nog minder dat ik ze te vriend zou houden als ik vermoed dat hun dieren het niet goed hebben.

Dus wat is er niet ok aan?
Het zijn geen italiaanse of marokaanse toestanden waar uitgehongerde, manke dieren tijdens een hittegolf voor een kar geknoopt worden. Tijdens een hittegolf rijden ze hier niet eens uit, of enkel in de voormiddag.

Ik woon op een boogscheut van Brugge. Ik zie die paarden vaak staan of hun rondje lopen. Ik heb nog nooit een reden gehad om aan de alarmbel te trekken. Dus mijn excuses als ik hier af ga op wat ik met eigen ogen zie, in plaats van wat ik in opgefokte media berichten lees...


Ben blij dit bericht te lezen! Ik kende de koetspaarden van Brugge zelf niet, maar wel deze in Gent en kende ook mensen die bij Brugge hadden gewerkt. Ben zelf ook wel eens in Brugge geweest en moet zeggen, die dieren zien er fantastisch uit!
Ik vind ook echt wel dat de omstandigheden voor koetspaarden hier in België echt heel goed geregeld zijn, op en top verzorgd en daarnaast genoeg afwisseling inderdaad tussen werkdagen en rustdagen. Toen ik zelf nog rondreed met de koets in Gent heb ik vaak genoeg gedacht dat ik zo'n leventje van 3/7 dagen werken wel prima zou zien zitten, bij elk ritje fris water en wat te eten, achteraf helemaal in de watten gelegd en dan thuis weer bij mijn vriendjes.


Kijk, dit soort berichten hebben we wat aan. Jullie weten hoe het zit. Beter dan roepen "dit kan niet!" terwijl je helemaal niet weet hoe het zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 09:34 



 
Profiel   

petraaken schreef
Niet mogelijk in de Brugse Polders. Veel natte weilanden in de winter.

Oké, da's balen. Maar zijn er wel mogelijkheden bij maneges of mensen privé om de paarden desnoods alleen in een rijbak rond te laten lopen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen