Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Draver Herbie W overleden

 
Profiel   

Bokt.nl/ Dagblad van het Noorden
Algemeen

[ img ]
Foto: Prugelpiet


Herbie W, mensen uit de drafsportwereld weten dan gelijk over welk paard het gaat. Hij werd geboren op 7 maart 1990 en overleed dinsdagavond 5 januari 2021, op de leeftijd van 30 jaar.

Tussen 1992 en 2001 beleefde hij zijn meest succesvolle jaren op de drafbanen verspreid over heel Nederland. 164 keer verscheen hij aan de start. 52 keer ging hij met de overwinning naar huis, de belangrijkste wedstrijden won hij. De tweede plaats pakte hij 36 keer en nog eens 26x eindigde hij als derde. Zijn totale winstsom was ruim 700.000 (toen nog) gulden. In 1998 werd Herbie W nog uitgeroepen tot ‘Draver van het jaar’.

Uitgerekend bij zijn afscheidsrace op 10 februari 2001, met pikeur Hubert Schoonhoven op de sulky, ging het mis. Hij sprong bij de start en werd uitgeschakeld. Dit tot grote teleurstelling van het publiek. Wel kreeg hij een passend afscheid: hij werd voor de tribune uitgespannen en met zijn pikeur liep hij een laatste ereronde. Daarna nam hij, samen met zijn fokker Roelof Werners uit Meppel en diens vrouw Greetje, in het middelpunt van de belangstelling afscheid van de drafsport. Roelof sprak altijd met liefde over het beste en mooiste paard dat hij ooit op stal had. Zijn verhalen illustreerde hij met de dikke plakboeken vol wedstrijdverslagen en foto’s van Herbie W. Na zijn sportcarrière was Herbie W nog een tijdje actief in de dekdienst. Hoeveel nakomelingen hij precies heeft, is niet bekend.

Roelof overleed in 2006, op 71 jarige leeftijd. Sindsdien werd het paard verzorgd door Jan Werners, zoon van Roelof. Hij deed dit samen met een van zijn vier dochters, die haar opa beloofd had goed voor het dier te zorgen. Hij liep elke dag nog lekker in de wei, tussen de pinken en de melkkoeien. Vanwege een slecht gebit kreeg het dier aangepast voer. Dinsdag, in de loop van de dag, voelde Herbie W zich duidelijk niet lekker en gaf tekenen van koliek. De toegesnelde dierenarts kon niets meer voor het paard betekenen. Het dier was 'op', er restte geen andere keuze dan hem in te laten slapen. Herbie W is 30 jaar geworden.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 13-01-21 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Onjuiste datum gecorrigeerd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:37 



 
Profiel   

Aaah nee! Wat een topper was dit zeg! Mooi dat hij zo'n prachtig pensioen heeft gehad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:41 



 
Profiel   

Wat mooi dat hij zo'n pensioen heeft gehad. Mooie leeftijd, maar toch is het eventjes schrikken om dit te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:45 



 
Profiel   

Wat een respectabele leeftijd, jeetje, 30 jaar! Mooi ook te lezen wat voor fijn pensioen hij heeft gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:46 



 
Profiel   

Op het draf en rensport forum werd op 7 januari al gemeld dat Herbie W is overleden. En dat hij 31 jaar geworden is.

https://www.drafenrensportforum.nl/viewtopic.php?t=1364

Mooie leeftijd behaald hoe dan ook!

Hall of fame:

https://www.archiefndr.nl/HallofFame/pa ... ie%20W.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 21:19 



 
Profiel   

Wat een prachtige leeftijd maar altijd verdrietig als een geliefd dier overlijd.
Wat een crack in z'n sport!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 21:26 



 
Profiel   

Marigold schreef
Op het draf en rensport forum werd op 7 januari al gemeld dat Herbie W is overleden. En dat hij 31 jaar geworden is.

https://www.drafenrensportforum.nl/viewtopic.php?t=1364

Mooie leeftijd behaald hoe dan ook!

Hall of fame:

https://www.archiefndr.nl/HallofFame/pa ... ie%20W.htm


Dat was een foutje van mij, zag pas na het schrijven en posten van dit artikel dat de bron van 7 januari was. Heb de datum al aangepast.

Wat betreft paardenleeftijd: formeel worden alle paarden op 1 januari een jaar ouder. Dan zou 31 jaar kloppen. Maar gezien 7 maart de echte verjaardag van Herbie W zou zijn, heb ik die datum aangehouden. Net als de bron die ik gebruikt heb om dit stukje te schrijven. Wellicht dat daar een beetje het verschil in leeftijd vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 21:35 



 
Profiel   

Super stoere kleine crack!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:29 



 
Profiel   

Onze Madness is een kleinzoon van Herbie W. Ik hoop dat hij straks zo goed wordt als eerbetoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 07:32 



 
Profiel   

Wat een respectabele leeftijd heeft hij behaald!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 09:11 



 
Profiel   

bekende naam inderdaad!
jammer,maar mooie leeftijd behaald :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 09:18 



 
Profiel   

Respectabele leeftijd! Wij hadden een zoon van hem in training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 12:46 



 
Profiel   

Wat een geweldige leeftijd heeft hij gehaald, en een heerlijk pensioen genoten dus. Dat zou je alle atleten gunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 13:09 



 
Profiel   

Hij heeft een mooi leven gehad _/-\o_ . Mijn pony is een zoon van hem! Een goede draver is hij nooit geweest, wel een goede dressuurpony :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 22:50 



 

Och Herbie... :oo de grote trots was hij van mijn oudoom Roelof. Ik weet nog dat ik als meisje van 12 op bezoek was bij hen en hoe hij en Greetje vol trots vertelden hoe goed hij het deed op de baan. En dat ik een mooie foto mee kreeg voor thuis <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 23:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen